#5627 - 05/11/2008 15:15
Jesu bud
|
|
|
Omvend jer, for Himmeriget er kommet nær! (Matthæus 4, 17)
|
|
|
|
|
|
|
#5628 - 05/11/2008 15:35
Re: Jesu bud
[Re: Anonym]
|
|
|
Hvad skal vi omvende os fra?
|
|
|
|
|
|
|
#5640 - 06/11/2008 09:44
Re: Jesu bud, og sorte huller
[Re: treram]
|
|
|
Omvend dig fra religionens favntag og bliv ateist, det eneste fornuftige alternativ. Så slipper du også for alle de sælsomme historier om hvor du havner osv Ateistens alternativ: Et sort hul, i al evighed, velbekomme!
|
|
|
|
|
|
|
#5642 - 06/11/2008 10:18
Re: Jesu bud, og sorte huller
|
|
|
Det er en ommer. Ateisten er den eneste der kan trække dig ud af det sorte hul,hvor du ellers ville rotere for evigt udsat for den kristne tortur. You got absolutely nothing,om igen: v1 Jeres hjerte må ikke forfærdes! Tro på Gud, og tro på mig! v2 I min faders hus er der mange boliger..Joh. 14:1,2.
|
|
|
|
|
|
|
#5644 - 06/11/2008 13:25
|
|
|
Hvad skal vi omvende os fra? Fra det onde til det gode.
|
|
|
|
|
|
|
#5645 - 06/11/2008 13:27
|
|
|
Omvend dig fra religionens favntag og bliv ateist, det eneste fornuftige alternativ. Religion er aldrig godt. Men der er en verden til forskel mellem religion og Gud. Religiøse afgudsdyrker, mens troende dyrker, Gud. For de religiøse "tror" på Jesus som figur, mens de troende rent faktisk tror ham, dvs. tager imod hans ord og budskab.
|
|
|
|
|
|
|
#5646 - 06/11/2008 13:30
|
|
|
I er jordens salt. Men hvis saltet mister sin kraft, hvad skal det så saltes med? Det duer ikke til andet end at smides ud og trampes ned af mennesker. I er verdens lys. En by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules. Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en stage, så det lyser for alle i huset. Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene. (Matthæus 5, 13-16)
|
|
|
|
|
|
|
#5649 - 06/11/2008 13:59
[Re: ole bjørn]
|
|
|
Mere religiøst vås fra Thomas. Jeg er ikke Thomas. Det er ikke vås. Det er fra Jesus.
|
|
|
|
|
|
|
#5653 - 06/11/2008 14:55
|
|
|
Nå nu er Jesus på nettet, har gud givet ham en computer?? Det kan du jo så sige om enhver, der bliver citeret... Der er flere anonyme, der har ytret sig i denne tråd. Jeg citerer Jesus og angiver kilde.
|
|
|
|
|
|
|
#5655 - 06/11/2008 15:40
|
|
|
Hej anonyme who ever you are.
hvad med at få et navn, kald du dig bare Jesus eller Moses, bare så man ved hvem man "snakker" med. Det skulle da ikke være så svært.
|
|
|
|
|
|
|
#5657 - 06/11/2008 15:47
|
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Sverige/Danmark
|
|
Du våser præcis som Thomas. Du har samme budskab som Thomas. Du er så fej, at du ikke engang tør underskrive dig med et mærke, så man kan skelne dig fra andre anonyme kujoner. Du er lige så utroværdig som Thomas, så derfor kalder jeg og andre dig for Thomas, som er et af de pseudonymer, du før har skrevet under. Dine andre nicks er for barnlige til at gentage.
Du har intet kendskab til, hvad Jesus sagde og gjorde, for du levede ikke dengang, og det du kalder Jesus ord er menneskers fejlagtige oversættelser gennem mange led af tvivlsomme manuskripter, hvor ingen af dem er forfattet af Jesus.
Derfor er alle ligeglade med, og vil fortsat være ligeglade med dit religiøse plattenslageri. Det er for ubegavet.
Den første betingelse for at forstå andre, er at lytte til deres argumenter. Du lytter ikke til nogen argumenter, så derfor forstår du ikke et klap af, hvad der foregår i andres tanker. Du er helt alene i verden med dine synspunkter, men da det er dit eget valg, er der ikke engang grund til at have medlidenhed med dig. Du ligger, som du har redt, og dine indlæg er de mest ligegyldige i denne debat.
|
|
|
|
|
|
|
#5658 - 06/11/2008 16:02
|
|
|
Hej anonyme who ever you are.
hvad med at få et navn, kald du dig bare Jesus eller Moses, bare så man ved hvem man "snakker" med. Det skulle da ikke være så svært. Min hensigt er at citere Jesu bud. Det behøver du ikke et navn at "snakke" med for at læse.
|
|
|
|
|
|
|
#5659 - 06/11/2008 16:08
|
|
|
Du våser præcis som Thomas. Kender ham ikke. Du har samme budskab som Thomas. Jeg citerer bare Jesu bud om at elske og gøre godt. Du er så fej, at du ikke engang tør underskrive dig med et mærke, så man kan skelne dig fra andre anonyme kujoner. Din antagelse, at det skyldes fejhed, er forkert. Du er lige så utroværdig som Thomas Din manglende tillid til min troværdighed kan fjernes ved at du tjekker kildehenvisningerne. De er gode nok. så derfor kalder jeg og andre dig for Thomas Jeg er ikke Thomas. som er et af de pseudonymer, du før har skrevet under På denne side har jeg kun været anonym. Dine andre nicks er for barnlige til at gentage. På denne side har jeg kun været anonym. Du har intet kendskab til, hvad Jesus sagde og gjorde, for du levede ikke dengang, og det du kalder Jesus ord er menneskers fejlagtige oversættelser gennem mange led af tvivlsomme manuskripter, hvor ingen af dem er forfattet af Jesus. Hvis du læser Jesu bud med hjertet, vil du opdage, at de er smukke og gode at leve efter. Derfor er alle ligeglade med, og vil fortsat være ligeglade med dit religiøse plattenslageri. Kærlighed og godhed er ikke religion. Den første betingelse for at forstå andre, er at lytte til deres argumenter. Kærlighed og godhed kræver hverken argumenter eller modargumenter. Det er en hjertesag. Du er helt alene i verden med dine synspunkter Jeg citerer Jesus. Og i denne tråd knytter jeg end ikke mine egne ord til citaterne i det enkelte indlæg. Du ligger, som du har redt Og jeg ligger herligt!
|
|
|
|
|
|
|
#5661 - 06/11/2008 16:24
|
|
|
Mere religiøst plattenslageri fra Thomas. Jeg er ikke Thomas. Jesu bud er ikke religiøse. For at elske og gøre godt er ikke "religiøst".
|
|
|
|
|
|
|
#5668 - 07/11/2008 11:44
Re: Thomas religiøse propaganda.
|
|
|
Mere religiøst plattenslageri fra Thomas. Jeg er ikke Thomas. Jesu bud er ikke religiøse. For at elske og gøre godt er ikke "religiøst".
|
|
|
|
|
|
|
#5678 - 07/11/2008 13:27
|
|
|
Igen mere religiøst plattenslageri fra Thomas. Jeg er ikke Thomas. Jesu bud er ikke religiøse. For at elske og gøre godt er ikke "religiøst".
|
|
|
|
|
|
|
#5680 - 07/11/2008 13:52
|
|
|
Endnu en gang religiøst spam fra den vantro Thomas. Jeg er ikke Thomas. Jesu bud er ikke religiøse. For at elske og gøre godt er ikke "religiøst".
|
|
|
|
|
|
|
#5681 - 07/11/2008 14:13
|
|
|
Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget. (Matthæus 5, 17-20)
|
|
|
|
|
|
|
#5683 - 07/11/2008 15:11
|
|
|
Den vantro Thomas fortsætter her sit religiøse spam. Jeg er ikke Thomas. Jesu bud er ikke religiøse. For at elske og gøre godt er ikke "religiøst".
|
|
|
|
|
|
|
#5685 - 07/11/2008 15:25
|
|
|
Thomas fortsætter med at spamme debatten. Jeg er ikke Thomas. Og det ville glæde mig, hvis du lod være med at spamme debatten ved at påstå det. Og om dit andet sludder, at Jesus-ordene er religiøse: Jesu bud er ikke religiøse. For at elske og gøre godt er ikke "religiøst".
|
|
|
|
|
|
|
#5692 - 07/11/2008 20:51
|
|
|
Mere religiøst spam fra Thomas. Jeg er ikke Thomas. Og det ville glæde mig, hvis du lod være med at spamme debatten ved at påstå det. Og om dit andet sludder, at Jesus-ordene er religiøse: Jesu bud er ikke religiøse. For at elske og gøre godt er ikke "religiøst".
|
|
|
|
|
|
|
#5696 - 07/11/2008 22:14
|
|
|
Hvad med at skifte plade på grammofonen, Thomas, hvis du da har mere end den falske Jesus-plade. Jeg er ikke Thomas. Jesus er ikke falsk.
|
|
|
|
|
|
|
#5700 - 08/11/2008 05:13
|
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Anonym.
Jeg vågnede her i nat og kom til at tænke på dig.
Du videregiver ord, som berettes at være udtalt af Jesus - og du gør det vel i det håb, at det skal gøre indtryk på os, der læser dine indlæg.
På mindst én debattør virker dét jo ganske tydeligt irriterende - og det var vel ikke din hensigt?
Dine indlæg er vist alle citater fra Jesus-ord i de fire evangelier i det nye testamente, som enhver, der har en bibel jo egentlig godt selv kunne finde frem og læse.
Det får mig til at spekulere på, hvad din hensigt egentlig er. Ønsker du, at vi blot læser dine indlæg - og lader os påvirke af dem - eller ønsker du svar?
Du har vist udtrykt, at du ikke giver meget for kristendommen eller dens kirker og præsteskaber, men alene interesserer dig for de ord, det berettes, at Jesus har sagt. Det får mig til at spørge, om du også interesserer dig for Thomas-evangeliet, som jo ikke just er blevet omfavnet af de kristne kirker, men som jo netop alene indeholder beretninger om ord fra Jesus?
M.v.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (08/11/2008 05:15)
|
|
|
|
|
|
|
#5704 - 08/11/2008 23:24
|
|
|
Jeg er ikke vantro. Jeg tror på Jesus, ikke på den danske folkekirke.
|
|
|
|
|
|
|
#5705 - 08/11/2008 23:47
[Re: Arne Thomsen]
|
|
|
Du videregiver ord, som berettes at være udtalt af Jesus - og du gør det vel i det håb, at det skal gøre indtryk på os, der læser dine indlæg. Det er mit håb, at Jesus' ord vil gøre indtryk på enhver. Men jeg tror samtidig på Jesus, når han sagde, at kun få finder livets vej - ikke en religion bestående af milliardvis af mennesker. Ja, hans ord er ånd og liv, men hvem er parat til at tage imod? Kræver det da ikke, at vi vender om?! På mindst én debattør virker dét jo ganske tydeligt irriterende - og det var vel ikke din hensigt? Jesus blev korsfæstet, fordi han var irriterende! Nej, det er ikke min hensigt at irritere, men jeg ved, at det sker. Og således må det ske. Jesus sagde, at profeterne blev forstødt og forhånet - og at det samme ville ske for hans disciple. Kan nogen mon regne ud hvorfor?! Dine indlæg er vist alle citater fra Jesus-ord i de fire evangelier i det nye testamente, som enhver, der har en bibel jo egentlig godt selv kunne finde frem og læse.
Det får mig til at spekulere på, hvad din hensigt egentlig er. Ønsker du, at vi blot læser dine indlæg - og lader os påvirke af dem - eller ønsker du svar? Der findes ikke andre svar en "Amen". Du har vist udtrykt, at du ikke giver meget for kristendommen eller dens kirker og præsteskaber, men alene interesserer dig for de ord, det berettes, at Jesus har sagt. Det får mig til at spørge, om du også interesserer dig for Thomas-evangeliet, som jo ikke just er blevet omfavnet af de kristne kirker, men som jo netop alene indeholder beretninger om ord fra Jesus? Jeg ER interesseret i den sande "kirke" - Guds Rige. Men det findes ikke, så det kan iagttages: "Se her" eller "se der". Det findes ikke i kirketårne eller salmesange. Det er i jer og midt iblandt jer. Det er sandhedens forkyndere og sandheden i jer. De, der holder fast i ordene, er forkynderne, og ordene er ånd og liv. Derfor: Ingen bør tilbede ham som en figur; det er afgudsdyrkeri. Det handler om - som han selv sagde - at holde fast i hans ord og bud. Men hvem lytter?! I Thomas-evangeliet står der også meget sandt - dog er intet skrift perfekt; tiden har hærget de oprindelige ord. Dog er sandheden én, og komplet! Sammenlign Jesu ord med kirken. Sammenlign med Vatikanet! Og med pavens guldhat og scepter! Hvad er det dog for noget pjat. Hvem kan tage kirken seriøst?!
|
|
|
|
|
|
|
#5706 - 09/11/2008 00:15
|
|
|
|
Man undres: ... dog er intet skrift perfekt; tiden har hærget de oprindelige ord. Dog er sandheden én, og komplet! 'Intet skrift perfekt' - og 'dog er sandheden én'! Ordene (de oprindelige) er hærgede; men er dog sandheden? ;) Klip en tå og hug en hæl! Så passer skoen! Ja, eventyret er lyslevende, selv i en nutidig debat. Og således blev sproget endnu en gang voldtaget. Jerry
|
|
|
|
|
|
|
#5709 - 09/11/2008 08:31
|
|
|
|
Hej Anonym.
Ja, så er det jo, som jeg anede: Du vil prædike de af dig udvalgte Jesus-ord, og dertil skal vi andre debattører - efter din mening - blot sige: Amen (som vist nogenlunde betyder: Det er sandt).
Du er selvfølgelig i din gode ret til at prædike her i dette forum - ligesom vi øvrige debattører er i vores gode ret til at læse, hvad du udvælger, ignorere dig, kritisere dig - eller hvad vi nu har lyst til - inden for ytringsfrihedens rammer.
Du vil nok ikke få flere replikker fra mig 
M.v.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (09/11/2008 08:33)
|
|
|
|
|
|
|
#5713 - 09/11/2008 20:28
[Re: Jerry]
|
|
|
'Intet skrift perfekt' - og 'dog er sandheden én'!
Ordene (de oprindelige) er hærgede; men er dog sandheden? Næ, jeg skrev jo netop: Intet skrift er perfekt - dog er sandheden én. Er det ikke det, du citerer mig for? Og således blev sproget endnu en gang voldtaget. På ingen måde. Intet skrift er perfekt, fordi de oprindelige ord blev voldtaget af kirkens mænd. Det kan man se ved at bladre de forskellige bibel-udgivelser igennem. Men sandheden er og bliver den samme, uanset om ordene, der forsøger at pege på den, ændres. Er det så underligt? Det eneste, du har voldtaget, er logikken for perlehøns.
|
|
|
|
|
|
|
#5714 - 09/11/2008 20:32
|
|
|
Ja, så er det jo, som jeg anede: Du vil prædike de af dig udvalgte Jesus-ord, og dertil skal vi andre debattører - efter din mening - blot sige: Amen Jeg vil citere alle Jesus-ord, fordi de er fulde af ånd og liv. Jeg sagde ikke, at andre debattører SKAL sige Amen. Jeg sagde, at der ikke findes andre svar end amen. Med mindre man da vil opponere mod ord som Elsk din næste som dig selv. Det er man selvfølgelig i sin frie ret til at gøre. Man kan selvfølgelig også glo på et maleri eller et ikon af Jesus i stedet for at gøre, hvad han bød: Holde fast i hans ord. Du vil nok ikke få flere replikker fra mig Tak, det ville glæde mig. Så er jeg nok fri for dine forsøg på at tolke mine hensigter efter forgodtbefindende.
|
|
|
|
|
|
|
#5716 - 09/11/2008 22:17
|
|
|
|
Hej Anonym.
Du opkaster dig åbenlyst til dommer over, hvilke Jesus-ord, der er pålidelige - og hvilke, der ikke er. Jeg ser imidlertid ikke, at du har nogen som helst basis for at påstå en særlig kompetence her, som kunne gøre dig specielt værd at lytte til. Din egen vurdering af dine egne evner, synes imidlertid ikke at kende til ydmyghed.
Når du tillige taler hånligt om at "glo på Kristus Ikóner", afslører du dit ukendskab til, at billeder ofte kan sige mere end mange ord nogensinde vil kunne præstere (hvilket den ortodokse kristendom har været afklaret om siden den store billedstrid i det første årtusind efter Kristus).
Hvad jeg har lært af at "glo på en Kristus Ikón" har noget med kærlighed at gøre - og med aktiv handling i dén ånd - men ikke med at prædike - snarere tværtimod.
Symbolsprog og symbolers betydning for menneskers dybere oplevelse og forståelse synes desværre også - foreløbig - at være ukendt land for dig.
Jeg ønsker dig øjne at se med
M.v.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (09/11/2008 22:18)
|
|
|
|
|
|
|
#5718 - 09/11/2008 22:29
|
|
|
Du opkaster dig åbenlyst til dommer over, hvilke Jesus-ord, der er pålidelige - og hvilke, der ikke er. Hvorfor mener du dog det??? Fordi jeg citerer NT??? Er det mig, der har samlet ordene i NT??? Jeg citerer gerne fra mange kilder. Det står dig frit for at diskutere ordenes pålidelighed. Det forhindrer jeg dig da ikke i. Du har derimod rig lejlighed til det nu, hvor jeg citerer Jesus. Når du tillige taler hånligt om at "glo på Kristus Ikóner", afslører du dit ukendskab til, at billeder ofte kan sige mere end mange ord nogensinde vil kunne præstere (hvilket den ortodokse kristendom har været afklaret om siden den store billedstrid i det første årtusind efter Kristus). Der var en grund til, at vi ikke skulle lave billeder af det i himlen. Der var også en grund til, at Jesus sagde, at vi skulle holde fast i hans ord og lære andre at gøre det samme. Menneskeheden har lavet billeder af det i himlen i århundreder. Hvad har det sagt dem? Retten til korstoge og andet gøgl. Endnu mangler menneskeheden at holde fast i hans ord. Jeg ønsker dig øjne at se med Jeg ønsker dig en mund, der ikke så skråsikkert fortæller andre, hvad deres hensigter er.
|
|
|
|
|
|
|
#5719 - 09/11/2008 22:40
|
|
|
|
Kære Arne. Jeg er skam ikke irriteret på Thomas. Jeg vil snarere betragte mig som den eneste faste "ven", han har her på debatten. Thomas lider nemlig af den neurotiske tvangstanke, at jo mere han bliver "forfulgt", jo mere ligner han Jesus. Han er langt fra den eneste i verden, der bilder sig ind, at forfølgelse beviser, at man har ret. Det er en velkendt psykologisk mekanisme, der bruges som mentalt forsvar, når man på grund af manglende empati er kommet skævt ind på sine omgivelser. Det sker f.eks. ofte for mennesker, der er blevet moppet meget i deres barndom. Vi kan ikke rigtigt stille noget op med Thomas personlige problem, og skal vi leve op til vore principper om ytringsfrihed, så må vi finde os i, at han spammer debatten. For at få det bedste ud af situationen og vise ham lidt venlighed, bekræfter jeg ham jævnligt i hans paranoia. Så kan han føle sig lykkelig, og portalen får nogle flere hits, hvilket også er tiltrængt. Som du kan se af hans sidste svar til dig, så prøver han at provokere dig til at reagere ved at håne din stærke oplevelse i det græske kapel. Det kan du så vælge at ignorere, men man kan også anlægge det synspunkt, at det er en kristen gerning at sige ham imod en gang imellem for at glæde ham. Han har det ikke godt med at blive ignoreret, så derfor tilfredsstiller jeg hans neurotiske trang med mellemrum. Vi kan alligevel ikke bringe ham ud af hans vildfarelse, så hvorfor ikke glæde ham lidt i hans ensomme tilværelse. Mvh Ole Bjørn
|
|
|
|
|
|
|
#5722 - 09/11/2008 22:57
|
|
|
I har hørt, at der er sagt til de gamle: ›Du må ikke begå drab,‹ og: ›Den, der begår drab, skal kendes skyldig af domstolen.‹ Men jeg siger jer: Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes skyldig af domstolen; den, der siger: Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den, der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild. Når du derfor bringer din gave til alteret og dér kommer i tanker om, at din broder har noget mod dig, så lad din gave blive ved alteret og gå først hen og forlig dig med din broder; så kan du komme og bringe din gave. Skynd dig at blive enig med din modpart, mens du er på vej sammen med ham, så din modpart ikke overgiver dig til dommeren og dommeren igen til fangevogteren, og du kastes i fængsel. Sandelig siger jeg dig: Du slipper ikke ud derfra, før du har betalt den sidste øre. (Matthæus 5, 21-26)
|
|
|
|
|
|
|
#5725 - 09/11/2008 23:28
[Re: Michael]
|
|
|
Hej Michael!
Oplys mig!
Tænker du på, at som man sår, således høster man?
Venlig hilsen
|
|
|
|
|
|
|
#5726 - 09/11/2008 23:29
|
|
|
|
I har hørt, at der er sagt til de gamle: ›Du må ikke begå drab,‹ og: ›Den, der begår drab, skal kendes skyldig af domstolen.‹ Men jeg siger jer: Enhver, som bliver vred på sin broder, ... Osv - osv - osv: Bare læs: http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspxIkke alle disse løsrevne citater - her er jo hele historien! Jerry ------------------------- v31 Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var. Og kort tid efter druknede han hele sin kreation med en syndflod!
|
|
|
|
|
|
|
#5728 - 09/11/2008 23:36
|
|
|
Du hænger dig for meget i religion. Du er blevet dybt såret i din fortid, dét har du allerede fortalt åbent om på onlinedebatten. Men det er altså ikke Jesus, som har gjort dig fortræd. Det er de religiøse, der har forvrænget hans ord og tilbeder hans skikkelse på et kors.
Glem religionen og hold fast i - blot - Jesu egne ord. De handler udelukkende om kærlighed. Nyd f.eks. historien om den barmhjertige samaritaner, og vær ikke så hånlig over for sådanne smukke ord og billeder.
|
|
|
|
|
|
|
#5732 - 10/11/2008 00:10
|
|
Registeret: 23/06/2008
|
|
Jeg tænker på, at man i fortolkningen af karmaloven har lagt den udenfor mennesket idet man tror at en eller anden Gud holder opsyn med ens handlinger og belønner og straffer. Men sådan er det ikke. Alle ens handlinger er i en selv, så man spinder selv de tråde der fanger én og derfor kan man aldrig undslippe dem. Kun når man forstår sig selv forstår man også at man binder sig selv ved at blive vred. For ikke at tale om alle de samfundsmæssige konsekvenser en handling affødt af vrede vil afstedkomme. Så der er meget vundet ved at forstå sin egen vrede - både samfundsmæssigt og personligt. 
|
|
|
|
|
|
|
#5734 - 10/11/2008 00:14
|
|
|
Alle ens handlinger er i en selv, så man spinder selv de tråde der fanger én og derfor kan man aldrig undslippe dem. Smuk formulering, synes jeg. Jesus siger også i Thomas-evangeliet, at det er det, der er i en selv, der vil frelse en. Men - som jeg forstår dig - så har religionen gjort sandheden og det guddommelige til noget meget eksternt.
|
|
|
|
|
|
|
#5735 - 10/11/2008 00:27
|
|
|
|
Det er altid eksternt, ikke at forstå sig selv. Men til de som ikke formår at forstå sig selv, har Jesus jo givet en mulighed. De kan tro på Ham og gøre som Han siger: Elske hinanden.  (Men måske man ikke kan elske andre medmindre man elsker og forstår sig selv først?) 
|
|
|
|
|
|
|
#5736 - 10/11/2008 00:32
|
|
|
Amen.
Det føles helt magisk indeni at høre dig tale disse ord! Det pibler i hele min krop af velbehag!!!
Sådan taler en Guds mand. Over for sådan en tale vil jeg ikke andet end at lytte.
Dog tror jeg, at Jesus - eller kærligheden - virkelig er den eneste mulighed, og at det er herigennem at forståelsen vil vokse.
|
|
|
|
|
|
|
#5741 - 10/11/2008 00:52
|
|
|
Du skrev som svar på mit indlæg: En stor dag for Thomas. Hele fire mennesker har gidet svare ham i dag. Jeg er ikke Thomas. Ej heller har nogen Thomas været på i dag.
|
|
|
|
|
|
|
#5745 - 10/11/2008 00:56
|
|
|
Nuvel, som du vil. Jeg kender ikke denne Thomas.
|
|
|
|
|
|
|
#5750 - 10/11/2008 01:05
|
|
|
Når du ikke kender ham, så har du slet ingen grund til at blande dig Du svarer på mine indlæg. Og jeg er ikke Thomas og vil ikke sammenlignes med ham. kender ham ikke.
|
|
|
|
|
|
|
#5753 - 10/11/2008 01:15
|
|
|
|
Budskab til Thomas visdom!! En anonym debattør efterligner dit vrøvl til forveksling, og bruger samme stil, samme ordvalg og kommer ligesom du med misforståede bibelord. Det er det skinbarlige litterære tyveri, og det kan vi ikke have her på debatten. Da du er den forurettede part, kan du så ikke klage til Arentzen og bede ham tjekke, om han også i hemmelighed bruger din computer? Ellers må jeg jo gøre det for at forsvare dine litterære interesser. 
|
|
|
|
|
|
|
#5754 - 10/11/2008 01:19
|
|
|
Budskab til Thomas visdom!! Så skriv til ham, ikke til mig. Da du er den forurettede part, kan du så ikke klage til Arentzen Du er nu den, der virker mest forurettet - og ikke mindst besat...! af en mand/dreng ved navn Thomas.
|
|
|
|
|
|
|
#5756 - 10/11/2008 01:23
|
|
|
Jeg er ikke nogen tyveknægt.
Ingen af dine løgne forbliver uimodsagt, Ole. Er det ikke bare herligt!
|
|
|
|
|
|
|
#5757 - 10/11/2008 08:54
|
|
|
|
Hej Ole Bjørn.
Når jeg forsøgte en dialog med Anonym, var det i den hensigt at komme til en gensidig forståelse med ham/hende angående dennes mange indlæg med Jesus-citater.
Jeg fik lidt mere forståelse af Anonym's hensigter, men dialogen lykkedes ikke.
Bl.a. fremgår det, at Anonym håber at "gøre indtryk på enhver" med sine Jesus-ord - dog med den tilføjelse, at "kun få finder "livets vej"".
Angående kilderne til Jesus-ordene hævder Anonym, at "tiden har hærget de oprindelige ord", men at "sandheden er én, og komplet".
Spørgsmålet om, hvad der gør Anonym kompetent til disse vurderinger, er ubesvaret.
Mit indtryk er, at Anonym selv er overbevist om, at han/hun har ret - og gør det rette.
Det overbeviser imidlertid ikke mig.
Jeg vil derfor genoptage min oprindelige holdning til Anonym: Ignorere.
Og heller ikke vil jeg deltage i kommentarer angående Anonym's mentale tilstand
M.v.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (10/11/2008 08:55)
|
|
|
|
|
|
|
#5758 - 10/11/2008 09:14
|
|
|
Det var da utroligt, Arne!!! Hvorfor bliver du ved at skævvride, hvad jeg har sagt. I sidste indlæg til dig, måtte jeg også rette dig. I dette skriver du: Bl.a. fremgår det, at Anonym håber at "gøre indtryk på enhver" med sine Jesus-ord Jeg håber ikke at gøre indtryk. Jeg håber, at Jesu ord vil gøre indtryk! Jeg er fløjtende ligegyldig - bl.a. derfor er jeg anonym. Jeg skrev: "Det er mit håb, at Jesus' ord vil gøre indtryk på enhver." Det bærer sgu da en anden klang end at påstå, at jeg vil gøre indtryk. Intet af det, jeg gør, gør jeg for min egen skyld. dog med den tilføjelse, at "kun få finder "livets vej"". Det er IKKE mig, der siger dette, men Jesus. Det er da for utroligt, at jeg skal sidde og forsvare mig. Angående kilderne til Jesus-ordene hævder Anonym, at "tiden har hærget de oprindelige ord", men at "sandheden er én, og komplet".
Spørgsmålet om, hvad der gør Anonym kompetent til disse vurderinger, er ubesvaret Er det en hemmelighed, at kirken brændte mange skrifter i sin tid, og at biblen er blevet redigeret et utal af gange??? Jeg vil derfor genoptage min oprindelige holdning til Anonym: Ignorere Du har ingen anelse om, hvor meget det ville glæde mig. Så kan jeg måske være fri for, at du konstant fordrejer, hvad jeg siger, og lægger mig intentioner på hjerte, som jeg aldrig kunne drømme om at have! Og heller ikke vil jeg deltage i kommentarer angående Anonym's mentale tilstand Ih tak, hvor nobelt.
|
|
|
|
|
|
|
#5759 - 10/11/2008 09:41
Hej venner.
|
godt igang
|
Registeret: 07/04/2008
|
|
Hej Ano og Michael.  Det er rigtig godt det i skriver omkring karma. Har i en ide om hvor denne karma udspringer fra? Altså er det noget som allerede ligger ubevidst i vores sind, og som vi så bare udlever indtil vi begynder at forstå og erkende de falske overbevisninger og ideer denne karma er bygget op omkring? Dejligt at i er så venlige overfor hinanden kære Ano og Michael.  Kærligst Jan.
|
|
|
|
|
|
|
#5762 - 10/11/2008 09:54
Re: Hej venner.
[Re: serotonin]
|
|
|
Mange tak, Serotonin. Du er som en oase i en tør, tør ørken! Vidunderligt at føle din støtte - mange tak!!
Jeg vender tilbage til dit spørgsmål senere. Ville blot takke. Det er vidunderligt, at ikke alle taler grimt til mig.
|
|
|
|
|
|
|
#5763 - 10/11/2008 10:13
Hej ven.
|
godt igang
|
|
|
Hej Ano. Biblens historie kan selvfølgelig fortolkes på mange måder, og ja, Biblen i sig selv er jo også stort set et udtryk for menneskets fortolkninger, og derfor kan det jo også være svært at finde en klar retningslinie hvorfra Jesu budskab skal forståes. Men du er jo selv meget godt inde på det, altså at hvis vi læser med hjertet, så genkender vi også ånden, og så er det også meget enkelt at skelne imellem hvad der er sandt og hvad der er falsk. Meget tyder jo på, at der i tidernes morgen var mennesker som ikke kunne acceptere det budkskab Jesus formidlede, og så blev budskabet fordrejet så det passede til disse menneskers overbevisninger og ideer. Udfra et perspektiv som acceptere eenhed som sandheden og virkeligheden, så kunne retningslinien for hvordan historien om Jesus skal forstås, være, at intet som Jesus nogensinde gjorde eller sagde var i modstrid med fuldkommen eenhed og kærlighed. Men jeg tror på at menneskets oplevelsessfære er i sindet. Altså at vi oplever det som er i det kollektive sind, og hvis vi er bange for sandheden - fordi vi har fordrejet den - så er det vi bliver vildledt at vores illusoriske ego, og så bliver vi bange for den fred som Jesus i sandheden er et symbol på. Og det forklare også hvorfor at mange mennesker reagerede som de gjorde overfor Jesus og stadig gør. Vi opfatter jo i symboler indtil det er vi igen forener os med den altomfattende kærlighed vi er skabt i og som. Men spørgsmålet tror jeg er, om vi kan erkende at symboler er noget som repræsentere det vi tror på om os selv. Det er jo korrekt at Jesus er blevet gjort til et symbol på at kroppen skulle være virkelig, og det er jo i modstrid med det budskab som Jesus i virkeligheden formidlede. Men hvis man selv identificere sig med kroppen og ikke ånden, så bliver ens brødre jo blot et symbol på denne identifikation med kroppen, og ja, så fortolkes alt også ind i dette "billede" sådan det passer til den måde man ser sig selv på. Jeg synes du er god til at holde fast i, at der ikke er noget kompromi med hvad det var Jesus i sandheden sagde. Og ja, selvfølgelig møder vi mennesker modstand, men hvis vi forstår hvordan vi skal forholde os til denne modstand, så bliver det i sandheden det som lærer os at frigøre os fra det som binder os til det illusoriske og uvirkelige. Håber du har det godt, ven.  Kærligst Jan.
|
|
|
|
|
|
|
#5764 - 10/11/2008 10:43
|
|
|
|
Hej Anonym.
En forhåbentlig sidste replik.
Jeg skrev:
Angående kilderne til Jesus-ordene hævder Anonym, at "tiden har hærget de oprindelige ord", men at "sandheden er én, og komplet".
Spørgsmålet om, hvad der gør Anonym kompetent til disse vurderinger, er ubesvaret Du svarede:
Er det en hemmelighed, at kirken brændte mange skrifter i sin tid, og at biblen er blevet redigeret et utal af gange??? Mit svar: Nej, det er ingen hemmelighed, men det giver ikke dig nogen som helst særlig kompetence på dette område - tværtimod - et klart undvigende svar, som dette, bestyrker i mine øjne indtrykket af, at du er utroværdig 
M.v.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (10/11/2008 10:44)
|
|
|
|
|
|
|
#5765 - 10/11/2008 11:54
|
|
|
Nej, det er ingen hemmelighed Nej, det mente jeg heller ikke. , men det giver ikke dig nogen som helst særlig kompetence på dette område - tværtimod - et klart undvigende svar, som dette, bestyrker i mine øjne indtrykket af, at du er utroværdig Hvilken kompetence har jeg da påstået at have??? Det er blot dig, der endnu en gang beskylder mig for at have hensigter og selvopfattelser, jeg ikke har. Jeg elsker blot Jesu ord. Hvis du ønsker at kritisere de ord, jeg citerer, er du mere end velkommen. Du har endda en fremragende mulighed netop nu. Men lad dog være med at fordømme mig i processen. En forhåbentlig sidste replik. Tak, det håber jeg også. I hvert fald hvis det er af samme skuffe.
|
|
|
|
|
|
|
#5767 - 10/11/2008 13:10
|
|
|
Det er den kompetence, du helt åbenlyst hævder hævder at have. Hvilken??? Spørger du, fordi jeg siger, at sandheden er én? Spørger du til, hvorfra jeg ved det? Du må lige formulere den kompetence, du mener, at jeg mener at have.
|
|
|
|
|
|
|
#5768 - 10/11/2008 13:18
Re: Hej ven.
|
|
|
Biblens historie kan selvfølgelig fortolkes på mange måder, og ja, Biblen i sig selv er jo også stort set et udtryk for menneskets fortolkninger, og derfor kan det jo også være svært at finde en klar retningslinie hvorfra Jesu budskab skal forståes. Men du er jo selv meget godt inde på det, altså at hvis vi læser med hjertet, så genkender vi også ånden, og så er det også meget enkelt at skelne imellem hvad der er sandt og hvad der er falsk. Hvor jeg elsker det, du her skriver. Det er præcis sådan - man må læse med hjertet, så kan man skelne! Meget tyder jo på, at der i tidernes morgen var mennesker som ikke kunne acceptere det budkskab Jesus formidlede, og så blev budskabet fordrejet så det passede til disse menneskers overbevisninger og ideer. Nemlig ja, så kom religionen. Og afgudsdyrkeri. Der var en grund til, at vi ikke skulle lave billeder af det i himlen. Det forkrøbler og forstener sandheden, der i sit eget liv er fri og fuld af kraft! Jeg synes du er god til at holde fast i, at der ikke er noget kompromi med hvad det var Jesus i sandheden sagde. Og ja, selvfølgelig møder vi mennesker modstand, men hvis vi forstår hvordan vi skal forholde os til denne modstand, så bliver det i sandheden det som lærer os at frigøre os fra det som binder os til det illusoriske og uvirkelige. Og så er det også vidunderligt at have dig. Du er ikke på "nakken af mig", bare fordi jeg passioneret elsker og citerer Jesus. Du søger det bedste i alt. Du er af god vilje! Har i en ide om hvor denne karma udspringer fra? Altså er det noget som allerede ligger ubevidst i vores sind, og som vi så bare udlever indtil vi begynder at forstå og erkende de falske overbevisninger og ideer denne karma er bygget op omkring? Ifølge ideen om reinkarnation, så er det karmaen, som fortsætter fra liv til liv. Har vi været onde, så vil vi udsættes for mere smerte i det næste. Hvad, vi gør, vender tilbage. Som vi sår, sådan skal vi høste.
|
|
|
|
|
|
|
#5769 - 10/11/2008 13:18
|
|
|
|
Det som ligger ubevidst i os er vores medfødte natur. Men det man kalder karma er først og fremmest et resultat af uvidenhed i handling.
Der er ingen mennesker som lever adskilt fra forholdet til omverdenen og i dette forhold danner vi os billeder af hinanden (vi siger at vi kender hinanden). Det er i disse indbyrdes forhold vi handler.
Det er os der handler. Altså har vores handling både en udadrettet aktion og en indadrettet reaktion. Da vi lever i forhold til andre mennesker medfører vores udadrettede aktion også en reaktion fra den anden. Vi har altså den indadrettede reaktion, at vi har handlet som vi gjorde og den reaktion fra den anden, som vores handling medfører. Det er det, vi kalder vores sociale rolle, det billede andre har dannet sig af os.
Udfra dette billede, som jeg selv har været med til at skabe i kraft af mine handlinger, handler den anden overfor mig. Jeg bliver derfor, i min virkelighed, ikke alene bundet af det indadrettede resultat af min handling men også af det udadrettede idet mine handlinger medfører det billede andre danner sig af mig og som de handler ud fra.
Det påvirker mig i og med, at jeg er et socialt væsen, så den måde andre opfatter mig på og behandler mig på bliver til en spændetrøje. Måske er jeg en helt anden end det den anden opfatter mig som.
I et virkeligt forhold mellem to mennesker danner man sig også billeder af hinanden, men disse billeder er dannet på baggrund af kendskab til hinanden og er derfor ikke det samme som det billede man danner sig af en anden udfra sin egen begrænsning. Dette andet billede er i virkeligheden en projektion af ens egen begrænsning på et andet menneske.
Det er manglende kendskab til sig selv. Der er stor forskel på at projicere sin egen opfattelse ud på et andet menneske og i stedet lytte til hvad det siger og gør.
Selvom vi tror at vi er ligeglade med vore forhold til omverdenen så påvirker de os ikke desto mindre. Hvis man har skabt ufred til andre mennesker, så kan man ikke have fred i sig selv for bevidstheden om denne ufred vil påvirke én uanset om man ved det eller ikke.
Hvis man derfor går hen og forliger sig med sin broder, så skaber man også fred i sit eget sind
|
|
|
|
|
|
|
#5770 - 10/11/2008 13:34
|
|
|
|
Hallo, anonyme klovn og Thomas plagiat. Du er blevet stillet et konkret spørgsmål af Arne, så lad være med at krybe udenom med et krav om defination af et almindeligt dansk ord. Kompetance kan du slå op i enhver dansk ordbog. På hvilken baggrund fremsætter du dit postulat om, at "sandheden er én". Er det blot en af dine talrige floskler, eller kan du underbygge/sandsynliggøre det på nogen måde. Ellers må vi jo blot konstatere, at du er så snotdum at udtale dig om ting, du ikke har forstand på. Kom igang med argumentationen!!
|
|
|
|
|
|
|
#5771 - 10/11/2008 13:41
|
|
|
Kompetance kan du slå op i enhver dansk ordbog Tja, eller "kompetence"... Hvilken kompetence har jeg påstået at have??? I fremsætter en fuldstændig vanvittig påstand om, at jeg skulle have påstået at have en kompetence... hvilken??? Hvornår og hvordan har jeg påstået at have en kompetence??? På hvilken baggrund fremsætter du dit postulat om, at "sandheden er én". Er det blot en af dine talrige floskler, eller kan du underbygge/sandsynliggøre det på nogen måde. Ellers må vi jo blot konstatere, at du er så snotdum at udtale dig om ting, du ikke har forstand på. Om en matematiker fremsætter et matematisk bevis for en baby, der ikke kan forstå det, gør ikke beviset til skamme - ej heller matematikeren. Uden kærlighed er der ingen indsigt i Gud. Du fatter lige så lidt sandheden - eller måden at erkende den på - som farisæerne. Jesus - "Hvis Gud var jeres fader, ville I elske mig, for det er fra Gud, jeg er udgået og kommet. Jeg er ikke kommet af mig selv, men det er ham, der har udsendt mig. Hvorfor forstår I ikke, hvad jeg siger? Fordi I ikke kan høre mit ord. I har Djævelen til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster. Han har været en morder fra begyndelsen, og han står ikke i sandheden, for der er ikke sandhed i ham. Når han farer med løgn, taler han ud fra sig selv; for løgner er han og fader til løgnen. Men jeg siger sandheden, derfor tror I mig ikke. Hvem af jer kan påvise nogen synd hos mig? Når jeg siger sandheden, hvorfor tror I mig da ikke? Den, der er af Gud, hører Guds ord; men I hører ikke, fordi I ikke er af Gud." (Johannes 8, 42-47) Du himler op som farisæerne, når Jesus tager til orde og taler sit kærlighedens ord. Og nu gør Arne minsandten det samme. Men jeg vil uddybe i mit svar til Arne, hvis han modsat dig kan finde ud af at tale pænt og stoppe sin fordømmelse og lægge ord i min mund, jeg aldrig har talt.
|
|
|
|
|
|
|
#5772 - 10/11/2008 14:25
|
godt igang
|
|
|
Hej kære Michael. Dejligt at læse det du skriver.  Spørgsmålet er vel om det du kalder vores medfødte natur nu også altsammen er sandt? Altså det som ligger i vores ubevidste sind. Er det ikke et spørgsmål om at få det frem som ligger i det ubevidste, så det er det kan erkendes som enten sandt eller falsk. Stort set alle mennesker har jo en ide om at deres sande natur er ufuldkommen, og det er jo så denne ide der bliver udgangspunktet i de overbevisninger mennesket handler udfra. Jo på det fysiske-plan er alt ufuldkommen, og også det som laver det fysiske er ufuldkommen siden det fysiske er ufuldkommen, men jeg tror på at Gud er fuldkommen og derfor kan det som er ufuldkomment kun være en afspejling af noget som er falsk og uvirkeligt. Ja, vi oplever det godt nok som virkeligt, men hvis vores oplevelse i sig selv ikke er i overenstemmelse med sandheden(Gud, fuldkommen kærlighed og eenhed), så kan man vel sige vi bliver vildledt af det billede vi på illusorisk vis har skabt af os selv og så projicere ud på den verden vi opfatter. Ja, hvis vi forliger os med vores brødre, så ser vi at vore sind ikke er adskilte, og hvor der er eenhed finder vi også den fuldkomne kærlighed(Gud). Vi finder sandheden i vore hjerter når vi ikke længere ønsker at være adskilt. Men det individuelle selv(egoet) vi har lavet og tror på i vore sind, det ligger i det ubevidste og fordrejer sandheden om os, og det er så det vi skal have frem i bevidstheden så det kan tilgives og opløses af det lys som inspirere tilgivelsen.  Som Jesus siger: Kend det, som er foran dit ansigt, og det, som er skjult for dig, skal blive åbenbaret for dig. For der er intet skjult, som ikke skal blive åbenbaret. Så jo, det er et spørgsmål om hvordan vi forholder os til det som er foran vor ansigt - verden og medmennesker - for i dette forhold og i den erkendelse vi gør os i forholdet vil sandheden bryde frem, hvis da vi virkelig ønsker det. Eller man kan sige at når vi i vore hjerter frigøre os fra det falske, så bryder lyset frem og viser os sandheden i alt vi ser. Nå men, fjing fjong og ding dong. Går det ellers godt Michael? He, jeg ved at du elsker når jeg spørger om dette..  Kærligst Jan.
|
|
|
|
|
|
|
#5773 - 10/11/2008 14:49
|
godt igang
|
|
|
Hej søde Ano.  Jesus sagde: Hvis jeres lærere siger jer: `Se! Riget er i himlen! `så må himlens fugle jo være forud for jer. Hvis de siger til jer: `Det er i havet!`så må fiskene jo være forud for jer. Nej, riget er i jeres indre, og I er overalt. Når I kender jer selv, da skal I blive kendt, og I vil forstå, at vi er et. Men hvis I ikke kender jer selv, lever I i fattigdom, og I er fattigdommen. Den, som har forstået verden, har blot fundet et lig, og den som har fundet et lig, for ham er verden ikke noget værd. Jesus sagde: Den, som kender alt, men mangler sig selv, mangler alt. Jesus sagde: Ulykkeligt er det legeme, som er afhængigt af et legeme, og ulykkelig er den sjæl, som er afhængig af dem begge! Jesus sagde: Salig er den mand, som har tilgivet og har fundet livet. Kærligst Jan.
|
|
|
|
|
|
|
#5774 - 10/11/2008 14:53
|
|
|
Hej Sero!
Og hvor jeg elsker disse Jesus-ord! Og tak fordi du taler dem. Jeg skal nok lade være med at tæske løs på dig og kalde dig en klovn og en hykler og alt muligt andet grimt, bare fordi du citerer Jesus! For jeg elsker nemlig også Jesus og hans ord om kærlighed!!!
(Hvorfra var det sidste citat? Jeg kender det med, at salig er den mand, der har lidt (altså "at lide"/"to suffer", for han har fundet livet (eller: Han har lært faderen at kende i sandhed)).
|
|
|
|
|
|
|
#5775 - 10/11/2008 15:04
|
godt igang
|
|
|
Hej Ano. Du må kalde mig hvad end du ønsker at kalde mig, for det er hinsides ordene vi finder os selv.  Jeg citere fra bogen "din udødelige virkelighed" hvor det oprindelige Thomas-evangelium er. Husk altid på at Jesus er i vores sind, og kan nå os hvis vi tillader det, og ja, ikke mindst hvis vi er parate til at høre sandheden som den i sandheden er. Meget er blevet fordrejet, og det kan også være svært at skelne, men vi vil alle igen på et tidspunkt åbne op for bevidstheden om kærlighedens tilstedeværelse.  Når vi læser noget så vækker det jo noget i os, og spørgsmålet er jo så at trandcendere det som fordrejer sandheden i os. Tak for din venlighed kære Ano. 
|
|
|
|
|
|
|
#5776 - 10/11/2008 15:53
|
godt igang
|
|
|
Hej igen Ano. Jeg tror at det citat med at lide, er en fordrejning af hvad det var Jesus oprindeligt sagde. Fordi mennesker tror at Jesus led på korset, så tror mennesker også på at lidelse har noget at gøre med sandheden, og det er så det som er blevet fortolket ind i det Jesus oprindeligt sagde. Jesus kunne ikke lide, da han i sandhed havde accepteret hans eenhed med Gud, og derfor var hans sind fuldkommen befriet fra skyldfølelse. Det er kun et sind som tror det er skyldigt der kan lide. Eller et sind som tror på det er adskilt fra Gud. Vejen ud af lidelse er at erkende hvad årsagen til lidelse er, og så tilgive. Tilgivelse er den tilstand som, ja, er broen der fører tilbage til ens sande Selv(Kristus), eenheden med Gud og virkeligheden. Hvis vi virkelig erkender og forstår, at der kun er eet sind, så fører det også til en erfaring af den eenhed vi oprindeligt er skabt i og som. Jesus siger i EKIM: Tilgiv din broder for det du TROEDE han gjorde. Det betyder at det vi tror vi selv har gjort(adskilt os fra Gud, syndet), er blevet projiceret udenfor vores sind og vi tror så, at der bliver begået synd imod os, men i sandheden er det vores eget sind som projicere synden(adskillelsen), og ja, så gør vi os selv til ofre for den tro på adskillelse som vi har fortrængt. Vi holder gang i lidelsens hjul ved at skjule ideen om adskillelse. Og vi skjuler ved at projicere det vi ikke ønsker at se i os selv, ja, og det gør vi fordi vi tror det er sandt at vi virkeligt skulle kunne adskillle os fra Gud. Egoet "lever" af troen på adskillelse, og så længe vi tror på vi har syndet, så længe vil vi også frygte for den straf som egoet har overbevist os om skulle komme fra Gud. Egoet forsøger at virkeliggøre det uvirkelige(adskillelse), og verden er det lærrede som vidner om det vi tror på om os selv. Tilgiv verden, men forstå at verden i sandheden ikke er adskilt fra dit sind. 
|
|
|
|
|
|
|
#5777 - 10/11/2008 16:18
|
|
|
Tak for dine breve, Sero. Jo, jeg tror nu på det med at lide. Jeg tror på åndens ild. Men det symbolske med korset, der har givet anledning til krucifikser og andre religiøse tilbøjeligheder, dét tager jeg ikke så højtideligt.
|
|
|
|
|
|
|
#5778 - 10/11/2008 16:20
|
|
|
I har hørt, at der er sagt: ›Du må ikke bryde et ægteskab.‹ Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte. Hvis dit højre øje bringer dig til fald, så riv det ud og kast det fra dig; for du er bedre tjent med, at et af dine lemmer går tabt, end med, at hele dit legeme kastes i Helvede. Og hvis din højre hånd bringer dig til fald, så hug den af og kast den fra dig; for du er bedre tjent med at miste et af dine lemmer, end at hele dit legeme kommer i Helvede. (Matthæus 5, 27-30)
|
|
|
|
|
|
|
#5779 - 10/11/2008 16:21
|
|
|
|
Hallo igen, anonyme klovn og Thomas plagiat. Det handler hverken om tilfældige stavefejl, babyer eller matematiske beviser, men om at du fremsætter et postulat om noget, som du hverken har afsløret viden eller erfaring til at kunne udtale dig om. Du kommer kun med floskler og udenomssnak, for bortset fra din efterplapren af udvalgte tekster i NT, så har du ikke præsteret nogen selvstændig tankevirksomhed af mindste værdi for andre. Du har derimod afsløret et gennemgribende ukendskab til, hvad den kristne tro er, og hvad bibelen er i den forbindelse. For de troende her i debatten er det NTs underliggende budskab det handler om. Ikke om ordlyden, som er temmelig ligegyldig. Jesus ord står ikke i den danske bibel, du citerer, som jeg ofte har fortalt dig. Men det kan læses mellem linierne, og hos de, der har forstået dem og har accepteret dem som livsgrundlag, har det givet sig udslag i den kærlighed og tolerance mennesker imellem, som du ikke ejer. Når du f.eks. håner Arnes stærke oplevelse, så afslører du en komplet mangel på forståelse for, hvad der foregår i andre menneskers tanker. Du har ikke engang så meget menneskekundskab, at du kan forstå at det stempler dig selv som en umoden intolerant storskrydende dumrian uden empati. Du kan ikke belære nogen i dette forum om noget som helst. Du er samtlige debattører her underlegen i forståelse af livet. Der er ingen, der gider forfølge dig for dine meninger, for de er uendeligt ligegyldige. Det fortæller jeg dig som en ven. Jeg er nemlig den eneste her, der gider "forfølge" dig på skrømt, for at tilfredsstille dit behov for at føle dig klog, og samtidig generere nogle flere hits. Det dummeste, man kan gøre, er at tro, at man er klogere end flere milliarder mennesker i alle aldre og stadier i livserfaring. Men det er dig i en nøddeskal "Thomas". 
|
|
|
|
|
|
|
#5780 - 10/11/2008 17:32
|
|
|
Hallo igen, anonyme klovn og Thomas plagiat. Jeg kender ikke til nogen Thomas. et postulat om noget, som du hverken har afsløret viden eller erfaring til at kunne udtale dig om. Farisæerne mente heller ikke, at Jesus kunne udtale sig om Gud. De kunne ikke "høre hans ord"! Ligeså mangler du også forudsætninger for at kunne høre. Derfor siger vi: Lad de, DER HAR ØRER, høre! Jeg elsker at citere Jesus. Lyt med et åbent hjerte til hans ord om kærlighed. Så skal sandheden, hvis du holder fast i Jesus, efterhånden åbenbare sig for dig.
|
|
|
|
|
|
|
#5781 - 10/11/2008 19:01
|
|
|
|
Det eneste, der har åbenbaret sig for mig i denne diskussion, er det gabende tomrum der må findes i dit hovede. Du er åbenbart ude af stand til at forstå hvad jeg eller nogen anden skriver, inklusive oversætterne af NT. At dømme efter de reaktioner, du har fået fra de fleste her, er jeg ikke den eneste, der har fået denne åbenbaring.  P.S. Du er en "Thomas" blandt flere, men ikke ret mange.
|
|
|
|
|
|
|
#5782 - 10/11/2008 22:36
|
|
|
Jeg er ikke Thomas. Jeg tager mig ikke af dine løgne og nedladenheder.
|
|
|
|
|
|
|
#5784 - 10/11/2008 23:21
|
|
|
Det er der ingen grund til. Jeg nøjes med at sige det én gang for hver gang, du lyver. Mange har opgivet at svare igen på dine løgne, efter at du har gentaget dem nok gange. Men jeg vil ikke have dine løgne siddende på mig. Derfor svarer jeg igen.
|
|
|
|
|
|
|
#5785 - 10/11/2008 23:46
|
|
|
|
Du har ganske misforstået (som sædvanlig). Jeg gider ikke skændes med dig om, hvorvidt du er Thomas eller blot plagierer ham. Derfor satte jeg også "Thomas" i gåseøjne, men du forstår åbenbart ikke den semantiske forskel. Nu er der jo flere anonyme, der skriver på debatten, så for at skelne dig fra de øvrige, har jeg før valgt at kalde dig Thomas på grund af ligheden. For at undgå dine tåbelige benægtelser fremover, vil jeg nu kalde dig for Tomass, så du kan forstå, at det blot er en betegnelse for dig og ingen anden i denne verden, som jeg kender til. Nu håber jeg så, at det er trængt ind, Tomass.
|
|
|
|
|
|
|
#5786 - 10/11/2008 23:55
|
|
|
hvorvidt du er Thomas eller blot plagierer ham. Ingen af delene. Jeg aner ikke, hvem han er. Nu håber jeg så, at det er trængt ind, Tomass. Med dine platheder udstiller du dig selv. En voksen mand...? Det skulle man ikke tro.
|
|
|
|
|
|
|
#5792 - 11/11/2008 14:00
|
|
|
Der er sagt: ›Den, der skiller sig fra sin hustru, skal give hende et skilsmissebrev.‹ Men jeg siger jer: Enhver, som skiller sig fra sin hustru af anden grund end utugt, forvolder, at der begås ægteskabsbrud med hende, og den, der gifter sig med en fraskilt kvinde, begår ægteskabsbrud. (Matthæus 5, 31-32)
|
|
|
|
|
|
|
#5795 - 11/11/2008 15:01
|
|
|
Jeg er ikke Thomas.
Ordene er ikke mine, men Jesus'.
Kærligheden er ikke forhistorisk.
|
|
|
|
|
|
|
#5800 - 11/11/2008 15:16
|
|
|
Jeg er ikke Thomas. Lad være med at forsøge at ødelægge debatten ved at opføre dig så barnligt.
Jesu bud kan nok genere. Dette forudsagde han. Du er dog nok den, der føler dig allermest generet!
|
|
|
|
|
|
|
#5805 - 11/11/2008 15:25
|
|
|
Jeg er ikke Thomas.
Jesu bud handler om at vække kærlighed i hjertet, men ikke alle kan tage imod. Disse vil ofte føle sig generet og svine personen til, som gav dem. Sådan blev f.eks. Jesus selv foragtet. Var hans hensigt dog at genere...? Måske ifølge en tosset Bjørn!
Dine postulater og uberettigede anklager tager jeg mig ikke af.
|
|
|
|
|
|
|
#5808 - 11/11/2008 15:33
|
|
|
Jeg er ikke Thomas. Jeg er ikke ensom. Jeg udviser intet had. Jeg er ikke ude på at genere, men det kan hans ord meget vel gøre, som han selv forudsagde. Selv blev han forhadt.
Du håner Jesus ved at lyve og lyve og atter lyve.
|
|
|
|
|
|
|
#5813 - 11/11/2008 15:46
|
|
|
Hverken Jesus eller jeg eller nogen andre, som elsker Gud, er ude på at genere, men hans ord kan sagtens komme til det. Dette forudsagde han selv, og han var også selv forhadt.
Dine uberettige anklager tager jeg mig ikke af.
Og jeg er ikke Thomas.
|
|
|
|
|
|
|
#5817 - 11/11/2008 15:50
|
|
|
Din gentagelse af dine løgne gør dem ikke sande.
|
|
|
|
|
|
|
#5820 - 11/11/2008 15:54
|
|
|
Jeg er ikke Thomas. Og jeg er nødt til gentagent at afvise dine løgne, når du gentager dem.
|
|
|
|
|
|
|
#5825 - 11/11/2008 16:02
|
|
|
Jeg er ikke Thomas. Jeg tager mig ikke af dine uberretigede løgne og platte, retoriske spørgsmål. Dine postulater tager jeg mig heller ikke af. Heller ikke dine platte personfornærmelser. Din afmagt skinner klart igennem.
|
|
|
|
|
|
|
#5828 - 11/11/2008 16:14
|
|
|
Jeg er ikke Thomas. Jeg tager mig ikke af dine postulater og uberettigede personanklager.
|
|
|
|
|
|
|
#5830 - 11/11/2008 16:19
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#5833 - 12/11/2008 00:43
|
|
|
Tak Michael for at udnytte citatet til noget konstruktivt. Det glæder mig naturligvis uhyre, at det ikke kun vækker vrede, men at en ligeså naturlig følge kan være diskussion (dette er jo netop også oplagt på en debatside!).
Man kan jo endda tale om tvangsægteskaber i dag, og bør sådan et ikke kunne brydes? Selvfølgelig! Det centrale er, at de to mennesker elsker hinanden, just som du siger.
Generelt om Jesus-ordene mener jeg derfor også, at det er ånden i dem, der er afgørende. Sproget kan aldrig blive "præcist nok" - man vil altid kunne finde et eller andet modeksempel.
Jeg er derfor ikke sikker på det med interpolationen. Jeg kan sagtens forestille mig, at det er blevet talt sådan. Men det stiller naturligvis krav til den sunde fornuft, nøjagtig som den du udviser i dit indlæg.
Jeg synes, at det er stort af dig at give konstruktiv kritik på dette citat, og jeg håber, at flere vil gøre det samme i fremtiden. Det er mig en glæde, at ordene nu endelig får den ære, de bør have: Kontemplation.
|
|
|
|
|
|
|
#5848 - 12/11/2008 13:09
|
|
|
I har også hørt, at der er sagt til de gamle: ›Du må ikke sværge falsk,‹ og: ›Du skal holde, hvad du har svoret Herren.‹ Men jeg siger jer: I må slet ikke sværge, hverken ved himlen, for den er Guds trone, eller ved jorden, for den er hans fodskammel, eller ved Jerusalem, for det er den store konges by. Du må heller ikke sværge ved dit hoved, for du kan ikke gøre et eneste hår hvidt eller sort. Men i jeres tale skal et ja være et ja og et nej være et nej. Hvad der er ud over det, er af det onde. (Matthæus 5, 33-37)
|
|
|
|
|
|
|
#5850 - 12/11/2008 13:53
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#5877 - 12/11/2008 23:57
|
|
|
I har hørt, at der er sagt: ›Øje for øje og tand for tand.‹ Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til. Og vil nogen ved rettens hjælp tage din kjortel, så lad ham også få kappen. Og vil nogen tvinge dig til at følge ham én mil, så gå to mil med ham. Giv den, der beder dig; og vend ikke ryggen til den, der vil låne af dig. (Matthæus 5, 38-42)
|
|
|
|
|
|
|
#5879 - 13/11/2008 00:01
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#5880 - 13/11/2008 00:19
|
|
|
[url=http://]http://[/uhttp://rl]
|
|
|
|
|
|
|
#5881 - 13/11/2008 00:29
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#5886 - 13/11/2008 11:51
|
|
|
Der er nu flere anonyme, der skriver, ser jeg. Så hvis du vil have ram på mig, Ole, så skal du vide, at det ikke er mig, der deltager i dit "prik/punktum-halløj".
|
|
|
|
|
|
|
#5887 - 13/11/2008 11:55
|
|
|
det er heller ikke mig.......
|
|
|
|
|
|
|
#5888 - 13/11/2008 12:51
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#5890 - 13/11/2008 13:13
|
|
|
I har hørt, at der er sagt: ›Du skal elske din næste og hade din fjende.‹ Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente? Det gør tolderne også. Og hvis I kun hilser på jeres brødre, hvad særligt gør I så? Det gør hedningerne også. Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen! (Matthæus 5, 43-48)
|
|
|
|
|
|
|
#5892 - 13/11/2008 14:13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#5906 - 13/11/2008 22:40
|
|
|
Pas på, at I ikke viser jeres retfærdighed for øjnene af mennesker for at blive set af dem, for så får I ingen løn hos jeres fader, som er i himlene. Når du giver almisse, så lad ikke blæse i basun for dig, som hyklerne gør det i synagoger og på gader for at prises af mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Når du giver almisse, må din venstre hånd ikke vide, hvad din højre gør, for at din almisse kan gives i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig. (Matthæus 6, 1-4)
|
|
|
|
|
|
|
#5907 - 13/11/2008 22:52
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#5933 - 14/11/2008 17:44
|
|
|
Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig. (Matthæus 6, 5-6)
|
|
|
|
|
|
|
#5965 - 15/11/2008 16:39
|
|
|
Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord. Dem må I ikke ligne. Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder ham om det. (Matthæus 6, 7-8)
|
|
|
|
|
|
|
#5969 - 15/11/2008 18:24
|
|
|
Hvis en selvstændig tanke skal være i modstrid med Jesu ord om kærlighed, så er jeg helst fri.
|
|
|
|
|
|
|
#5978 - 16/11/2008 11:17
|
bor her
|
Registeret: 31/03/2008
|
|
Så så treram.. Det kan jo diskuteres, mange ting her i livet kan betragtes som narresutte eller tilfredshedsopfyldelse så som de mange ægteskaber, de dyre møbler til stuen, lørdagsplankebøffen etc. Jeg siger ikke, at der er noget i vejen med et være glad for disse ting, jeg nyder da også en dejlig grøntsagssuppe, i ny og næ et laksestykke i ovnen, men når du kører dine fordomme af, ja, så kan jeg også sætte spørgsmålstegn ved mangt og meget her i menneskelivet.. Hvad ved du overhovedet om det at bede fra sit hjerte? Hvorfor er det træls for dig? Mvh Anne
|
|
|
|
|
#5980 - 16/11/2008 14:24
|
|
|
Jamen, præsten skal da ikke tage sig til noget, og du har helt ret i, at det er et show, som præsten foretager sig. Din kritik gælder derfor præst og kirke og er helt berettiget. Jeg er meget imod kirke, religion og "præsteri". Ritualer og salmesang og "trosbekendelser" (der ikke er nogen vægt bag, fordi buddene træder i baggrunden) er ganske skørt.
Tro har du derimod forstået lige så lidt af som de religiøse. Sand tro bygger på forståelse. Jesus taler så sandelig også om at forstå og om at fatte. Hvis en videnskabsmand tror på sine resultater, så er det fordi, at han har forstået processen, der er gået forud. Hvis et menneske tror på Jesus, så er det fordi, at det menneske forstår, at Jesu ord kommer fra sandhedens kilde, hvis udspring er kærlighed.
Og det sidste lærer man at kende ved at holde Jesu bud fra hjertet...
|
|
|
|
|
|
|
#5981 - 16/11/2008 15:31
[Re: ALH]
|
|
Registeret: 29/03/2008
Sted: Sverige/ Thailand
|
|
Ja Ja kære Anne.
Nu skal jeg nok være sød, sådan da, men som du kunne se, er anonym enig med mig i noget af mit "slam".
Af og til får man bare lyst til at fyre en masse af, især når det hele tiden drejer sig om skriftsteder.
Nu ved jeg ikke om 5 ægteskaber er mange, men jeg kunne da godt bruge lidt færre, men det er man ikke altid herre over,
Nej jeg ved overhovedet ikke hvad det er at bede fra sit hjerte, jeg beder kun min pumpe (hjerte)om at holde nogle år endnu, en pumpe kan jo kun holdes igang med noget power, og at bede den om andet end at pumpe er nok for enfoldigt for mig, men når man ikke forstår mekanikken må man ty til ånderne, om det så hjælper, tror jeg næppe, der findes ingen beviser for det.
Nu er jeg jo ikke den eneste er kommer med klamme udfald, jeg så du selv kom i kløerne på en "rigtig menneskekærlig " præst og blev sat udenfor døren- fy skamme sig, nu må du være sød Anne, ikke tale de "rigtige" lærde imod.
Jeg er lidt spændt på hvordan du vil optræde som præst, når du når så langt.
Jeg elsker også dig.
|
|
|
|
|
#5984 - 16/11/2008 16:06
|
|
|
Derfor skal I bede således: Vor Fader, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden; giv os i dag vort daglige brød, og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen. For tilgiver I mennesker deres overtrædelser, vil jeres himmelske fader også tilgive jer. Men tilgiver I ikke mennesker, vil jeres fader heller ikke tilgive jeres overtrædelser. (Matthæus 6, 9-15)
|
|
|
|
|
|
|
#5987 - 17/11/2008 00:04
|
bor her
|
Registeret: 31/03/2008
|
|
Nu ved jeg ikke om 5 ægteskaber er mange, men jeg kunne da godt bruge lidt færre, men det er man ikke altid herre over, Mht. ægteskaber mener jeg blot det, at mennesker har så travlt med at parre sig, de danner par, gifter sig, får med andre ord hus, hjem og børn. Jesus bad - ifølge nogle skriftsteder/Jesu-ord - os om at sælge alt og så følge ham. Det er svært, vi vil jo gerne have noget på kroppen osv. Nuvel, min pointe er imidlertid, at mange folk i dag er fattige i ånden men rige i trygheden og tilfredsstillelsen (ægteskabet, karrieren, materielle goder i hverdagen). Jeg ved godt, at jeg skal være forsigtig med en sådan kritik (jeg har da selv tag over hovedet osv.), men kærligheden rækker bare ikke altid særligt langt ud over vores egen næsetip. Jeg er lidt spændt på hvordan du vil optræde som præst, når du når så langt. Det er jeg også spændt på, ja, spændt på, hvad fremtiden vil bringe...Ikke mindst fordi, at den kirkelige højrefløj umiddelbart ikke vil være særlig interesseret i at få mig ind til dem. Jeg tror, at det er, som det skal være, jeg skal nok komme på banen, hvis det er en vis Herres vilje  Godnat treram, vær god over for dit hjerte, så det kan pumpe dit blod rundt i mange endnu.. Mvh Anne
|
|
|
|
|
#5990 - 17/11/2008 00:39
[Re: ALH]
|
|
|
|
Ja, lignelsen om den unge rige mand. Jeg er ikke i tvivl om at Jesus mente det bogstaveligt, den gang Han selv gik på Jorden, at den unge mand skulle sælge alt hvad han havde og følge Jesus. Men Han går ikke længere på Jorden. Det Jesus taler om er begrebet tilknytning. Vi identificerer os med vores materielle ting og til sidst er vi intet uden dem. De ejer os mere end vi ejer dem samtidig med at vores rigdom og sociale status giver os tryghed. Men vi bliver nødt til at leve i verden, vi har et socialt liv at forholde os til. Som sagt taler Jesus om vores indre tilknytning til de materielle ting ikke om de ydre omstændigheder. Man kan såmænd eje mange ting uden at være knyttet til dem og identificere sig med dem og alligevel være fri, således at man på et øjeblik kan gå ud af døren og lade alt tilbage uden at skænke det en tanke. Ligeledes kan man være fattig og hele tiden drømme om rigdom, således at man ikke er fri, men bundet af sit ønske om at eje materielle ting eller have en social status. Med andre ord. En fyr kan sidde og se TV 10 timer hver dag i fem år. Om han er knyttet til denne aktivitet viser sig først i det øjeblik han mister sit TV. 
Redigeret af Michael (17/11/2008 00:42)
|
|
|
|
|
|
|
#5997 - 17/11/2008 11:50
|
|
|
Når I faster, må I ikke gå med dyster mine som hyklerne. For de gør deres ansigt ukendeligt, for at det skal være kendeligt for mennesker, at de faster. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Men når du faster, så salv dit hoved og vask dit ansigt, så du ikke faster synligt for mennesker, men for din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig. (Matthæus 6, 16-18)
|
|
|
|
|
|
|
#5998 - 17/11/2008 12:14
|
godt igang
|
|
|
Hej kære Ano. Jeg synes du er god til at forbinde det Jesus siger, med det vi mennesker oplever som noget konkret her i verden. Han taler jo symbolsk, men ofte har vi mennesker glemt at tænke abstrakt, og derfor er det jo godt at bruge det konkrete til at igangsætte en dybere forståelse af vores sind(det abstrakte). Er der en mening med at du ikke uddyber det du citere, end før der kommer en reaktion på det du citere? Måske ville det hjælpe andre til en dybere forståelse af det Jesus siger, hvis du prøver at uddybe efter citaterne. Eller i det mindste ville det måske åbne mere op for dialog. Nogen gange så drunkner den visdom og ånd som er i det du skriver, når det er mennesker ikke helt forstår at forbinde det Jesus sagde med deres konkrete liv, og der kunne det måske være en stor hjælp hvis du måske satte lidt flere af dine egne ord på. Det er fint at holde fast i Jesu ord, og ja, ord i sig selv er jo blot symboler, men kunsten er jo vel, at man måske kan bruge begreber som afspejler den tid vi befinder os i, og så samtidig ikke ændre på meningen i den visdom som Jesus formidler. Men ja, vi har jo alle nogle begreber vi har lettere ved at acceptere end andre, og der oplever jeg at det meget er et spørgsmål om at "tune" sig ind på de mennesker man kommunikere med. Men min oplevelse af dig, er, at du rummer en meget bred forståelse og indsigt i rigtig mange ting, og ja, jeg synes du gør det rigtig godt. Bare lige lidt feedback fra mig. Håber du kan bruge den til noget konstruktivt. Sådan var det ihvertfald ment.  Kærligst Jan.
|
|
|
|
|
|
|
#5999 - 17/11/2008 13:17
|
|
|
Tusind tak for din feedback, Serotonin! Den er meget kærkommen.
Egentlig lader jeg helst Jesus-ordene stå. Den måde, som de konkret kan udfolde sig på i et menneskes liv, er jo meget forskellig fra menneske til menneske. Ånden er én, men livets udtryksmuligheder er mangfoldige.
Jamen, hvorfor citerer jeg så Jesus, når folk bare kan læse hans ord i NT eller Biblen? Det er simpelthen fordi, at jeg elsker dem, og fordi at de fleste mennesker netop IKKE læser i NT og Biblen. Og selv i disse bøger udgør Jesus-ordene jo så ufatteligt lidt. Så en lille godbid hver dag... til dem som vil!
Hvis jeg relaterer dem til det konkrete liv - andres liv - så kan vi også let havne i fordømmelse. I hvert fald hvis jeg sagde: "Se, lige her følger du jo IKKE buddet". Så hellere sige: "Se, lige her følger du faktisk Jesu bud om at...". Dette sidste har jeg også gjort før. Alligevel opfatter de fleste kristne mig som fordømmende, som om at jeg talte ordene for at sige: "Se, JEG følger dem". Men det er jo ikke derfor, jeg taler dem. Det er slet og ret, fordi jeg elsker dem.
Men jeg ER parat til at diskutere dem. Men min primære opgave er at skille kirkens dogmer fra Jesu lære.
Venlig hilsen...
|
|
|
|
|
|
|
#6004 - 17/11/2008 14:04
|
godt igang
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#6006 - 17/11/2008 14:09
|
|
|
Hej Serotonin!
Jeg er nødt til at rette mig selv nu. For jeg skrev jo til dig:
-------Hvis jeg relaterer dem til det konkrete liv - andres liv - så kan vi også let havne i fordømmelse. I hvert fald hvis jeg sagde: "Se, lige her følger du jo IKKE buddet".-------
Og jeg skrev jo netop i en anden tråd, at Hanskrist IKKE fulgte et af buddene i Bjergprædikenen, da han kaldte Michael for dum, og hvad ved jeg. Så...!
Men Jesus siger dog også, at vi skal lære andre selv de mindste bud. Så når jeg ser en kristen - ikke bare ikke holde buddet, for de er jo svære at holde, vi skal kæmpe - men ligefrem forsvare, at man ikke behøver holde dem, så MÅ jeg altså tage til orde.
|
|
|
|
|
|
|
#6012 - 17/11/2008 14:35
|
|
|
nej serotonin, han gør det ikke godt,
det han taler om har ethvert normalt begavet barn omkring puberteten i sin retfærdighedssans også forstået.
Men livet er meget mere kompliceret end som så, hvilket også ethver pubertetsbarn må erkende efterhånden som voksenlivet indfinder sig.
Manden er farlig, han er fanatisk religiøs, som miljøfanatikerne, som rødstrømperne, som de venstreorienterede, som alle der mener at sandheden er simpel og entydig og at de netop har fat i den, forstået sandheden.
Læs hvor meget han hader Kirken og Kirkens folk, altså et stort had til de kristne, Klaus Berger had og andre nyreligiøse som elsker urevangeliet. Bemærk også at han siger nøjagtig, og indimellem ordret det samme som Thomas,, og det kan nu engang ikke være tilfældigt,,, og alligevel benægter han ethvert kendskab til Berger og til Thomas Visdom. Altså det er tydeligt vi står overfor en løgner, også derfor han ikke vil oprette sin profil som vil afsløre hvor meget han kender til Klaus Berger og hvor meget han er ligesindet Thomas Visdom.. Husk også at han afløste Thomas Visdom. Da Thomas Visdom sluttede tog ham her den religiøse galning til en fanatiker over, der bruger Jesus ord til, ja til hvad?
Bemærk hvordan han bruger Jesu ord!
De bruges som alle dage religiøse galninger har brugt dem, nemlig sådan,
jeg har forstået Jesus og er den sande Jesu efterfølger og alle i andre misbruger ham og forkaster ham,,,,
nøjagtig denne holdning Jesus gjorde op med.
De kristne kunne dog aldrig i deres liv finde på noget så åndsvagt vil jeg mene. De kristne beskæftiger sig ikke med at udstøde folk på den måde i Jesu navn,,, jo for mange år siden var der nogle fundamentalistiske kristne der gjorde som anonyme her fortsætter med at gøre, i sit religiøse Jesu ord drikkeorgie. Manden er kort og godt farlig, fordi han ikke kan holde sig selv ud, derfor får vi alt det selvhøjtidelig lort i hovedet der er ved at ødelægge hans eget liv. Så selvfølgelig gør vi en god gerning ved at lytte til ham,, fordi det så bliver nemmere for ham at være en imbicil slave og kujon og fanatisk religiøs galning af Jesu ord.
Det er meget billig EKIM sludder også i anonymes indlæg,, så ikke så mærkeligt at du Serotonin synes han gør det godt.
|
|
|
|
|
|
|
#6016 - 17/11/2008 14:46
|
|
|
Jeg har ikke skrevet, som du påstår:
"jeg har forstået Jesus og er den sande Jesu efterfølger og alle i andre misbruger ham og forkaster ham"
Men jeg siger: Hold fast i Jesu ord. Og hvis I kalder mig farisæer, fordi jeg siger "hold fast i Jesu ord", så fordømmer i ikke kun mig...
|
|
|
|
|
|
|
#6017 - 17/11/2008 14:55
|
|
|
Tak, sero, jeg prøver.
Vi må virkelig lære os selv at kende. Vi må finde lyset og kærligheden i os selv - og dyrke den!
Uselviskhed er det største af alt. Vi må lade kærlighedens ånd bo i vores hjerter - og lade der være rigeligt til alle!
Du er en enorm støtte. Tak, mange tak.
|
|
|
|
|
|
|
#6022 - 17/11/2008 20:16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#6023 - 18/11/2008 01:10
|
godt igang
|
Registeret: 06/04/2008
|
|
Jeg kan ikke aflevere en PB til Arentzen (der er en overskreden grænse), så her kommer mit dybe suk:
Kære Arentzen
Nedenstående har jeg sendt til Kræn-P, men jeg opdager først nu, at han er ret fraværende, så derfor får du lige min opfordring: ---------------------
Kære Kræn-P
Ser du også, at dette ellers udmærkede debatforum er på vej til at blegne eller uddø - alene fordi der gives adgang for *DONOTDELETE'-debattører!
Det er ikke rimeligt, at man ved deltagelse i debatten ikke ved om det er den ene eler den anden anonym, man svarer!
Luk for alle debatter uden log-in!
|
|
|
|
|
|
|
#6028 - 18/11/2008 13:21
|
godt igang
|
|
|
Hej Anonyme.
Ja, jeg forstår da godt du kan ha den opfattelse du giver udtryk for i det du skriver til mig.
Det eneste som virkelig betyder noget for mig, er, at jeg er ærlig overfor mig selv og tro overfor min overbevisning om hvordan jeg kan være imødekommende overfor andre mennesker og ikke dømme den virkelighed andre mennesker end måtte opfatte.
Det er helt ok for mig, at vi mennesker ikke skulle være enige i hvordan tingene virkelig hænger sammen, og vi hver især har vores opfattelse, overbevisninger og ideer. Selvom vi ikke er enige, så hindre det jo os ikke i at være imødekommende og interesseret i afdække de uenigheder der måtte være. Men ja, der er mange måder at udtrykke sig på, og hvis man virkelig ærligt forsøger at afdække ens egne motiver og hensigter, så tror jeg man begynder at få indsigt i hvordan det er muligt at bruge en konstruktiv måde at kommunikere på - som ikke dømmer andre menneskers opfattelse.
Det er også meget et spørgsmål om fortolkning. Hvis der er noget man ikke helt forstår, og man virkelig er interesseret i at forstå et andet menneske, så tror jeg det først og fremmest er et spørgsmål om at skabe tillid.
Du kan jo prøve at undersøge hvordan du selv reagere overfor andre mennesker. Altså hvornår er du åben overfor hvad det er andre mennesker kommunikere til dig, og ikke mindst er du interesseret i at forstå hvad det egentligt er det andet menneske har på hjertet, uden at dømme og fordømme.
Hvis udgangspunktet for dialog er, at man erkender at man ikke kan ændre på andre mennesker, men at man kun kan ændre på ens egen opfattelse af andre mennesker, ja, så giver man faktisk det andet menneske frihed til blot at være, uden det andet menneske skal forsvare sig. Sådan oplever jeg det ihvertfald.
jeg tolker både det du skriver og det Ano skriver som et udtryk for en søgen efter at forstå livet, hvem vi er og hvordan vi finder fred i vores indre. Er min tolkning korrekt? For mig giver denne tolkning meget mening, og det gør at jeg virkelig ønsker at lytte uden at fordømme eller dømme.
Håber du kan bruge mit svar, kære Anonyme.
Kærligst Jan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
registrerede