annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 20 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5988 - 17/11/2008 00:18 Re: Kristus [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Anne.

Du har ret et stykke af vejen, men du har ikke ret i at Gud er en del af vores tilværelsestydning. Selvfølgelig er vi nødt til at fortolke vores tilværelse, men der er ingen garanti for at vi fortolker den rigtigt. Så du Sommer i dag? Sikke et medmenneskeligt rod.

Netop derfor er det vigtigt at vi forstår os selv og vores forhold til hinanden. At forstå er ikke at tolke og tyde, det er at se den rette sammenhæng både med hensyn til sig selv og hvorfor man handler som man gør og den sammenhæng man lever i med andre, hvorfor de handler som de gør.

Og så bliver man nødt til at tage del i sit eget liv. Man bliver nødt til at turde handle, både i forhold til sig selv og i sit forhold til andre. Men handlingen er altid usikker, man kan aldrig forudse resultatet af en handling, man kan kun være sikker på udgangspunktet.

Min eneste tilgang til kristendommen er at jeg fornægter den som falsk. Den krsitne opfattelse af helligånden opfatter jeg som falsk, en idé, som de såkaldt kristne selv har konstrueret og som i virkeligheden ikke er andet end en sentimental følelse. En bekræftelse af egoet.

Jeg mener at Jesu offer var fuldbragt, som Han selv sagde, da Han døde på korset. Kristendommen er ikke Jesu opfindelse, Han kom for at afslutte al religion og det man gjorde var at bygge en religion på Hans ord. Med andre ord, man forstod ikke hvad Han sagde. Paulus var ikke Jesus og det synes mig som om de såkaldt kristne bygger hele deres ’’religion’’ på en påstået omvendelse, som ikke indeholdt andet end en udtalelse: ’’saulus, hvorfor forfølger du mig.’’ Samt nogle få ligegyldige breve.

En kendsgerning er det imidlertid at de kristne altid taler om Paulus og den efterfølgende samfundsmæssige konstruktion, som man kalder kristendommen, som ikke er eksistens, men religion uanset, at man siger noget andet.

Det er ikke teologens opgave at systematisere de træk, der har noget med Gud at gøre, idet teologen ikke kender Gud overhovedet. De kristne kirker står tomme fordi deres præster kun kender til teologi og ikke til den levende Gud. Derved bliver deres synd. De siger at de ved, men de ved ikke og derved leder de dem som søger vild med deres forkerte vejledninger.

Jeg vil meget gerne tale om Gud. Og jeg vil meget gerne tale om Kristusbegivenheden. Men Kristusbegivenheden er for mig, det som er beskrevet i evangelierne, ordet som kom fra Gud og som var som det mindste sennepskorn. Lyttede man til dette sandhedens ord, så slog det rod i ens sind og hvis man kunne undlade at være usikker og tvivlende og undlade at lade verdslige bekymringer og spekulationer, dræbe det, så ville det vokse til et træ hvor selv Himlens fugle ville sætte sig og tage bolig.

Jeg kan forstå at HansKrist har fået dine sidste nykker pillet fra dig og at hans overvældende seksualitet har overvældet dig. I hvert fald nævner du ham hele tiden som om i nu er blevet synkroniserede.

Det er udmærket, jeg håber at jeg bliver inviteret med til jeres bryllup men personligt har jeg ingen vi-forhold til omverdenen. Mit forhold til dig er til dig, godt eller skidt, og mit forhold til HansKrist er til Ham.

Til gengæld taler serotonin og jeg hver for sig.

Til gengæld vil jeg fortælle dig, at der intet banalt er ved det jeg siger. Jeg tager et meget vanskeligt stof og fortæller andre mennesker om det på en måde, således at de kan forstå det. Det er ikke banalitet, det er enkelhed. For at man i det hele taget kan beskæftige sig med livet eller Gud, må man gå ind ad virkelighedens dør. Det nytter ikke at man fantaserer og den mest nærliggende virkelighed er den, at man selv eksisterer. Denne sandhed kan man ganske enkelt konstatere ved at stikke en gaffel i kinden.

Selvom det ikke kan forklares, ikke er et empirisk bevis, er det som regel nok til at overbevise de fleste.

Eskatologi, hvad er det? Har det noget at gøre med dødsdriften, eller masocismen, dette forunderlige behov for at lide?

Hvis vi mennesker kunne vågne lidt op og lade være med at ødelægge verden fordi vi kun tænker på os selv og er ligeglade, både med andre og den verden vi lever i, vil vi såmænd være her på denne planet, generation efter generation i millioner af år.

Jesu genkomst er på det personlige plan når vi forstår os selv, vikler os ud af vores forvirring og uvidenhed og i stedet for egoister bliver altruister (uden at glemme ens egne behov) og på verdensplan er det når tilstrækkelig mange mennesker forstår sandheden. Den dag er det, at lynet lyner fra østen og om i vesten og Jesus etablerer sit herredømme som ikke kan ses af mennesker. Dets eneste udtryk vil være en verden i fred og fordragelighed, det rene utopia.

Indtil da må vi våge. Vi må ikke, som brudejomfruerne, falde i søvn, hengive os til et uopmærksomt og sanseløst liv.

Den dag og time hvor vores Herre kommer er ikke den samme for hver enkelt af os, men den dag Gud tager bolig i os vil vi opdage at det ikke er en fantasi eller et ønske eller håb men derimod en ganske virkelig ting.

Gud er den fuldkomne forståelse og kærlighed og vi kan ikke rumme Ham medmindre vi har forberedt vores sind til at møde dette umådelige, som bor bag den dør som det alvorlige krav om sandhed leder til.

NB. Men ellers er det fint nok, Anne. Det socio-kulturelle miljø, der har omgivet os fra fødslen er de ord og begreber vores bevidsthed består af. Kristendommen er en sådan begrebsramme, det vi har læst og erfaret udmønter sig som tankevirksomhed. Tanken er et udtryk for sindets indhold. Vi kan ikke tænke på noget som vi ikke kender i forvejen. Vi kan tilegne os noget nyt, udvikle os og lagre det i vores hukommelse og så kan vi tænke på det også. Men uanset hvor dannede vi bliver, vil vores tanke altid være begrænset af sin baggrund. Derfor er det vigtigt, også at kunne være opmærksom, at lytte, at opdage for det er sådan at vi tilegner os noget nyt. Vi er derfor både det døde og det levende. Den døde erindring og den levende lytten og opdagen noget nyt.

Du betjener dig af ord og begreber fra den kristne begrebsverden mens jeg har tilegnet mig en lidet kendt terminologi. Derfor glemmer jeg nogle gange at andre ikke opfatter ligesom mig men så beroliger jeg mig med to ting. For det første er det det som er udfordringen, at man kan mødes i samtale udfra hver sit udgangspunkt og for det andet at livet til det yderste er subjektivt. Jeg er altid mig selv jeg er aldrig den anden. Og den anden har en lige så subjektiv oplevelse af livet som jeg har.

Den virkelighed, som omgiver os er stilheden og det uendelige rum. En tom virkelighed mens den virkelighed, som du siger omgiver os er et udtryk for de forbindelser vi knytter med andre mennesker og den sammenhæng vi lever i.

Sikke en masse ord. Hvis du har gidet at læse mine udgydelser til ende kan du måske forstå hvorfor jeg foretrækker at tie stille og nøjes med at vippe med mine tæer. Du behøver ikke at give mig ret. smiler
Top Svar Citer
#5989 - 17/11/2008 00:34 Re: Kristus [Re: ALH]
Admin Offline

godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 385
Sted: Solskinsøen
Citat:
Min pointe var blot at pege på, hvor meget denne debat i spørgsmålet om synes på homoseksualitet kredsede om bibelcitater, og jeg mener ikke, at vi kan give Bibelen et så stort ansvar. Det er selvfølgelig et problem i og med, at kirkens grundlag - i hvert fald ifølge Højlund og ligesindede - er Bibelen. Jeg vil snarere sige, at kirkens grundlag er Kristendommen, dvs. Kristus-dommen, der bygger på evangeliet om Jesus Kristus. Her kan du som Højlund vælge den bogstavelige læsning (hvilket du jo ofte i din kritik gør) eller som andre at vægte Helligånden, som er det, der giver troen dens kraft.


Kære Anne

Hvis jeg som kristen kommer i tvivl om hvad der er rigtigt eller forkert, skal jeg så spørge helligånden til råds, eller søge svar i bibelen, eller spørge min min præst til råds.

Hvad mener du?

Når jeg spørger på den måde, er det fordi jeg som kristen også kommer i tvivl om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Det kan være i spørgsmål om kvindelige præster, homseksuelle vielser, himmel, helvede, frelse osv.

Ofte sidder jeg alene og tænker/mediterer over nogle spørgsmål, og ønsker at helligånden vil give et klart og konkret svar på mine spørgsmål, men jeg møder kun tavshed.....
Så sker det, at jeg tager bibelen frem og læser i den, og her oplever jeg som oftest at kunne finde svar på mine spørgsmål idet jeg tror at helligånden inspirerer mig igennnem det jeg læser.

Ud af dit svar virker det som om du henter inspiration fra helligånden, men mener du så, at der godt kan være uoverensstemmelse imellem inspirationen fra helligånden og det der står i bibelen, eller skal der altid være overensstemmelse?
_________________________
Venlig hilsen
Admin
Top Svar Citer
#5991 - 17/11/2008 00:46 Re: Kristus [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Michael, jmp,

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige,

for du taler som du har forstand til, og det kan man ikke rigtig gøre noget ved, for du gider ikke anstrenge dig med at blive klogere, du mener din banale trivielle visdom kan forklare alt, men bliv du bare i den tro

men her i citatet efterfølgende er du direkte dum og afslører igen lidt af det idiotiske personlige som vi desværre har set triste eksempler på, på chatten et par gange:

Jeg kan forstå at HansKrist har fået dine sidste nykker pillet fra dig og at hans overvældende seksualitet har overvældet dig. I hvert fald nævner du ham hele tiden som om i nu er blevet synkroniserede.

Det er udmærket, jeg håber at jeg bliver inviteret med til jeres bryllup men personligt har jeg ingen vi-forhold til omverdenen. Mit forhold til dig er til dig, godt eller skidt, og mit forhold til HansKrist er til Ham. Citater slut.

Det er ingen hemmelighed at psykoanalysen interesserer mig og det gør det seksuelle spørgsmål også i forbindelse med menneskets identitet, ego og personlighedsdannelse. Seksualitet og spiritualitet interesserer mig, hvilket form for askese om overhovedet nogen, fordres det i forbindelse med den spirituelle udvikling.

Freud behandler problemet og det gør Paulus også, og jeg mener også det er interessant. Men hvorfor tale om min overvældende seksualitet, det forstår jeg overhovedet ikke en dyt af. Men måske du selv kunne forklare. For jeg mener ikke jeg hverken præsenterer eller repræsenterer en retning vi kunne kalde for vitalisme, biologisk vitalisme. Jeg fornægter bare ikke som EKIM den fysiske virkelighed og ej heller den seksuelle.

At Anne og jeg deler vores store interesse for den kristne tro, teologien og kristologien mm, det er vel som det er, en oprigtig interesse vi har.

Det er også tydeligt at du vil banalisere og trivialisere over den menneskelige virkelighed. Hvor du mener at bare du råber naturlighed og det eneste der er, opmærksomhed osv, så mener du at du har sagt en hel masse, og du gider overhovedet ikke beskæftige dig med een eneste seriøs diskurs om noget som helst. Du vil simpelthen prædike din egen snusfornuftige banale trivielle lommefilosofiske livsvisdom for os alle, og du bliver som et ødipalt jaloux barn hvis vi ikke alle falder på røven for disse dine udgydelser.


Mvh Hanskrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#5992 - 17/11/2008 00:50 Re: Kristus [Re: Admin]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Peter

Tak for dine spørgsmål, som jeg gerne vil vende tilbage på et tidsunkt, hvor der er tid. Det er jo ikke sikkert, at det bliver så enkelt, men jeg vil gerne forklare, hvorfor Helligånden er vigtig at have med i kristendommen, dvs. åndens dimension, som hænger uløseligt sammen med Kristus-begivenheden; Guds venden sig mod os, som er en "begivenhed", du i troen stilles i et personligt forhold til, det være sig i din Bibellæsning som i din eksistens.

Lige nu er det godnat-tid.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#5994 - 17/11/2008 01:09 Re: Kristus [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej HansKrist.

Jeg elsker når nogen taler mildt til mig. Du ved: ''Kærligheden er langmodig, Kærligheden er mild; den misunder ikke; Kærligheden praler ikke, opblæses ikke.''

Disse ord af Paulus forstå jeg godt og de ligger meget langt fra din hjemmelavede konstruktion om superegoet, den overvældende personlighed, som fylder hele rummet og knalder alle andre i gulvbrædderne. Jeg foretrækker de, som giver mig plads til at famle mig frem gennem mine fejltagelser til en egen erkendelse som kan give mig selv så meget selvtillid at jeg kan holde mig tilbage og give plads til at andre kan udfolde sig.

Så allerede her er din fortolkning af Paulus blot en projektion af hvad du selv er.

Så vidt jeg kan forstå så har din søde kone forladt dig fordi hun blev træt af dine udgydelser. Sikke en lejlighed til at lære sig selv at kende. Men istedet for at udnytte denne mulighed for selvkendskab står du og stirrer på dig selv i spejlet eller løber hen til vinduet hver gang du hører et par højhælede sko udenfor. (Dine egne ord)

Forøvrigt er der masser af åndeligt guf i mine indlæg, som du kunne vælge at kommentere, men det skøjter du altid henover fordi du simpelthen ikke forstår hvad jeg taler om.

Jeg er hverken jaloux eller ødipal, det er blot din opfattelse, så det er vist dig der taler som du har forstand til. Det du giver udtryk for og projicerer over på mig, er din uerkendte forståelse af dig selv, det er sådan du opfatter fordi det er sådan du er.

Det er korrekt at min kærlighed skabte en drøm og at såret blødte ømt da drømmen rev sig løs. Men smerte er ikke jalousi og smerten er snart forbi, der er kun reminiscenser tilbage.

Til gengæld har jeg fået et klart billede af jer og hvad i taler om.

Det er simpelthen ikke sandt.



Redigeret af Michael (17/11/2008 01:23)
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 20 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 19 20 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk