annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 372 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 36 af 59 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5250 - 13/10/2008 15:06 Re: Død mand sladrer tilsyneladende! [Re: Ipso Facto]
Anonym
Uregistreret

Hej Ipso!

Ja, du har nok ret. Faktisk tror jeg, at de ønsker mig langt hen, hvor peberet gror. Men sådan er det især, når man siger, hvad Jesus selv siger. Så VREDES de og forkaster ens navn som ondt for menneskesønnens skyld.

Jesus - "Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på. Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer." (Matthæus 5, 11-12)

Jesus - "Salige er I, når mennesker hader jer, forstøder jer og håner jer og afskyr jeres navn som noget ondt for Menneskesønnens skyld. Fryd jer på den dag og spring højt af glæde, for se, jeres løn er stor i himlen; således behandlede deres fædre også profeterne." (Lukas 6, 22-23)

Nu vil jeg ikke påstå, at jeg er værdig til at blive kaldt en discipel. jeg er, hvad jeg er: EN SYNDER AF RANG!

MEN, dog vil jeg påstå, at når jeg taler Jesu ord - især hans bud - så vender og vånder de kristne sig. Åh, hvor de drejer rundt om sig selv, ser efter en flugtvej - ud af de krav, som Jesus stiller! Og pludselig er "ordene taget ud af sammenhæng" og dit og dat; alt for ikke at møde hans egne ord og bud.

Jesus - "Den, der forkaster mig og ikke tager imod mine ord, har mødt sin dommer: Det ord, jeg har talt, det skal dømme ham på den yderste dag." (Johannes 12, 48-49)

Når jeg ikke nævner Jesus' egne ord, så er de mere milde. F.eks. Hanskrist, der udsatte mig for et Pilatus-forhør længere oppe i tråden. Mon han har husket at vaske hænder?!
Top Svar Citer
#5254 - 13/10/2008 16:49 Re: Død mand sladrer tilsyneladende! [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
syg
Top Svar Citer
#5255 - 13/10/2008 17:03 Re: Død mand sladrer tilsyneladende! [Re: Anonym]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Anonyme!

Som reaktion på forsøgene på at få dig pisket ud af debatten skriver du blandt andet:

Citat:
MEN, dog vil jeg påstå, at når jeg taler Jesu ord - især hans bud - så vender og vånder de kristne sig. Åh, hvor de drejer rundt om sig selv, ser efter en flugtvej - ud af de krav, som Jesus stiller! Og pludselig er "ordene taget ud af sammenhæng" og dit og dat; alt for ikke at møde hans egne ord og bud.


Dannede oplyste kristne har for længst opgivet at søge tilflugt i Jesu og hans ord. De leder med lys og lygte efter en udvej så de fortsat kan føle sig som gode kristne uden at skulle leve op til de fordringer Jesus opstiller.

Der bliver klippet en tå og hugget en hæl hist og pist, og ellers står den på afmytologisering, omfortolkninger og Paulus i lange baner. Denne apostel har nærmest fået status af kristendommens eneste profet, med Luther som fortolker af profetens hellige ord, og siden har man så viderefortolket på disse to for at troen ikke skulle blive alt for besværlig og uoverkommelig.

En af flugtvejene fra Kristus fordringer hedder ERSTATNING.

Det er den store danske moralteolog K. E. Løgstrup der har fyldt et par generationer af præstestuderendes hoveder med sit ævl om, at: "Moral er til for at levere erstatningsmootiver til erstatningshandlinger".

Vi mangler den umiddelbare godhed mener Løgstrup, for var vi gode, så var moralen overflødig. Det samme kan man vel sige om Kristendommen. "Hvad der fordres er, at fordringen ikke skulle have været nødvendig", eller "fordringen fordrer ... at blive overflødig" som moralteologen også udtrykker det. Og videre fremsættes en påstand om, at det er vor uselviskhed, der oplyser os om, hvad der er til bedste for næsten.

Løgstrup har ikke ret, når han hævder, at fordringen fordrer at være overflødig. Den fordrer derimod - simpelt nok - at blive overholdt, hvad enten det så sker af næstekærlighed eller af "agtelse for moralloven". At ville udelukke en af disse motivtyper som moralsk uværdig er en fejl. Det er udtryk for, at man ikke holder motivation og retfærdiggørelse ude fra hinanden.

Men opfatter man som Løgstrup den etiske fordring som erstatningsmotivation, så bliver opgaven begrænset dertil. Udryddes selviskheden, så har man umiiddelbart den viden, som er nødvendig for at gøre det rigtige, og så kan "det gode samfund gro frem af sig selv".

Opfatter man derimod den etiske fordring som en betingelse for, at man kan retfærdiggøre sin handlen, så er man på forhånd klar over, at det gode samfund ikke automatisk opstår, fordi man fjerner selviskhedens årsager. Så erkender man, at der ikke er nogen nødvendig sammenhæng mellem at være god og at VIDE, hvad der i den konkrete situation er det bedste at gøre. Og så er man i hvert falde lidt mere varsom i sin tro på muligheden for at indrette et godt samfund. Man er klar over, at godheden alene ikke er nok.

Kierkegaard indså, at kristendommen ikke er og ikke kan gøres til en social norm. Samt at konsekvensen af troen er, at subjektiveten er sandheden. Kun ved at gribe troen på trods af irrationaliteten får den enkellte sin konkrete eksistens bragt i det rette forhold til evigheden.

For Kierkegaard er bruddet med rationaliteten også et brud med objektiviteten, og han hævdede derfor som sagt, at subjektiviteten er sandheden. Det afgørende for troen er ikke objektet, men måden. Det kommer ikke an på hvad man tror, men hvorledes man tror. Det er inderligheden der er troens kendemærke, ikke ydre tegn.

Ligeledes indså Kierkegaard, at Hegels abstraktioner om nødvendige historiske love var uforenelig med den kristne tro, fordi de griber ind i den frihed og det ansvar som er givet med vor eksistentielle situation. Friheden er ikke et vilkår vi skal tilkæmpe os, det er et eksistentielt grundvilkår for personer.

Men i en rationel videnskabelig tidsalder må kristendommen følge trop og derfor forsøger man at konstruere trossystemer og forestillinger som indeholder så få inkonsistenser så muligt.

Slutproduktet af en efterrationalisering, afmytologisering og logisk forplumring af Jesu prædiken og etiske fordringer er en kristendom, som er tømt for mystik, mirakler og troens glød, som er så tør og kedelig at folk løber skrigende bort.

En sådan kristendom ender i en slags forkrampet begrebsfilosofi - den ender med andre ord der hvor Thorkild Grosbøll allerede befinder sig. Han er blot et par årtier forud for sin tid og har allerede sat gravsten over kristendommen, mens hans suger næring fra kristendommens skrifter og lange historie til sine begrebslogiske prædikener.

Kristendommen ender således som et ådsel, et kadaver som de teologiske grippe kan nappe af for at befordre deres egne idiosynkrasier med en luns åndeligt kød, mens disse fløjsmaver velbehagelig nyder egen godhed og dybe indsigt i tilværelsens mystiske sider som de derefter holder lange uforståelige prædikener om.

Det er snart lukketid for kristendommen - islam står for døren med sin dybe glødende tro og inderlighed samt en udvendighed og uhæmmet vildskab, der fortærer tilværelsen og æder sjæle op.

Hilsen

Ipso Facto pifter

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#5378 - 17/10/2008 22:22 Re: Død mand sladrer tilsyneladende! [Re: Ipso Facto]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Dannede oplyste kristne har for længst opgivet at søge tilflugt i Jesu og hans ord. De leder med lys og lygte efter en udvej så de fortsat kan føle sig som gode kristne uden at skulle leve op til de fordringer Jesus opstiller.

Der bliver klippet en tå og hugget en hæl hist og pist, og ellers står den på afmytologisering, omfortolkninger og Paulus i lange baner. Denne apostel har nærmest fået status af kristendommens eneste profet, med Luther som fortolker af profetens hellige ord, og siden har man så viderefortolket på disse to for at troen ikke skulle blive alt for besværlig og uoverkommelig.


Det er meget indsigtsfuldt og med et delikat touch i den sproglige udformning. Ren nydelse at læse.

Og da det desværre står sådan til, som du beskriver, så håber jeg, at der er flere, som vil opponere og føre Jesu lære videre, så kirken ikke fortsat får lov at skygge for kærlighedens budskab.

Kirkens folk og deres menneskebud må og skal kritiseres, så Jesus ikke længere associeres med noget, han aldrig har stået for - nemlig åndelig ladhed.

Hunden må skubbes af krybben, så oksen kan æde.
Top Svar Citer
#5379 - 18/10/2008 00:05 Re: Død mand sladrer tilsyneladende! [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
syg
Top Svar Citer
annonce
Side 36 af 59 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 58 59 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Nyheder fra Religion.dk