annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 20 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34686 - 31/01/2022 10:52 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Jørgen Primdahl
Hvis du Har været et Jehovas Vidne så ved du jo aldeles godt at vi i allerhøjeste grad tror på Guds hellige ånd, så du taler imod bedre viden.

Jeg har ikke været, og bliver aldrig et Jehovas vidne, og hvad Jehovas vidner tror på bliver deres sag.

Stram nu lidt op!

Du skrev: Ja det kan man da læse i alt hvad du skriver.

Hvorfor mener du, jeg i alt hvad jeg skriver, mener Jehovas vidner ikke tror på guds ånd?

***

Top Svar Citer
#34688 - 31/01/2022 12:40 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Kære Alle


jeg må kraftig opfordrer til at I læser mine indlæg i øjeblikket! de er så principielle vigtige for os allesammen om hvordan vi overhovedet kan tale om det religiøse spirituelle åndelige som fx Paulus omtaler overalt i sine breve, men tydeligt i 1 Kor 2.




det er mig der er fremkommet med påstanden om at Tikka er tidligere Jehovas Vidner

fordi hun/han/hen på en række punkter har de samme mærkesager som Jehovas Vidner, blandt andet en bombastisk afvisning Gud Helligånden.

Nu siger Tikka:
Citat:
Jeg har ikke været, og bliver aldrig et Jehovas vidne, og hvad Jehovas vidner tror på bliver deres sag.


lad os respektere det, også dig HansKrist.

Begrebet størrelsen Gud (der fx omtales i Bibelen) er slet og ret HJERNESPIND ifølge Tikka og derfor selvfølgelig er også Guds Ånd, Hjernespindets Ånd, også hjernespind.

Gud er for Tikka ikke en åndelig virkelighed vi har eller kan have, erfaringer med uafhængig af vores egne fiktive overtroede forestillinger - altså det er blot HJERNESPIND det hele.

Denne drøftelse har jeg haft med Tikka utallige gange og Tikka giver ikke op, uanset hvor meget jeg redegjort for at "hun" misforstår tingene om Gud og Guds Ånd (menneskets ånd og Guds Ånd den Hellige Guds Ånd - Gud Helligånden)), så hamrer Tikka fast gang på gang at det hele er HJERNESPIND.

Tikka taler også om Bibelens Gud og kristendommens Gud (hvilket Arne også gør). Hvilket jeg finder meget igen relativistisk, men her må vi forstå at Tikka er glødende tilhænger af sprog og social - kultur konstruktivismens RELATIVISME SUBJEKTIVISME - relativistiske subjektivisme - som indenfor litteratur og psykologi i en årrække har fyldt meget, men som idag er forladt igen, og især Heidegger og Paul Tillich der er elev af Heidegger, har sørget for at denne relativisme subjektivisme ikke hærger religionsvidenskab, religionsfilosofien og og den religiøse spirituelle åndelige fagdisciplin.


-0-0-0-0-

jeg vil anbefale folk at læse flere af de seneste indlæg jeg har skrevet om menneskets ånd og Guds Ånd, i forbindelse 1 Kor 2.

Citat:
Tikka (og ja vel alle jer debattører) I befinder jer udelukkende i naturlig menneskelig erkendelse, altså menneskets ånd, fornufts, måde at erkende på.


men vores åbenbarede gudserfaringer og erfaringer af det guddommelige de hviler på ikke menneskets ånd, fornuft, men på Guds Ånd, Ekstatisk Fornuft - det beror på en EKSTATISK TRANSCENDENS (1)* begivenhed hvor vi overskrider vores hverdags fornuft og tænkemåde og sansemåde. Sådan har det alle dage været med den menneskets religiøse spirituelle dybdedimension. Ja det er definitionen på det religiøse spirituelle som ikke hører ind under naturlig fornufts erkendelse, men hører ind under ÅBENBARINGS DIMENSIONENs ERKENDELSES -former- måder at opnå erkendelse på
- som psykoanalysen (især Jungiansk Psykologi) og moderne neuroforskning har ført videnskabelig bevis for. Således ved vi idag at det religiøse spirituelle åndelige ikke er HJERNESPIND som Tikka påstår, det betyder ej heller at vi kan tale om det åndelige på samme måde som den naturvidenskab om vores omgivelser der skal foregå og være uafhængige af mennesket selv. For nemlig i den religiøse spirituelle åndelige videnskab er mennesket selv altid tænkt med, hvilket medfører at vi ikke kan studere Gud uafhængig vi mennesker, da Gud og mennesket er samhørende størrelser, hvilket Bibelen er det bedste bevis på. Her slås det fast fra side 1 og hele vejen frem til og med Nye Testamente, at en menneskeløs Gud ikke findes men måske nok Gudløse mennesker.


-0-0-0-0-0-

Paul Tilich:

Åndelig erfaring er virkelighed for enhver. Lige så virkelige som at blive elsket eller at trække vejret. Derfor skal vi ikke sky ordet "Ånd". Vi burde blive fuldstændigt bevidste om åndeligt nærvær omkring os og i os, selvom vi erkender, hvor begrænset vor erfaring af "Gud som nærværende i vor ånd" er. For dette er, hvad guddommelig Ånd betyder, nemlig Gud som nærværende i vor ånd. Ånd er ikke en mystisk substans; den er ikke en del af Gud. Den er Gud selv; men ikke Gud, som den skabende Grund for alle ting og ikke Gud, som styrer historien og som åbenbarer sig i dens afgørende begivenheder, men Gud som nærværende i fællesskaber og personligheder, idet han griber dem, inspirerer dem og forvandler dem.



Hvor er det skønt at kende Paulus indgående, fordi enhver derved vil kunne konstatere at 2 Kor 3 og andre steder hos Paulus og Apostlenes gerninger om Gud Helligånden er hvad Paul Tillich taler om.

Hvis der er noget Paulus skal berømmes for så er det begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke (Virkelighed) ind i verden ved mennesket Jesus (der betyder KIRKE) - der bliver ved med at virke ud i og ind i al fremtid, da begivenheden KRISTUS er en opstandelsesbegivenhed der aldrig forsvinder, går død, dør ud. KRISTUS VIRKELIGHEDEN er den samme dengang som idag og som i morgen og i al fremtid.

Om de nye Skabninger vi er i og med Begivenheden KRISTUS - i og med Gud Helligåndens Nærværelse i vores liv - beror på Gud Helligåndens karismatiske Åndsgaver og Gud Helligåndens Frugter, der altsammen forvandler vores liv, altså gør os til de Nye Skabninger vi er i KRISTUS.

Det er på Begivenheden Kristus, på klippen Kristus, altså den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus, at KIRKEN grundlægges, de kristne samfund grundlægges. KIRKEN er Gud Helligåndens værk med vi mennesker. Det er ikke "ja og amen" og at stå skoleret for dogmatiske trosbekendelser ifølge Paulus og Jesus, og ja HansKrist og Paul Tillich.

-0-0-0-0-0-





(1)*:

Citat:
The Divine Spirit and the human spirit:

The Divine Spirit dwells and works in the human spirit.
The Divine Spirit breaks into the human spirit.
Ecstasy is the classical term for this state of being grasped by the Divine Spiritual Presence.
Although the ecstatic character of the experience of Divine Spiritual Presence does not destroy the rational structure of the human spirit it does something the human spirit could not do by itself.
The truth that the human spirit is unable to compel the Divine Spirit to enter the human spirit.
The Divine Spiritual Presence is not that of a teacher but of a meaning-bearing experience, the teacher can analyse and formulate the element of meaning in the ecstasy of inspiration, but when the analysis of the teacher begins, the inspirational experience has already passed.

But if the ecstatic reception of the Divine Spiritual Presence is described as "inspiration" or "infusion" or as both, we must observe the basic rule that the Divine Spiritual Presence's reception can only be described in such a way that ecstasy does not disrupt structure. The unity of ecstasy and structure is classically expressed in Paul's doctrine of the Divine Spirit. Paul is primarily the theologian of the Divine Spirit. His Christology and his eschatology are both dependent on this central point in his thinking. His doctrine of justification through faith by grace is a matter of support and defense of his main assertion that with the appearance of the Christ a new state of things came into being, created by the Divine Spirit. Paul strongly emphasizes the ecstatic element in the experience of the Divine Spiritual Presence, and he does so in accordance with all the New Testament stories in which he described. These experiences, which he acknowledges in others, he claims also for himself. He knows that every succesful prayer, i.e., every prayer which reunites with God has ecstatic character. Such a prayer is impossible for the human spirit, because man does not know how to pray; but it is possible for the Divine Spirit to through man, even should man not use words ("unspeakable sighs" - Paul). The formula - being in Christ - which Paul often uses, does not suggest a psychological empathy with Jesus Christ; rather it involves an ecstatic participation in the Christ who "is the Divine Spirit", whereby one lives in sphere of this Divine Spiritual power.

At the same time, Paul resist any tendency that would permit ecstasy to disrupt structure (jeg'ets forstands strukturer). The classical expression of this is given in the first letter to Corinthians where Paul speaks of the gifts of the Divine Spirit and rejects ecstatic speaking in tongues if it produces chaos and disrupts the community, the emphasis on personal ecstatic experiences if they produce hubris, and the other charismata (gifts of the Divine Spirit) if they are not subjected to agape. He then disusses the greatest creation of the Divine Spiritual Presence, agape itself. In the hymn to agape in 1 Corinthians, chapter 13, the structure of the moral imperative and the ecstasy of the Divine Spiritual Presence are completely united. Similarly, the first three chapters of the same letter indicate a way to unite the structure of cognition with the ecstasy of the Divine Spiritual Presence. The relation to the divine ground of being through the Divine Spirit is not agnostic (as it is not amoral); rather it includes the knowledge of the "depth" of the Divine. However, as Paul shows in these chapters, this knowledge is not the fruit of theoria, the receiving function of the human spirit, but has an ecstatic character, as indicated by the language of Paul uses in these chapters as well as in the chapter on agape. In ecstatic language Paul points to agape and gnosis - forms of morality and knowledge in which ecstasy and structure are united.

The church had and continues to have a problem in actualizing Paul's ideas, because of concrete ecstatic movements. The church must prevent the confusion of ecstasy with chaos, and it must fight for structure. On the other hand, it must avoid the institutional profanization of the Divine Spirit which took place in the early Catholic church as a result of its replacement of charisma with office. Above all, it must avoid the secular profanization of contemporary Protestantism which occurs when it replaces ecstasy with doctrinal or moral structure. The Pauline criterion of the unity of structure and ecstasy stands against both kinds of profanization.




_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34689 - 31/01/2022 15:10 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
det er et spadestik dybere du går HansKrist

og jeg tror ikke det vinder gehør

ingen gider grave så dybt

ingen gider en så dyb forståelse tingene

i stedet for den dybe forståelse af hvad vi taler om så foretrækker folk at teoretisere og spekulere herfra og til evigheden uden nogensinde at få sagt noget brugbart nyttigt forståeligt vi kan bruge til noget og gå videre med

Bjørn har ret, såsnart HansKrist er aktiv så forsvinder ikke bare folk og debattører men også søgemaskinerne trækker sig, i sådant et omfang at HansKrist vil kunne tage livet af Trosfrihed måske.

Vi har haft debattører på stedet der påskønnede mine skriverier, men det har vi ikke længere, derfor tavsheden og afvisning at læse så meget som bare et af mine indlæg, der ellers er af høj høj kvalitet, men måske et spadestik for dybt som ellers Kræn-p opfordrede os til at grave, også derfor han altid var hurtigt til at svare mig og påskønne mine skriverier, iøvrigt havde vi en overgang en livlig privat korrespondance via mail, hvor vi skrev til hinanden, og jeg viste min mor vores korrespondance og hun sagde bagefter, tænk at to mennesker kan føre så dybe samtaler med hinanden, det er mageløst at læse jer to
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34693 - 01/02/2022 07:41 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: Hanskrist]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Jeg ved ikke rigtig om du er selvbestaldiget filosof Hanskrist eller hvad du selv forestilder dig i så hensende, men du er i hvertfald utrolig glad for at høre dig selv.
Og så køre du rundt i Paulus og 1 og 2 Korinter som om at det er det eneste saliggørende, du skulle tage at udvide din horisont en smule så du kan se lidt længere end til din egen næse.
Top Svar Citer
#34694 - 01/02/2022 10:18 Re: Hvad er JESUS KRISTUS kendt for? [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
jeg er den vigtigste religionsfilosof i Danmark - større tænker end Kierkegaard såvidt teologi og religionsfilosofi og modsat Kierkegaard så er der substans på det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET jeg præsenterer folk for. Kierkegaard og tidehverv har ødelagt kristendommen i Danmark ved at gøre det til en abstrakt intellektuel leg.


min horisont er 360 grader

og som den eneste kan jeg forbinde den vestlige paulinske kristne spiritualitet, der har skabt den vestlige kulturkreds og civilisation som nu globalt alle ønsker at få del i, med de for os alle gældende eksistentielle vilkår. Der er intet, INTET, overhovedet overtroisk hos mig eller hos Paulus.

for I andre er det religiøse spirituelle åndelige blot noget I tror noget om men ingenting overhovedet ved noget om igennem erfaringer,,, det er som Tikka selv siger HJERNESPIND (troet og tænkt og overindlært)

så I ser slet ikke, I har troet jer selv blinde, mens jeg ser alt og kan forklare alt og endda er det hos mig det stærkeste gudsliv, den stærkeste spiritualitet findes - som de Nye Skabninger vi er i Kristus - da vi erfarer oplever Gud Helligåndens Nærværelse, Ny Væren og Virke/Virkelighed i vores liv, kendt som Åndsfrugterne og Åndsgaverne.



En slagsords agtig karakteristik:

Ekstatisk stor begejstring og glæde (som hos faderen selv til denne SPIRITUALITET nemlig Paulus)

Det er entreprenant kreativitet og stor virkelyst og fyldt med stor mod på livet - altså DOPAMINSK FORHJERNE SPIRITUALITET (her KRISTUS adskiller sig fra Buddha).

Det er især fyldt med musik og sang (igen som Paulus opmuntrede os til).

Det er fyldt med SKABENDE FRIHED og SPONTANITET - HUMOR og HØJT HUMØR.

Det er fyldt med SYNER BILLEDER og MOTIVER - MOTIVATIONER altså ARKETYPER - som Guds Ånd os det giver - 1 Kor 2. Hvilket vil sige det er fyldt med KALD - mennesket der bliver KALDET af GUD - til ikke at synde men at huske at gennemføre sin individuation og personligheds udvikling - selvaktualisering - at tage imod GUD HELLIGÅNDS GAVERNE.

Det er fyldt med LYS SYN ØJNE - front og fremtid (fyldt med at SE FREMAD) og derfor FORHJERNE og ANSIGT.

The face of man is the most amazing thing in the life of the world; another world shines through it. It is the entrance of personality into the world process, with its uniqueness, its singleness, its unrepeatability." Nicolai Berdyaev.

Human love is intimately and profoundly bound up with the human face. The face is the entrance of the spiritual into the cosmos, but also the point of entrance of one soul into the life of the other. The face is an entreaty to love and to honor what love produces. Love is a refutation of the violence that results in death. Nicolai Berdyaev.

“The human face is the proof for the existence of God.” Max Picard.

Det er Paul's IKON "i Kristus" SPIRITUALITET vi ser her.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 20 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk