annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6869 - 12/04/2009 16:17 Re: DIALOG UDEN KNÆFALD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg er da klar over at man må tage fantasien til hjælp, når man taler om religion, det kræver en god fantasi at kapere alle vrøvlehistorierne, jeg elsker eventyr, mn mærkeligt nok har jeg aldrig brudt mig om de religiøse eventyr, de er for enfoldige og for de enfoldige.
Science fiction, Münchausens eventyr og så lidt af H.C.Andersens kan jeg lide, men ellers er jeg mest til realiteter, det må jeg indrømme.

Hvad jeg aner, jeg aner at verden er et skønt sted at være, selvom det kun er i kort tid af verdens historie, men vil heller ikke blive til det endelig slut, hvor den "gode" gud lader solen opsluge vor dejlige planet, hvis han ellers har noget at skulle have sagt og så er jorden ihvertfald ikke mere, men universet vedbliver at være, og så må "guden" finde en ny planet at lege med, men der er jo nok at tage af.

Og så må han igang med at voldtage en ny Maria, hvis ham Jesus monsteret fra Jerusalem atter skal genopstå.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6872 - 13/04/2009 08:46 Re: DIALOG UDEN KNÆFALD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du nævner science fiction, Münchhausens historier og H.C.Andersnes eventyr (men springer mærkeligt nok Grimms Eventyr og 1001 Nats Eventyr over), og du kan ikke forlige dig med de religiøse eventyr.

Mit gæt er, at det skyldes den dominerende måde, de sidstnævnte er blevet - og stadig bliver - brugt på, hvad jeg bestemt godt kan følge dig i, selvom man jo kan sige, at det kan eventyrene (deres ophav) jo egentlig ikke gøre for smiler

Dine egne anelser om det fantastiske, at verden ER, skriver du, er "at verden er et skønt sted at være" - og det er jo din gode ret at nøjes med det.

Hvis vi et øjeblik ser bort fra de mangeartede religiøse anelser og i steder ser på naturvidenskabens ditto, så er der jo ellers rigeligt her, der kan gøre enhver rundtosset.

Ole Bjørn fremhæver i chatten kvanteteorien og Stephen Hawkings mange ideer om om et mangedimensionalt multivers samt begrebet imaginær tid, som jo meget muligt ligger nær sandheden, selv om sandheden iflg. Ole Bjørn ikke eksisterer objektivt men kun subjektivt.

På den måde eksisterer tid, som vi oplever den, kun lokalt, og v.hj.a. "matematiske krumspring" er den uden hverken begyndelse eller ende (uanset at dette dog synes at være gældende for det enkelte menneskes liv).

Det kan jo sagtens være, at disse teorier siger noget værdifuldt om verden og om livet, og de overgår da vist alt andet i fantasifuldhed og i storladenhed, hvilket da nok kan give en, som mig, et yderligere kick i retning af det hellige, det religiøse - ja, man kunne vel næsten sige: Hvor begrebet Gud erstattes af matematiske syner.
Jo, hvorfor ikke smiler

Jeg kan i hvert fald ikke se, hvorfor man skulle binde sig til én bestemt religion, til ateisme eller alene til dét, som naturvidenskaben kan få øje på.

Ingen af dem giver jo et fuldgyldigt svar på, hvad VERDENS SANDE VÆREN er - hvis noget sådant eksisterer smiler

Selv hvis svaret ikke eksisterer - så gør spørgsmålet jo alligevel smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/04/2009 08:46)
Top Svar Citer
#6876 - 18/04/2009 14:08 Re: DIALOG UDEN KNÆFALD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Du må undskylde jeg har været lidt fraværende og fik ikke svaret dig, men jeg har været været stærkt optaget af begivenhederne i Thailand, som jeg betragter som mit andet "fædreland", det skete rigtigt meget og hurtigt, desuden var min viv derude og boede i Bangkok forholdsvis tæt på begivenhederne, men afholdt sig derfra. Men nu er der tilsyneladende ro, selvom det ulmer under overfladen.

Desuden har jeg været ude og hjælpe en bekendt med at renovere et stort badeværelse, så pensionisten har haft hænderne fulde.

Tilbage til debatten.

Jeg er bange for at vi gør os for store meninger om hvorfor vi er til,når jeg nu mener vi bare er her ved en ren tilfældighed og vores optræden er så kort, at vi ikke når at sætte videre spor i universets historie. Det vil du sikkert nok hazalere over, mange tror at vi er verdens herskere, men vi er bare opstået fordi nogel baktusser fik livsbetingelser for mange millioner af år siden og derfra har udviklet sig til hvad dyeracerne er idag incl.mennesket.

Der er sket store katastrofer igennem tiden,indtil flere istider, store meteorit nedslag, kæmpemæssige vulkanudbrud o.s.v., hvor alle dyr blev udryddet, hvorefter nye og helt anderledes dyreformer langsomt voksede frem igen.

De 70-90 år vi får lov at dominere på vor lille klode er som et nanosekund i universets historie og har intet formål overhovedet, at vi så er istand til at gøre livet meningsfuldt for os selv er en ganske anden sag, men det gør alle de andre dyrearter også mener jeg, de ved det bare ikke.



Redigeret af treram (18/04/2009 14:13)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6877 - 18/04/2009 14:43 Re: DIALOG UDEN KNÆFALD [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over, at det gik godt for din thailandske viv (ved ikke, om det er voldsomme konflikter mellem land- og by-interesser, der er grundårsagen til urolighederne).

Jeg er i øvrigt meget nær ved at være enig med dig i, hvad du skriver til vores debat - også det at vi mennesker kun er en meget, meget lille del af en overvældende stor sammenhæng, der, som du siger, er præget af tilfældigheder.

Men bagom tilfældighederne kan der efter min mening godt ligge en sandhed om verdens sande væren, som blot ikke kan opfattes af vores dyreart.

Jeg kan ikke slippe udenom at opfatte verdens - og min - eksistens som en anonym kærlighedserklæring, der føder kærlighed i mig til alt værende - uanset hvor meget eller hvor lidt af det, jeg kan opfatte smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (18/04/2009 14:43)
Top Svar Citer
#6879 - 19/04/2009 14:35 Re: DIALOG UDEN KNÆFALD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Du er næsten enig i mig at grunden til at vi er her, er rent tilfældigt, men alligevel tror du der er en dybere mening med det-en sandhed som du skriver.
Jeg forstår ikke hvorfor mennesket ikke blot kan acceptere at vi er her opstået ved et "spil" af tilfældigheder, men skal blande en gud ind i naturens spil med universet, det er jo 100% påvist hvordan vi er kommet til, at vi ikke er skabte af en gud, der pustede liv i en lerklump, hvilket folk så hellere vil tro på, det lyder jo også meget troværdigt og videnskabeligt ha ha.

Man kan sagtens leve et godt liv uden disse gudebindinger og jeg vil til enhver tid påstå at ateistens liv er nemmere end den troendes, der skal tage hensyn til sin tro, bare se hvor belastende troen er for muslimerne, at den er knap så belastende for protestanter m.fl.a. gør at den dog giver disse nogle hemninger som ateisterne ikke har at slås med, selvom de troende siger det betyder ikke noget, så gør det dog alligevel, hvilket de sikkert ikke vil indrømme.

Når man læser på religion.dk, hvor religionerne giver masser af problemer,både med at forstå skrifterne og hvilke skrifter der nu er de helt rigtige, får man faktisk medlidenhed med dem,når man så læser, at muslimer ikke må gifte sig med ikke muslimer og græsk katolske ikke må gifte sig med romersk katolske, kan jeg se deres guder deler menneskene op i en form for klasser, så gu ved hvilken klasse der er bedst.

Hvis mennesket ikke havde opfundet dette djævelskab, havde verden garanteret været endnu bedre at leve i, det kan der ikke herske tvivl om-basta.

Men det er der vist ikke mange der tør indrømme-gør du??





Redigeret af treram (19/04/2009 14:41)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Nyheder fra Religion.dk