annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 59 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31570 - 19/02/2021 19:46 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Selvfølgelig kan jeg bare skrive herinde, men jeg har brug for at få styr på tingene, og det kan en hjemmeside hjælpe mig med. Hvor står jeg henne...

http://aarsskriftet-critique.dk/2017/07/det-er-tid-til-en-ny-reformation/

Hvad er sandheden...

https://www.youtube.com/watch?v=kz_fsb52jpw

Kan vi blive enige om noget...

https://www.youtube.com/watch?v=XNztk9AQ3KI

Er du ikke nysgerrig...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31655 - 04/03/2021 19:18 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
I mit startindlæg i denne tråd forsøgte jeg at introducere panteisme.
Det gjorde jeg nok ikke særlig godt, men det var jo også nyt for mig, og det var alene båret af en nu til stadighed værende fornemmelse - jeg har - af, at hvad vi - nok alt for frækt - kalder Gud, er værende i alt - og meget muligt også hævet over alt (det sidste her kan jeg ikke fornemme, og det tror jeg heller ikke, jeg skal "gramse" på).

Efterhånden er det blevet mere klart for mig, at dette ikke for mig er en tro, nej, det er en fornemmelse, en oplevelse, en følelse - ja vel egentlig en intuition - noget, som jeg ikke kan løbe fra, hvad jeg bestemt ej heller har lyst til blinker

Det er egentlig så enkelt og ligetil - om end det jo er et mirakel - men det fører jo til, at vi mennesker ikke er noget særligt begunstiget - nej, vi er begunstiget på lige fod med alt andet, og det må jo betyde, at vi skal finde vores rette plads i verden - ikke som verdens herskere - men med fuld respekt for - og på lige fod med - alt andet.

Siden vi mennesker bredte os her på kloden har vi brugt vore gode evner til at tilpasse os, så vi kunne overleve - og blive mange - men med vore tekniske evner har vi mistet ydmygheden, så i stedet for at vi tilpasser os, så har vi søgt at tilpasse verden efter vore ønsker - samtidig med at vi er vokset vildt i antal - og stadig gør det.

Hvis ikke vi begriber at klimakrise og pandemier er de første advarsler om vores overmod og forstår, at det er os - og ikke verden - der skal tilpasse - ja, så har vi vel ikke fortjent bedre end, hvad der så nok uden tvivl venter os.
Men hvis vi begriber det, og tilpasser os - både i antal og aktiviteter - tror jeg på en fremtid i ydmyg lykke smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31658 - 06/03/2021 15:19 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
At opleve tilværelsen - verden - panteistisk har nok flere konsekvenser, end jeg kan overskue.
Men en af dem må være, at "det onde" også er Gud.

Og så kommer jo spørgsmålet, om begrebet "det onde" er noget, der alene hører hjemme i forestillinger om, at mennesket er verdens centrum.
Hvis vi ser det sådan, at mennesket ikke er hævet over alt andet, men derimod er på lige fod med at andet, så forsvinder "ondskaben" vel ud af tsunamier, jordskælv, vulkanudbrud, lynnedslag og tørke m.m.

Tilbage bliver vel så alene "ondskab" mennesker imellem, såsom mord, vold, undertrykkelse og røveri, og som jo er forårsaget af mennesker, der har udviklet sig på en uheldig måde med deres arv og de miljøpåvirkninger, de er blevet udsat for.

Men er det Satans værk? Er Satan ikke bare en bekvem opfindelse, der fritager vi medmennesker fra vores ansvar for at få dem, der er kommet galt afsted, ind på et bedre spor?
Jeg tror Satan er en bekvem illusion.

En anden konsekvens af panteisme er nok, at afstanden til mange ateister bliver mindre.
Ateister plejer ikke at benægte naturens love, men i panteisme er naturen jo Gud blinker

At opleve/fornemme, at Gud/det guddommelige er i alt, det er for mig en nærmest uimodståelig inspiration til at elske alt.

Dér, hvor jeg tror, det kan gå galt, er, hvis vi mennesker søger at begribe Gud/det guddommelige - som jo egentlig alle de andre religioner gør - og strides om.
Sådant tilkommer ikke os mennesker. Det er stupidt hovmod, tror jeg blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31660 - 06/03/2021 16:10 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg er ikke blevet meget klogere på tingene halvfuld Alt er guddommeligt og hvad så? Vil det sige, at universet ikke gentager sig selv...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31661 - 06/03/2021 17:02 Re: Panteisme [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Alt er guddommeligt og hvad så?
Min replik:
Svaret får du, hvis du oplever det smiler

Du skriver også:
Citat:
Vil det sige, at universet ikke gentager sig selv...
Min replik:
Det har jeg ingen anelse om - og jeg kunne end ikke drømme om at spekulere på det blinker
Jeg har mere end rigeligt i at opleve guddommeligheden i alt omkring mig - ja også i mig - og den derved spirende ydmyge kærlighed - meningen med livet - som jeg oplever det smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 59 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk