annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 35 af 245 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32441 - 08/06/2021 13:49 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du kommenterer dialogen mellem Tikka og mig - og er - fornemmer jeg - ikke helt tilfreds med den.
Situationen er vel, at Tikke søger at afdække svage steder i min tro, som får mig til at uddybe og forsvare.

Det kan meget muligt være kedsommeligt for andre at læse, men for mig har det værdi, fordi det får mig til at uddybe sider af min opfattelse, som jeg ikke før har været opmærksom på.

Nå jeg tænker på dig, så ser jeg først og fremmest et menneske, som det er lykkedes at finde motivation - og evne - til at hjælpe andre: Næstekærlighed.
Hvordan dét nærmere er gået til, det er ret uklart for mig, men jeg er jo klar over, at det er Helligånden, der inspirerer dig.

Jeg glæder mig, når jeg tænker på det smiler
Og om du gerne vil nærmere ind på at fortælle om Helligånden og dig, ved jeg ikke.
Jeg er heller ikke rigtig klar over, om du har kommentarer til mit "ståsted".

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32442 - 09/06/2021 12:24 Hvad er kærlighed? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
For mig er det guddommelige bag - og i - alt.

For at ha en ide om, at kærligheden kommer fra gud må man jo ha en ide om denne gud.

Man kan jo ikke grundet en forestilling om, at intet eksisterer – hvad jeg har påpeget er umuligt, da bevidstheden jo ved denne forestilling er virksom – opfinde gud grundet tanken om det fantastiske og glæden over egen og andres eksistens, og ej heller grundet det, at stå foran en ikon – en bemalet træplade man mener giver kærlighed så egen kærlighed aktiveres så man efterfølgende ser kærligheden i alt.

… men ellers medgiver jeg da gerne, at tænker jeg over ”det hele” er det jo fantastisk, det vi kalder skaberværket, og jo så indgroet at bruge den vending – skabningen og skaberværket, at Johannes Møllehave havde erfaret, at selv ateister bruger disse ord.

Citat:
når ortodoks-kristne mennesker kysser ikoner,

Når ortodokse kristne kysser ikoner, er der jo nok tale om tradition, noget de har fået ind med ”modermælken” - men at du skulle ha gjort det spontant, opfatter jeg som en slags forførelse af de aktuelle omstændigheder, men tåbeligt da jeg mener, det er helt ude i hampen at kysse en træplade, og mene den giver kærlighed til en.


Citat:
Citat:
Døde ting giver ikke frelse og kan ej heller elske dig –

Mit svar: Det lyder for mig som en dødsdom over al kunst


Vrøvl! Døde ting – her en bemalet træplade kan ikke elske

***
Top Svar Citer
#32443 - 09/06/2021 16:50 Re: Hvad er kærlighed? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
… men ellers medgiver jeg da gerne, at tænker jeg over ”det hele” er det jo fantastisk, det vi kalder skaberværket -
Dét glæder jeg mig rigtig meget over, at du medgiver.
Og så er jeg tæt på at mene, at så er resten egentlig kun detaljer blinker

Og at søge at forstå dette fantastiske har vi mennesker jo bakset med i mindst 40.000 år - og resultatet: En stor bunke ikke hinanden accepterende dogmer, har jeg mistet tillid til, interesse for - og anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.
Jeg forstår og respekterer, at du har en anden opfattelse her. Det er blot ikke min, og det håber jeg, at du også respekterer.
Også - vil jeg tilføje - nyder jeg fornemmelsen af det åndelige - som jeg har oplevet det i små og store ortodoks kristne kirker, i Hagia Sophia og i Den blå Moske i Istanbul/Konstantinopel - og i betydeligt mindre grad i danske luthersk-evangeliske kirker.


Du skriver også:
Citat:
Når ortodokse kristne kysser ikoner, er der jo nok tale om tradition, noget de har fået ind med ”modermælken” - men at du skulle ha gjort det spontant, opfatter jeg som en slags forførelse af de aktuelle omstændigheder, men tåbeligt da jeg mener, det er helt ude i hampen at kysse en træplade, og mene den giver kærlighed til en.
Mit svar:
Jeg har det faktisk godt, når jeg er "helt derude i hampen", som du kalder det, og når jeg ser grækere "kysse malede træplader", ser jeg ikke tradition - det er jo slet ikke alle, der gør det - men mere noget spontant og uimodståeligt - som jeg også endte med - for det er jo egentlig ikke træpladen, der kysses, men dens budskab blinker
(På den i denne tråd viste Kristus Ikon er det jo hånden, der siger: Jeg elsker, der kysses)

Hvordan det ville være for dig, at gå ind i en lille mennesketom græsk ortodoks-kristen kirke, tænde olielampen, tænde et vokslys og brænde lidt røgelse - og blot sidde foran Ikonostasen (Ikonvæggen foran alteret), og falde til ro, det ved jeg jo ikke, men jeg ved, at ikonerne kan opleves "aktive", hvis man selv er helt stille - helt uanset dogmerne blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32446 - 09/06/2021 23:29 Re: Hvad er kærlighed? [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Dét, jeg kyssede, var den helt rene kærlighed, som jeg umiddelbart mærkede strømme imod mig - helt udenom alle dogmer.
Jeg oplevede det som guddommeligt, og hvis nogen ville kalde det Helligånden, ville jeg ikke kunne protestere blinker

Adskillige år senere - faktisk først her i 2021 - oplever jeg så det guddommeliges - eller Helligåndens - væren overalt.

Dét, jeg mærker, er en slags kærlighed - som jeg giver videre - så godt jeg nu kan.

Og er det ikke egentlig ret meget nær det samme, du gør? - endda mere aktivt, end jeg magter smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32447 - 09/06/2021 23:54 Re: Hvad er kærlighed? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Kan man kysse kærligheden hjælp

*

den helt rene kærlighed

- og hvordan er den så, i forhold til den mindre rene, som jeg formoder, du mener findes.
Top Svar Citer
annonce
Side 35 af 245 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk