annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15637980
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378717
Et andet syn 1988039
Jesu ord 1521598
Åndelig Føde 1507070
Galleri
Når andre stjæler fokus....
Hvem er online?
4 registrerede ABC, Arne Thomsen, somo ,(1 usynlig), 114 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 15 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4093 - 10/09/2008 17:28 Re: Guder eksisterer ikke, det er sund fornuft! [Re: Zilent]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Jakob.

Jo, jeg forstår da din skepsis angående Ipso Facto, men som du selv skriver, er der jo noget, I næsten har til fælles.

Og dermed er en vis form for gensidig forståelse vel ikke på forhånd totalt umulig? smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#4097 - 10/09/2008 17:42 Re: Guder eksisterer ikke, det er sund fornuft! [Re: Zilent]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Jakob.

Jo, hvis hele sagen er så hjerteligt ligegyldig for én, som var det udsigten til at vinde Europamesterskabet i én eller anden sportskonkurrence, så er afgørelsen for den sunde fornufts domstol selvfølgelig fuldt ud tilstrækkelig.

Men hvis du i dette spørgsmål kan slå af på kravene, fordi der ikke er tale om et eksistentielt anliggende, hvorfor har du da startet en selvstændig tråd om emnet? Det var måske ikke i alvor, men kun i leg, du tog dette skridt?


Med venlig hilsen

Kristian

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#4099 - 10/09/2008 18:04 Re: Guder eksisterer ikke, det er sund fornuft! [Re: Kræn-P]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Kristian.

Da du åbenbart har overset mit svar til dig, bringer jeg det her igen:

Hvem der er kommet galt af sted med hensyn til forståelse af tiden, vil jeg ikke diskutere med dig. Det ser ikke ud til at tjene noget formål.

Realtidens retning er som bekendt defineret ved termodynamikkens 2. lov om stigende entropi.

Jeg vil blot bede dig tilsvarende definere imaginærtidens retning, siden du mener at den har en tidsorientering.

Og mens du er i gang, kunne du måske også forklare mig, hvorfor imaginærtiden kunne tænkes at danne et kugleformet univers. Det burde være en let sag for dig med din omfattende viden om rumtid og kvantekosmologi.

Jeg lader mig da gerne belære, hvis jeg er kommet galt afsted med min forståelse af imaginærtiden, for det har stor mentalhygiejnisk betydning for mig at lære noget nyt hele tiden.
smiler

Mvh

Ole Bjørn ;)

Top Svar Citer
#4100 - 10/09/2008 18:21 Re: Guder eksisterer ikke, det er sund fornuft! [Re: Kræn-P]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Hej Kristian,

Du siger: "Jo, hvis hele sagen er så hjerteligt ligegyldig for én, som var det udsigten til at vinde Europamesterskabet i én eller anden sportskonkurrence, så er afgørelsen for den sunde fornufts domstol selvfølgelig fuldt ud tilstrækkelig."

Det giver ingen mening det du siger - for sagen (virkelighed) er af største betydning for mig - og sund fornuft er og bliver det bedste vi har for at vurdere virkeligheden.

Det som du, på agnostisk vis, lyder til at hive på scenen i stedet, er åbningen for påstande uden underbyggende beviser - se det er useriøst og kun et Europamesterskab i stangspring værdigt. Med den agnostiske tilgang til verden åbner man Pandoras æske med et uendeligt antal (u)mulige eksistenser (IPU, FSM, Russell's tepottte, flyvende elefanter, Anders And som verdens skaber osv.) - og man er ikke i stand til at slippe ud af dette magiske cirkus.

Livet i en drømmeverden, hvor man ikke tør tage ansvar for sin virkelighed, og nøgternt afvise resultater af vildfaren fantasi, se det er vejen mod et så useriøst verdensbillede, at jeg slet ikke forstår du vil lege med.
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#4101 - 10/09/2008 18:50 Re: Guder eksisterer ikke, det er sund fornuft! [Re: Zilent]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Zilent!

Jeg bemærker at du i et svar til Arne Thomsen udtrykker skepsis med hensyn til opnåelse af harmoni, da vi ikke tænker kompatibelt, om end vi har den manglende gudetro til fælles.

Det er det mest fornuftige jeg længe har set fra din pen.

Det eneste der herefter evt. kunne være af interesse var en nærmere afklaring af, hvori inkompatibiliteterne består.

Men det ville jo kræve, at min opponent først forsøgte at besvare de stillede spørgsmål, både i mit første og andet indlæg i denne tråd, set ud fra hans paradigme.

En sådan positiv bestræbelse på afklaring kunne måske føre frem til hvordan og med hvilken begrundelse vi ud fra hvert vores paradigme definerer centrale begreber som virkelighed, sund fornuft, rationalitet, tid, rum, det metafysiske og det transcendente etc.

Jacob kan jo vise sin gode vilje ved indledningsvis at redegøre for, om han opererer med et dualt tidsbegreb og i givet fald hvorfor eller hvorfor ikke?

Det var faktisk noget sådant jeg lagde op til i begge mine indlæg her.

Hilsen

Ipso Facto pifter


---------
"As far as the laws of mathematics refer to reality, they are not certain, as far as they are certain, they do not refer to reality." - Albert Einstein. Her sætter den gode Albert fingeren på et af naturvidenskabens ømme punkter. Et som jeg kort omtalte i relation til hvordan man nåede frem til det duale tidsbegreb ved at indføre imaginærtiden i kvanteteoriens tidsligninger for at sikre, at ligningerne fik et resultat.

_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 15 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 11:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Jesper Jensen: Fransk OL-valg vidner om ..
16/04/2024 19:05
Danmarks ambassade i Irak skal lukke
16/04/2024 17:46
Børsen skal genopbygges 'no matter what..
16/04/2024 17:44
Hospitalsgynækolog i Hjørring krænked..
16/04/2024 17:34
Sigtet fynsk betjent bekræfter flere s..
16/04/2024 17:08
Nyheder fra Religion.dk