annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4364 - 17/09/2008 21:44 Re: ISLAMS KVALITETER [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det synes jeg også, at det er en mangel, men det kommer nok når vi begynder at tale om det.

Det er ikke kun her på debatten at jeg efterlyser fortalere for Islam, men også på verdensplan. Det jeg ser huer mig ikke. Og hvis muslimer er bange for at udtale sig på grund af truslen om vold, så synes jeg at det taler for sig selv.

man kan sagtens opnå en balance i livet uanset ens baggrund i en bestemt religion, men det kræver at man tager selvstændig stilling. En sådan tilladelse til at den enkelte muslim tager selvstændig stilling til livet finder jeg ikke i Islam.

Du kan sagtens finde belærende historier i andre religioner som bliver fortalt for at lytteren selv kan udvikle sig. Frihed til selv at tage stilling er grundlaget og det eneste grundlag for at man kan udvikle sig som menneske.

Jeg betragter ikke Islam som en religion, men som en ideologi med et meget farligt indhold.

hvis man af misforstået humanisme sammenligner den med kristendommen og Jødedommen så går man fejl. Grundlaget for al religion er respekten for livet.

Jødedommen og kristendommen deler i fællesskab buddet om at man ikke må slå ihjel, det gør Islam ikke. Islam er en konstruktion, ikke en religion.

Enhver muslim er et menneske lige som du og jeg. Men jeg kan ikke inkorporere dens tankesæt i mit kærlighedsbegreb.
Top Svar Citer
#4365 - 17/09/2008 21:47 Re: ISLAMS KVALITETER [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Det, jeg finder beskæmmende, er jo primært at en religion, som omfatter mere end 1 milliard af klodens mennesker, ikke er repræsenteret i dette "åndsfrihedens forum": Trosfrihed.dk.

Og når du skriver:

Citat:
Mener du helt gravalvorligt, at Gud har givet os Toraen, Evangeliet og Koranen?

Så er det jo ikke noget jeg står for, men noget der står i Koranen (og f.eks. ikke i Bibelen), og som dog peger i retning af inspiration til gensidig respekt.

Denne gensidige respekt går det jo ikke så godt med, vil jeg mene, og mange mennesker dør jo hver dag af denne grund.

Mit Koran-citat har derfor primært til hensigt at medvirke til at bedre denne situation - og bestemt ikke til "gravalvorligt" at "kaste benzin på bålet".

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (17/09/2008 21:49)
Top Svar Citer
#4366 - 17/09/2008 21:56 Re: ISLAMS KVALITETER [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jo, jeg ka' da godt følge dig i din tankegang - også når du skriver:

Citat:
Jeg betragter ikke Islam som en religion, men som en ideologi med et meget farligt indhold.

Men netop derfor synes jeg, at det Koran-citat, jeg hev frem, er væsentligt.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#4371 - 17/09/2008 23:40 Re: ISLAMS KVALITETER [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Arne

Citat:
Det, jeg finder beskæmmende, er jo primært at en religion, som omfatter mere end 1 milliard af klodens mennesker, ikke er repræsenteret i dette "åndsfrihedens forum": Trosfrihed.dk.


Jeg forstår vitterlig ikke, at du finder dette beskæmmende. Hvad er der at skamme sig over, eller hvad finder du usmædeligt? Er det debatforumets skyld, at der ikke er positive indlæg om islam?

Sagen ville jo se anderledes ud, hvis der var nogle muslimer, som deltog i debatten.

Citat:
Så er det jo ikke noget jeg står for, men noget der står i Koranen (og f.eks. ikke i Bibelen), og som dog peger i retning af inspiration til gensidig respekt.


Nej, jeg ved godt, at du blot citerer Koranen. Men du vedhæfter dit personlige synspunkt omkring det, at dette Koranvers inspirerer til gensidig respekt. Her vil jeg så til stadighed fastholde min pointe, at dette vers ikke kan tages til indtægt for en dyb og alsidig respekt de tre religioner imellem, idet citatet er taget ud af en større kontekst skrevet af mange forskellige mennesker (og ikke én Gud/Allah). Jeg tror desværre ikke, at vores verdenssituation er så enkel, at den kan bedres med begreber som gensidig respekt (solidaritet, tolerance, religionslighed og hvad har vi her...).

Men jeg forstår godt din intention, jeg skal åbenbart altid være stædig i slige diskussioner med dig smiler

Mvh
Anne


Redigeret af ALH (17/09/2008 23:42)
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#4376 - 18/09/2008 00:53 Re: ISLAMS KVALITETER [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Når du skriver:

Citat:
- citatet er taget ud af en større kontekst skrevet af mange forskellige mennesker (og ikke én Gud/Allah)

så mener muslimerne jo, mig bekendt, at ordene er Guds, meddelt af Ærkeenglen Gabriel til Muhammed, som siden har dikteret dem til en skriver (og at det nedskrevne efter Muhammeds død er blevet samlet i Koranen) - mens vi ikke-muslimer selvfølgelig kan have mange andre opfattelser.

Koranens Sura Tre starter sådan her (i den seneste danske oversættelse):

Citat:
I den nådige og barmhjertige Guds navn.
1 '- L - M.
2 Gud, der er ingen anden gud end Ham, den levende og den bestandige.
3 Han har sendt Skriften med sandheden ned til dig til bekræftelse af det, der var før den. Han har sendt Toraen og Evangeliet ned
4 tidligere, som en retledning for menneskene; -

Selv om jeg ikke ved, hvad første vers betyder, har jeg alligevel svært ved at se, at dette kan misforstås smiler

Og jeg har svært ved at se, at det ikke maner muslimer til respekt for både Toraen og Evangeliet.

Og det ligner da, synes jeg, et godt udgangspunkt for en dialog mellem muslimer og bl.a. kristne, hvis næstekærlighed vel også skulle omfatte muslimer - uanset al religiøs uenighed - og uanset al religiøs korruption - intet nævnt, intet glemt.

Når du skriver:

Citat:
Jeg tror desværre ikke, at vores verdenssituation er så enkel, at den kan bedres med begreber som gensidig respekt (solidaritet, tolerance, religionslighed og hvad har vi her...).

så fristes jeg til at spørge dig, hvad du så vil støtte dig til.

Kanoner, bomber, nedskydning af dem, vi dømmer som terrorister - samt civile?

Det er vel så nogenlunde den aktuelle situation - i begge lejre - med mere end en milliard mennesker i hver - og den ser da ikke ud til at kunne føre til nogen problemløsning, synes jeg - vel snarere tværtimod.

Det er nemt nok at læne sig skeptisk tilbage - mens myrderierne står på - men er dét kristen næstekærlighed - er det humanisme - er det sund fornuft?

Dialog kan synes umulig - men den aktuelle situation forekommer mig da at være endnu mere umulig.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (18/09/2008 00:54)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk