annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 36 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 35 36 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2918 - 15/08/2008 13:05 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: ole bjørn]
Zen
Uregistreret

Tak for din bekræftelse af mit forrige indlæg.

Søg den sande bekræftelse af dit hjertes længsel. Men find først oprigtigheden i længslen.
Top Svar Citer
#2919 - 15/08/2008 13:06 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Zilent]
Zen
Uregistreret

Zen, jeg siger det her til dig fordi jeg har dyb sympati for dig: tag dine piller inden det går galt, hvis du mod forventning endnu ikke har fået ordineret noget stærk medicin, så søg straks hjælp hos nærmeste læge.

Ingen sympati uden oprigtighed.

Søg sandheden - den er sjælens medicin.
Top Svar Citer
#2923 - 15/08/2008 16:29 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Zilent]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jakob.

Jeg ser du "kløjs i kamelen" - vel fordi dine æresbegreber ikke tillader, at du kan fejle.

Men OK - så står din påstand, at gud(er) ikke eksisterer fortsat ved magt - samtidig med at der for dig "altid ligger en mulighed", som er "yderst teoretisk, hypotetisk og usandsynlig" (det er vist ikke nødvendigt at fortsætte her).

Det er da vist det, man han kalde "tvetydig tale" - for ikke at sige det lige ud: Selvmodsigende.

Du går ind for religionsfrihed, hvilket vel nogenlunde er det samme som trosfrihed, men samtidig skriver du (om religiøsitet): "Gem skidtet væk."
Igen: Selvmodsigende.

Du hævder, st jeg "klynger mig til et irrationelt forsvar af gudetro og gudsdyrkelse?"

Nu er den slags af natur selvfølgelig ikke rationelt - det er det modsatte jo heller ikke!

Men jeg har ingen hensigter om hverken at forsvare eller angribe hverken gudetro, anden form for religiøsitet, ateisme, agnosticisme, metafysik eller hvad der ellers kan være aktuelt.

Derimod tror jeg på, at der kunne komme nogle frugtbare og gensidigt berigende dialoger ud af af en gensidigt respekterende holdning.

Hvordan kan atesime, agnosticisme, religiøsitet, metafysik, kærlighed til viden (naturvidenskab) og kærlighed til visdom (filosofi) - og hvad der ellers er - skabe nye idéer, perspektiver, horisonter og visioner, som kan berige os mennesker, mens vi vælger, hvilket liv vi vil leve?

Det, tror jeg, er muligt.

Og det er dét, jeg søger.

Men det kræver, at vi erkender vores afmagt.

Gensidig hån og latterliggørelse fører ingen steder hen, vil jeg mene smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (15/08/2008 16:31)
Top Svar Citer
#2925 - 15/08/2008 17:18 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Arne Thomsen]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Hej Arne Thomsen

Du skriver i dit svar til Zilent:

Citat:
Men OK - så står din påstand, at gud(er) ikke eksisterer fortsat ved magt - samtidig med at der for dig "altid ligger en mulighed", som er "yderst teoretisk, hypotetisk og usandsynlig" (det er vist ikke nødvendigt at fortsætte her).


Et svar på Zilents´ påstand:

Citat:
"Jeg fastholder, at man med god grund kan antage standpunktet: guder eksisterer ikke."


Man forstår, især på den baggrund, ordene her; som står i skarp kontrast til Zilents´ ovenstående påstand:

Salmernes Bog 14:1: Tåberne siger ved sig selv:
»Gud er ikke til!«


Og man forstår, at meget større kapaciteter end Zilent, i sådanne spørgsmål - alt andet lige - udviser en betydelig større ydmyghed, f.eks. ham hér:

Universets begyndelsestilstand kan enten være fastlagt af Gud, eller ..

Stephen Hawking
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#2926 - 15/08/2008 18:30 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: ]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland
Indsendt af: Zen


Formålet kan du ikke forstå, om jeg så fortalte dig det. Formålet er ét med det evige; kend dette først.



Kære Zen.

Jeg synes, det ville være velgørende, om du fortalte, hvad formålet er. Så kunne vi andre måske skyde os ind på, hvad der er dit dybeste anliggende. Dit registrerede brugernavn kunne tyde på, at det er visse østlige tankegange, du er inde på. Kunne du ikke prøve at pege på - gerne med paradokser - hvad du er inde på.

Måske kunne jeg give dig et hint:

»Den, der taler, véd ikke.
Den, der véd, taler ikke.
«


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 36 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 35 36 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk