annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
0 registrerede 138 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#6485 - 13/01/2009 20:58 Re: De fornuftige unge har deres egen mening om Je [Re: Ipso Facto]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg kan ikke forstå hvorfor du bringer sex ind i billedet. Er det ikke lidt for primitivt?

Sex kan være et smukt udtryk mellem mand og kvinde, eller, som i vore dage, mellem to mennesker uanset køn.

Men kærlighed er så meget mere end opfydelsen af éns egne behov.

Kærlighed er lykke, glæden ved at give.

Meget mere end blot opfyldelsen af vore egne behov. Når vi dækker vore egne behov, så finder vi fred. Når vi opfylder andres så fyldes vi af kærlighed:

Kærlighed kan aldrig fylde noget behov, den er en evig længsel. smiler
Top Svar Citer
#6486 - 13/01/2009 21:07 Re: De fornuftige unge har deres egen mening om Je [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du og Ipso Facto diskuterer Ipso Facto's ord:
Citat:
"Den bedste måde at komme til tro på, er ved at møde Gud, og opleve ham i al hans vælde og herlighed."

Hertil svarer du bl.a.:
Citat:
"At nogen tror de har oplevet ham i al hans magt og vælde, kan vel kun være begrundet i en kortslutning i hjernevindinger -"

"Kortslutning i hjernevindinger", det er nok ikke så tosset et udtryk.
I hvert fald er min oplevelse, at et sådant møde "kortslutter" fornuften - forstået på den måde, at fornuften er håbløst ubrugelig i et sådant øjeblik.

Nu er jeg ikke så glad for ordet: Gud, fordi der i tidens løb er hæftet så meget på det ord/begreb - og vel først og fremmest noget i retning af et guddommeligt overmenneske ("Fader vor").
Det er vel især et udtryk for vore pattedyrhjerners begrænsning, at det højeste, det dybeste, det ypperste, det mest absolutte, det totalt ufattelige - eller hvordan nu kan udtrykkes (hvis det overhovedet kan) - det kan vi kun se som noget, der ligner os selv.
Man kunne i stedet bruge udtrykket det guddommelige, det "lugter" ikke så meget af menneske, men lader stadig formode, at der er tale om noget, der kan defineres, hvilket jeg tror er en total misforståelse af noget, der er komplet ubegribeligt.
Jeg har så forsøgt mig med: den ukendte sandhed bag verdens ukendte sande væren - hvis en sådan sandhed eksisterer - men det lyder jo ærligt talt temmelig krampagtigt smiler

Hvis vi imidlertid undlader at hænge os for meget i sådanne detaljer - og f.eks. nøjes med, hvad Gud ifølge det gamle testamente sagde til Moses om sig selv ved tornebusken, der brændte uden at skades af det: Jeg ER, og hvis vi fornemmer, at vi oplever et møde med ER, så tror jeg, det vil være meget svært at fornægte en sådan oplevelse.

Jeg kan i hvert fald ikke - fornægte - og den allerstørste fryd var, at oplevelsen indeholdt kærlighed (som min fornuft efterfølgende gjorde vildt oprør imod i måneder).

Det kan selvfølgelig alt sammen være indbildning, men jeg tror ikke på, at mit sind skulle være i stand til alene ved egen kraft at skabe en sådan oplevelse - igen og igen.

Så jeg kan bekræfte Ipso Facto ved at sige, at jeg kom til at tro ved at møde ER's kærlighed.

Det ændrede mit liv - og det er jeg bestemt ikke ked af smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/01/2009 21:07)
Top Svar Citer
#6487 - 14/01/2009 09:02 Re: De fornuftige unge har deres egen mening om Je [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Gomoren Arne.

Det guddommelige kan jeg godt følge dig i, det kan man bruge om meget selvom man ikke er troende, måske det kan siges at være lidt at svigte ateismen.

Jeg har en guddommelig viv, som jeg er meget glad for, mange mente også at Marilyn Monroe var en guddommelig kvinde, man kan så undres over hvad en gud har med dette at gøre.

At vi ER, er jo det evige store spørgsmål for menneskeheden, hvorfor ER vi, det var ikke noget man var i tvivl om indtil menneskene begyndte at tænke mere over tingene og videnskaben pillede hele skabelsesberetningen fra hinanden, inden da var man helt sikker på at vi var skabte af en gud, ihvertfald i europa, i østen mente/mener man vist at verden altid har bestået, de har ingen skabende gud, så de har tilsyneladende været forud vesten rent intelligensmæssigt.

At nogle så stadigvæk tror på at jorden kun er omkring 6000 år gammel, selvom videnskaben så klart har bevist at dette ikke er tilfældet, siger meget om de troende og især om deres problem med at godtage den sande virkelighed, de kæmper med næb og klør mod sandheden, jeg så fornyelig et interview med en engelsk biologilærer, der påstod at vor klode kun var 6000 år gammel og underviste sine elever i dette, så den sidste idiot er ikke født endnu, det samme sker så også i de danske kristne friskoler, jamen kan vi tillade at man sådan manipulerer med sandheden og dermed med børnenes uddannelse ?.

Her følger Ipso Facto mig så helt og holdent, han mener også det er inddoktrinering som burde forbydes, at nogle forældre så mener deres børn skal gå i kristen friskole og lærer noget sludder, viser at de selv er forblændet af de gamle røverhistorier.
Der er ingen tvivl om at disse børn nok forbliver "gode" troende og bringer uvidenheden videre. De kan så få et job som præst, sålænge der er et behov for sådanne.

Men det ser ud til at mange unge ikke er så lette at inddoktrinere mere, de er blevet mere kritiske med hvad man prøver at bilde dem ind, de er sku ikke så dumme, hurra for det.



Redigeret af treram (14/01/2009 09:06)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6491 - 14/01/2009 10:29 Re: De fornuftige unge har deres egen mening om Je [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg forstår selvfølgelig godt, at du - som overbevist ateist - kæmper mod enhver form for religiøs indoktrinering, og især angriber de mest primitive religiøse forestillinger: Dem der handler om at tro på eksistensen af guder, som ligner mennesker.

Jeg er helt enig med dig i, at indoktrinering er et overgreb mod andre mennesker, et overgreb som i afskyelighed nærmer sig pædofili.
Men jeg mener ikke, at religiøs indoktrinering skal erstattes af ateisme.
Indoktrinering skal efter min mening erstattes af alsidighed (som naturligvis også skal omfatte ateisme) - og som giver den enkelte den fulde frihed til at danne sig sin egen individuelle holdning.

Som du jo selv peger på, står vi jo stadig med vores forundring over, at vi selv ER - og at verden ER.

Det spørgsmål har alle religioner - også de mest primitive - jo et svar på, nogle forestillinger, som ikke kan bevises, ej heller kan modbevises, men som man kan føle tro på, føle sig overbevist om, at de er sande - eller det modsatte.

Den gud, som Moses ifølge beretningen mødte ved den brændende tornebusk, kan vel ikke siges at høre til de mest primitive forestillinger, for det eneste, guden siger om sig selv, er: Jeg ER.

Her kan man vel så sige, at ateisten kasserer samtlige religiøse svar som værende utroværdige.

Resultatet er så, at ateisten - som den eneste - står totalt uden svar, men til gengæld heller ikke føler sig vildledt af falske svar (som jo kan være bekvemme "åndelige sutteklude").

Her er det jo så, at enhver - ung eller gammel - ateist eller "intuist" - kan komme ud for oplevelser af verdens og egen væren, som ikke kan beskrives med ord, som ikke kan begribes fornuftsmæssigt, men som heller ikke kan afvises, fordi sådanne oplevelser jo ER (når man oplever dem) - og som jo sker til alle tider for mennesker kloden rundt.

Den udpræget nøgterne, der ikke har sådanne oplevelser, kan jo så kalde dem hallucinationer eller lignende, men det har den nøgterne jo ingen mulighed for at vide.
Og for den, som oplever sådanne øjeblikke, ER de jo virkelighed smiler

I anti-indoktrineringens "hellige" navn bør den slags vel også accepteres? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (14/01/2009 10:33)
Top Svar Citer
#6496 - 14/01/2009 16:08 Re: De fornuftige unge har deres egen mening om Je [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Du mener ikke at inddoktrinering skal erstattes af ateisme, det behøves skam heller ikke, for vi er som tidligere påpeget fødte ateister, så der er ingen grund til at kæmpe for ateismen.
Du mener at børn skal udsættes for alsidighed, og hvad forstår du så ved alsidighed og hvis du mener de skal indformeres om alle religioner er det så iorden med mig, hvis det kan holdes indenfor små tidsrammer som en slags kunsthistorie, idet der er meget der er vigtigere i dagens Danmark,hvis de unge skal begå sig på arbejdsmarkedet.

Jeg mener iøvrigt ikke man skal udsætte børn for noget ingen ved noget om og ikke kan komme med beviser på. Så kan du ligesågodt undervise dem i Münchausen Eventyr eller lign.

Giv børene deres frihed til de selv kan bestemme, når de bliver 18 år og så kan melde sig ind i folkekirken, hvis det er det de vil, istedet for at de skal melde sig ud, hvis det er det de vil, det burde være forbudt ved lov at man pr.automatik bliver folkekirkemedlem.

" for det eneste, guden siger om sig selv, er : jeg ER",

og hvem har så hørt dette med egne øre ?, hånden på hjertet.

Ateisten står helt uden svar, vi behøver ikke svar og slet ikke de falske der i tidens løb er blevet udgydt af de troende, behøver jeg at nævne jorden er 6000 år flad som en pandekage, stjernene er lygter der er hængt op på himmelbuen,Noah samlede alverdens dyr,insekter ind i sit lille sejlskib, osv.ja listen er uendelig lang, om hvad der er blevet fortalt til en guds "ære", og derfor kasserer vi samtlige svar som værende belastet som det rene nonsens.

Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde over de forskellige mirakler folk fortæller om, jeg tager dem ihvertfald ikke alvorligt-sorry, mirakelmageren( gud, jomfru Maria, helligånden) taler mærkeligt nok alle sprog, nå ja, han har jo sikkert selv opfundet dem.







Redigeret af treram (14/01/2009 16:11)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Beredskabet om Børsen-brand: 'Vi tager ..
18/04/2024 04:44
Amsterdam til kamp mod masseturisme: Ind..
18/04/2024 03:58
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i vÃ..
18/04/2024 02:40
Prins William genoptager arbejdet efter ..
18/04/2024 02:08
EU's stats- og regeringschefer fordømme..
18/04/2024 00:39
Nyheder fra Religion.dk