annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 32 af 59 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31940 - 20/04/2021 18:51 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Ja, det er nok svært at sætte sig ind i, hvis man ikke selv har oplevet det: at nærme sig - så langt man kan - det absolutte intet.
Men det er jo derfra, det udspringer: oplevelsen af alt det værende som et ufatteligt vidunderligt mirakel, som guddommeligt.

Og guddommeligt siger ikke noget om en Gud. Faktisk er det for mig sådan, at jeg opfatter forestillingen om en Gud som både alt for primitivt - og tillige som gramseri på det hellige.
Jeg opfatter det sådan, at vi mennesker ganske vist er mirakler, men det er alt andet værende også - og vi mennesker er ikke mere guddommelige end alt andet, og vi skal ikke - fornemmer jeg - søge at gøre os kloge på det guddommelige, men i stedet være taknemmelige for vores væren. Jo, jeg ved det godt, at dér røg alle religionerne overbord.

Du har jo ret i, at vi ikke behøver at kæmpe for vores daglige overlevelse, men spørgsmålet er måske om vi lever på lånt tid.
I de sidste 100 år er vi blevet fire gange så mange, og vores ressourceforbrug er steget voldsomt meget mere - efterladende enorme mængder af affald på jorden i havene og i atmosfæren.
Er vi færd med at udrydde os selv både med affald og med forstyrren af økologiske balancer, der bl.a. fører til pandemier? Mammon er nok en farlig "Gud".

Alle individer i biologisk liv ender med at dø.
Skal de alle have evigt liv efter døden?
Ligner det ikke snarere en ønskedrøm?

Meget biologisk liv mislykkes - mutationer i meget høj grad - men med en enkelt supergevinst imellem.
Det er svært at acceptere - men vi er jo nødt til det.

Er man selv ikke voldsomt trængt eller truet, er der plads til dét, som jeg tror/fornemmer er meningen, og som jeg oplever opstår sontant: at elske alt værende smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31943 - 21/04/2021 11:31 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Og guddommeligt siger ikke noget om en Gud. Faktisk er det for mig sådan, at jeg opfatter forestillingen om en Gud som både alt for primitivt - og tillige som gramseri på det hellige.

Thjaaee … at du ikke vil bruge ordet gud og samtidig mener, det er primitivt og gramseri på det hellige, er da vist en spøjs holdning at ha som panteist hvor gud er alt og i alt - også dét - at du bruger ordet guddommeligt.


Når tanken nu er, at det guddommelige og hellige som iboende i alt levende er gud, men du ikke vil acceptere ordet gud, hvordan kan du så forsvare, du er pateist?


Ser godt du skriver: en gud ... men du kan måske så forklare, hvad det er for noget gud, der er alt og i alt?


***



Redigeret af Tikka (21/04/2021 11:39)
Årsag til redigering: tilføjelse
Top Svar Citer
#31944 - 21/04/2021 13:14 Re: Popcorn time ... [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret


Tikka...
Man må beundre den tålmodighed du udviser ved at respondere seriøst på det ævl, der konstant vælter ud af Arne Thomsen. Dine klare argumenter er desværre spildt på hr. Thomsen som ikke ville genkende et ræsonnement, selv om han fik det tatoveret på sin håndryg.

LB

.
Top Svar Citer
#31949 - 21/04/2021 17:31 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Når jeg bruger udtrykket "det guddommelige" er det med en vis tøven, fordi jeg derved definerer - sætter grænser omkring.
Og hvis jeg også bruger ordet "Gud" begrænser jeg yderligere til en slags menneskelignende person, såsom en faderskikkelse.

Min fornemmelse er, at - hvad jeg i mangel på bedre kalder "det guddommelige" - ikke er noget, vi mennesker kan beskrive.
Det nærmeste, vi kan komme det, er - tror jeg - kristendommens "Helligånden".

DEN STORE DANSKE siger herom bl.a.:
Citat:
I den vestlige tradition er Helligåndens virke først og fremmest set i relation til menneskers frelse. Derimod har den østerlandske tradition i højere grad fremhævet, at Helligånden også er virksom og skabende i den ikke-menneskelige natur.

I nyere økumenisk debat er dette universelle eller kosmiske perspektiv trådt tydeligere frem. Således lød mottoet for Kirkernes Verdensråds 7. generalforsamling i Canberra i 1991: "Kom, Helligånd: Forny hele skabningen".
Kristendommen gør jo tydeligvis Helligånden til en kraft, og min fornemmelse er, at også her indskrænker vi mennesker noget, der er ufatteligt større, til alene en kraft. Det var det, jeg mente med udtrykket: at gramse på det hellige

Jeg kommer til at tænke på Moses ved den brændende tornebusk, hvor Kristeligt Dagblad om svaret:
Citat:
Jeg er den, jeg er!
skriver:
Citat:
Da Moses som ung hyrde opdagede den brændende tornebusk i ørkenen og hørte en stemme, der sendte ham ud for at befri israelitterne, havde han temmelig mange indvendinger. Han regnede i øvrigt heller ikke med, at han kunne få folk med sig, bare fordi han kom og fortalte, at han havde hørt en røst fra en tornebusk.

Jeg glæder mig over, at du orker vores dialog, og håber, at have tydeliggjort, hvorfor jeg fornemmer, at det er alt for primitivt at opfatte det guddommelige, som en fader - eller en søn - men mindre primitivt en hellig ånd, der kan inspirere til altomfattende kærlighed, når der er kræfter til det smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31950 - 21/04/2021 17:39 Re: Popcorn time ... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej LB Anonym.
Håber, det har lettet dig at slippe noget galde ud.
At du ikke begrunder dine påstande - og ej heller præsenterer, hvor du selv står, siger mig, at du blot trængte til at brokke dig blinker
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 32 af 59 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk