annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4197 - 12/09/2008 21:05 KRITIK AF EURABIA-TESEN
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

I tråden om "Danske værdier" som en foretagsom eristisk retoriker behændigt ændrede til at handle om "konspirationsteorier" har jeg flere gange efterlyst saglig kritik af Eurabia-tesen i stedet standardrefleksen om, at Eurabia-tesen blot er endnu en forkølet konspirationsteori. Og sådanne "teorier" er der jo ingen grund til at tage alvorligt. De skal blot forhånes, sammen med budbringeren.

Men selvfølgelig kan Eurabia-tesen kritiseres som alle andre historiske teser kan det. Da ingen har gidet gøre sig anstrengelsen med selvstændig kritisk analyse eller blot at grave en saglig kritik frem, har jeg selv gjort det og lader kritikken bære dette diskussionsoplæg.

Det er en kendt dansk filosof, Henrik Gade Jensen, der kort efter at Bat Ye'ors bog EURABIA - The Euro-Arab Axis udkom i 2005 anmeldte bogen i Jyllands-Posten og knyttede en kritisk kommentar til den.

Jeg har mødt Henrik et par gange for nogle år siden og selv om vi ikke er enige rent filosofisk så respekterer jeg både hans faglighed og integritet. Som bekendt er Henrik kristen og arbejdede indtil 2003 som pressetalsmand (spindoktor) for kirkeminister Tove Fergo, da en smædekampagne med falske beskyldninger om kontakter til nazistiske kredse, iværksat af nogle træhoveder på venstrefløjen, fik Henrik til frivilligt at forlade sit job i Kirkeministeriet. Der var tale om ren bagvaskelse af Henrik, og dagbladet Information, der var medansvarlig for udbredelsen af de bagvaskende beskyldninger, valgte at indgå et privat forlig med Henrik for at undgå at blive dømt i en privat straffesag efter injurielovgivningen. Henrik er ganske enkelt i mine øjne en hædersmand.

Jeg er dog ikke enig i Henriks vurdering og kritik af Eurabia-tesen, men det vil jeg vende tilbage til og uddybe i et senere indlæg.

Citat:
Bat Ye'or: EURABIA - THE EURO-ARAB AXIS

Af HENRIK GADE JENSEN

Offentliggjort 12. maj 2005

Europa er ved at ændre sig til et "Eurabia", en kulturel og politisk blanding af arabisk og europæisk tradition. Forandringen sker gennem flere led: indvandring, politisk tilpasning og omskrivning af historien.

Det er tesen i den egyptisk-jødiske historiker Bat Ye'ors bog om Eurabia, men hvor mange europæere ser på denne kultursammensmeltning med åbne og rare øjne, ser hun det som svigt, eftergivenhed og Europas forfald.

Som respekteret historiker har Bat Ye'or skrevet flere værker om dhimmien, jøden eller den kristne, der lever under muslimsk herredømme. Erfaringen herfra bruger hun til at sammenligne nutidens politik, som hun tolker som en ny, frivillig underkastelse eller såkaldt dhimmitude. På engelsk bruges udtrykket submission - titlen på Ali Hirsis og Theo van Goghs hollanske film, der kostede ham livet.

Det er kombinationen af stadig stigende indvandring fra den arabiske verden til Europa med en anti-israelsk og pro-palæstinensisk politik fra EU, europæiske statsledere og opinionsdannere, der skaber Eurabia. Og det er stribevis at tåbelige udsagn fra europæere, som Bat Ye'or kan dokumentere. Europæerne er interesseret i dialog, fred og samhørighed, så vi - ifølge Bat Ye'or - overser den trussel, der ligger i indvandringen til Europa og islamismen.

Anti-amerikanisme

Frankrig og især Charles de Gaulle tilskrives ansvaret for at have igangsat den europæiske eftergivenhed. Hovedsageligt for at skabe en opposition til USA's dominans ønskede de et stærkt europæisk-nordafrikansk-mellemøstligt samarbejde. Som Raymond Aron sagde, støtter Frankrig velvilligt de mest fanatiske fjender af USA. Krigene mod Israel, der nyder USA's hjælp, og den efterfølgende olieboykot fører europæerne videre ind på en anti-amerikansk kurs med ønsket om at købe sig til gode relationer med de arabiske lande. I EU prioriteres den euro-arabiske dialog højt, og det er absurde resolutioner, de mange konferencer kan præstere.

Andalusien - Eurabias paradisiske myte - spiller en stor rolle for europæernes optimistiske tro på en fredelig cocktail af kristen, jødisk og muslimsk tradition. Her hudfletter Bat Ye'or utopien om muslimsk tolerance som historisk forfalsket. Der var ikke fredelige forhold i Sydspanien i Middelalderen, men underkastelse og forfølgelse, hævdes det i bogen.

Nyttige idioter

Bat Ye'or tolker mange af de begivenheder, vi alle kender til, ind i en sammenhæng, hvor den tager sig ud som en snigende islamisering. Når Spanien trækker sine tropper ud af Irak efter terrorbomber, når "jødisk-kristne værdier" ikke fik plads i EU-forfatningen, når Tyrkiet skal optages i EU, når der gives modersmålsundervisning i arabiske sprog, når kirker og teologer sætter Gud lig Allah, når piger ikke mere går med kors, når kritik af islam gøres blasfemisk, så skyldes det alt sammen eftergivenhed for ikke at krænke dialogen med muslimer.

I evnen til at piske stemninger op mod Israel har den euro-arabiske akse kunnet skabe fodslag i offentligheden. I Danmark med kirkelige organisationer som nyttige idioter. Jødiske symboler er i dag livsfarlige at bære overalt i Europa. Der har ifølge Bat Ye'or udviklet sig en dhimmi-holdning blandt europæiske intellektuelle, en frivillig underkastelse, hvor der udtrykkes forståelse for sharia og for arrangerede ægteskaber, for slør og tørklæder og halal-slagtning. Man fristes til at se den danske stats kulturelle fremstød i Damaskus og Cairo med akademikere i spidsen, der ikke kan og vil se noget problem i "Eurabia", som del af samme submission.

En åbenbaring

Europæere vil næppe blive vakt af bogen, selvom Oriana Fallaci har kaldt den en åbenbaring. Men i USA, hvor "Eurabia" har vakt opsigt, begynder de at se med stigende undren på et gammelt allieret kontinent, som er ved at underminere sit eget grundlag.

På trods af afdækningen af en næsten uendelig europæisk naivitet fejler Bat Ye'or alligevel i forklaringerne. Indvandring og islamisering af Europa skyldes ikke en euro-arabisk-konspiration hen over hovedet på folkene, men at mange individer hver for sig søger bedre græsgange for sig og sine. Derfor er der intet at bebrejde nogen enkelt flygtning eller indvandrer, da vi alle ønsker at bedre forholdene for vore børn og efterkommere. Historien skal forklares individualistisk og ikke som konspirationer, men det ændrer ikke på virkningerne, og det er her bogen "Eurabia" kan være nyttig.



Hilsen

Ipso Facto pifter

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#4200 - 12/09/2008 21:49 Re: KRITIK AF EURABIA-TESEN [Re: Ipso Facto]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Citat:
På trods af afdækningen af en næsten uendelig europæisk naivitet fejler Bat Ye'or alligevel i forklaringerne. Indvandring og islamisering af Europa skyldes ikke en euro-arabisk-konspiration hen over hovedet på folkene,


griner griner griner


Top Svar Citer
#4201 - 12/09/2008 22:00 Re: KRITIK AF EURABIA-TESEN [Re: ole bjørn]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Kære Ole Bjørn!

Er du nu også ramt af ekkolali? Er det ikke slemt nok, at måtte begrænse debatudfoldelserne til eristisk retorik kombineret med delegitimering af sproglig logik?

Det er saglig kritik baseret på selvstændig analyse og ikke ekkolali jeg efterlyser. Men selvfølgelig - ingen er jo forpligtet udover deres evner!

Hilsen

Ipso Facto pifter

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#4210 - 13/09/2008 08:40 Re: KRITIK AF EURABIA-TESEN [Re: Ipso Facto]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Jeppe, Jeppe, Jeppe, hvad er det dog for noget?

Først kører du lange indlæg med Bat-kvinden som kilde, og råber op om, at der findes en hemmelig sammensværgelse blandt alle toppolitikere i EU om at islamisere Europa, en så usandsynlig konspirationsteori, at alle tog afstand fra den.

Nu tager du så sagen op igen, men hævder denne gang, at det ikke er en konspirationsteori, fordi den er baseret på offentligt kendte dokumenter. Dette er selvfølgelig noget vrøvl, for en konspiration er en konspiration uanset om den er hemmelig eller åbenlys. Det fremgår af ordbøgernes definition af begrebet.

Nu bringer du så en anmeldelse af Bat-kvindens bog, hvoraf det tydeligt fremgår, at der er tale om en konspirationsteori. Når jeg så gør dig opmærksom på det, kalder du det en "delegitimering af sproglig logik".

Kan du snart finde ud af, hvad du mener? Er du eller er du ikke enig med Bat-kvinden? Er du eller er du ikke enig med ordbøgernes definition af konspiration? Er du eller er du ikke i stand til at se, at det er noget vrøvl, du skriver.

Eller skal vi bare nøjes med at konstatere, at det er et nyt udslag af den Sørlanderske/Jeppesenske specielle form for begrebsfilosofi? griner

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#4213 - 13/09/2008 09:18 Re: KRITIK AF EURABIA-TESEN [Re: ole bjørn]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Ole Bjørn.

Ipso Facto skrev i sit indlæg 12/09/2008 21:05, hvor han gengiver Henrik Gade Jensens anmeldelse:

»Jeg er dog ikke enig i Henriks vurdering og kritik af Eurabia-tesen, men det vil jeg vende tilbage til og uddybe i et senere indlæg.«

Fra denne anmeldelse, som Ipso Facto på forhånd har erklæret sig uenig i, citerer du så et stykke i dit indlæg 12/09/2008 21:49, men knytter ikke andre kommentarer hertil end tre såkaldte smileys.

Herefter kommer Ipso Facto’s kommnetar 12/09/2008 22:00. Denne besvarer du så med indlægget 13/09/2008 08:40, som jeg nu knytter an til.

Jeg må tilstå, at jeg ikke forstår dette indlæg. Derfor vil jeg venligst anmode dig om at uddybe, hvad du egentligt mener. Og skulle du i øvrigt ikke have afventet Ipso Facto’s uddybende redegørelse, idet han jo har bebudet en sådan i citatet ovenfor?


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk