annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 15 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6303 - 12/12/2008 17:48 Re: Hvis man ikke er teist, så er man ateist [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg kunne ikke dy mig for at komme med nogle kommentarer, der muligvis går lidt ud over hvad du skrev.

"Hvordan kan det være, er verden ER?og: Hvad er ( skal være ) meningen med mit liv.?".
Var det af kærlighed til sit værk at en skabende kraft, skabte Dinosaurerne og deres lige for mill. år siden, tilsyneladende længe før at der blev skabt menneskelignende individder, et forsøg der endte brat, hvorefter den skabende kraft atter måtte igang med sit elskede skaberværk, skabte helt nye former for individder til erstatning for de der gik til grunde, under den megastore katastrofe der ramte vor jordklode for ca. 65 mill.år siden.
Af en eller grund opgav skaberen at genskabe de uddøde racer, men skabte nogle der fyldte mindre i landskabet, men stadigvæk former der bekrigede (åd) hinanden for at kunne overleve.

Man kan undre sig over visse af de skabte dyrs formål, mange reptiler, insekter og havdyr er farlige for bl.a. menneskene, hvad var formålet med skabelsen af disse?.

Vi mennesker som selfølgelig er de bedst skabte individder ( til dato), søger stadig på en forklaring på hvorfor vi er til, ingen vil slå sig til tåls med at det hele beror på en ren tilfældighed at vi er her, der er overhovedet intet formål med vores tilværelse, rent universelt set, de troende mener dog at kende formålet til deres tilværelse, de påstår det er en kærlig skaber der har skabt dem, hvorfor har denne skaber så gjort livet farligt at leve ?, ved at skabe individder der truer menneskene.

Jeg har lige læst om en særdeles farlig gople The Box Jellyfish, der er blevet set i nærheden af Mallorca og på Thailands vestkyst omkring Phuket, Krabi m.fl.denne gople har været skyld i flere menneskers død, idet dens tentakler er så giftige at hvis man bliver ramt af disse, kan man risikere at dø indenfor 3 minutter, idet dens gift stopper hjerterytmen, hvis den kommer ind i blodbanen og ellers giver nogle meget voldsomme forbrændinger.

Denne guds skabning, er just ikke et et tegn på nogen kærlig skaber, så hvorfor har han skabt den?, den har måske et særligt formål her på jorden ligesom vi andre.

Man har også lov at tænke som Darwin, at det hele er tilfældigt og at den stærkeste overlever, som det har sket lige siden de første mikrober så dagens lys her på vor klode.

Hvis man ikke kan lide dette, så har man et problem.

Så Arne, du er her helt ved et tilfælde helt uden noget formål, at du så selv kan opbygge et formål og leve efter er en helt anden sag.



Redigeret af treram (12/12/2008 17:52)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6309 - 12/12/2008 22:31 Re: Hvis man ikke er teist, så er man ateist [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg opfatter ikke den skabte verden - eller - hvis verden ikke er skabt - den altid værende, men foranderlige, verden - som noget, der specielt handler om vores art af pattedyr, der lever på denne planet, og som jo i øvrigt opfører sig uhyggeligt ekspansivt.

Eller sagt med andre ord, jeg tror ikke, verden er til specielt for vores skyld.
Jeg tror, at alt levende er ligeværdigt (Det tror buddhisterne, så vidt jeg ved, også).

Min fornuft siger mig også, at vi lever under de naturlove, vi kender til, og at vi i øvrigt må bøje os for tilfældighedernes spil.

Men jeg tror også, at verden er langt, langt større og meget, meget mere fantastisk, end vi mennesker nogensinde vil kunne fatte med de evner, vi har, og som, enhver jo kan se, er håbløst begrænsede.

Selvfølgelig kan vi hygge os med det, vi kan fatte - og så vende ryggen til resten, mens vi gi'r os selv de bedst mulige chancer i forhold til tilfældighederne.

Men mon ikke vi alle ved, at der er mere end dét? - også en masse, som menneskelig videnskab aldrig vil kunne nå.

Og det er jo så her, på den anden side af fornuftens yderste grænser, at eventyrene, fantasierne, visionerne, idéerne, intuitionerne, åbenbaringerne, følelserne og fornemmelser er det eneste, vi har - uanset at det er upålideligt, "som bare fanden" smiler

Her trives overtro, religioner, ønskedrømme og andet gøgl, som kan være nyttige "åndelige sutteklude", men som ikke er pålideligt.

Men er dét det hele?
Et det alt sammen forførende nonsens?
Det kan vi jo strengt taget ikke vide.

De mere primitive forestillinger, såsom hellige træer, hellige mennesker, at i det hele taget noget opleves som helligt, er det bare "ammestuehistorier" - ja, måske - og måske ikke - det ved vi jo ikke.

Forestillinger om guder, der ligner mennesker, er for mig lidt for forsimplet - og nok, tror jeg, opstået i mangel på bedre måder at udtrykke sig på.

Men universet i tid og rum - og vel også ud over tid og rum - synes jeg ikke man bare kan afvise, og alt det ufattelige dér forekommer mig, at det må være overvældende fantastisk og fascinerende.

Så for mig er det ikke spørgsmålet om at bøje sig for naturlovene (så vidt vi kender dem) og tilfældighedernes spil - det gør jeg naturligvis - det er mere spørgsmålet om, hvordan jeg forholder mig dertil - og især hvordan jeg forholder mig til alt dét, vi ikke ved - med alle sanser: Fornuft, følelser, fornemmelser, intuition - og hvad der ellers måtte være.

Tilværelsen: Et fantastisk eventyr smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/12/2008 22:33)
Top Svar Citer
#6312 - 13/12/2008 08:37 Re: Hvis man ikke er teist, så er man ateist [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" Tilværelsen: et fantastisk eventyr."
Det har du så sandelig ret i, det var en god måde at beskrive tilværelsen på, det er et fantastisk eventyr og bliver mere og mere spændende for næsten hver dag der går, med de opdagelser der gøres omkring universet og dets udbredelse, ved hjælp af de nye rumfartøjer og deres megateleskoper, ser videnskaben endnu længere ud det ubeskrivelige enorme univers, opdager nye galakser og ser hvordan nye planeter stjerner opstår, i en uendelig kæde af skabelser, som nogle så tror der er en eller anden der styrer, så er det sku godt klaret, hvis det er sådan det foregår.

Hvad der så end styrer det må vi mennesker føle os uendelige små og meget heldige fordi vi har fået lov til at udvikle os til hvad vi er idag, vores udvikling kunne ligesågodt have været stoppet på amøbe eller paddetrinet, for vi er vel ikke opstået fuld færdige til brug? dannet af en lerklump en eller anden tosse "pustede" liv i.

At ikke alle er lige tilfredse med tilværelsen, grundet sygdom, krige, naturkatastrofer, personlige svagheder osv. har "skaberen" ikke taget højde for, men har så givet ham nogle tilhængere, fordi de ikke kan eller tør leve livet fuldt ud på egne ben.

Nu i de næste par uger vil skaberen og hans uægte søn igen blive samlingspunktet i de små kristne hjem, hvor man sætter tiden tilbage til år 0, mens vi andre umulige ateister nyder livet med fuld styrke, uden hjælp af holy gosts.

Kan du have en god lørdag.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6313 - 13/12/2008 09:53 Re: Hvis man ikke er teist, så er man ateist [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, videnskabens opdagelser er fascinerende, det er jeg enig i.

Men det, jeg synes, man også må være opmærksom på, er, at videnskaben virker i en begrænset verden i forhold til virkeligheden.
Det har den jo selv sørget for, derved at den kun vil beskæftige sig med, hvad der kan beskrives objektivt.

For eksempel ligger spørgsmålet om, hvad der startede Big Bang mig bekendt udenfor videnskabens rækkevidde.
Og det er jo ellers et ret væsentligt emne, vil jeg mene.

Det er så her, jeg er meget enig med dig, når du skriver:
Citat:
"Hvad der så end styrer det må vi mennesker føle os uendelige små og meget heldige fordi vi har fået lov til at udvikle os til hvad vi er idag -"

Ja, vi er små - i forhold til verden, vi er heldige - at vi eksisterer, og vi aner ikke, hvad der styrer hverken verden eller os.

Og hvordan reagerer vi så på dét?

Nogle, som du (mener jeg at have forstået), hæfter sig ved, hvad vi ved - og lader resten ligge i uvidenhedens mørke.
Fair nok.

Andre fascineres eller tryllebindes af alt det, vi ikke ved - og da fornuften ikke kan hjælpe os, bruger vi fantasier, visioner, idéer, åbenbaringer, poesi, og hvad vi ellers kan finde på at bruge, i vores følelser, fornemmeleser, intuitioner m.m.

Er det ene bedre end det andet? - at ignorere? - eller at fantasere?
Det tror jeg ikke nogen kan svare på.
Det er vel nærmest et spørgsmål om mentalitet.
Det er vel lidt det samme som, at nogle mennesker frydes og inspireres af stor kunst, mens andre hæfter sig ved, at det ikke er virkelighed.

Eventyr slutter ofte med: "- og det er ganske vist!"
I kirken siger de: "Amen" - det betyder nogenlunde det samme smiler

Set på den måde kan jeg godt hygge mig med nisser, julemænd, feer, alfer, hekse og trolde - og jeg kan bestemt også blive inspireret af kristendommens Hellige Treenighed, islams Allah og hinduernes Krishna - men det er jo uden at jeg "kaster mig i støvet" i blind tro.

Det sidste er jo så desværre det, der har fristet religiøse ledere til både autoritær og aggressiv adfærd - med alle de ulykker, denne "kasten sig i støvet" medfører.

Jeg tror ikke, det er menneskets frie fantasi og forestillingsevne, der skal bekæmpes, men at det i stedet er den blinde underkastelse - under religiøse og andre ledere.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/12/2008 09:55)
Top Svar Citer
#9148 - 05/04/2010 11:46 Re: Hvis man ikke er teist, så er man ateist [Re: Zilent]
Stig Offline
ny
Registeret: 05/04/2010
Indlæg: 33
Et sjovt Enten-Eller indlæg. Hvis I ikke er for mig er I imod mig, tankegangen.

Citat:
"indgår der gudevæsener i dit nuværende verdensbillede?"


Der indgår ikke gudevæsener i panteismen, ligesom zen-budhisme findes i varianter uden guder. Så det er vel ikke nogen særlig god lakmus test?

Og strengt talt skulle væsener også kunne være i ental - som kristen går jeg jo en del op i, at Gud er tre personer der er ét væsen.

Der er også en endegyldighed over din definition af "a" i ateisme. Der findes vel ateister der mener det at være ateist vil sige at man benægter Gud(ers) eksistens (såkaldt stærk ateisme, hvor din definition lægger op til såkaldt svag ateisme der blot er manglende tro på Gud, uden en benægtelse af Guds eksistens). Stærk ateisme kunne man vel kalde troen på Guds ikke-eksistens.

a-periodisk: Uden periode

Eksemplet viser, at "a" både kan henvise til, at noget mangler (periodicitet), men også at det kan tolkes som en aktiv beskrivelse (a-periodisk er ligeså beskrivende som periodisk er). Ofte er denne sidste betydning af ordet så fremtrædende, at ordet næsten ikke bruges uden præfix:

a-diabatisk (en proces uden varmeudveksling med omgivelserne).
_________________________
mvh Stig
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 15 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 14 15 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk