annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 10 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4924 - 02/10/2008 14:00 Re: SPROGLIGE OVERVEJELSER . [Re: Kræn-P]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Kristian.

Tak for komplimenten, som jeg kan gengælde vedrørende dine indlæg om jura, EU og om den hinduistiske filosofi, der er udtrykt i vedaerne og upanishaderne.

Vi har jo begge det samme mål, at medvirke til en bred og saglig debat, men det er jo noget af en balancegang, når ytringsfriheden tiltrækker stribevis af crackpots og Per Degn'er, som selvfølgelig ikke uden modsigelse skal have lov til at udbrede falske forestillinger, politiske og religiøse agendaer og fordummende konspirationsteorier.

Selv hos medlemmerne i Videnskabernes Selskab er der en bemærkelsesværdig tendens til at undgå fremmedord og fagudtryk, hvor de ikke er strengt nødvendige på grund af manglen på adækvate begreber i alment sprog. Så hver gang jeg møder "fremmedordselskere", er min første reaktion den, at de nok ikke har indsigt i emnet. Jeg er sjældent blevet skuffet i mine antagelser.

Alf Ross var god, men jeg mener nu at de største forbilleder er Bohr og Einstein, som netop fastslog, at dagligsproget er grundlaget for enhver udvidet forståelse. Bohrs naturfilosofi har haft skelsættende betydning for erkendelsesteorien, og det kan meget vel have været en stærkt medvirkende årsag til, at vi i Danmark har været begunstiget med en lang række fremragende kommunikatører på vidt forskellige fagområder.

Det er den tradition jeg i al beskedenhed forsøger at videreføre på de fagområder, jeg selv har kendskab til.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#4925 - 02/10/2008 14:10 Re: ETISKE OVERVEJELSER (1) [Re: Ransom]
canto Offline
ny
Registeret: 14/09/2008
Indlæg: 20
Sted: Danmark
Til Ransom

Jeg kan undre mig over, at en debattør som Ipso Facto kan give anledning til så megen debat!

At han er selvhævdende og stærkt inficeret af en vis outreret filosofisk skole, hvor noget, der kaldes "det etiske konsistenskrav", er ret afgørende. Filosofguruen hedder Kai Sørlander, og han har selv udtrykt en personlig tristesse over, at der stort set ingen seriøse reaktioner har været fra fagfæller eller offentligheden over for hans teorier.

I denne filosofiske iklædning gør Ipso Facto jo ingen skade.

Mere problematisk bliver det måske, når han udbreder sig om sit yndlingsemne, EURABIA-tesen. Men det er en konspirationsteori som ingen nutidig, seriøs iagttager af det europæiske politiske felt tager notits af.

Også i denne sammenhæng er han totalt indifferent.

Jeg kan ikke tro, at du interesserer dig for dette debatspøgelse af anden grund end den, at du ikke kan nære dig, når hans ret så selvovervurderede og pseudointellektuelle manglende kapacitet ruller sig ud på denne debat.

Men, kære Ransom, lad ham være. Han er selv uden din bistand ferm nok til at dumme sig!

_________________________
canto
Top Svar Citer
#4927 - 02/10/2008 14:35 Re: ETISKE OVERVEJELSER (1) [Re: canto]
villiv Offline
ny
Registeret: 01/10/2008
Indlæg: 6
Jeg er lige ved at få bare lidt ondt af denne Ipso Facto.

Han er da overhovedet ikke skadelig for rigets tilstand!

Men han er desværre en af disse debattører, som er i stand til at ødelægge debatter, fordi typen
1. Ikke har sans for debatsprogets begrænsning og derfor udfolder sig, som debatten var et fagligt tidsskrift.
2. Ikke er modtagelig for andres synspunkter, men tværtimod er grænseløst selvhævdende med stereotype indgange – noget der kendes fra den psykologiske verden.

Top Svar Citer
#4930 - 02/10/2008 15:51 Re: ETISKE OVERVEJELSER (1) [Re: villiv]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Villiv!

Det ser ud til, at du har haft gavn og glæde af behandlingen på VILLIV-klinikken, hvis program bygger på den etiske præmis, at gøre patienterne bedre til at handle målrettet og tage ansvar i nutiden; at nære kærlig omsorg både for sig selv og andre og at have respekt for både fysiske og psykiske impulser og symptomer.

Da du således må have den rette indstilling til dig selv og omgivelserne til også at kunne debattere etik, kunne det da være interessandt, såfremt du havde nogle kritiske kommentarer til det diskussionsoplæg jeg har lagt frem til debat i denne tråd.

Jeg er som bekendt modtagelig for alle saglige argumenter og synspunkter. Det vil sige sådanne som ikke går på personen, på et indlægs form eller længde - for ingen er jo tvunget til at læse indlæg de ikke bryder sig om - på komma- eller tegnsætningen og andre uvæsentlige ting. Opponenter som er selvhævdende med stereotype indgange, som du sikkert selv kender fra den psykologiske verden, bliver jo noget trættende i længden.

Men selvfølgelig er jeg også overbærende og kærlig over for de stakkels debattører som er ramt af patologier, hvilket jeg forstår at du også er, så det ville interessere og glæde mig, at blive gjort bekendt med dine abstrakte etiske overvejelser.

Hilsen

Ipso Facto pifter

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#4939 - 02/10/2008 19:50 Re: ETISKE? OVERVEJELSER (1) [Re: Ipso Facto]
villiv Offline
ny
Registeret: 01/10/2008
Indlæg: 6
Citat:
Men selvfølgelig er jeg også overbærende og kærlig over for de stakkels debattører som er ramt af patologier, hvilket jeg forstår at du også er


Jeg har set i et andet indlæg, at du er meget imod det, du kalder ad hominem angreb, og at du anser det for nærmest en dødssynd at diagnosticere debattørerne på debatten.

Hvordan harmonerer det med din kvaksalveristiske konstatering af, at jeg er ramt af en patologi?

Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 10 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk