annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683928
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381927
Et andet syn 1991558
Åndelig Føde 1524351
Jesu ord 1523336
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 201 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6105 - 21/11/2008 01:14 Re: SLIP RELIGIONEN FRI [Re: Ipso Facto]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Jeppe.

Hvis der er noget, du ikke er, så er det rationel. Alt dit copypastede fyld kan ikke skjule, at dit udgangspunkt er en småborgerlig antagelse af, at demokrati er den bedste styreform. Men som Mogens Herman ganske rigtigt påpeger, så hersker der overhovedet ikke enighed om, hvad demokrati er, udover at det handler om at alle skal have en eller anden form for indflydelse på beslutningerne.

En rationel analyse af et styresystems værdi må selvfølgelig tage udgangspunkt i, hvad man ønsker at opnå med styringen - ikke i en moralsk forestilling om, at alle skal have medindflydelse.

Hvis din egen organisme var demokratisk styret, så ville du ikke overleve ret længe. Det gør du kun fordi din ubevidste hjerne styrer organismens funktioner med hård hånd og ikke tillader protester eller strejker fra de organer, som den sender på overarbejde uden løn. De følger blindt ordrer, og bliver ved til de bryder sammen af overanstrengelse.

Da de demokratiske reformer blev indført i Sovjetunionen, blev den ikke bare svækket som stormagt. Den gik simpelthen i opløsning. Mafiaen fik gyldne tider, fordelingen af goderne blev skævere end nogensinde før i historien med det resultat, at Rusland i dag er det land i verden, der har flest milliardærer pr. million indbyggere, mens store dele af befolkningen lever på eller under sultegrænsen.

Romerne havde i senatet en form for demokrati, men i krisetider valgte de en diktator i erkendelse af, at her slog demokratiet ikke til.

En hær ville hurtigt blive nedslagtet, hvis den var underlagt demokratiske beslutningsprocesser. Ingen succesrige virksomheder styres demokratisk.

Du ævler spalte op og spalte ned om "rationelle begrundelser", men jeg har til dato ikke set en eneste rationel analyse fra din hånd. Alle dine indlæg er prægede af dine private moralske holdninger og agendaer. I dette spørgsmål har du heller ikke fattet, at bedømmelsen af et styresystems værdi udelukkende kan baseres på relationen mellem to kriterier, målsætningen og effektiviteten af styringen.

Dine verbale imponereløb kan måske dupere folk uden indsigt i analyser eller politiske processer, men ikke forskere eller rationelt tænkende mennesker. De har den fordomsfrie indstilling der kræves for at analysere et hvilket som helst problem.

Som så ofte før har du blot leveret et moralsk opstød uden relation til virkelighedens verden.

Mvh

Ole Bjørn ;)

P.S. Mogens Herman er en festlig fyr, der ville grine en vis legemsdel i laser, hvis han så dine "analyser". Han er nemlig også en fremragende logiker.

Top Svar Citer
#6108 - 21/11/2008 11:23 Re: SLIP RELIGIONEN FRI [Re: Ipso Facto]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Hej Ipso Facto.

Tak for en grundig gennemgang af, hvad demokrati er.

Jeg indser - og beklager - det uheldige i at søge at svare både dig og Ole Bjørn i et enkelt indlæg. Det var nok "at skræve over mere, end bukserne kan holde til" smiler

Det, der overrasker mig mest, er at begrebet demokrati er så omfattende og så mangetydigt.

Jeg forstår selvfølgelig godt dine bestræbelser på at begrunde demokratiet rationelt - baseret på, hvad du kalder: "etiske konsistenskrav", samt at, hvis det ikke kan lykkes, da at valget af demokrati blot er en overbevisning, en tros-sag eller en smags-sag.

Når jeg læser dit indlæg igennem forekommer det mig imidlertid, at det ender på det sidste - en trossag - eventuelt med den tilføjelse, at demokrati nok er den mindst ringe styreform.

Ved gennemlæsningen opdager jeg også, at der mellem de mange varianter er nogle, som har min sympati, og andre som har mindre.

For eksempel er jeg meget glad for ordene fra Hal Koch:

Citat:
“I det store og hele findes der kun to veje til at finde denne løsning [på konflikten mellem forskellige interesser]: Man kan slås sig til rette, hvilket vil sige, at det bliver den stærkeres vilje, som råder; således går det til i junglen; ofte er det imidlertid vanskeligt at se forskel på menneskers og jungledyrs optræden. Man kan tale sig til rette, hvilket vil sige, at man gennem en samtale mellem de stridende partersøger at få sagen alsidigt belyst, og at de samtalendeparter virkelig bestræber sig for – det må ikke glemmes – gennem samtalen at nå til en rigtigere og rimeligere forståelse af konfliktens problem. Dette er demokrati. Det er samtalen (dialogen)og dens gensidige forståelse og respekt, som er demokratiets væsen. Hvor dette glipper, vil man uvægerligt falde tilbage til magtkampen. Således forstået er demokratiet noget langt mere omfattende end en bestemt samfundsmæssig styreform”

"Gensidig forståelse og respekt", er nok det jeg især "tænder" på - uden at jeg egentlig kan give det en fornuftsmæssig begrundelse - og selv hvis jeg kunne, ville det ikke være den sande årsag.
Den ligger snarere i mit livssyn eller livsanskuelse, som jo er kraftigt religiøst præget (elske verden, livet og den mulige sandhed bagved).

Man kan sikkert godt kalde demokrati en ideologi (et "abstrakt ideal", som du skriver), men i Hal Koch's version repræsenterer det vel tillige en grundindstilling til, hvordan man kan forholde sig til andre mennesker (og i dag tillige til verden iøvrigt - menneskeheden globalt, klodens tilstand).

Og dér, hvor en sådan indstilling vel skal stå sin prøve, vil vel være i dialog med grupper, som militante islamister, danske nazister, HisbUtTahrir, Irans præstestyre, Taleban osv.

Og sådanne dialoger - i forsøg på gensidig forståelse og respekt - behøver jo ikke at foregå naivt - eller med given køb på egne holdninger.

Alf Ross, som du også citerer, har selvfølgelig ret i sin påstand om vi almindelige menneskers tilbøjelighed til at være
"behersket af fordomme og traditioner, mistroisk mod alt nyt", men også her tror jeg mere på dialogen og kommunikationen end på "trangen til tillidsfuld tiltro, til ledelse af dem, der er klogere og mere indsigtsfulde end en selv".

Jeg ser ingen som helst grund til, at livsanskuelser - enten de så er ateistiske eller religiøse - skal holdes ude af demokratisk politik - ligesom jeg heller ikke ser nogen grund til at religiøse samfund, som folkekirken, skal have en fortrinsstilling med "mundkurv" på - eller at andre religøse, ateistiske eller agnostiske samfund skal holdes ude af politik, så længe de ikke direkte arbejder på at nedbryde eller skade landets demokrati.
Tværtimod skal deres idéer og holdninger - efter min mening - respekteres på Hal Koch'sk manér som muligheder for fordomsfri dybere forståelse - ja endda måske inspiration.

Og så magter jeg ikke at tænke længere lige nu smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (21/11/2008 11:29)
Top Svar Citer
#6123 - 22/11/2008 14:59 Re: SLIP RELIGIONEN FRI [Re: Arne Thomsen]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien
Hej Arne!

Tak for dit gode svar der viser, at diskussionen bevæger sig fremad, selv om der stadig er langt til målet.

Således har jeg vanskeligt ved at forstå, hvordan du kan nå frem til følgende konklusion ud fra mine kommentarer:

Citat:
Når jeg læser dit indlæg igennem forekommer det mig imidlertid, at det ender på det sidste - en trossag - eventuelt med den tilføjelse, at demokrati nok er den mindst ringe styreform.


Tværtimod mener jeg rimeligt klart at have skitseret hvordan det er muligt rent rationelt at begrunde demokratiets berettigelse. I min første replik her i tråden skrev jeg følgende:

Citat:
Begreberne religionsfrihed, religionslighed og sekularisering får deres betydning fastlagt i forhold til den demokratiske bestræbelse, der bør forstås som et forsøg på at opbygge en rationel samfundsorden.

Den vokser ud af et rationelt spørgsmål om, hvem der skal bestemme, hvorledes samfundets love skal være. Det er, fordi det IKKE er muligt på en rationel uangribelig måde at begrunde, at nogen har en særlig ret til at bestemme lovene, at man i stedet kan slutte, at så bør alle have lige ret. Således kan man negativt begrunde rationaliteten i den demokratiske bestræbelse. (At begrundelsen også kan tage en positiv vej, som bygger på det etiske konsistenskrav, vil jeg ikke gå nærmere ind på i denne sammenhæng). Dette medfører, at den demokratiske bestræbelse ikke selv må kategoriseres som udtryk for en særlig religion, da den bygger på rationelle overvejelser og ikke på tro.


Du fremhæver Hal Kochs demokratiopfattelse som en der i særlig grad tiltaler dig, uden at du dog er i stand til at give en fornuftsmæssig begrundelse herfor.

Så lad os se lidt nærmere på teologen, kirkehistorikeren og højskolemanden Hal Kochs demokratiopfattelse og sætte den i relief til juristen Alf Ross’ opfattelse.

Hvor juristen og statsretseksperten Alf Ross ser demokratiet som en styreform der beror på en ren formel procedure hvor alle interesser kan komme til orde og få politisk magt i forhold til et flertalsprincip (det parlamenteriske princip indført med systemskiftet i 1901), er demokratiopfattelsen hos Hal Koch udvidet til at være en særlig mental og kulturel tilstand, en livsform, hvor (den herredømmefrie) samtale er sat i centrum som middel til at løse interessekonflikter både internt i samfundet og i forhold til andre stater.

Hal Koch var ingen blind tilhænger af demokratiet. Han erkendte dets fejl og mangler. Men demokratiet var for ham den livsform, der bedst muligt hjælper mennesket frem mod det gode og det retfærdige i en uafsluttet og uforudsigelig historisk proces. "Demokratiet kan aldrig sikres - netop fordi det ikke er et system, der skal gennemføres, men en livsform, der skal tilegnes. Det drejer sig om et sindelag, der ikke erhverves én gang for alle, men som skal bibringes hvert nyt slægtsled. Derfor er det folkelige oplysnings- og opdragelsesarbejde nerven i demokratiet" (Hvad er demokrati s. 13).

Efter min opfattelse har Hal Koch blandt andet misforstået det parlamentariske princip. Han gør opmærksom på, at flertallet ikke nødvendigvis altid har moralsk ret, men kan gemmentvinge en lovgivning, som krænker grundlæggende etiske principper:

Citat:
“Værre er det imidlertid, at man ud fra denne overvurdering af “afstemningen” næsten med indre nødvendighed tvinges over i den konsekvens, som mere end noget andet har bidraget til at bringe demokratiet i vanry, nemlig den påstand, at det altid er flertallet, som har ret. For enhver, der tænker sig lidt om, er dette jo en uhyrlighed. Der er ingen tvivl om, at flertallet i Tyskland før krigen ville nægte jøderne eksistensret og fratage dem deres besiddelser. Måske eksisterer et sådant flertal stadig. Om så 99 % af hele jordens befolkning er således indstillet, vil antisemitisme i den form ligefuldt vedblive at være både forbryderisk og uforenelig med demokrati”.

(HAL KOCH: HVAD ER DEMOKRATI?, 1945).


Her er vi jo netop ved hovedproblemet – begrundelsen for demokratiets berettigelse og etiske legitimation.

I citatet fokuserer den evangeliske teolog Hal Koch på antisemitisme som etisk forkasteligt og uforenelig med demokratiet. Antisemitismens rod findes imidlertid i kristendommen selv således som religionen blev implementeret i kultusfæren, og den kan spores tilbage til det fjerde århundrede. Martin Luthers egen grove antisemitisme var nærmest af patologisk art og en medvirkende årsag til, at den nazistiske judeofobi havde så forholdsvis let ved at slå rod i den kristne tyske befolkning.

En simpel fortolkning af evangeliets næstekærlighedsbud udelukker selvfølgelig enhver form for racisme og det er her Hal Koch placerer sig rent moralsk med sin bekymring for, at det parlamentariske flertalsprincip kunne skabe et flertal for at lovfæste racistisk forskelsbehandling af judaisme og jøder.

Hvis demokratiet blot forstås som et rent formelt system, et statsretligt princip der tilstræber størst mulig frihed og som giver enhver ret til at udtrykke sine personlige præferencer i sit politiske valg, således som juristen Alf Ross gør, så kan det ikke udelukkes, at et flertal kunne tænkes at vedtage en racistisk lovgivning, især da xenofobi synes at være en del af vor arts biologiske ”grundudstyr”.

Her springer forskellen mellem det demokratiske Danmark og det nazistiske Tyskland i øjnene. Som det første land i verden vedtog Danmark allerede i foråret 1939 en straffelovgivning, der skulle lægge en dæmper på den nazistiske propaganda og forhånelse af danske jøder ved at kriminalisere sådanne ytringer. Besættelsestidens samarbejdspolitik med nazisterne havde effektivt beskyttet de danske jøder på et tidspunkt, hvor Halocaust for længst var sat i system i de øvrige tyskkontrollerede områder af Europa. Samarbejdspolitikken brød sammen den 29. august 1943, men den tyske rigsbefuldmægtigede lod forinden oplysninger om den forestående aktion mod de danske jøder, der skulle finde sted den 2. oktober 1943, tilflyde nogle af de fratrådte politikere, der gav oplysningerne videre til modstandsbevægelsen. Jøderne blev hjulpet på flugt til Sverige af danske medborgere og redningen af størsteparten af de danske jøder står en som en de handlinger vi danskere kan være stolte af.

At Hal Koch i citatet netop vælger at fokusere på antisemitismen er derfor ret så paradoksalt, da den har sin grund i kristendommen. Jeg opfatter derfor teologens bekymring som rettet mod den demokratiopfattelse juristen Alf Ross gør sig til talsmand for, fordi den blot er en formel ramme som ikke sætter nogen som helst etiske indholdsmæssige begrænsninger for hvilke love der kan vedtages. Grundloven sætter selvfølgelig visse grænser, men der er intet i vejen for, at et befolkningsflertal kan ændre grundloven eller afskaffe den og sætte grænserne anderledes.

I en diskussion omkring ytringsfrihed hævdede Alf Ross således, at Grundloven nok giver enhver ret til at ytre sig uden uden forhåndscensur, men at den ikke forhindrer, at lovgiverne kunne vedtage love, der straffer vilkårlige typer af ytringer. Her nævner Ross selv, som et provokerende eksempel, at der intet er i vejen for, at parlamentet kunne vedtage en lov der kriminaliserede sportsreferater:

Citat:
”Alf Ross skelner som retspositivist mellem statsforfatningsret med tryk på ret og statsforfatningsideer og grundtanker, hvor førstnævnte er relevante i vurderingen af grundlovens § 77 materielle beskyttelse, og hvor sidstnævnte alene kan karakteriseres som retspolitik – som er irrelevante for den retsdogmatiske beskrivelsen af grundlovens § 77. Om de sidst nævnte vurderinger, som Alf Ross selv benævner som demokratiske ideer, skriver han bl.a. om friheden til at fremsætte eller agitere for en vis politisk eller åndelig anskuelse:

"Ytringens ide (1) kræver at det må være lovligt at gøre dette ganske uanset anskuelse indhold; men (2) udelukker ikke at der må gælde visse begrænsninger under hensyn til de midler hvormed agitationen drives eller søges gennemført.
Det første betyder at demokratiet må tåle også en agitation der retter sig mod demokratiet selv. Det må være lovligt at agitere for en hvilken som helst ændring af statsstyret, specielt også for en afskaffelse af ytringsfriheden selv og de andre demokratiske frihedsrettigheder, ligeledes for indførelse af diktatur, racediskrimination og hvad nævnes kan af vederstyggeligheder."


Om selve jussen i § 77 med hensyn til beskyttelsen af den materielle ytringsfrihed skriver Ross lige så markant og absolut:

"Grdl. § 77 indeholder ingen regel til beskyttelse af den materielle ytringsfrihed. Der er altså efter denne paragraf intet til hinder for at det ved lov forbydes at kritisere den demokratiske statsform, at nedbryde troen på guds eksistens og sjælens udødelighed, at agitere for kommunismen eller nogen anden politisk doktrin, at bringe udenrigspolitiske efterretninger, at omtale kongehuset – ja selv at referere sportsbegivenheder."

Af det ovenfor citerede fremgår med al tydelighed Ross´ skelnen mellem ytringsfrihed som en demokratisk idé og som retsvidenskabelig disciplin. Som retsvidenskabsmand mener Ross, at man i sit virke er underlagte retskilderne, og det er disse, der bør undersøges og beskrives, således at det er en fejltagelse at fremføre friere betragtninger om, hvordan verden ideelt set burde være skruet sammen under dække af, at der tale om retlige undersøgelser og konklusioner.”

(Citeret fra afhandling af Lars Sandager-Jørgensen, Aarhus Universitet, sommeren 1999. Link:
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/afhandlinger/ytringsfrihed.html)


Diskussionen mellem Hal Koch og Alf Ross illustrerer på glimrende vis problemet med at legitimere og begrunde demokratiets berettigelse. Her konfronteres nihilismen (i form af retspositivismen) med idealismen. Problemet er blot, at demokratiet ikke kan legitimeres ved at henvise til etiske principper med grund i en particulær religion. For det første forkynder ingen religion at samfundet skal indrettes demokratisk og for det andet strider det mod den sunde fornuft at hævde, at en particulær religions etiske fordringer kan have universel gyldighed. Fordringerne har netop kun gyldighed for de troende og demokratiets problem har fra starten af været, hvordan man kan begrunde og legitimere demokratiet ud fra rationelle universelle etiske principper som gælder for alle uanset hvad de tror på, alene qua menneske eller person.

Det var en stor mundfuld, så jeg vælger at afbryde her og imødeser dine og andre interesserede debattørers kommentarer før jeg går videre.

Hilsen

Ipso Facto pifter

Top Svar Citer
#6124 - 22/11/2008 18:18 Re: SLIP RELIGIONEN FRI [Re: Ipso Facto]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Hej Ipso Facto.

Din rent fornuftsmæssige begrundelse for, at demokratiet er rigtigt, synes jeg er svag derved, at du jo nøjes med at påvise, at andre styreformer ikke kan begrundes:

Citat:
Det er, fordi det IKKE er muligt på en rationel uangribelig måde at begrunde, at nogen har en særlig ret til at bestemme lovene, at man i stedet kan slutte, at så bør alle have lige ret. Således kan man negativt begrunde rationaliteten i den demokratiske bestræbelse. (At begrundelsen også kan tage en positiv vej, som bygger på det etiske konsistenskrav, vil jeg ikke gå nærmere ind på i denne sammenhæng).

Det var det, jeg forsøgte at antyde med udtrykket "den mindst ringe styreform".

Og hvad din parantes indeholder, har du jo foreløbigt ikke udtrykt smiler

Så for at sige det kort: Jeg tror - foreløbig - ikke på, at demokrati kan begrundes overbevisende alene ad fornuftens vej, selvom jeg har megen sympati for denne bestræbelse.

Jeg kan vel sige det på den måde, at jeg vælger demokrati frem for diverse alternativer med hjertet, lige så meget som med hjernen.

Og det samme gælder jo, når jeg vælger Hal Koch's version af demokrati.

Og når han skriver:

Citat:
Om så 99 % af hele jordens befolkning er således indstillet, vil antisemitisme i den form ligefuldt vedblive at være både forbryderisk og uforenelig med demokrati.

så kan jeg fuldt ud tilslutte mig dette - uanset enhver fornuft.

Og når jeg gør det, så er det vel fordi jeg, ud over fornuften, har en trang til medmenneskelighed og til omsorg for den verden, vi lever i (man kan vel også kalde det en form for kærlighed).

Og når nogle hævder, at den form for omsorg alene har en kristen begrundelse, så passer det ikke.
Koranen indeholder f.eks. påbud om omsorg for mennesker - og dyr - i nød.
Aktiv kristen næstekærlighed ser vi jo i øvrigt ikke alverden til.
Der er selvfølgelig Folkekirkens Nødhjælp, men der er også præster, der hævder, at Næsten kun findes blandt de nærmeste - og slet ikke blandt mennesker uden for landets grænser.
Og lokal diakonalt arbejde er stort set ikke eksisternde her, hvor jeg bor.

Når jeg f.eks. i dag læser et udsendt indsamlingsbrev fra UNICEF, der fortæller, at børnedødeligheden globalt er blevet reduceret med 27 % siden 1990, så den nu er "nede" på, at 9,2 millioner børn under 5 år dør hvert år her på kloden, så græder mit hjerte, for så så betyder det, at mere end 1000 børn dør, fortrinsvis af sult og sygdomme, som for det meste kunne være undgået, hver eneste time! - hver eneste dag! - alle årets dage! (9.200.000/365/24 = 1.050), og så hører dét også med til min vision, at dansk demokrati ikke blot skal være provinsiel, men skal have globale perspektiver, som ikke accepterer den slags undgåelige uhyrligheder.

Angående diskussionen mellem Alf Ross og Hal Koch er det da meget muligt, at Alf Ross har logikken på sin side, men det gør ikke rigtig indtryk på mig.

Det afgørende for mig er ikke, om den form for demokrati, jeg tilslutter mig, er den bedst begrundede - eller om den er den mest effektive (som Ole Bjørn, så vidt jeg forstår, søger), men om den er den, der vil og kan det bedste - lokalt så vel som globalt - for os mennesker - for alt andet levende liv - og for kloden selv.

Det kan meget muligt kritiseres som værende en ideologi, men det kan jeg ikke se som en hindring.

Og som et eksempel på, hvad et sådant ideologisk demokrati kunne tænkes at præstere, kunne jeg nævne global ældreforsorg.

Det ville næppe koste alverden, men det ville betyde, at forældre i u-lande ikke længere behøvede at få så mange børn (i nød) for at sikre sig pasning og pleje i alderdommens hjælpeløshed.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/11/2008 18:24)
Top Svar Citer
#6129 - 23/11/2008 00:47 Re: SLIP RELIGIONEN FRI [Re: Arne Thomsen]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien
Hej Arne!

På trods af at vi begge er engageret i en respektfuld dialog helt i overensstemmelse med det særlige træk ved demokratiet Hal Koch ganske rigtigt fremhæver som et unikt kendetegn, et middel til gennem samtalen at nå til en rigtigere og rimeligere forståelse af konfliktens problem – in casu begrundelsen for demokratiets berettigelse og hvordan forholdet mellem religion og demokrati bør være – synes dialogen desværre ikke at have bragt en dybere afklaring af vore respektive synspunkter. Der synes at være en bariere det er vanskeligt at overskride.

Du fejllæser eller misforstår hvad jeg forsøger at udtrykke i det indledende citat der demonstrerer, hvordan man ad negativ vej rent rationelt kan nå frem til demokratiet. Da du tillige foretager en selektiv udvælgelse og blot citerer en del af begrundelsen, gentages citatet nedenfor i sin helhed for god ordens skyld:

Citat:
”Begreberne religionsfrihed, religionslighed og sekularisering får deres betydning fastlagt i forhold til den demokratiske bestræbelse, der bør forstås som et forsøg på at opbygge en rationel samfundsorden.

Den vokser ud af et rationelt spørgsmål om, hvem der skal bestemme, hvorledes samfundets love skal være. Det er, fordi det IKKE er muligt på en rationel uangribelig måde at begrunde, at nogen har en særlig ret til at bestemme lovene, at man i stedet kan slutte, at så bør alle have lige ret. Således kan man negativt begrunde rationaliteten i den demokratiske bestræbelse. (At begrundelsen også kan tage en positiv vej, som bygger på det etiske konsistenskrav, vil jeg ikke gå nærmere ind på i denne sammenhæng). Dette medfører, at den demokratiske bestræbelse ikke selv må kategoriseres som udtryk for en særlig religion, da den bygger på rationelle overvejelser og ikke på tro.”


Denne rationelle begrundelse kommenterer du således:

Citat:
”Din rent fornuftsmæssige begrundelse for, at demokratiet er rigtigt, synes jeg er svag derved, at du jo nøjes med at påvise, at andre styreformer ikke kan begrundes:”


Spørgsmålet om hvem der skal bestemme lovene i et samfund er et principielt spørgsmål som ikke forholder sig til hvilken styreform der er den rette. Svaret kunne for eksempel tænkes at være, at det er de mest begavede og succesfulde samfundsborgere der er bedst egenede til at fastsætte lovene i et samfund, eller at de moralske og religiøse ledere er de bedst egnede og derfor bør bestemme lovgivningen.

Det jeg hævder i citatet, men ikke detaljeret argumenterer for, er, at det ikke på en rationel uangribelig måde kan begrundes, at nogen har en særlig ret til at fastsætte lovene. Deraf følger rent negativt, at hvis ingen har en sådan særlig ret så må alle personer have samme og lige ret.

En falsifikation af denne argumentation indebærer, at man på konsistent vis kan begrunde, at en særligt fremragende person eller en gruppe specielt kvalificerede borgere bør have en særlig ret til at fastsætte lovene. En sådan argumentation kan ikke gennemføres uden at komme i konflikt med princippet om personers elementære ligeværdighed – det er deri dens inkonsistens ligger. Demokratiets etiske legitimation hviler derfor på accepten af politisk ligeværdighed som en rationelt tvingende fordring.

Hvis man forkaster princippet om personers elementære ligeværdighed så accepterer man implicit en eller anden form for forskelsbehandling, således at forskellige typer mennesker tildeles forskellige rettigheder og pligter i samfundslivet fastsat efter et eller andet vilkårligt kriterium.

Det er således heller ikke tilfældigt, at både verdslige og religiøst begrundede etiske grundprincipper afspejler en bagvedliggende grundantagelse om personers elementære ligeværdighed, for principperne bygger dybest set på en en kombination af vore moralske instinkter og en eller anden grad af rationalitet. Det gælder for så vidt både talionsprincippet, den gyldne regel og det kristne næstekærlighedsbegreb.

Islam er speciel derved, at den som den eneste større religion ikke har adopteret den gyldne regel i sin lære. Der er ganske enkelt ikke ”plads” til et sådant universelt etisk grundprincip. Selv talionsprincippet kommer på visse punkter i konflikt med den religiøse lovgivning islam kræver gennemført, idet den guddommelige lov kræver forskelsbehandling af kønnene ligesom den skelner skarpt mellem de rettigheder og pligter der tilkommer rettroende og vantro. Muslimerne opfatter sig selv som guds udvalgte folk (”Islamic supremacy”) med en pligt til at underlægge hele verden for islam ved en kombination af jihad (hellig krig) og dawa, mission eller overtalelse med fredelige midler. Herfra stammer også konflikten mellem profeten Muhammad og de jødiske stammer på den Arabiske Halvø, idet jøderne opfattede sig selv som Guds udvalgte folk og derfor afviste Muhammad som en falsk profet. Efterfølgende blev judeofobien koranfæstet som en evig guddommelig legitimeret straffeaktion mod jøderne indtil Dommedag.

Spørgsmålet om hvordan lovene bør være og hvem der har retten til at bestemme lovgivningen gives et absolut svar i den shia-muslimske retning som kom til magten i Iran med etableringen af ayatollah Khomeneis (1902-89) islamiske teokrati. Ifølge denne tradition afsluttedes Allahs vejledning af de troende ikke med Koranen og Muhammad. Allah har udvalgt en række af Muhammads efterfølgere – imamer – til at lede både statens og troens anliggender. Khomenei opfattedes som en af Allah særlig udvalgt person, der skulle fungere som stedfortræder for den tolvte forsvundne iman, Ali. Denne forestilling betød, at ”Allah taler gennem Khomenei” og at enhver magtinstans i det iranske samfund måtte være forankret i Khomenis tolkning af Allahs vilje.

Allerede i 1971, under sit franske eksil, definerede Khomenei principperne for en islamisk regering. Herom skriver han blandt andet følgende:

Citat:
”Muslimerne vil kun blive i stand til at leve i sikkerhed og fred og til at bevare deres tro og moral, hvis de nyder beskyttelse fra en regering, hvis form, administrative system og love hidrører fra islam. Det er nu vores pligt at gennemføre og realisere den form for regering, som stammer fra islam. Jeg håber at vi, ved at præsentere islams regeringssystem og islams politiske og sociale principper for brede dele af menneskeheden kan skabe en stærk ny strøm af tanker og en magtfuld folkelig bevægelse, som vil føre til etableringen af et islamisk styre.”


Forbilledet for et islamisk styre er det perfekte menneske, profeten Muhammad, der opfattes som et mønstereksempel på en retfærdig hersker. Man bør være opmærksom på, at islams retfærdighedsbegreb afviger radikalt fra det som er udviklet i de vestlige demokratier, således som det kommer til udtryk i f.eks. folkeretten og FN-pagten. Dette fremgår med stor tydelighed af følgende citat fra samme Khomenei tekst:

Citat:
"Den mest ædle profet (fred og velsignelse være med ham) er det ypperligste eksempel på en retfærdig hersker. Når han gav ordre til erobring af bestemte områder, nedbrænding af et bestemt sted, eller ødelæggelse af en bestemt befolkningsgruppe, hvis eksistens var skadelig for islam, muslimer og menneskeheden som helhed, var hans ordre retfærdige. Hvis han ikke havde givet sådanne ordrer, ville det have været det modsatte af retfædighed, fordi det ville have været det samme som at være ligeglade med islam, muslimerne og det menneskelige samfund ...”


Som det ses legitimerer islam folkedrab og vold på betingelse af, at handlingerne fremmer muslimernes sag og islams ultimative mål om at underlægge hele verden for islam. Men det som er godt for muslimer og islam er ikke nødvendigvis hvad vantro ønsker og derfor er det inkonsistent at sidestille hvad der er godt for muslimer og islam med hvad der er godt for menneskeheden som sådan, hvilket Khomenei gør i teksten.

Islams love kan selvfølgelig kun have gyldighed for de troende muslimer, mens det står enhver ikke-muslim helt frit selv at tænke sig frem til hvordan lovene bør være i et samfund og hvem der skal have magt til at bestemme dem.

Arne tilslutter sig Hal Kochs version af demokrati med udsagnet:

Citat:
"Om så 99 % af hele jordens befolkning er således indstillet, vil antisemitisme i den form ligefuldt vedblive at være både forbryderisk og uforenelig med demokrati."


Begrundelsen for, at Hal Koch har ret i at fordømme antisemitisme som forbryderisk og uforenelig med demokrati er ganske enkelt, at den bryder med princippet om elementær ligeværdighed.

Kritikken af den nazistiske antisemitisme er helt analog med en tilsvarende kritik af islams koranfæstede antisemitisme. Kristendommen har langt om længe fået gjort definitivt op med den antisemitisme som har hærget den gennem århundreder, mens islam stadig hænger uhjælpelig fast i sin judeofobi, fordi intet menneske har magt til at ændre eller omfortolke Allahs guddommelige befalinger i Koranen, der fordrer uophørlig kamp mod judaisme og jøder indtil Dommedag.

Først i 1965 udsendte Vatikanet det banebrydende dokument Nostra Aetate (dansk: I Vor Tid), der fritager det jødiske folk for ansvaret for Jesu død, og som fordømmer antisemitismen i alle dens former. Et tilsvarende skridt er ikke muligt i islam. Alle islams førende retsskoler fastslår, at den racistiske forskelsbehandling af jøder, antisemitismen, som jeg foretrækker at kalde judeofobi for at undgå begrebsforvirring, er et islamisk dogme som ikke kan ændres.

Her en lille smagsprøve på Koranfæstet judeofobi:

Citat:
"... Overalt i Koranen opregnes jødernes synder og det befales hvordan de bør straffes som led i en løbende guddommelig straffeaktion mod dem. Jøderne beskyldes således for at have begået uret mod sig selv (16:118) ved at miste deres tro (7:168) og bryde deres aftaler (5:13). Jøderne er en nation som ikke længere eksisterer (2:134 og gentaget i 2:141). To gange har Allah (ved hjælp af assyrene/eller babylonerne og romerne) som instrument straffet dette perverse folkeslag (17:4-5) - og deres spredning over hele verden (diasporaen) er bevis for Allahs afvisning af jøderne (7:168). Yderligere advares jøderne for deres arrogante påstand om at være Allahs udvalgte folk (62:6) og for fortsat ulydighed og "korruption" (5:32-33). Andre synder, hvoraf nogle gentages, opregnes: fornærmelser, selv drab på profeter (4:155); 2:91), derunder på den muslimske profet Isa (Jesus) (3:55; 4:157), er et gennemgående tema. Jøderne forhånede profeten som "Ra´ina (Den Onde i 2:104; 4:46), og de anklages også for manglende tro, for at citere ude af sammenhæng, ulydighed og forvanskning (4:46). Yderst få af dem er troende (igen 4:46). Disse perverse skabninger hævder også at Ezra er messias og de tilbeder rabbinere som har franaret folk deres egendele (9:30). Der tilføjes yderligere synder: Jøderne fremstilles som et misundeligt folkefærd (2:109), med hjerter så hårde som sten (2:74). Endvidere beskyldes de for at sløre sandheden (2:42), bevidst at pervertere de hellige skrifter (2:75), og for at være løgnere (2:78). At være oplyste folk med ringe tro (2:89) som forfølger vage fantasier og ren ønsketænkning (2:111). Andre synder bidrog til stemple dem (se 2:62/3:112 ovenfor) som ondskabsfulde, nederdrægtige og selvfornedrende, herunder at være ågerkarle (2:275), troldkarle (2:102), hedonister (2:96) og afgudsdyrkere (2:53). Flere (og gentagne) synder opregnes: Jødernes afgudsdyrkelse nævnes atter (4:51) hvorefter dette sammenkædes med andre anklager (som ofte gentages) ringe egenskaber - den enorme tilsvining mod Maria (Jesu moder) (4:156) så vel som åger og bedrageri (4:161). De fleste jøder beskyldes for skørlevned og at være misædere og ugudelige (3:110), et folk som er blevet forrådt af deres egne løgne (3:24), og som prøver at få muslimer til at vende sig bort fra islam (3:99). Jøder er blinde og døve over for sandheden (5:71) og det som de ikke har glemt har de perverteret - de er blevet forledt af falske ideer (3:69), har fordrejer sandheden (3:71), taler med to tunger (3:79) og snyder ikke-jøder uden at nære anger (3:75). Muslimer advares imod at indgå venskab med jøder (5:51) og at være opmærksomme på det dybe had jøder nærer over for dem (5:82). Jødernes ultimative synd og straf tydeliggøres: De er Djævelens håndlangere (4:60) forbandet af Allah, de vil miste deres ansigter (4:47) og hvis de ikke accepterer den sande tro islam - de jøder som forstår deres tro bliver muslimer (3:113) - vil de blive forvandlet til aber (2:65/7:166), eller aber og svin (5:60) og brænde i Helvedes ild (4:55; 5:29; 98:6 og 58:14-19).

(Kilde: Dr. Andrew G. Bostoms tale "The First and Last Enemy" ved conferencen om "Counterjihad" afholdt i Brussels, Belgien den 18/10-07 - i min oversættelse).


Dette betyder selvfølgelig ikke, at menige muslimer ikke kan tage afstand fra judeofobi og iøvrigt være fredsommelige og udvise omsorg for deres medmennesker. Det betyder blot, at de ikke kan finde støtte for sådanne synspunkter i islams lære hvorfor det er vanskelige for muslimer at nå frem til den moralske autonomi, der stætter dem i stand til at stille og besvare de etiske spørgsmål uden at være bundet af islams religiøse dogmer og traditioner. Islam tillader ikke etisk autonomi lige så lidt som nazismen gjorde. Men deraf kan man ikke slutte, at så er alle nazister og muslimer racistiske judeofobiske monstre, for en ting er hvad ideologien eller religionen kræver og noget helt andet er, om individet bøjer sig for fordringer som går imod hans sunde fornuft og almenmenneskelige moralske instinkter.

Judeofile muslimer har det ikke let, men som jeg nævnte i mit forrige indlæg skylder mange danske jøder deres liv til en tysk topnazist, den rigsbefuldmægtigede Dr. Werner Best der forrådte planerne om den forestående aktion mod de danske jøder til modstandsbevægelsen. At hans hovedmotiv ikke var judeofili eller et anfald af moralsk kvababbelse, men en personlig hævnaktion mod det øverstbefalende tyske general i Danmark, er så en anden sag.

Jeg har koncentreret dette indlæg om en kritik af de indledende kommentarer i Arnes indlæg og ladet resten ligge til senere fordi hvis vi fortsat taler forbi hinanden omkring den rimeligt simple negative begrundelse for demokratiets berettigelse, er der næppe udsigt til at fortsat debat om de mange øvrige emner der er bragt frem til debat i vor dialog vil føre til yderligere afklaring.

Hilsen

Ipso Facto pifter

Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
24/04/2024 19:40
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA har i hemmelighed sendt langtrækken..
24/04/2024 21:08
Seks fly fra København aflyses på grun..
24/04/2024 20:56
SF: Smidt ud af forhandlinger om handica..
24/04/2024 20:43
Spaniens premierminister overvejer sin f..
24/04/2024 20:06
Medicinrådet anbefaler medicin til beha..
24/04/2024 19:55
Nyheder fra Religion.dk