annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6550 - 01/02/2009 22:04 Re: VERDENSBORGER - LOKALBORGER [Re: Arne Thomsen]
ole Offline
ny
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 46
Hvad betyder det at man anser sig selv for "verdensborger" hvis man IKKE "gaar ind for" nogen af de logiske konsekvenser af en saadan holdning, saasom fx at alle de fattiger landes befolkninger sku' ha fri ret til at komme og bo i de rigere lande. ???
For mig at se betyder det , at man helst vil BESKYTTES af en staerk, velorganiseret nationalstat ; samtidig med at man med DYB forargelse frasiger sig ethvert ansvar for alt det , som den grimme diskriminerende nationalstat naturligvis blir noedt til at goere for nettop at BESKYTTE sine indbyggere mod det barbariske kaos som er dagligdagen overalt, hvor saadanne nationalstater ikke er bygget op efter VORES opskrift.
Top Svar Citer
#6551 - 02/02/2009 08:43 Re: VERDENSBORGER - LOKALBORGER [Re: ole]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Du stiller nogle spørgsmål til det at opfatte sig selv som verdensborger (et menneske på denne klode).

Det opfatter jeg på den måde, at du mener, at verdensborgeren bør være solidarisk med verdens fattige og straks dele sin rigdom med dem, for gør man ikke det, så er det i virkeligheden et hykleri, der dækker over, at den falske verdensborger ønsker sig beskyttet af en stærk nationalstat, som er indrettet sådan, som man selv foretrækker det.

Dermed gør du efter min mening spørgsmålet om verdensborger eller nationalborger til et enten/eller, hvor mit spørgsmål gik på, hvad man først og fremmest er.

Stillet op på din måde, er der vel næppe nogen, eller i hvert fald kun meget få, der kan opfatte sig som verdensborgere, mens det jo nok er noget nemmere som nationalborger at udelukke omsorgen for "de andre".

Jeg er ikke parat til, at Danmark skal fordele sin rigdom til verdens fattige, men jeg er i høj grad parat til at se kritisk på, at vi i de rige lande hævdes at udplyndre verdens fattige ca. 10 gange mere, end hvad vi yder i såkaldt ulandsbistand, altså at vi i virkeligheden fortsætter kolonitidens udplyndringer, men blot på en økonomisk/politisk mere raffineret måde.

Hvis dét er rigtigt, og det tror jeg, det er, så kan det vel ikke undre så farlig meget, at vi af og til udsættes for terrorangreb, som måske mere er forårsaget af en oplevelse af undertrykkelse og håbløshed end af forskelle i religioner/livsanskuelser.

Er du først og fremmest nationalborger, så varetager du vel alene din egen nations interesser og er mere eller mindre ligeglad med de andre (og lukker øjnene for udplyndringen) - og er du først og fremmest verdensborger, så tillader du ikke udplyndringen at fortsætte - og så tillader du, at også de fattige mulighed for at skabe sig en i det mindste tålelig tilværelse.

Det kan vel begrundes moralsk (f.eks. i form af kristen næstekærlighed - men også på anden måde), og global menneskelig solidaritet er vel samtidig det eneste virkeligt effektive "våben" mod international terror.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#6552 - 02/02/2009 11:22 Re: VERDENSBORGER - LOKALBORGER [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej verdensborger ? Arne.

Du vil gerne opretholde de danske love og ret, dette tror jeg så til gengæld ikke de indvandrede muslimer er enig i med dig, de har vist kun et ønske om sharia lovgivning, at de ønsker at påtrykke os deres religion er jeg heller ikke i tvivl om, men du mener at vi ikke skal være bange for islam, nærmest tværtimod, jeg forstår ikke hvordan du helt overser alle de problemer de bringer med sig i alle de lande de bosætter sig i, for mig ser det ud til at de ønsker at erobre verden langsomt og sikkert, her i Sverige får de mere og mere magt, så mange mennesker efterhånden er meget trætte af dem og ønsker dem et vist sted hen.

Iøvrigt bliver du og alle vi andre ateister som kristne betragtet som vantro af muslimerne, som man helst ikke bør dyrke omgang med, og i muslimske lande er der langt til trosfriheden, her er man tvunget troende, hvs man vil have et nogenlunde liv.

Selvfølgelig skal vi respektere trosfriheden (åndsfriheden), men fordi majoriteten tilbeder et eller andet gespenst gør dem ikke til bedre mennesker end de der ikke har et sådant behov, nærmest tværtimod, fordi det er dem der skaber verdens store problemer, det kan der vist ikke være tvivl om.

Jeg husker ikke lige hvilket et samfund at Kræn P skrev om, som du nævnte, men USA kommer vel tæt på et sådant samfund.

Du har noget imod pavens forsøg på at diktere Obama's syn på børnebegrænsning/aborter, men har også noget imod at vi prøver at bekæmpe Islam i Danmark ( er du muslim), hvorfor støtter du ikke paven og hans syge religion?, den er jo så menneskekærlig iflg.katolikkerne.

Paven bliver ihvertfald aldrig verdensborger, han er for smalsporet/afsporet.

Kan du vise mig en 100% verdensborger ??.


Redigeret af treram (02/02/2009 11:26)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6553 - 02/02/2009 17:47 Re: VERDENSBORGER - LOKALBORGER [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Angående dansk lov og ret her i Danmark, så er vi jo omkring 96 - 97 %, der ikke er muslimer, hvorfor en demokratisk vedtagelse af muslimsk sharia vist må anses for at være uden enhver realistisk mulighed.

Det samfund Kræn-P beskrev i fjernøsten havde, så vidt jeg husker, 60 % muslimer (eller var det mon 90 %, det husker jeg ikke), men det afgørende er, at muslimerne dér kun påtvang muslimerne selv at adlyde sharia - ikke de øvrige indbyggere! - uanset at muslimerne havde flertallet!

Når man så tænker på, at muslimerne i Danmark vel ikke udgør over 3 - 4 %, så er frygten for at sharia skulle blive indført i Danmark efter min mening helt uden sammenhæng med virkeligheden.

At muslimer i Danmark skulle missionere, og forsøge at "påtrykke os deres religion", som du skriver, har jeg aldrig været ude for, selv om jeg da har mødt nogle stykker og også været i dialog med nogle af dem - og mon ikke du er helt klar over, at jeg ikke er muslim smiler

At der også findes nogle få rabiate muslimer i Danmark (Hisb ut-Tahrir) er jo en kendsgerning, men efter min mening uden nævneværdig tilslutning blandt danske muslimer.

De eneste virkeligt missionerende, jeg har været ude for, er Jehovas Vidner, som jeg omgående bortviser fra mit hjem, når de trænger sig på smiler

Om man underkaster sig naturlovene og tilfældighederne, eller om man tillige underkaster sig guder, eller om man underkaster sig naturlovene og lader resten være et ubesvaret spørgsmål, det må efter min mening være en basal menneskelig åndsfrihed.

At nogle kristne fundamentalister (vist ikke de muslimske) tillige afviser dele af naturlovene (arternes udvikling) kan jo nok forekomme temmelig provokerende, men så længe de ikke søger at påtvinge andre deres meninger, synes jeg, de skal have samme selvfølgelige åndsfrihed som alle andre.

Derimod er det noget svineri, synes jeg, at staten foretrækker en bestemt religion og giver den en fortrinsstilling frem for andre livsopfattelser.

Det ser jeg som en større fare for åndsfriheden i Danmark, end faren for at nogle muslimer her i landet skulle søge at tage magten.

Dertil kommer at det er mit indtryk, at langt de fleste muslimer er fredelige og velfungerende samfundsborgere - eller på vej til at blive det.

I det hele taget vil jeg mene, at en "100 % verdensborger" vil sige noget i retning af:
Tro hvad du vil - men lad alle andre have den samme ret.

I øvrigt tror jeg ikke på, at man kan definere en "100 % verdensborger", men jeg mener godt man kan se forskel på et menneske med global omsorg og så "en moderne stammekriger" smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/02/2009 17:47)
Top Svar Citer
#6554 - 03/02/2009 17:56 Re: VERDENSBORGER - LOKALBORGER [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Det ser ud til at vi efterhånden er de eneste der debatterer her, jeg forstår ikke hvorfor de mange der var her en overgang er gået tilbage til Religion.dk, er det mere interessant at debattere der?? er der større udfordringer eller hvad er grunden mon.?

Nå men jeg vil følge lidt op på dit svar.

Jeg ved ikke hvormange procent muslimer der er her i landet, 3-4 % lyder ikke af meget, jeg tror der er flere, men det er svært at finde nogle tal for det, idet de der er fødte her jo registreres som danskere.

Iflg. kriminalstatistikken bliver det største antal forbrydelser udført af muslimerne, men om det giver et billede af hvormange der er muslimer ved jeg ikke, hvorfra har du de 3-4%? Jeg har været inde på indenrigsministeriets hjemmeside, men fandt intet der.

Alligevel har muslimerne formået at få ændret på mange ting, bl.a. indenfor skole og dagplejevæsenet, de har jo gode forbundsfæller i de radikale og enhedslisten mm, som de forstår at vikle om deres lillefingre.

Det er en slags missioneren iflg. min opfattelse, jo jeg ved godt du ikke er muslim, men du forsvarer dem godt.

Ude i den store verden bliver muslimerne mere og mere rabbiate, i flere muslimske lande hvor man ikke før har haft tørklædetvang bliver den nu håndhævet, samtidig med at man lukker barer, danserestauranter osv, fordi de er roden til forfald.

Jeg giver dig ret i at der er fornuftige muslimer der begår sig godt i vort samfund og er velintegrerede, men mange af dem har vel også vendt islam ryggen.

Definitionen på en verdensborger er svær at beskrive, han findes ganske enkelt ikke, er min mening, men nogle kommer nok tæt på.





_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk