annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 583 gæster og 180 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 21 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32267 - 28/05/2021 13:58 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5445
Sted: Vanløse
Hej Jørgen

Skal vi ikke bare lægge det bag os og komme videre i teksten heart Jeg vil gøre mit bedste for at samtalen forløber godt...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32268 - 28/05/2021 14:44 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Ja nu er det jo Gud selv der har inspireret mennesker til at nedskrive Biblen, og vi må jo regne med at Gud har ment det han inspirederede dem til at nedskrive, så det er vel ikke et spørgsmål om fravælge Gud frem for Biblen. Hvad angår Paulus, så siger han jo selv at han er en af de mindre, og der er ingen steder i Skriften der antyder at han var en støre Apostel end nogen andre, ja han kendte ikke end gang Jesus personlig. Det lader til at du Hanskrist mener at helliånden er mere betydningsfuld end Gud selv. Og når du svarer Hanskrist så behøver du ikke at skrive så lange fracer om noget der ikke kommer sagen ved, bare for at vise alle andre hvor super overlegen du selv mener du er i forhold til alle os andre skribenter.
Top Svar Citer
#32269 - 28/05/2021 14:52 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: ]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Ikke Helligånden


Men Gud HELLIGÅNDEN taler jeg om


Du må gerne læse hvad jeg skriver, og hver citat og hvad jeg skriver har en pointe, men jeg kan intet gøre i forhold til bibelfundamentalister som Jehovas Vidner - og det ved du også godt

Men det kan jo tænkes at der sidder et vågent intelligent menneske på sidelinjen der læser med og jeg skriver for at disse ikke skal falde i kløerne på bibelfundamentalisterne


Dig Jørgen kan ingen hjælpe, ikke engang Gud gir du en chance -
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32272 - 28/05/2021 16:35 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Hvad er bibelfundamentalisterne
Top Svar Citer
#32273 - 28/05/2021 16:53 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: ]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Citat:
Jørgen:

Hvad er bibelfundamentalisterne


"Kristendommen" kan funderes på:

1):

Bibelen og hvad der står her (det hele står og falder med vores mentale læsekapacitet - og troen bliver lig med bibelkonkordantiske mentalte forestillinger) (mentale skulle der stå, men lader neologismen "mentalte" blive stående - da det måske er sigende)


dette er iøvrigt et kætteri


2):

På TROS BEGIVENHEDEN KRISTUS: den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der grundlagde de kristne menigheder i kraft af Guds Ånd der greb mennesker

Dette ovenfor er Paulus - derfor vi taler om at nogle Paulus breve er ægte (altså skrevet af Paulus) og nogle er uægte, de er skrevet i Paulus navn men altså ikke af Paulus hvilket vi blandt andet kan se ved at rettroenhed og bogstavs tro nu begynder at fylde og gøre det ud for Guds Ånd i funktion - som der ALTID er tale om hos Paulus


I 2) er der en direkte ubetinget suverænt (endda spontant og fri) 1-1 forbindelse mellem mennesket og Gud. Folk i 2) kan ikke undvære Gud i deres liv.

I 1) har mennesket kun en formidlet (betinget) kontakt til Gud, gennem enten Kirkens lære og administration af sakramenter eller igennem en eller anden bibelfundamentalistisk tolkning af hvad det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET betyder. Ja ofte ender 2) ud i uvidenhed om Gud og deisme - det hele er blot noget man render rundt og tror = forestiller sig, da man ingen guds'erfaringer overhovedet har som fx Paulus beskriver det utallige steder, fx 1 Kor 2, men overalt, også derfor:

Citat:
De store gnostiske vise fra det tidlige 2. århundrede omtalte Paulus som “den store apostel” og ærede ham som den største inspirationskilde til gnostisk kristendom.

Mange kristne grupper betragtede Paulus som deres grundlægger, og gnostikere kaldte sig “paulister” indtil enden af det 10. årh. Cyril Malka


Dette er ret fantastisk når nu Kirken påstår at Paulus bekæmpede gnosticismen, men det gør de gennem udsagn fra de uægte Paulus breve.

Dog er den paulinske gnosticisme noget forskelligt fra hvordan vi almindeligvis får præsenteret gnosticismen, hvor kroppen er noget uvæsentligt, mindreværdigt vi skal forløses fra, og Gud Skaber eller Gud bag eller i (i forbindelse med) skaberværket afvises. Gud i skaberværket, eller i NATUREN skal vi ikke skille os af med, og det har intet at gøre med dermed en benægtelse evolutionsteorien.

Men sådan er den paulinske gnosticisme ikke. Og faktisk var det meningen jeg ville studere dette idag, men jeg er jo blevet optaget af at hjælpe dig Jørgen.


-0-0-0-0-0-


Jeg tilhører PAULISTERNE - hvilket jeg ej heller tror nogen af jer kan være i tvivl om.

Og som Gerth jeg protesterer selvfølgelig over det med fattige i ånden - er hvad der kendetegner de kristne.

Håber I har læst Gerth's indvendinger herimod. Før Gerth's indvendinger gik jeg og tumlede med et indlæg hvor jeg gennem min ven Paulus ville afvise agnosticismen og forherligelsen af dette at være fattige i Ånden. Paulus siger det modsatte. Det er menneskelig ånd og filosofi der ikke må stå i vejen for Guds Ånds visdom og rigdom. Fx Gud Helligåndens mange frugter og karismatiske Åndsgaver og gnosis hvor KRISTUS HEMMELIGHEDEN ÅBENBARES OS.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 21 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
Nyheder fra Religion.dk