annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 33 af 59 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31951 - 21/04/2021 18:54 Re: Popcorn time ... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Alting ville være mindre mystisk hvis vi vidste hvem de anonyme er - det være sig Simon Tikka og RoseMarie og nu LB og tidligere Zeff og enkelte andre anonyme (Bjørnen er måske ej heller gået i hi for altid)

...

***

Bemærk hvor mange der bruger ... *** (en tegnsætning der går igen igen). Simon bruger den aldrig, men hans tætte allierede RoseMarie og Tikka og nu LB og en anonym der flere gange fremhævede Bjørn samtidig med at vedkommende ringeagtede mig og fortalte hvor meget ringere en person jeg var i sammenligning med Bjørn, brugte også ...

Så uden tvivl er der gemt 1 debattør der både er anonym og har og har haft flere profil navne.

Hvis vi vidste hvad det er for en kultur kamp vi er havnet i med kultur radikale følsomme sårbare ateister alting ville være nemmere at forstå for os andre der ikke er bange for bare at være dem vi er.

Husk de andre gemmer sig og vil ikke have deres navn sat i forbindelse med deres virksomhed på trosfrihed. Nok fordi de i forvejen er kendt i offentligheden.

PS:

Dog skal lige siges at jeg godt ved hvem Simon er. Hvilket virkelig når jeg læser hvad han har skrevet til mig og om mig, giver mig et helt nyt perspektiv på den måde han har rakket mig ned gennem årene.


PPS:

Når bølgerne gik højt mellem Simon og mig var der altid en anonym, gerne Zeff der gik ind og støttede Simon og intimiderede mig.

Jeg tror at LB er noget lignende. Og igen hvis vi vidste hvem vi er oppe imod vi ville forstå tingene meget bedre.

Hvis vi vidste hvem der bruger ...

RoseMarie og Tikka og Esther og Zenia har alle brugt ... og *** (såvel som en anonym der fremhævede og roste Bjørn og fortalte hvor ringe en person jeg var ved siden af Bamse brugte også ... )

og ja bemærk at LB også bruger ...

endda som det første, helt demonstrativt


PPPS:

Nå det strejfer mig fra tid til anden hvordan pokker det er vi bliver manipuleret os der ikke har ateismen som et religiøst anliggende, et ubetinget anliggende af alt afgørende betydning for dem.

PPPPS:

Dog har du Arne lidt samme kultur radikale anti religiøse propaganda, men da du forsøger at gøre det på en pseudo religiøs måde kommer du i splid og krig med både 1): Simon RoseMarie Tikka og Bjørn og de anonyme der pipper med fra tid til anden og 2): HansKrist

PPPPPS:

Nå jeg tror at det gælder om at kunne både leve med og død i fred uden at få besked på hvordan tingene hænger sammen.

Personligt har jeg brugt så megen mental energi og spirituel energi på at spekulere over hvordan tingene hænger sammen, hvad det er nogen af os har været oppe imod.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31952 - 21/04/2021 21:05 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
og håber, at have tydeliggjort, hvorfor jeg fornemmer, at det er alt for primitivt at opfatte det guddommelige, som en fader - eller en søn - men mindre primitivt en hellig ånd,

Det korte svar er nej.


Hvorfor er panteist guden kristen.

Og hvorfor kan du acceptere helligånden som gud. Den udgår jo fra den gud, du syntes er for primitiv.


Folkekirken skriver:
Citat:
Kristne tror på en Gud, som giver sig til kende over for mennesket på tre måder: som Fader, som Søn og som Helligånd. Det betyder, at Fader, Søn og Helligånd er af samme væsen og vil det samme.
https://www.folkekirken.dk/om-troen/at-vaere-kristen/trosbekendelse/treenighed


Der er tilmed dem som mener, helligånden er Jesus

***
Top Svar Citer
#31953 - 21/04/2021 22:37 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du spørger:
Citat:
Hvorfor er panteist guden kristen.
samt:
Citat:
Og hvorfor kan du acceptere helligånden som gud. Den udgår jo fra den gud, du syntes er for primitiv.
Mine svar:
Nu kan jeg jo ikke svare på eventuelle andre panteisters vegne, men kun for mig selv, og jeg oplever/fornemmer bestemt ikke nogen "panteist-gud", men derimod noget, som jeg ikke kan finde et bedre ord for end "guddommeligt", og som er allesteds værende - inderst i alt.

Den oplevelse kan jeg jo ikke løbe fra - og vil bestemt heller ikke smiler
Men den medfører, at jeg oplever vi mennesker på lige fod med alt andet værende, hvorfor menneskelignende gudsbilleder for mig bliver absurd selvhævdende.

Når jeg så fra denne position ser over mod kristendommen, er det jo, at røsten fra den brændende tornebusk og Helligånden - som jeg ser det - måske/måske ikke peger en smule i retning af den panteisme, jeg oplever.

Jeg skal i øvrigt ikke gøre mig klog på Helligånden i kristendommen, men hører da gerne, hvis nogen kan sige noget herom.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31954 - 22/04/2021 09:22 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Når jeg så fra denne position ser over mod kristendommen, er det jo, at røsten fra den brændende tornebusk og Helligånden - som jeg ser det - måske/måske ikke peger en smule i retning af den panteisme, jeg oplever.


måske/måske ikke stortchock

###

Panteisme: Gud og verden er et – mens jødisk og kristen tankegang vel understreger forskellen mellem Gud og verden

Hvis gud i panteismen er alt og i alt – hvem denne gud så er - må man formode dette er fra det eksisterendes livs start, derved udelukkes både gud Jahve der taler gennem en engel i tornebusken for at gi Moses en opgave, men også helligånden, da den jo gives – forstås kommende udefra til kristne som en hjælper.

Så hvor kommer det der gud er alt og i alt fra – hvem/hvad er det andet end en fornemmelse/opfattelse?

Forstår jo ikke det der med gud i panteismen, for der er jo et hav af guder - men der er vel også tale om en skabergud

***
Top Svar Citer
#31955 - 22/04/2021 14:29 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Den form for panteisme, du beskriver, er ikke, hvad jeg oplever/fornemmer/ikke kan løbe fra blinker
Så hvad du skriver i dit seneste indlæg om panteisme er ikke rigtig relevant for mig.

Det, jeg oplever, er på en måde meget simpelt: Fornemmelsen af guddommelighed i alt.

Mere er der egentlig ikke, men det har jo nogle konsekvenser:
- opfattelsen af mennesket som overordnet i forhold til alt andet bukker under.
- at fornemme det guddommelige er skønt, men det er jo ikke det samme som at forstå.
Hvorfor skulle også netop vi mennesker være så kloge. Ser vi os selv i universet er det vel ret ligetil blinker
- fornemmelsen fører i stedet til: altomfattende kærlighed heart
Det er derfor jeg i min underskrift har: agnostisk: ikke vidende og pan"teist": gåseøjne om teist. blinker

Og om der på nogen måde kan ses nogen lighed mellem "det guddommelige i alt" og kristendommens "Helligånden" ved jeg jo ikke blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 33 af 59 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk