annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4749 - 27/09/2008 22:21 Re: ET FORSVAR FOR SEROTONIN-JAN. [Re: ole bjørn]
musiker Offline
ny
Registeret: 17/09/2008
Indlæg: 33
Fejl


Redigeret af musiker (27/09/2008 22:22)
Top Svar Citer
#4750 - 27/09/2008 22:27 Re: ET FORSVAR FOR SEROTONIN-JAN. [Re: ole bjørn]
Ransom Offline
godt igang
Registeret: 06/04/2008
Indlæg: 115
Citat:
Jeg har hverken behov for at læse Jans beskrivelser af EKIM eller for at fordømme dem. Jeg har heller ikke behov for en tro. Jeg har især intet behov for at fordømme nogen som helst, der har et kærligt og positivt syn på deres medmennesker. De er i mine øjne langt bedre mennesker end begavede (og ubegavede) farisæere, der fordømmer andre holdninger end deres egen "sandhed".


Det er vel ikke urimeligt, at reagere på indlæg på denne debat. Debattører bruger formodentlig ikke skrivestedet her blot for at skrive, men vel også med henblik på at delagtiggøre andre i de tanker, der rumsterer i deres hoveder.

Når jeg så ikke kan forstå, hvad en af mine meddebattører mener, så gør jeg opmærksom på det, hvis det er sådan, at jeg gerne ville forstå dem – tankerne altså.

Jeg undskylder den negative form, mit indlæg havde. Jeg kan vist godt tage Ole Bjørns bemærkning om farisæerne (begavede som ubegavede) til mig.

Serotonins seneste skrifter har jeg endnu engang gennemlæst, og det er ikke lykkedes for mig at få styr på denne adskillelse. Er den en adskillelse mellem tanke og handling, mellem det selviske ego og det uselviske bedre jeg, mellem ånd og materie eller ????

Det synes, som om adskillelsen både skal erkendes, accepteres, bekæmpes og akkviesceres ved.

Forgængelighedens mysterium i EKIM forekommer mig ligeledes noget tåget og ubegribeligt!

Top Svar Citer
#4757 - 28/09/2008 09:28 Re: ET FORSVAR FOR SEROTONIN-JAN. [Re: Ransom]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Ransom.

Det var nu ikke så meget dig, jeg havde i tankerne, da jeg brugte udtrykket farisæere. Det var mest møntet på de, der mener, at alle andre trosopfattelser end deres egen er falske eller udtryk for manglende forståelse af sandheden.

Jan har forstået det vigtigste - at enhver må finde sin egen vej gennem livet, og at hvis man vil ændre på udfaldet af ens sociale interaktioner, så er det et spørgsmål om at ændre sit eget syn på andre mennesker, ikke at ændre deres syn på verden.

Hvad EKIM filosofien står for, ved jeg ikke, og jeg har heller ikke tænkt mig at bruge tid på at finde ud af det. Jeg har et fint forhold til de fleste mennesker, jeg møder, ganske uanset om de er højt begavede eller enfoldige, styrtende rige eller ludfattige, så jeg føler intet behov for at forbedre mig.

Vi vil altid møde mennesker, som ikke kan lide os, uanset hvordan vi opfører os. Det forstyrrer ikke min nattesøvn. Kun hvis man konstant er på kant med sine omgivelser, er der grund til bekymring, for så er det måske fordi, man ikke vil give plads for andre, eller man er for aggressiv i sin væremåde til at blive accepteret i normale sociale interaktioner.

Det positive ved Jans holdning (og dermed tilsyneladende også EKIMs) er, at han hele tiden er parat til at søge grunden til den mislykkede kommunikation hos sig selv, hvor den almindeligste reaktion er at søge årsagen hos modparten. Det gør Jan til problemløser, hvor andre bliver problemskabere.

Det hele bunder i vores genetiske arv. Aggressiviteten er det oprindelige overlevelsesværktøj. Først da vi udviklede os til flokdyr vandt de symbiotiske reaktioner (samarbejde og tolerance) terræn, men agressiviteten har stadig en væsentlig betydning for flokkens overlevelse som gestalt, så den er bevaret.

Det er i forsøget på at styre de to tendenser hensigtsmæssigt, at det går galt for de fleste mennesker. Det gør det også mellem større entiteter som subkulturer, nationalstater, unioner og religioner, og nu drømmer vi så om et globalt samfund, hvor behovet for aggressivitet helt er afskaffet.

Hvordan idealisterne har tænkt sig at afskaffe den menneskelige natur, får vi ingen forklaring på. Det skyldes nok, at forståelsen af menneskelig adfærd ikke er medtaget i de smukke intentioner (læs; illusioner).

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#4759 - 28/09/2008 10:05 Re: ET FORSVAR FOR SEROTONIN-JAN. [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
God morgen Ole,

du skriver:

Vi vil altid møde mennesker, som ikke kan lide os, uanset hvordan vi opfører os. Citat slut.


Dertil kunne man sige:

Det er bedre at være hadet for noget man er end at være elsket for noget man ikke er.



Nå der var mange forhold jeg kunne slå ned på, men det her skal være kort, så jeg vælger lige følgende du skriver:

Det positive ved Jans holdning (og dermed tilsyneladende også EKIMs) er, at han hele tiden er parat til at søge grunden til den mislykkede kommunikation hos sig selv, hvor den almindeligste reaktion er at søge årsagen hos modparten. Det gør Jan til problemløser, hvor andre bliver problemskabere. Citat slut.


Jeg er ikke enig med dig,, jeg mener det gør Jan til en idiot, ja jeg mener faktisk det er noget af det mest idiotiske ved både Jan og Esther, denne dogmatiske falskhed, der gør at de hele tiden søger årsagerne eller grunden i dem selv.

I øvrigt er det en farlig holdning at have til tilværelsen hele tiden at gå i rette med sig selv. Det er faktisk meget sundere at skyde årsagerne til problemer på ydre forhold; og helt sikkert også sandere, for det er i det ydre, i mødet, det går galt.

Mange kærlige hilsner Hanskrist.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#4761 - 28/09/2008 10:46 TAG DE FARVEDE BRILLER AF, HANSKRIST. [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Du bedømmer fortsat Jan ud fra dit paulinske ståsted, og lukker øjnene for, hvad Jan rent faktisk skriver.

Jan søger ikke årsagerne til begivenhederne i sig selv. Han ved udmærket, at sociale interaktioner foregår i rummet mellem mennesker. Men årsagerne til hans syn på disse begivenheder skal selvfølgelig søges i ham selv.

Han kan påvirke udfaldet af disse begivenheder, ved at ændre sit syn på dem, for dermed ændrer han også sit reaktionsmønster. Hvad idiotisk er der ved at gøre noget, der medfører at man får det bedre med både sig selv og sine omgivelser.

At skyde ansvaret over på andre, har du netop her på debatten fået anskuelsesundervisning i, at det ikke ændrer en pind, men snarere gør problemerne værre for den pågældende. Det er tværtimod denne holdning, der er farlig, for den er destruktiv i sin natur og har en indbygget tendens til at eskalere, fordi den afviser selverkendelse som en forudsætning for en forståelse af de sociale interaktioner.

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk