annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 16 gæster og 106 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45206 - 18/07/2025 14:18 Re: Lys [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist

Det er interessant, hvad du her skriver om "at han ikke primært er beskæftiget med moral" - og hvad du skriver om loven.

Citat:
Min begejstring for Paulus skyldes at han ikke primært er beskæftiget med moral (Loven og moralske belæringer) men med vores "i Kristus" Væren - vores ENTUSIASME - vores "i Gud Væren" og hvad der følger heraf - Livets Gud og derfor at følge Livets Ånds Love i Kristus.

At nogle tror Paulus er moralsk skyldes at han hele tiden blev spurgt til, hvad så med Loven Paulus? - nu når du siger at vi har Livets Ånds Love i Kristus og at Gud er Livets Gud og hvor Gud er - Guds Ånd er - der er også Friheden - vores Spontanitet og Kreativitet.

Hvordan skelner vi mellem LOVEN - MORAL - NÅDE?

For selv om loven i form af fx kosher og Shabbat ikke retfærdiggør, så ser jeg stadig Jesus og Paulus tale moral. Ikke i form af præcise, ydre adfærdsregler, men i form af billeder sået som frø i det indre - en vision - som kommer til udtryk fra hjertet og unikt fra menneske til menneske.

Nu ved jeg godt, at du er stærk i Paulus, og at følgende citater derfor ikke overrasker dig. Følgende er altså i al respekt: Hvordan forholder du dig til disse hans ord? Hvordan passer de ind i din forståelse?

"Kærligheden skal være oprigtig. Afsky det onde, hold jer til det gode." - Romerbrevet 12:9

"Velsign dem, der forfølger jer, velsign, og forband ikke." - Romerbrevet 12:14

"Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker andre, har opfyldt loven." - Romerbrevet 13:8

"Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne." - Romerbrevet 12:2

"Alting hos jer skal ske i kærlighed." - Korintherbrevet 16:14

"Så lad da det jordiske i jer dø: utugt, urenhed, lidenskaber og onde lyster, og griskhed, for det er afgudsdyrkelse." - Kolossenserbrevet 3:5

"Ifør jer da, som Guds udvalgte, hellige og elskede, inderlig barmhjertighed, godhed, ydmyghed, mildhed, tålmodighed." - Kolossenserbrevet 3:12

Der er noget som er os nærmere end Skriften, nemlig Ordet i hjertet hvorfra alle hellige skrifter kommer.
- William Penn
Top Svar Citer
#45207 - 19/07/2025 10:16 Re: Lys [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym (Thomas?), en fryd at læse dine citater af Paulus smiler

At leve op til, hvad de siger, forekommer mig indlysende rigtgt, men at gøre det er jo ikke altid nemt.
Det, jeg tænker på, er, at stærke følelser ofte vil noget andet.

Når jeg føler mig ondskabfuldt angrebet, kan det være svært at undgå en stærk følelse af vrede og ligeså af hævntørst.
Men jeg mærker også noget fornuft, der siger mig ikke at lade sig "trække ned på et så usselt niveau".
Dertil kommer overvejelser om, hvad det egentlig er, der motiverer angriberen.

Det er nemt at være enig med Paulus her, men det er meget mindre nemt at følge ham blinker

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45208 - 19/07/2025 13:15 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Forstår jeg dig ret, er vi begge fascineret af, at verden er til - eksisterer. Det har vi tilfælles med mange religioner (tror jeg), og paulus - som jeg læser ham - er også fascineret af Skabelsen. Du knytter dog ikke an til nogen specifik religion, vel?

- I så fald: Hvor begynder og slutter det religiøse for dig i dagligdagen, hvis du ikke holder dig til én tro?

Til dine ord om vrede og debat. Hvordan føler du dig angrebet? Hvordan kan du bruge situationen, hvor du føler dig angrebet, til i al oprigtighed at bruge din oplevelse af det guddommelige til at vende situationen til noget konstruktivt - hvis du altså ønsker det?

Skønt Gud er nærværende overalt, er han dog kun nærværende for dig i den dybeste og inderste del af din sjæl. De naturlige sanser kan ikke eje Gud eller forene dig med ham, nej dine iboende evner: forstand, vilje, erindring, kan kun række ud efter Gud men ikke være det sted hvor han bor i dig. Men der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme. Denne dybde kaldes sjælens midtpunkt eller grund. Denne dybde er din sjæls enhed og evighed - jeg havde nær sagt uendelighed, for den er så uendelig at intet kan tilfredsstille den eller give den hvile undtagen Guds uendelighed.
- William Law
Top Svar Citer
#45209 - 19/07/2025 16:24 Re: Lys [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Ja, du forstår mig ret i, at jeg er betaget af Verdens Væren - Sandhedens Mirakel - som Rumi kaldte det for ca. 600 år siden.
Og jeg er ligeledes betaget af kristendommens guddommelige kærlighed til mennesker.
Det samme gælder daoismens ydmyghed overfor verdens vej og buddhismens opfattelse af ophørt egen eksistens i Nirvana.

Jeg tror ikke på at én af de mange religioner er den fuldkomne, og at de andre er forkerte.
Den helt sande religion tror jeg ikke, vi mennesker har fået evnerne til at rumme, men den fornemmelse, at alt er guddommeligt, den har for mig ingen begyndelse og ingen afslutning.

Jeg føler mig normalt ikke angrebet andre steder end her på Trosfrihed.dk - for min religiøsitet - der tydeligvis forekommer andre provokerende.
Det giver mig fornemmelsen af en deprimerende skyttegravskrig mellem fastlåste positioner, som jeg synes, vi burde være vokset fra.
At jeg heller ikke selv er vokset fra vrede og hævntørst, når jeg udsættes for angreb, jeg opfatter som urimelige og ondskabsfulde, det er jo situationens udfordring til mig.
Jeg mener dog, at jeg er godt på vej til at forbedre det - dels via forsøg på indlevelse i angriberens sind og dels ved at se humoristisk på sagen - så svinder både vrede og hævntørst blinker

Arne heart smiler
Wiliam Law´s visdomsord køber jeg kun delvis.
Top Svar Citer
#45210 - 19/07/2025 19:58 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Ja, du forstår mig ret i, at jeg er betaget af Verdens Væren - Sandhedens Mirakel - som Rumi kaldte det for ca. 600 år siden.
Og jeg er ligeledes betaget af kristendommens guddommelige kærlighed til mennesker.
Det samme gælder daoismens ydmyghed overfor verdens vej og buddhismens opfattelse af ophørt egen eksistens i Nirvana.

det er jo usandt - du har i årevis kritiseret dette forhold gjaldt mennesker - at Guds Kærlighed Kristus var at føre Gud og mennesker sammen igen. Ja du benægter endda at vi mennesker skulle kende Gud.

Og tanken om ophørt egen eksistens i Nirvana er jo en ophævelse Guds Kærlighed Kristus - at i Kristus når Guds Kærlighed os. Mennesket som Guds Elskede anden.

Gud svækker og udsletter ikke menneskets eksistens og liv. Derfor er der i kristendommen en styrkelse eller bekræftelse af den menneskelige personlighed og udødelige sjæl. Som om der skulle være fremskridt i ikke at ville være sig selv og stå ved sit liv, sin eksistens og derigennem vores helt særlige personlighed.

Nogle tror at religion og det religiøse er at give afkald på sig selv at opløse sig selv i noget diffust.

Men sådan er kristendommens kærlighed ikke - her styrkes vores helt unikke og særlige personlighed - vores forskellighed.

Så tør et menneske ikke kigge på sig selv og dets kald - helt særlige livsopgave fra Gud så skal man holde sig langt væk fra kristendommen.

Du tror du kan føre korstog i årevis i tide og utide mod Paulus fx og ja HansKrist og da især alt det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for at have beriget verden med - og så at vågne kvikke debattører ikke må kritisere og kommentere derpå.

Og alt dit Hulk Hulk eller klynk klynk overfor Thomas synes jeg ikke klær dig -- men igen som altid - moral moral moral

Vi opdrager ikke med moral Loven men med Guds Kærlighed Kristus.

For nogen mennesker er dette et umuligt skridt at følge Paulus i fordi deres liv ikke er spændende kreativ skabende udvikling (som Paulus og Jung's Individuation, se fx 1 Kor 2)) men fyldt med bitterhed vrede og utilfredshed med tingenes tilstand som er de andres skyld.

Vi er ikke under Loven og Moral længere som vores Opdrager men Guds Kærlighed Kristus som rækker længere end hvad der er ondt og godt - rigtig og forkert - da det betyder personlig vækst i Gud eller den vækst Gud giver os - Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - karismatiske gaver og frugter.

Religion må da være noget med at andre er forkerte (HansKrist er en forfærdelig synder og jeg Arne er så god så god og rigtig ved siden af), nej I kan godt pakke sammen da dette moralske elendige makværk ophørte med kristendommen - nu drejede alt sig om de nye skabninger vi er i Kristus - i kraft af Gud - Guds Kærlighed og Guds Ånd.

Jamen hvad så med Loven blev Paulus spurgt - nu han havde stillet vi mennesker på Guds og Livets side - og hvor skabende frihed og Ånd rådede. Paulus korte svar er at kun kærlighed kan sætte grænser for den livsbekræftende udvikling gennem vores Skabende Guds Ånd og Frihed.

Og personlig udvikling i Kristus i kraft af Gud gør iøvrigt stort set aldrig andre fortræd men kommer i 99% af tilfældene andre til gavn.

jamen HansKrist hvor er det svært at forstå religion ikke er Gud der konstant forfølger mennesker med moralske belæringer - ja tag evangelierne som nogle græske intellektuelle der aldrig havde været i nærheden af Jesus og Paulus skrev - er de ikke fyldt med morale morale -- jo det er korrekt, i alt alt for høj grad i forhold til Jesus og Paulus der var beskæftiget med hvem vi mennesker var i kraft ag Gud - i kraft af Guds Ånd og Kærlighed i vores liv.
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6

Seneste indlæg
Lys
af Hanskrist
19/07/2025 19:58
Misforståelsen
af somo
18/07/2025 09:54
DE TOBENEDE ABER
af Arne Thomsen
17/07/2025 22:55
Troens frihed
af Hanskrist
25/06/2025 11:43
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Nyheder fra DR
Problemer med kortbetalinger er ved at v..
19/07/2025 22:38
Politiet har skudt 48-årig mand i Nordv..
19/07/2025 21:59
Techfirmas direktør siger op efter uhel..
19/07/2025 21:52
Skjelmose undgår brud
19/07/2025 21:35
Højgaard-brødre nærmer sig bedste maj..
19/07/2025 21:12
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Problemer med kortbetalinger ser ud til ..
19/07/2025 20:33
Politi har ramt 48-årig mand med skud
19/07/2025 20:17
Første migranter tilbageholdt i Græken..
19/07/2025 18:38
Kortbetalinger afvises i Danmark og rest..
19/07/2025 18:10
De er flygtet eller har mistet forældre..
19/07/2025 18:00