annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15456535
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365821
Et andet syn 1975589
Jesu ord 1515204
Åndelig Føde 1446273
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, ABC 274 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 34 af 59 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 58 59 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#31957 - 22/04/2021 15:59 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Det, jeg oplever, er på en måde meget simpelt: Fornemmelsen af guddommelighed i alt.


Ja nu er det sådan med fornemmelser og da især folks personlige, subjektive, fornemmelser, at det er svært at stille noget op overfor hvad folk har af fornemmelser.

Men kan vi behandle, tage vores fornemmelser, under en vis sproglig metodisk og ja endda videnskabelig undersøgelse?

Det tror jeg godt vi kan, og her er jeg så enig med Tikka i det problematiske i at du bruger ordet "guddommelighed" - hvorfor vil du bruge det tillægsord Arne, dig der ikke vil have noget at gøre med den tanke at vi mennesker skal kunne erkende det guddommelige, eller noget guddommeligt.

Du vil så hævde at du her har flyttet dig i løbet af foråret 2021 - hårdt presset af HansKrist i forbindelse med at en Paulus sætning fra 1 Kor 2 pludselig blev erklæret at være meget som du selv oplevede tingene.


Men tilbage til hvad vi mennesker fornemmer, har eller kan have af fornemmelser, som MÆRK VERDEN af Tor Nørretranders har gjort et nummer ud af. Nemlig at vi står i et umiddelbart MÆRKELIGT "før bevidst" eller ubevidst udenom bevidstheden (den bevidste opfattelse af tingene/verden der er langsomt og koster 1/10 sekund (hvorfor hvis bevidstheden skal med ind over vi er 1/10 sekund bagud i forhold til virkeligheden)) forhold til verden.

Videre om vores fornemmelser gælder at vi har kinæstetisk sans, altså tyngdekraften gælder for vores liv ihvertfald på jorden, og her er det vores kinæstetiske proprioceptive sans der hele tiden fodre os gennem tyngdekraften med orientering og sans om hvordan vi er i balance, at vi ikke snubler og falder på gulvet.


Men her er det bare et oplæg, brainstorm, om at vi har mulighed for at tale med hinanden om fornemmelser på en sproglig konsistent måde og endda gøre det til genstand for videnskabelige undersøgelser.

Jeg vender tilbage, Virkeligheden gør sig gældende og jeg må tilbage til den og mit ansvar og pligter her.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31958 - 22/04/2021 18:20 Panteisme - Shamanisme - Kærlighed [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
KÆRLIGHED ER SKABELSENS GRUNDLÆGGENDE KRAFT

Kærlighed forstået i Shamanistisk sammenhæng af Alberto Villoldo

se videoen her:

Kærlighed er Skabelsens grundlæggende Kraft


Om noget det burde tiltale Arne
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31961 - 23/04/2021 13:25 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse til mit sidste indlæg:
MÃ¥ske jeg i stedet for udtrykket: Guddommelighed i alt kunne bruge udtrykket: Hellighed i alt.
Så undgår man måske at forbinde til en menneskelignende Gud, der alene relaterer til mennesker, og dermed kan få os mennesker - efter min mening - rigtigere placeret: på lige fod med alt andet værende i verden.

Man siger jo: Mennesket er skabt i Guds billede.
Imidlertid synes jeg, at der er meget, der tyder på, at Gud er skabt i menneskets billede - af os mennesker - der åbenbart kun kan få øje på os selv blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31962 - 23/04/2021 13:33 Re: Panteisme - Shamanisme - Kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Du skriver:
Citat:
KÆRLIGHED ER SKABELSENS GRUNDLÆGGENDE KRAFT
og linker desuden til en, der hævder dette.
Min kommentar:
Jo, det lyder skønt, og måske er det sandt, men det er ikke noget, jeg kan "kloge" mig på blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31964 - 23/04/2021 14:11 Re: Panteisme/hellighed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Tilføjelse til mit sidste indlæg:
Citat:
MÃ¥ske jeg i stedet for udtrykket: Guddommelighed i alt kunne bruge udtrykket: Hellighed i alt.
Så undgår man måske at forbinde til en menneskelignende Gud, der alene relaterer til mennesker, og dermed kan få os mennesker - efter min mening - rigtigere placeret: på lige fod med alt andet værende i verden.

Man siger jo: Mennesket er skabt i Guds billede.
Imidlertid synes jeg, at der er meget, der tyder på, at Gud er skabt i menneskets billede - af os mennesker - der åbenbart kun kan få øje på os selv blinker

Altså:
Hellighed er alt og i alt …. ??? også min pc, kriminelle mm

Kan du forklare, hvordan ordet hellighed i den sammenhæng skal forstås?

Selv forbinder jeg ordet med noget ophøjet – også gud og renhed i forhold til Ordet.

Jorden ved den brændende tornebusk blev kaldt hellig, men måske forskel på hellig og hellighed?
Sandalerne der skulle tages af var åbenbart ikke hellige, så her noget med tilbedelse/underkastelse af noget højere. I dette tilfælde guds sendebud og ord.


PS: grundet din tilføjelse poster jeg så ikke indlæg til dit skriv.


***
Top Svar Citer
annonce
Side 34 af 59 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Små mennesker...
af ABC
19/03/2024 10:44
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Nyheder fra DR
Seks personer mister livet i i lastbilul..
19/03/2024 11:54
Lose om Mads Fugledes farvel: 'Ked af mÃ..
19/03/2024 11:54
Krydstogtskib i Norge skulle aldrig vær..
19/03/2024 11:01
Er det din kænguru? Politiet efterlyser..
19/03/2024 10:24
Københavns Politi lukker Pusher Street ..
19/03/2024 09:56
Nyheder fra Religion.dk