annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
0 registrerede 357 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 13 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6432 - 10/01/2009 15:36 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Tak for dit svar, jeg skal nok skifte ordene ud som anbefalet, hvis jeg går "videre" med bønnen.

Jeg elsker nisser, de er så dejligt ukristelige, men jeg beder ikke til dem.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6433 - 10/01/2009 16:48 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: treram]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej treram

Det er nu meget sødt, når du sådan flipper ud over, at du lærte Fadervor uden ad i underskolen blinker Sikke noget, men det er det jo godt, at du er poetisk nok til at lave den om, så den passer til dine livsforventninger.

Problemet for mig i denne debat er, at jeg ikke har sat mig ordentlig ind i sagerne. Jeg er stadig overrasket over, at der virkelig er nogle alm. folkeskoler, der beder et fælles Fadervor. Jeg tror dog ikke, at det nødvendigvis har den store betydning, men måske er det bare at gå for vidt, som Lone Skov Al Awssi skriver på en blog. Det er i hvert fald noget, der skal undersøges. Hermed sigter jeg til det, at Fadervor i sig selv ikke er skadelig (tværtimod), men igen vil jeg understrege, at det handler om motivet og måden, man lancerer en fællesbøn på over for en gruppe børn.
Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt det er et statsligt anliggende at gå ind og lave et forbud, jo, hvis det virker indoktrinerende på børnene, ville jeg mene, at en sådan bønshandling skulle stoppes med det samme! Jeg formoder, at de skoler, der bruger et fælles Fadervor tager denne handling op til en grundig diskussion.

Vi er enige om, at det bedre går an med morgensang, heriblandt salmer o.a. Fokuset skal jo netop ikke være en kristen påvirkning af børn men mere det at lave en morgensamling, som bygger på en dansk sangtradition.

Og så til dit "hurra". Nej, jeg har da ikke sagt, at jeg går ind for at bryde med børnekonventionen, treram? Jeg stiller bare spørgsmålstegn ved, om det at bede en bøn med et barn (f.eks. sit eget barn) på nogen måde bryder med børnekonventionen. Så længe du mener, at der ikke er en Gud, og så længe du bygger dit kristendomssyn på dine egne barndomserfaringer, forstår jeg så udmærket, at ethvert pip om bøn og salme ikke giver mening for dig.

Jeg er - som før nævnt - hverken opvokset eller opdraget inden for religiøse rammer. Jeg lærte en my om Bibelen i de små klasser, men det vakte ikke de store tanker om en Gud, og nogen større viden gav det heller ikke om kristendommen andet end det, at jeg lærte mig Fadervor, så den sad (ligesom da jeg i sidste uge læste latin, så jeg kunne teksten uden ad til min eksamen forleden. Dette formår jeg dog ikke med min kommende eksamen om få dage, så her må bønnen jo træde til:-)
Mit Fadervor som 12 årig var ganske frivilligt, og der skulle gå yderligere 8 år, før jeg blev troende. Det blev springet ind i livet, væk fra middelalderlige hønisser og materialistiske botnakker, der tror de kan være deres egen lykkessmed ;)

God aften i det svenske, Torben, nu har vi vist fået sat hinanden på plads, og jeg vil vende tilbage til Paulus og slås lidt med ham.

Mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#6439 - 11/01/2009 10:36 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: ALH]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Anne.

Tak for dit svar, men så let slipper du ikke.

jeg tænker hvad der videre muligvis kan og sikkert vil ske i folkeskolen, med muslinernes krav til forskellige institutioner kan der også komme et krav til folkeskolen om at imamer skal have lov at optræde i skolen, som præsterne har med minikonfirmation og muligvis ved morgensamlingen have lov til at synge vers eller oplæse stykker fra koranen.
Hvad vil du foreslå at vi skal gøre i et sådant tilfælde, skal vi give dem lov til at udfolde deres Islam overfor en blanding af danske og muslimske børn, for vi kan da ikke bare sige de kan rende og hoppe, vi er jo så globale, alle skal have ret til at udfolde sig ??.

Jeg vil foreslå at man gemmer sin religiøsitet til hjemmebrug, så kan andre ikke stille krav om at få deres tro frem i lyset.

Muslimerne stiler jo større og større krav jo flere de bliver, jeg ved ikke om du læste at muslinerne på Nørrebro ønsker at alle danskere skal forlade Nørrebro, så de kan have bydelen for sig selv og ikke skal se på halvnøgne danske kvinder, øl og spiritus.

Jeg er lidt ked af at forstyrre dig midt i eksamenslæsningen, så forhåbentlig får du lidt hjælp "ovenfra" så du klarer dig igennem, jeg har på fornemmelsen du bliver en fornuftig præst.

Lige et sidste pip, skal de kristne friskoler have lov til at lære de stakkels børn at jorden kun er 8000 år gammel?.

Kan du have en god dag.

Ønsker jeg her fra det skånske.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6443 - 11/01/2009 12:56 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: treram]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien
Hej Treram!

Jeg er faktisk tilhænger af fællesbøn i folkeskolen!

Og jeg kunne tænke mig en bøn, der lød nogenlunde sådan:

Almægtige universelle fornuft
måtte du snart fortrænge al magisk tænkning og overtro
så vi ikke ledes i fristelse
til at tro på FN, EU og andre mystiske væsener
der vil fratage os vort folkestyre og selvstændighed.

Måtte fornuftens rige snart komme
så vi ikke ledes i fristelse
til at tro på fremmede onde magter
der vil berøve os vort rige, ære og frihed.
Fornuften er riget og magten og æren i evighed.
Amen.


Hilsen

Ipso Facto pifter

Top Svar Citer
#6446 - 11/01/2009 15:18 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Ipso Facto]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Ipso Facto.

Nå så du går ind for fællesbønnen, når den smider FN,EU og andre mystiske væsener ud.

Hvis det så er på bekostning af de åndelige skabelser, må jeg bide i det sure æble og acceptere det, vi kan altid tage dem tilbage igen-altså FN og EU.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 13 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Nyheder fra Religion.dk