annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656153
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379975
Et andet syn 1989385
Jesu ord 1522378
Åndelig Føde 1513849
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 429 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 13 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6460 - 12/01/2009 19:25 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Michael]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien
Hej Michael!

Tag dig blot tiden til nærlæsning og gennemtænkning, for det var godt nok en længere kompleks udredning.

Du stiller et enkelt spørgsmål:

Citat:
"Mens jeg tumler med alt dette kunne du måske give et eksempel på at man kan tænke på noget man ikke ved i forvejen."


For så vidt angår den viden man erhverver i videnskaben, så er den altid en foreløbig sandhed - den bedst mulige forklaring (teori) på forhold i naturen, som endnu ikke er blevet falsificeret af erfaringen eller en fornyet kritisk gennemtænkning af de empiriske data som ligger til grund for en teori.

Grunden til at det forholder sig sådan i videnskaben er, at den bygger på nogle grundantagelser - de såkaldte aksiomer - som må vælges ved et ikke strengt rationelt valg. Derved foreligger muligheden for, at man vælger forkert. Man opdager dog ikke fejltagelsen før man erfarer nye empiriske data, som teorien ikke kan forklare.

Hvis man derfor som videnskabsmændene omkring år 1900 mente at vide, at tid og rum var faste størrelser, som Newton hævdede, så kunne man godt tænke om igen efter at Einstein havde opstillet sin relativitetsteori der indfører et nyt aksiom - lyskonstanten - hvorved tid og rum bliver relative i den fire-dimensionale rum-tid.

Det vidste man først rimeligt sikkert, da målinger under en total solformørkelse i 1919 bekræftede teoriens forudsigelser med hensyn til lysafbøjning i stærke tyngdefelter.

Einstein havde tænkt sig frem til, at det måtte forholde sig sådan og han tænkte sig derved frem til noget, som han (og ingen andre) ikke vidste i forvejen. Det matematiske bevis var konsistent, men teorien blev først accepteret efter forudsigelserne var blevet bekræftet empirisk.

Hertil kan du indvende, at videnskabelige sandheder er udtryk for en viden som i et vist omfang savner fuld tilstrækkelig begrundelse.

I filosofien tillader man ikke en sådan usikkerhed, men søger den endegyldige sandhed, som ikke kan betvivles under nogen tænkelige omstændigheder.

Så hvis du ikke allerede ved det, så er mit spørgsmål til dig, om du kan tænke dig frem til en sådan endegyldig sandhed?

Når du har besvaret det spørgsmål, så kender du en sandhed som du ikke kendte før. Oven i købet en som ingen konsistent kan modbevise.

Og så har du faktisk lagt grunden til en absolutisk filosofi - så det er bare om at komme i gang. ler

Hilsen

Ipso Facto pifter
Top Svar Citer
#6461 - 12/01/2009 19:35 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Ipso Facto]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Sådan én passant:

At der ikke findes absolutte sandheder -

Er det ikke en absolut sandhed? smiler
Top Svar Citer
#6462 - 12/01/2009 20:03 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Michael]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien
Hej Michael!

Jo, du er på rette spor. Nu ved du måske noget, du ikke før har tænkt på eller vidste tidligere. ler

Hilsen

Ipso Facto pifter
Top Svar Citer
#6463 - 13/01/2009 10:54 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Ipso Facto]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Ipso Facto.

Jeg slog lige et smut indenfor arto.dk, de unges portal for at se om man der diskuterede morgenbøn i skolen, og det må jeg sige man gjorde.
Utroligt nok ser det ud til at 99% af dem der debatterede der, var endog meget imod at blive tvunget til morgenbøn, flere ville hellere lære noget fornuftigt, det var meget interessant at læse deres kommentarer, en skrev at hun mente kun omkring 20% gik ind for morgenbøn.

En skrev at han blev i klassen istedet for at gå med til fælles morgenbøn, hvilket indbragte skideballer.

Flere ville godt slippe helt for kristendomsundervisning.

Der ser ud til at de unge har deres egen mening om morgenbøn, konfirmation mm, som ikke just taler for at det er videre velkomment, men bliver de hørt??, nej for de troende holder stadig på deres magt over børnene, de skal dæleme lytte og have det trukket ned over hovedet om de vil eller ej.

Nogle demonstrerede i kirken når de var der ufrivilligt, ved ikke at rejse sig når andre gjorde og ikke sang med, ikke bad eller foldede hænderne når der blev bedt.

Det ser ud til at nogle ministerier burde bombarderes med forespørgsler om morgenbøn mm, ikke er noget de burde se nærmere på.



Redigeret af treram (13/01/2009 11:01)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6465 - 13/01/2009 12:26 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: treram]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej igen treram

Citat:
Jeg er lidt ked af at forstyrre dig midt i eksamenslæsningen, så forhåbentlig får du lidt hjælp "ovenfra" så du klarer dig igennem, jeg har på fornemmelsen du bliver en fornuftig præst.


Nå, det går nok, jeg kan jo heldigvis selv vælge, hvornår jeg giver lyd fra mig. Nu er jeg så kommet om på den anden side af to veloverståede eksaminer med al mulig hjælp "ovenfra" - og mit liv fortsætter. Hvor kom vi fra?

Fællesbøn i folkeskolen er ikke en god ide. Okay. Begrundelsen for dette bygger på noget i retning af, at vi ikke vil lade børnene blive påvirket af en trosretning, de skal tilegne viden og lære at tænke selvstændigt, så de kan udvikle sig til fornuftige individer (helst ateister), og skulle de få religiøse tilbøjeligheder bedes de venligst holde dem hjemme i soveværelset til det private forbrug.

Fri os fra overtroen, kære Gud.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 13 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 12 13 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Nyheder fra Religion.dk