annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5076 - 09/10/2008 11:07 Re: ISLAMS BIDRAG TIL EUROPÆISK KULTUR [Re: ole bjørn]
musiker Offline
ny
Registeret: 17/09/2008
Indlæg: 33
Jeg fastholder, at der skydes med spredehagl.

Jeg har kigget lidt i Encyklopædien:

Citat:
Under det muslimske herredømme oplevede spansk kunsthåndværk sin første store blomstring. Udsøgte elfenbensarbejder, fajancer (bl.a. fliser) og raffinerede tekstiler er bevaret, mens træskærerkunst, metalkunst og tæppefremstilling især afspejles i traditionens fortsættelse i senmiddelalder og renæssance.

Den Store Moské i Córdoba (785-987); området var indtil 1492 centrum for Andalusiens forfinede islamiske bygningskultur.

I områderne under muslimsk herredømme (711-1492) eksisterede islam og kristendommen side om side uden større konflikter.

Umayyadeemiratet og -kalifatet i Spanien fik en meget væsentlig indflydelse på den intellektuelle udvikling i Europa: En lang række værker af antikke forfattere, hvoraf mange i det kristne Europa var ukendte eller mentes gået tabt, var i de foregående århundreder blevet oversat i den arabisk-islamiske verden. Værkerne var således bevaret i de store biblioteker i al-Andalus, og i takt med den kristne generobring af Spanien blev de oversat fra arabisk til latin og kom til at spille en meget stor rolle for den europæiske renæssance.
Top Svar Citer
#5078 - 09/10/2008 12:42 Re: ISLAMS BIDRAG TIL EUROPÆISK KULTUR [Re: musiker]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære musiker.

Det er en dårlig idé blot at copypaste et tilfældigt citat om stof, som man ikke har sat sig ind i, og så tro at det er en gyldig dokumentation for en stribe postulater, der handler om noget helt andet.

Kroghs artikel handler primært om videnskabelig forskning og udvikling, og der har jeg allerede givet dig flere dokumenterede eksempler på hans vidtløftighed. Det er hverken arabernes eller islams fortjeneste, at vi har kendskab til antikkens forskning og naturfilosofi. Længe inden Muhammed var størstedelen oversat til latin og kendt (og forkætret) i den kristne verden. "De rerum natura" er blot et enkelt eksempel, men der er f.eks. også i Pompei og Herculanum fundet talrige forkullede manuskripter af græsk oprindelse, som man takket være moderne teknik kan læse, og som klart viser at både den græske, assyriske, persiske og ægyptiske naturfilosofi og videnskab forlængst havde fundet direkte vej til Europa. Især har Epikurs værker haft skelsættende betydning.

De ikke-arabiske forskere, der under islamisk styre ydede deres bidrag til udviklingen, kan ikke tages til indtægt for islam, som jo påstår, at alt er forudsagt i koranen. F.eks. er det islamisk "videnskab" at sædcellerne skabes i rygmarven, at jorden er flad, at bjergene er anbragt af Allah for at holde jorden fast, og at solen hver nat opholder sig ved Allahs trone, indtil han giver den ordre til at stå op.

Både romere, kristne og arabere brændte efterhånden alle værkerne fra det store bibliotek i Aleksandria, og det er kun fordi nogle kloge dhimmier gemte enkelte eksemplarer af antikkens værker for de islamiske magthavere og pavedømmet, at europæiske tænkere også via maurerne fik oplysning om dem. Som bekendt brænder man fortsat "kætterske" bøger i islamisk styrede lande.

Jeg har givet dig flere links til dokumentation. Jeg kan give dig mange flere, men først ville det være på sin plads, at du kom med en saglig indvending mod blot et enkelt af de fakta, som jeg er kommet med i denne sag. Så kan vi tage diskussionen derfra.

Tilfældige uspecificerede citater vil jeg nemlig betegne som spredehagl.

Mvh

Ole Bjørn ;)


Top Svar Citer
#5087 - 09/10/2008 13:52 Re: ISLAMS BIDRAG TIL EUROPÆISK KULTUR [Re: ole bjørn]
musiker Offline
ny
Registeret: 17/09/2008
Indlæg: 33
Interessant, Ole Bjørn!

Vil du med din indsigelse gøre gældende, at Den Store Danske Encyklopædi (DSDE) er uvederhæftig?

Jeg kan i øvrigt finde dækkende udsagn i Hartvig Fritsch's kulturhistorie om en betydende indvirkning på den europæiske renæssance fra den mauriske, spanske skole'

Hvorfor vil du mon ikke tage et eller helst flere citater fra Kroghs artikel under behandling, men kun for-/bedømme dem en bloc?

Jeg har ikke kunnet finde belæg for dine påstande i de henvisninger, du har givet!



Redigeret af musiker (09/10/2008 14:01)
Top Svar Citer
#5090 - 09/10/2008 14:08 Re: ISLAMS BIDRAG TIL EUROPÆISK KULTUR [Re: ole bjørn]
ospi Offline
ny
Registeret: 01/10/2008
Indlæg: 15
Citat:
Det er en dårlig idé blot at copypaste et tilfældigt citat om stof, som man ikke har sat sig ind i, og så tro at det er en gyldig dokumentation for en stribe postulater, der handler om noget helt andet.


Tjah, gode hr. Bjørn!

Gør du ikke lige det, du advarer imod?
Top Svar Citer
#5094 - 09/10/2008 14:30 Re: ISLAMS BIDRAG TIL EUROPÆISK KULTUR [Re: musiker]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære musiker.

Du må have alvorlige problemer med at læse indenad. Jeg har jo netop påvist, at Kroghs artikel på visse punkter er i strid med fakta. Så med mindre du vil påstå, at den ukrainsk fødte perser al-Khw&#257;rizm&#299; var araber eller lignende vilde postulater, så må du erkende, at det er Krogh, der er forkert på den. Russerne hævder på samme vis, at han er russer, og de har derfor udgivet et frimærke med ham.

Jeg har ikke kaldt Encyklopædien for uvederhæftig, men dit brug af et citat fra den kan godt kaldes uvederhæftigt, eftersom citatet ikke handler om videnskabelig forskning, som Kroghs artikel er koncentreret om, og det er netop denne del af hans synspunkter jeg har opponeret imod.

At du ikke har kunnet finde belæg for mine påstande i de links, jeg har givet dig, er ikke noget seriøst argument. Påvis venligst hvor jeg "tager fejl".

Al-Jazeera har bragt nogle pragtfulde diskussioner om videnskab mellem muslimske gejstlige og moderne forskere, som får enhver vestlig skoleelev til at grine en vis legemsdel i laser. Du kan finde dem på youtube, og de viser med al tydelighed islams syn på den videnskab, som Krogh hævder, vi har fra dem.

Men du er måske selv tilhænger af koranens "videnskabelige" ekspertise?

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk