annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15690034
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382409
Et andet syn 1991992
Åndelig Føde 1526074
Jesu ord 1523590
Galleri
Den nye synagoge i Berlin
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 434 gæster og 158 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 4 < 1 2 3 4
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6500 - 14/01/2009 18:16 Re: De fornuftige unge har deres egen mening om Je [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg køber ikke rigtig din pointe, der går ud på, at vi er fødte ateister.
Selvfølgelig har det nyfødte barn ingen forestillinger om guder.
Det har jo, mig bekendt, end ikke nogen forestilling om sig selv adskilt fra sin mor.
Men det har da bestemt heller ikke nogen forestilling om, at der ikke findes guder.
Snarere ville jeg finde det rigtigt at betegne det nyfødte barn som agnostiker.

Nej, jeg mener bestemt ikke, at børn skal indoktrineres til at blive hverken ateister eller teister, men jeg mener, at børn i et passende tempo skal gives adgang til alt, hvad mennesker er nået frem til - lige fra eventyr, kunst, nisser, trolde, elverpiger, hekse, dæmoner, shamanernes åndeverden, gudereligioner, agnosticisme, ateisme, naturvidenskab og filosofi - alt hvad vi har at tilbyde - upartisk - og til barnets egen individuelle vurdering, efterhånden som det vokser op.

Så jeg er enig med dig, når du skriver:
Citat:
"Giv børene deres frihed til de selv kan bestemme -"

men med den tilføjelse, at de skal have fri og lige adgang til alt, hvad mennesker forestiller sig.

Når jeg nævnte beretningen om Moses' gud, så var det jo ikke en påstand om, at Moses' gud eksisterer, men derimod et eksempel på, at der her er tale om en gudsforestilling, der er lidt mindre primitiv end så mange andre.

Du hævder, at ateisten ikke behøver svar på eksistentielle spørgsmål.
Det opfatter jeg lidt, som at "rønnebærrene er sure" - "når vi ikke kan få svar, så siger vi bare, at det er også lige meget".
Det har jeg svært ved at tro skulle være helt sandt og i overensstemmelse med ateistens inderste følelser.

Du afviser mirakler - og det er jo fair nok.
Jeg tror ikke, at mirakler heller hverken kan bevises eller modbevises.
Men jeg mener selv at have oplevet et par stykker.
Og hvis vi et øjeblik forestillede os, at der fandtes en alvidende dommer, og jeg ville få hugget hovedet af, hvis jeg svarede forkert på spørgsmålet, om jeg har oplevet mirakler, så er jeg ikke i tvivl om, hvad jeg ville svare.

Dér er vi to jo så (også) forskellige - hver i vores egen gode ret - og det er da derfor, jeg synes, det et spændende, at vi kommunikerer - "ateisten og intuisten" smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (14/01/2009 18:23)
Top Svar Citer
#6501 - 14/01/2009 18:42 Re: De fornuftige unge har deres egen mening om Je [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

"Men det har da bestemt heller ikke nogen forestilling om, at der ikke findes guder", og for at blive indenfor emnet, at der ikke findes det flyvende spagettimonster, eller den flyvende thepotte eller at månen ikke er lavet af grøn ost.

Ja de skal have adgang til det hele,men de skal ikke tvangsindlægges når de ikke kan sige fra, grundet missionske snæversynede skoleledere der skal "redde" verden, det er det jeg brokker mig over.

" Du hævder, at ateisten ikke behøver svar på eksistentielle spørgsmål."

Jeg mener hermed at jeg ikke betragter biblen som en facitliste, jeg behøver få bekræftet, idet jeg mener det er det rene sludder der står i den, ikke noget jeg kan bruge til noget for at sige det groft.

Jo det er da spændende at debattere og at komme tættere på hinanden, selvom vi er langt fra hinanden, sådan rent distancemæssigt.

Men pas nu på hovedet.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6503 - 15/01/2009 10:29 Re: De fornuftige unge har deres egen mening om Je [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Vi er vist ved at være enige om børnenes frihed og ret til oplysning.
Det, der står i vejen, er vel "efterslæbet" efter, at Harald Blåtand tvangskristnede danskerne, som otte ud af ti danskere stadig tilslutter sig, og som indeholder et generelt gruppepres eller flertalspres, der næppe reelt svækkes, før vi er kommet ned på fem ud af ti.
Det kommer vi nok også - i løbet af nogle generationer.
Indtil da må vi nok leve med traditionens videreførelse af tvangskristningen - og statens fortsatte omklamring af den såkaldte folkekirke, hvor "folkets" indflydelse jo reelt er en illusion (Det er staten og præsterne, der styrer - ikke menighederne).

Du er imod at "betragte biblen som en facitliste".
Jo, her er du da vist enig med de fleste danskere.
Og mon ikke også mange efterhånden opfatter bibelen mere som noget poetisk - noget der ligger nærmere kunst end videnskab - og set på den måde, kan skrifterne i denne bog (og lignende bøger) da godt være spændende og inspirerende læsning, vil jeg mene.

Jeg ser, at du ikke direkte benægter, at også ateisten kan føle længsel efter svar på eksistentielle spørgsmål.
Og jeg forstår da godt, at når fornuften ikke magter at give os svar, så kan mange nok føle en vis naturlig ulyst ved - ind imellem - at forlade fornuftens ret så trygge verden for i stedet at kaste sig ud i den fantastiske, usikre og kaotiske verden, der ligger udenfor - og så er det vel bare sådan, at hos nogle er det behovet for tryghed, der dominerer, og hos andre er det nysgerrigheden.

Nogle klamrer sig til fornuften, andre til en "færdigsyet" religion" (hellere et falsk svar end intet svar) - mens de nysgerrige "tager på opdagelsesrejse" smiler

P.S.: Tak for din omsorg (ægte tror jeg) for mit hoved. Jeg har det endnu - selvom noget af det, jeg skriver, vel ligner "hovedløs tale" smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (15/01/2009 10:30)
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 4 < 1 2 3 4


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
25/04/2024 16:23
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Overgangsregering er indsat i det uropla..
25/04/2024 17:05
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Nyheder fra Religion.dk