annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658548
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380186
Et andet syn 1989576
Jesu ord 1522444
Åndelig Føde 1514655
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
0 registrerede 448 gæster og 38 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4380 - 18/09/2008 08:21 Re: ISLAMS KVALITETER [Re: ALH]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Anne!

Egentlig havde jeg tænkt mig at skrive noget positivt om islam i en replik til Arne Thomsens udmærkede diskussionsoplæg.

Problemet her er blandt andet, at man da sagtens kan finde enkeltstående positive elementer i islam og henvise til fremragende intellektuelle præstationer af muslimer, men hvad hjælper det at uddrage lidt positivt, når det samlede billede er sort i sort?

Det svarer nærmest til at sige, at nok begik nazismen afskyelige forbrydelser mod menneskeheden, men Hitler fik dog afskaffet arbejdsløsheden, skabt begejstring i befolkningen og anlagt motorveje, der teknologisk var 30 år forud for deres tid.

De elementer man kan fremhæve som positive, set fra fra mit synspunkt, når man sammenligner islam og kristendommen som teologiske systemer transformeret til kultusfæren, er nok primært, at islam ikke opererer med begrebet arvesynd samt at grundholdningen til det erotiske og den fysiske kærlighed er positiv. Mennesket ses som Guds stedfortræder på jorden, i islam kaldet kalif, og kærlighedsakten ses som en efterligning af Guds skabergerning.

I islam er Gud absolut transcendent, mens han i kristendommen bliver menneske for at tage vore synder på sig og vise os vejen til frelse. I stærk kontrast hertil opstiller islam nogle fordringer som det er forholdsvis let at opfylde, mens kristendommen opstiller fordringer som intet almindeligt menneske kan opfylde. Derved understreges behovet for frelse.

Helt principielt kan man sige, at monoteismen implicerer, at der kun kan findes een Gud. Da forskellige monoteistiske religioner opererer med forskellige gudsbegreber så vil de uundgåeligt komme til at stå i et modsætnings- og konfliktforhold til hinanden. De er så at sige hinandens kætterier. For Luther er islams Gud Djævelen, og lignende synspunkter kan findes i Koranen i beskrivelsen af de vantro og ”gudsfornægterne”. Så hvis det er sandt, at der kun findes een almægtig Gud, så er det selvfølgelig den samme guddom alle mulige monoteistiske religioner eller sekter tror på.

Herom skriver du følgende:

Citat:
”Jeg er enig i, at jøder, kristne og muslimer i princippet tror på den samme Gud, da der ud fra det monoteistiske princip kun er èn Gud. Men jødedom, kristendom og islam er som religioner meget forskellige.”


Jesus Kristus omtales i Koranen som en islamisk profet ved navn Isa. Som bekendt findes der ingen profeter i kristendommen, så ellerede her er der strengt taget tale om blasfemi eller kætteri.

Ud fra en religionsfænomenologisk synsvinkel kan man selvfølgelig godt hævde, at der både i kristen, jødisk og islamisk sammenhæng tales som Gud som skaberen; men ud fra en kristen teologisk betragtning kan der ikke tales om en ”fælles” tro på skaberen der, hvor bekendelsen til den treenige Gud benægtes. Da må evengeliske kristne vel med Luther hævde, at ”tyrkens Gud” er Djævelen?

Det er klart, at muslimer som kristne lever i den samme af Gud skabte verden og dermed også i ”objektiv” forstand har med den samme Gud og hans virrkelighed at gøre – det kan ingen mennesker slippe for – men den islamiske bekendelse til Gud må vel i et kristent perspektiv kendetenes som et dæmonisk vrængbillede, som gudsfornægtelse i bekendelsens skikkelse?

Eller hvad mener du Anne?

Hilsen

Ipso Facto pifter

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#4389 - 18/09/2008 11:37 Re: ISLAMS KVALITETER [Re: Arne Thomsen]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Jeg kan nu sagtens fremhæve noget positivt ved Islam..

Personligt finder jeg nogle af mine favorit filosoffer hos muslimerne, bl.a. ibn Rushd og al-Ghazala.. Rumî, som jeg i en anden tråd har gjort opmærksom på, er også en person jeg holder meget af..

Specielt hans åndelige arv, sufismen, har givet en god åndelig modvægt mod wahabismens udbredelse.. Man ser f.eks. ikke wahabismen hærge gader og stræder i Tyrkiet, hvor sufismen er ret udbredt, noget man faktisk ikke kan takke Atatürks ellers meget visionære projekt for Tyrkiet for.. Havde det stået til ham, så havde Tyrkiet været meget lidt muslimsk, hvilket havde fjernet indsigten og modvægten til den radikalisering der ellers strømmer ud over den muslimske verden i vore dag, som man f.eks. ser det i Bosnien..

Jeg er også taknemmelig for arkitkturen, som andre måske finder grimt, men som jeg selv finder fascinerende..

Vi skal måske også huske på, i vore dage hvor vi mener os på et højre oplyst stade end den muslimske verden, at der var en tid hvor det var omvendt, hvor det var vores del af verden der levede i formørkelse, mens muslimerne hyldede viden og indsigt, og bevarede filosofi og videnskab..

Så helt sort/hvidt er det jo, heldigvis, ikke:o)

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#4390 - 18/09/2008 11:39 Re: ISLAMS KVALITETER [Re: Ipso Facto]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Citat:
Jesus Kristus omtales i Koranen som en islamisk profet ved navn Isa. Som bekendt findes der ingen profeter i kristendommen, så ellerede her er der strengt taget tale om blasfemi eller kætteri.


Nu?

Jeg vil nu mene, omend jeg ikke er begejstret for de kristnes tagen os til indtægt;o), at de kristne ser bl.a. Avraham og Moshe som profeter..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#4402 - 18/09/2008 19:48 Re: ISLAMS KVALITETER [Re: Borad]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Borad.

Jeg glæder mig over, at læse om dit nuancerede syn på islam som religion.

Det ville være et stort plus, synes jeg, hvis du orkede at fortælle lidt mere om sufismen og de muslimske filosoffer, du kender til.

Du kender åbenbart også noget til "indsigten og modvægten til den radikalisering der ellers strømmer ud over den muslimske verden i vore dage -".

Det må vel være af betydning for EU's stillingtagen til Tyrkiet som potentielt medlemsland, hvis det, som du skriver, forholder sig sådan, at Tyrkiet er domineret af en mere fredelig form for islam.

Man kunne vel forestille sig, at der hér kunne være særlige muligheder for at fremme fredelig sameksistens med hele den muslimske verdens langt mere end én milliard mennesker.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (18/09/2008 19:51)
Top Svar Citer
#4536 - 21/09/2008 18:13 Re: ISLAMS KVALITETER [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Jeg fandt dette om sufisme på Wikipedia:

Citat:
Sufisme er en betegnelse for islamisk mystik, en religiøs filosofi, der udtrykker den kærlighed eller forbundenhed, som er mellem Allah og mennesket. Der findes mange eksempler på islamisk mystik i perioden ca. 900-1400, islams guldalder.
Sufisme indebærer at man tror på mystik, spiritualitet og kærlighed, og begrebet står på tværs af ortodoksi/heterodoksi og shiisme/sunnisme. Af shiittiske sufi ordener kan nævnes: Nurbakshiyya, Rifaiyya (delvis), Khaksar, Bektashiyya, Owaysiyya m.fl. Af sunnittiske sufi ordener er Naqshbandiyya måske den mest kendte.
Sufi ordener lægger oftest vægt på ihukommelse (dhikr) af Guds navn, og de foretager religiøse forsamlinger hvor der mediteres. Meditationen er tit ledsaget af en rytme, eller musik. Eksempelvis bruger halv-sufistiske ordener omkring Tyrkiet-Iran områderne, strengeinstrumenter (tanbur eller saz) til deres religiøse ceremonier, mens der iblandt ordener i Indien bruges et slags harmonium.
Sufismens oprindelse diskuteres stadig den dag i dag, mens nogle muslimer anser sufisme som noget der er opstået senere hen, så sporer sufierne selv deres lære helt tilbage til Muhammad. Som nogle islamiske lærde har udtryk det, så var sufisme tidligere en realitet uden navn. Der er ingen tvivl om, at mange muslimer grundet salafismens/wahabismens indflydelse benægter sufismens plads i traditionel islam og i stedet dyrker en langt mindre spirituel religion.
Af kendte sufier kan nævnes blandt andre: Al-Halladj, Ibn al-Farid, Ibn al-Arabi og Jalal al-Din Rumi og Haji Bektash-i Wali, al-Ghazali, Abu al-Hasan al-Shadhili, Ibn 'Ata'illah, al-Junaid og Gohar Shahi.

"Mystik, spiritualitet og kærlighed" - det er vel også værd at have in mente, når vi overvejer, hvordan vi vil forholde os til islam og denne religions mest militante sider.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (21/09/2008 18:13)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Razziaer på Vestbredden: Mindst fem har..
20/04/2024 05:38
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Nyheder fra Religion.dk