annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6846 - 05/04/2009 21:29 Re: DIALOG UDEN KNÆFALD [Re: Michael]
Holmskjold Offline
godt igang
Registeret: 09/03/2009
Indlæg: 60
Michael


Jeg ser slet ikke sammenhængen! Kan du uddybe den?


Bjørn Holmskjold
_________________________
Islamismen er verdens redning

http://flix.dk/modules.php?name=News&file=article&sid=4791
Top Svar Citer
#6848 - 05/04/2009 23:36 Re: DIALOG UDEN KNÆFALD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg så mig ikke ordentligt for og svarede på et indlæg fra dig, der var stilet til til en anden.
Det er helt og holdent min fejl.
Beklager.

Du er i tvivl, om den muslimske verden vil dialog.
Jo, det er jeg da også, men vi behøver jo ikke fortsat at stå dér og tvivle - vi kan jo gøre forsøget, og det er jo netop her, vi kan bruge vor mangeårige NATO-partner: Tyrkiet.

Obama og Fogh vil jo i øvrigt nok netop komme ind på det emne på mandag (er det vist), når de deltager i et møde dér.

Om den danske voldtægtslovgivning bruges eller ej, så er den der jo, og så er det ikke et godt grundlag at kritisere en tilsvarende afghansk lovgivning på (der vistnok endnu ikke er trådt i kraft).

Din afvisning af vestlige olieinteresser i Afghanistan (vistnok en olieledning) tror jeg ikke på er holdbar, men forhandlinger med dele af Taleban har jo allerede længe været på tale, og det ser da vist ud til at blive til noget.

Jo, vestlige soldater skulle bekæmpe opiumsdyrkningen i Afghanistan, men det foreløbige resultat er, at at opiumsproduktionen er højere end nogensinde.

Det, jeg kaldte naturlig religiøsitet, var blot ment som et udtryk for, at et flertal af menneskeheden til alle tider har haft religiøse idéer (primært oplevelsen af at noget er helligt, sekundært gudsforestillinger).

At reducere dette til alene at være fremkaldt af angst, tror jeg ikke er holdbart - selvom det uden tvivl indgår for nogle.
Der er efter min mening mindst lige så meget nysgerrighed som kilde til religiøse idéer - og det er vel den samme nysgerrighed, der får nogle til at tro på tilfældighedernes spil smiler

Under alle omstændigheder er der jo her tale om gætterier, og det er da noget underligt noget, synes jeg, at tillade nogle gætterier samtidig med at andre skulle forbydes.
Det er da vist dét, som efter min mening med rimelighed kan kaldes ateistisk fundamentalisme smiler

Vil du virkelig insistere på dét?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/04/2009 23:37)
Top Svar Citer
#6853 - 07/04/2009 07:58 Re: DIALOG UDEN KNÆFALD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" Vil du virkelig insistere på det?".

Ja gu vil jeg det, narkotika kan også give dig mange oplevelser som måske kunne betegnes som "gudelige" oplevelser, men dette er forbudt, jeg har fra barnsben syntes at religion var noget sygt og vederstyggeligt, der holdt mennesket i et klamt favntag, det har svært at slippe ud af.

I helt gamle dage, mange tusinde år tilbage, da mennesket levede i urskoven blandt vilde dyr, uden lys og ordentlige steder at bo og uden megen viden om verden omkring dem, var der mange mystiske lyde, mennesket har muligvis tænkt på at dette var ånder, gengangere der lavede disse lyde, man har så begyndt at finde på noget der kunne beskytte dem imod disse ånder, man fandt forskellige objekter at tilbede for at bortjage angsten, vi havde jo selv her Thor og Odin som vore forfædre tilbad og endda også solen, som skulle hjælpe mod uforsete hændelser.

I Thailand tror de fleste mennesker stadigvæk på at der eksisterer ånder og munkene hjælper med at bortmane disse ånder, mod en rimelig betaling, så jeg mener at religionerne er opstået fordi mennesket var skidebange.

Præsterne i kirkerne prædiker jo også om at der er hjælp at hente "oppefra", vi skal ikke være bange "guden" ser efter os ha ha.Hvis vi ellers opfører os ordentligt og ber til "guden", ellers vanker der i skærsilden, så sig ikke at religionerne ikke bruger angsten, for at vi skal falde til patten..

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6854 - 07/04/2009 16:18 Re: DIALOG UDEN KNÆFALD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, du er jo i din gode ret til at have dine meninger, men jeg er alligevel skuffet over, at du åbenbart ikke kan udholde andre synspunkter end dine egne.

Jeg troede ellers, det kun var hos (især) muslimske fundamentalister, man fandt den slags.

Men jeg ser nu, at jeg må tro om smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#6857 - 08/04/2009 18:04 Re: DIALOG UDEN KNÆFALD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Her Arne.

Jeg er da glad for at jeg må have mine meninger, men det mener du vist ikke helt, på den anden side, vi har alle vores forskellige meninger-synspunkter, som vi jo også bare kunne holde mund med, når de nu ikke er velsete, det er kun synspunkter der tangere en tro der er velsete.

Hvad med at kommentere hvad jeg skrev om hvordan jeg mener at religionerne er opstået, istedet for at blive sur.

At jeg mener at religionerne er noget klamt, det er jo blot min mening, er det fundamentalistisk?, at jeg mener at religioner burde forbydes - er det fundamentalistisk? det er jo ikke fundamentalistisk at forbyde narkotika - eller er det?

Vi har ikke de samme opfattelser om hvordan livet skal leves, er opstået o.s.v. bør vi have det?. Jeg spø´r bare.



Redigeret af treram (08/04/2009 18:06)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk