annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6694 - 17/03/2009 02:44 Re: Dem og os [Re: Holmskjold]
Admin Offline

godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 386
Sted: Solskinsøen
Kære Bjørn Holmskjold

Selvom jeg i almindelighed ikke deler dine synspunkter, vil jeg også byde dig velkommen til trosfrihed.dk. Her er plads til alle synspunkter og meninger.
_________________________
Venlig hilsen
Admin
Top Svar Citer
#6695 - 17/03/2009 07:57 Re: Dem og os [Re: Holmskjold]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Bjørn Holmskjold.

Du skriver, som svar på min opfordring til at præsentere kvaliteter i stedet for nedrakning:
Citat:
Det er ellers kendetegnende den anden vej rundt!

Mit svar:
Det er jeg ikke uenig med dig i, og netop derfor er der her, efter min mening, en enestående chance for en ædel kappestrid om - hver på sin vis - at søge ind mod sandheden om verden og livet (hvis der er en sådan sandhed).

I Koranen, Sura Tre, som jeg kender den fra den seneste oversættelse til dansk af Ellen Wulff (ISBN 87-91393-95-7, forlaget Vandkunsten), anerkendes "Toraen" og "Evangeliet" som værende "sendt fra Gud".

Det kunne få en religiøs ikke-muslim, ikke-kristen og ikke-jøde som mig til at tro, at islam indeholder en vis åbenhed overfor beslægtede religioner.

Og det kunne vel opfattes som en god anledning til at prise islams kvaliteter sideordnet med jødedommens og kristendommens.

Der er jo også andre store religioner, såsom de hinduistiske og buddhistiske - og der er den vidt udbredte shamanisme - lige som der er agnostikere og ateister.

Jeg finder det forkert at fordømme nogen af de mange forskellige livsindstillinger, men finder det berigende at være åben for inspirationerne - uanset hvor de så kommer fra smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (17/03/2009 07:57)
Top Svar Citer
#6696 - 17/03/2009 11:34 Re: Dem og os [Re: Arne Thomsen]
Holmskjold Offline
godt igang
Registeret: 09/03/2009
Indlæg: 60
Mange tak for modtagelsen, og ikke mindst lovningen om seriøs debat. Den er jeg helt med på, selvom jeg af erfaring ved, at de fleste er af den opfattelse, at det er muligt at afvige ustraffet fra de lovmæssigheder, som alt er bundet sammen af. Nemlig de biologiske og psykologiske lovmæssigheder.

Den manglende erkendelse og sammenfattende indsigt i disse lovmæssigheder, som de fleste tror kun gælder de vildtlevende dyr, er typisk medvirkende til, at modpartens argumentation bliver usaglig. Ikke af ond vilje, men alene grundet utilstrækkelig indsigt i disse lovmæssigheder. For folk flest har ikke forstået, at alt er så sammenhængende, at selv det de tænker er underlagt disse konsekvente lovmæssigheder.

Da det heller ikke tilkommer mig at bøje naturens lovmæssigheder, da er det jeg skriver, og de konklusioner jeg udleder af disse lovmæssigheder, ret så firkantede. Det giver den oplevelse, at jeg ikke lytter, ikke er imødekommende, ikke gider forstå og så videre. Men det er ikke tilfældet. For jeg både lytter til og forstår min modparts argumentation på langt flere niveauer, end modparten ofte selv er bekendt med. Nemlig på alle de ubevidst nonverbale niveauer. På den måde er jeg, og kan jeg, kun være imødekommende når modpartens argumentation er i overensstemmelse med de grundlæggende biologiske og psykologiske lovmæssigheder.

Således behøver man ikke at tro på Gud. For de, som ikke tror på Gud, er underlagt de helt samme altfavnende lovmæssigheder, som de, der tror på Gud! Gud skabte på den måde tingene så sammenhængende, at hans vilje er ens for alle mennesker, uagtet hvor de bor, og hvad de end måtte tillægge Gud er hans vilje. For er det de tror, hvordan de så end måtte tro om Gud, ikke i overensstemmelse med det Gud skabte, så kan de godt tro om igen!

For herfra tages ingen hensyn overhovedet!



Bjørn Holmskjold


_________________________
Islamismen er verdens redning

http://flix.dk/modules.php?name=News&file=article&sid=4791
Top Svar Citer
#6697 - 17/03/2009 16:43 Re: Dem og os [Re: Holmskjold]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
" således behøver man ikke at tro på gud".
For de der tror på en gud er underlagt de helt samme naturlove, som de der ikke tror på en gud. Naturlovene er de der bestemmer hvordan livet foregår og enhver har en fri vilje til at prøve at overkomme disse love, ingen er bundet af en guds vilje, ligesom enhver er sin egen lykkes smed, hvis de tror, at de er skabte af en gud, så kan de godt tro om igen.

Vi er alle så heldige at vi selv mere eller mindre skaber vor tilværelse, vi er ikke bundet på hænder og fødder, selvom nogen udtrykker det sådan.
Måske man kan sige de troende er bundet på hænder og fødder.

Bare sådan lige for at stille sagen på spidsen.



Redigeret af treram (17/03/2009 16:46)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6698 - 17/03/2009 17:02 Re: Dem og os [Re: Holmskjold]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Bjørn Holmskjold.

Du skriver om, at vi er underlagt naturens lovmæssigheder.

Det er jeg selvfølgelig enig med dig i, og jeg tænker på hvad man f.eks. på http://www.globalis.dk/ kan læse om, hvad vi kan tillade os - og nok så meget om, hvad vi ikke kan tillade os a.h.t. bevaringen af den klode, vi lever på.

Er det den slags du har i tankerne - eller er der andet?

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk