annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5070 - 08/10/2008 21:56 Re: ISLAMS BIDRAG TIL EUROPÆISK KULTUR [Re: musiker]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Musiker!

Tak for bidraget til diskussionen. Desværre mangler du det nødvendige format til, at jeg vil kalde dig en intellektuel forræder.

For at kvalificere sig til det niveau kræves som minimum, at man kan argumentere for sine vrangforestillinger således som Krogh & Co. trods alt gør. ;)

Hilsen

Ipso Facto pifter


-----------
Her er, hvad der står under jihad i den højt ansete Dictionary of Islam: "En religiøs krig mod de vantro i overensstemmelse med den af Muhammad pålagte opgave. Den er en religiøs forpligtelse, rodfæstet i Koranen og traditionerne som en guddommelig institution, der er påbudt specielt med det formål at fremme islam og afværge ondt mod muslimer." Taheri, side 226f.


_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#5071 - 08/10/2008 23:16 Re: ISLAMS BIDRAG TIL EUROPÆISK KULTUR [Re: musiker]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære musiker.

Det forekommer mig at være dig, der prøver at slå budbringerne ihjel på grund af manglende viden om emnet. At Jeppe og jeg kan være enige om noget kunne jo skyldes, at det drejer sig om bevislige fakta.

Hvis du nu gjorde dig den ulejlighed at sætte dig ind i videnskabshistorien, f.eks. ved at google på de navne, som bliver fremhævet i Kaj Ove Kroghs artikel, så vil du konstatere, at mine oplysninger er korrekte, og Kaj Ove Kroghs oplysninger er en fordrejelse af kendsgerningerne. Det er da muligt, at han er i god tro, for han refererer jo til en række andre værker, men fejlagtige oplysninger bliver jo ikke rigtige af at blive viderebragt.

Hvis du tænker dig lidt om, så vil du sikkert godt kunne forstå, at et nomadefolk fra et ørkenområde næppe vil udvikle en videnskabstradition. Det sker derimod i gamle kulturer i frugtbare områder, hvor naturens rigdom giver dem det overskud, der er nødvendigt for at opbygge en akademisk uddannelsestradition. Det skete i de store ikke-arabiske kulturer i Ægypten, Grækenland og Iran/Irak mere end 1200 år før islam så dagens lys og arabiske krigere tvangsislamiserede dem.

Tilsvarende skete det i Østen, hvor Djengis Khans og Kublai Khans horder erobrede Kina. Kinesisk videnskab og filosofi er ikke mongolernes værk, men skyldes den race og den kultur, de underlagde sig.

Religiøse dogmer og tabuforestillinger har været en hemsko for videnskaben gennem hele historien, og er det fortsat i dag. Visse religioner har dog været mere åbne for sekulære idéer end andre. Det var bl.a. tilfældet med den græske polyteisme, zarathustrismen, hinduismen og taoismen, så det er ikke noget tilfælde, at det netop er fra de kulturer, vi har arvet den videnskabelige tradition.

At nogen kan smykke sig med akademiske titler er ingen garanti for, at deres oplysninger er kendsgerninger. Det er altid sundt med kildekritik, og det er, hvad mit indlæg handlede om.

For min skyld må Kaj Ove Krogh gerne leve i sine vildfarelser, men når han forsøger at give en videnskabsundertrykkende religion æren for videnskabelige fremskridt, må jeg naturligvis reagere med en korrektion.

Det svarer fuldstændig til kristne fundamentalisters forsøg på at få kreationismens ID-teori anerkendt som videnskab. Kaj Ove Krogh er ingen budbringer, men en religiøs propagandist.

Mvh

Ole Bjørn ;)


P.S. En assyrisk kommentar til arabiske forsøg på at tilrane sig æren for andre folkeslags videnskabelige opdagelser, kan du læse om i dette link.

Top Svar Citer
#5073 - 09/10/2008 00:16 Re: ISLAMS BIDRAG TIL EUROPÆISK KULTUR [Re: ole bjørn]
musiker Offline
ny
Registeret: 17/09/2008
Indlæg: 33
Ole Bjørn:
Citat:
Kaj Ove Kroghs oplysninger er en fordrejelse af kendsgerningerne

Citat:
men fejlagtige oplysninger bliver jo ikke rigtige af at blive viderebragt.


Citat:
For min skyld må Kaj Ove Krogh gerne leve i sine vildfarelser, men når han forsøger at give en videnskabsundertrykkende religion æren for videnskabelige fremskridt, må jeg naturligvis reagere med en korrektion.


Ipso Facto:

Citat:
Desværre mangler du det nødvendige format til, at jeg vil kalde dig en intellektuel forræder.

For at kvalificere sig til det niveau kræves som minimum, at man kan argumentere for sine vrangforestillinger således som Krogh & Co. trods alt gør.


I er sgu et par intellektuelle hængerøve!

Jeg har personligt ikke taget Kaj Ove Kroghs fremstilling i forsvar, alene af den grund at min viden og indsigt i de debatterede materier ikke slår til!

Men jeg kan konstatere, at hverken Ole Bjørn eller den forbrødrede Ipso F. har anset det for en intellektuel nødvendighed at gå til 'makronerne' (de af Kaj Ove Krogh fremførte udsagn), før de tør jorde ham!

Og så kan jeg ikke lade være med at more mig lidt over det ipso'iske monomane krav om at 'argumentere', når det er en disciplin, han i den grad selv forsømmer.
Top Svar Citer
#5074 - 09/10/2008 00:34 Re: ISLAMS BIDRAG TIL EUROPÆISK KULTUR [Re: Ipso Facto]
ospi Offline
ny
Registeret: 01/10/2008
Indlæg: 15

Citat:
Desværre mangler du det nødvendige format til, at jeg vil kalde dig en intellektuel forræder.


Hvordan er det nu du har det med ikke lødige, ikke seriøse, ikke saglige indlæg – og så de der indlæg, du kalder ad hominem indlæg?

Dem kan du vist ikke li'!
Men selv må du godt skrive dem.
Det er da vel nok en behagelig moral at gebærde sig under!

Top Svar Citer
#5075 - 09/10/2008 01:49 Re: ISLAMS BIDRAG TIL EUROPÆISK KULTUR [Re: musiker]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære musiker.

Hængerøven er udelukkende dig, som ikke har gjort det mindste forsøg på at be- eller afkræfte nogle af de fremførte udsagn.

En søgning på de af Krogh nævnte personer vil ellers hurtigt afsløre, at det i det væsentlige drejer sig om ikke-arabisk forskning. F.eks. er Al-Khawarizmi perser ligesom mange af de andre nævnte, eller også er de blevet uddannet på det assyriske universitet i Bagdad (Visdommens Hus).

Mange af de påståede opdagelser er af betydelig ældre dato end islam. Du kan genfinde mange af dem i Lukrets "De rerum natura", som er et læredigt om Epikurs naturlære 1000 år før islam. Af det link, jeg har givet dig, fremgår det også, at det ikke var araberne men assyrerne, der reddede den græske forskning for eftertiden.

Nu er det altså ikke mig, der skal gøre dit hjemmearbejde. Kroghs artikel er så tendentiøs, at den ikke er værd at bruge meget tid på at gendrive. Det er nok at påvise, at han på væsentlige punkter er i modstrid med de historiske kendsgerninger, som er offentligt tilgængelige. Dermed har han allerede sat sin troværdighed over styr.

Det er slående, at du hverken gider undersøge autenticiteten i mine oplysninger, eller komme med argumenter vedrørende Kroghs faglige viden. Man kunne fristes til at tro, at du etnisk er araber, siden du ignorerer de fakta, som jeg har redegjort for i mine indlæg. Du behøver hverken at være historiker eller på anden måde sagkyndig, for at finde stribevis af bekræftelser på mine oplysninger på nettet fra neutrale forskningsinstitutioner.

Du kan også på nettet finde masser af beviser for, at mange videnskabelige kendsgerninger er forbudt stof i arabiske lande, fordi de strider mod koranens ord.

Lidt mere seriøsitet i kommentarerne ville forhøje værdien af dine indlæg.

Godnat

Ole Bjørn ;)



Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk