annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 205 gæster og 93 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 13 < 1 2 3 4 5 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6420 - 10/01/2009 01:39 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: treram]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det er udmærket at de nykristne mener at de skal synliggøre deres religion ligesom muslimerne gør det. Hvorfor skulle den ene part have lov og ikke den anden?

Med hensyn til os andre almindelige danskere, så tager vi ikke skade af at synge morgensang, bede fadervor eller synge fra salmebog og højskolesangbog.

Det er en del af vores samlede kultur som værende danskere. Er Kingo og Grundvig ikke en del af vores historie og kultur? Man skal bevare sin kultur og så bevæge sig udover den i stedet for at lade sig begrænse af den. Det er en misforståelse at ville udslette sin egen kulturelle baggrund.

Det er meget værre at muslimerne demonstrerer alle vegne i vores land, at de ikke ønsker at blive integreret, men at de har tænkt sig at opbygge deres egen rædselsfulde kultur lige midt i vores demokrati.
Top Svar Citer
#6421 - 10/01/2009 09:47 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg kan helt følge dig, når du skriver:
Citat:
Det er udmærket at de nykristne mener at de skal synliggøre deres religion ligesom muslimerne gør det. Hvorfor skulle den ene part have lov og ikke den anden?

Ligeså er jeg enig med dig, når du skriver:
Citat:
Med hensyn til os andre almindelige danskere, så tager vi ikke skade af at synge morgensang, bede fadervor eller synge fra salmebog og højskolesangbog.

Og jeg er om muligt endnu mere enig med dig, når du skriver:
Citat:
Man skal bevare sin kultur og så bevæge sig udover den i stedet for at lade sig begrænse af den.

Men når du skriver, at "muslimerne demonstrerer alle vegne i vores land, at de ikke ønsker at blive integreret, men at de har tænkt sig at opbygge deres egen rædselsfulde kultur lige midt i vores demokrati.", så spekulerer jeg på, hvad det egentlig er, du ser for dig.

Er det Hizb-ut-Tahrir, du tænker på?
Ja, det er det vel.
Men er de egentlig mere karakteristiske for muslimer i Danmark, end nynazister er for os andre?

Mit indtryk er, at muslimer i Danmark generelt er både fredelige, demokratisk indstillede og integrationsvillige, men at de ikke totalt kasserer alt, hvad der har med islam eller eventuelle hjemlandskulturer at gøre.

Dengang vi mennesker alene levede af at være jægere, samlere og fiskere, eksisterede vi som små stammer i et territorium, som vi håndhævede.
Hvis fremmede trængte ind, blev de enten fordrevet eller dræbt, medmindre de fandt nåde for høvdingen ("løfte sit åsyn på dig og give dig fred").

Det var dengang nødvendigt, for ellers kunne stammen ikke overleve.

Men det er jo ikke just situationen i dag - tværtimod har vi i en længere periode manglet både hænder og hoveder.

Det, jeg synes, jeg ser, er, at at de gamle stammekrige nu er afløst af kultur-og religionskrige - en tilstand, som jeg mener vi burde vokse os fra - for i stedet at dyrke "ædel kappestrid og gensidig inspiration".

Her synes jeg ikke, det er godt at begrænse børns (og voksnes) horisont til alene den lokalt fremherskende kultur og religion - som hos os, hvor man - lidt ondskabsfuldt - kunne karakterisere det som "jantelov og folkekirke-kristendom".

Langt bedre ville det være, synes jeg, at give vore børn - de nye verdensborgere - fri og uvildig adgang til alverdens menneskelige kvaliteter.

Det får man ikke ved udelukkende at bygge videre på vore egne kvaliteter.

Derfor burde morgenbøn og morgensang i princippet - efter min mening - omfatte alle religioner og livsanskuelser - og alle kulturer smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/01/2009 09:47)
Top Svar Citer
#6422 - 10/01/2009 09:57 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: Michael]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Det er vel ikke bare af traditionelle grunde folk beder fadervor, de må have en anden grund til at de beder, men den kender de sikkert ikke til, det er bare en gammel vane der skal efterleves, selvom der ingen hjælp er at hente i bønnen, jeg har endnu ikke hørt om nogen der har fået deres bønner opfyldt.

Vi kunne ligeså godt bede til Thor og Odin, det er også gammel dansk kultur, men den blev pludselig umoderne.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6424 - 10/01/2009 10:06 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: treram]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" Derfor burde morgenbøn og morgensang i princippet-efter min mening-omfatte alle religioner og livsanskuelser-og alle kulturer"

Ja så er den dag da gået med sludder og vrøvl og ingen fornuftig læren.
For mig ser det ud til at den børnekonvention der blev vedtaget i 1989 og underskrevet af 193 lande ikke er det papir værd den er skrevet på, alle er total ligeglade med den, og selvfølgelig er de troende de første til at overtræde den.

De troende tror de regerer verden lige fra protestanterne til muslimerne, de regerer på deres helt egne vilkår uden hensyn til love og konventioner og tror de er ah så gode.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6425 - 10/01/2009 10:11 Re: Fællesbøn i folkeskolen. [Re: treram]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Jeg læste lige med stor undren at de mange kristne friskoler i Danmark prøver at bilde børn ind at jorden bare er 8000 år gammel og at vi stammer fra en gud og ikke nedstammer fra aberne, men det er jo også en god gammel tradition fra biblen at jorden er skabt af en gud for 8000 år siden.

Den sidste nar er endnu ikke født, de trives godt i de kristne friskoler og nye udklækkes.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 13 < 1 2 3 4 5 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Byen Baltimore har sagsøgt ejer af skib..
24/04/2024 09:17
To kvinder anholdt for ulovligt arbejde ..
24/04/2024 09:15
Seks personer såret i missilangreb i Kh..
24/04/2024 09:10
Ulykke spærrer Vejlevej ved Nørre Sned..
24/04/2024 08:11
Randers indkalder til pressemøde: Vil a..
24/04/2024 08:00
Nyheder fra Religion.dk