annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15633971
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378455
Et andet syn 1987763
Jesu ord 1521480
Åndelig Føde 1505136
Galleri
Rødhus december
Hvem er online?
0 registrerede 108 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 13 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6521 - 20/01/2009 20:06 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: treram]
Zebedæus Offline
ny
Registeret: 11/01/2009
Indlæg: 6
Når man lige har set indsættelsen af President Barack Obama i TV, og har set hvor meget kristendommen fylder i det offentlige rum dér, og hvor meget kristendommen betyder for folks fællesskab og samhørighedsfølelse, så synes jeg det er sørgeligt at opleve vores hjemlige kristendomsforskrækkelse, og jeg ville ønske at vi i Danmark kommer til at ligne det kristne USA mere på det punkt.

God bless America.

Zebedæus
Top Svar Citer
#6522 - 21/01/2009 08:31 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Zebedæus]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Ja det er uhyggeligt at se hvor meget kristendommen fylder i USA, især når man tager i betragtning at det faktisk er forbudt iflg.den amerikanske forfatning.

At der nogensinde vil komme en præsident der ikke vedkender sig en tro, vil nok være en umulighed, det er sørgeligt at man skal vedkende sig et gudsmonster for at kunne blive præsident.

Jeg håber og tror ikke at Danmark vil komme til at ligne det "kristne" USA, vi er trods alt kommet videre, kristendommen er heldigvis ved at blive fortrængt af mere fornuftige meninger om det åndelige.

Jeg forstår på dig at man kun kan føle fællesskab og samhørighedsfølelse, hvis man er troende, det er noget kristent sludder,de mener at kun samling omkring en gud, kan give fælleskab og samhørighed, hvor usselt.

Den amerikanske form for tro, er ikke noget at kopiere, her kan man ikke blive noget uden at have en legitim forbindelsen til en gud, hvor man har kvittering på at man har givet sit månedlige bidrag til kirken, har man glemt det, skal præsten nok huske dig på det.

Det eneste positive er, at der ingen statskirke findes, hvortil du er tvangsindlagt til at yde dit bidrag.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6523 - 21/01/2009 09:19 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7174
Sted: Sydsjælland
Hej Treram og Zebedæus.

Jeg er enig i, at det fællesskab og den følelse af samhørighed i det multietniske USA-samfund, som kom til udtryk i Obamas tale i går, er imponerende, og et det kunne være dejligt hvis vi danskere, som jo ikke (endnu?) er multietniske, men snarere etnisk konfliktramte, hvis vi kunne svinge os op til noget tilsvarende.

At Obama er kristen af en eller anden slags, og at han brugte ordet: Gud, i sin tale, er der jo ingen tvivl om, men han gjorde det dog klart, at USA's mennesker er kristne såvel som muslimer, jøder, hinduer osv. - og tillige ateister - og at det, der binder dem sammen ikke er en eller anden religion eller ikke-religion, men derimod idéen om hver enkelts frihed og lighed og ret til at søge lykke på lige vilkår.

På det punkt synes jeg ikke, der er lang afstand mellem Obamas ord og Zebedæus' gudefri bøn tidligere i denne tråd:

Citat:
Almægtige Fornuft
frist os ikke til at tro at vi er guder, der kan fatte al viden om universet,
men til at at acceptere at vi er ydmyge skabninger, hvis viden er såre begrænset.
Hjælp os at tro at der er en mening i tilværelsen,
at uselvisk kærlighed eksisterer
så vi kan leve i kærligt fællesskab med vore medmennesker
Amen

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (21/01/2009 09:21)
Top Svar Citer
#6524 - 21/01/2009 10:31 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg tror ikke på at vi i Danmark kan svinge os op på samme multietniske niveau som i USA, bl.a. fordi USA jo er blevet befolket af mennesker fra det meste af kloden, med vidt forskellige synspunkter om alt, til gengæld udryddede man så de oprindelige beboere indianerne næsten helt, de passede ikke ind i billedet, de ville beholde deres eget land.

At den "farvede" befolkning endelig langt om længe er blevet accepteret på lige fod med de andre folkeslag, tog sandelig også sin tid, og i mange sydstater er de stadig ikke accepteret, hvilket man ser på at KU klux Klan nu får flere og flere medlemmer efter at Barack Obama blev nomineret, et særkende ved sydstaterne er at de er meget religiøse, men mener ikke at alle "guds skabninger" er lige ønskede.

Jeg bemærkede godt at Obama nævnte: also the nonbelievers, hvilket nok var lidt modigt af ham, men det var en meget fin tale han holdt i det store og hele, desværre er han nu et mål for religiøse fanatikkere.

Zebedæus bøn synes jeg er lidt for ydmyg, vores viden er ikke så begrænset og jeg mener at uselvisk kærlighed eksisterer og at vi kan leve i kærligt fællesskab med vore medmennesker, hvis de kan
leve uden at skele til deres religion, det er religionerne der skiller os og intet andet.





Redigeret af treram (21/01/2009 10:37)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6525 - 21/01/2009 20:58 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: treram]
Zebedæus Offline
ny
Registeret: 11/01/2009
Indlæg: 6
Hej treram og Arne

Utroligt så forskelligt man kan opleve den samme begivenhed. Medens treram opfatter det kristne islæt ved Obamas tiltrædelse som en vederstyggelighed, opfatter jeg og Arne det som - ja - en velsignelse.

Årsagen er naturligvis vores forskellige syn på kristendommen. Og her der der vist stof til adskillige blogindlæg endnu.

Men for straks at springe til det helt centrale: Kristendommens forståelse af Gud er at Gud er kærlighed. Og menneskene tjener Gud ved at elske hinanden. Heraf følger videre at det overordnede bud er budet om næstekærlighed.

Uhyre simpelt og fuldstændig umuligt at leve op til, for menneskenes biologiske arv er egoisme og magtbegær. Det er de egenskaber vi har udviklet gennem evolutionen for at kunne overleve.

Derfor foregår der en konstant kamp i ens samvittighed mellem næstekærligheden og egoismen, en meget svær kamp.

Når derfor treram har så dårlige erfaringer med kristendommen og henviser til uhyrligheder, der vitterligt er begået af nogle kristne gennem tiderne, så skyldes det ikke kristendommen, men menneskenes ufuldkommenhed.

Vi kan med vores fornuft ikke bevise at uselvisk kærlighed eksisterer. Videnskabeligt set er alt egoisme, men vi kan vælge at tro at den findes. Og jeg kan se iforrige blogindlæg, at treram også tror på den uselviske kærlighed, så måske er vi alligevel enige et stykke hen ad vejen...

mvh
Zebedæus








Redigeret af Zebedæus (21/01/2009 21:10)
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 13 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Anonym
16/04/2024 01:19
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Mette Østergaard stopper på Berlingske..
16/04/2024 09:51
Børsens kobbertag gør brandslukning va..
16/04/2024 09:49
Ministre reagerer på branden: '400 års..
16/04/2024 09:04
Brand i Børsen: Politiet fraråder unø..
16/04/2024 08:55
Arrivederci til Arriva! Togselskab dropp..
16/04/2024 07:23
Nyheder fra Religion.dk