annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 13 < 1 2 3 4 5 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31291 - 28/12/2020 16:47 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Tak for vejledningen tommelop


Skal lige se den nogle gange...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31292 - 28/12/2020 16:58 Re: BibleProject [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Godt gået! smiler

Jeg håber, at Arne ser med. På under ét minut (det første minut) fortæller og visualiserer videoen det tema, jeg har understreget i Arnes og min dialog.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#31293 - 28/12/2020 23:11 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Hvad er pointen i videoen? At mennesket valgte forkert og skal reddes fra sit valg...

Håber jeg har ramt lidt plet ler

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31294 - 29/12/2020 00:39 Re: BibleProject [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg har set videoen, og jeg fik det indtryk, at Gud skabte verden (kosmos?) ud af kaos.
Men hvor kommer kaos fra?
Det forvirrer mig.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31295 - 29/12/2020 11:32 Re: BibleProject [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan og Arne

JAN
Citat:
Hvad er pointen i videoen? At mennesket valgte forkert og skal reddes fra sit valg...

Håber jeg har ramt lidt plet


Det er vist ikke helt ved siden af smiler Mon vi kan komme konteksten og indholdet for dette valg nærmere?

Gud har skabt en smuk verden ved at fordrive kaos og skabe orden.
* Hvilken rolle giver Gud mennesket i denne verden?
* Hvordan reagerer mennesket på denne rolle? Hvad vælger mennesket?
* Hvilke konsekvenser får dette valg?
* Hvad er løsningen?

(Læg mærke til, at videoen i begyndelsen forklarer, hvad det vil sige at være skabt i Guds billede).

ARNE
Citat:
Jeg har set videoen, og jeg fik det indtryk, at Gud skabte verden (kosmos?) ud af kaos.
Men hvor kommer kaos fra?
Det forvirrer mig.


Jeg har selv tænkt over dette. Men jeg tror, at det her er vigtigt at "blive i fortællingen". Fortællingen ønsker at bringe os nogle pointer og temaer om forholdet mellem Gud, Menneske og Verden. Nemlig, at mennesket er sat til at bringe Guds orden og herredømme ind i verden og få den til at blomstre. Give verden struktur. Her er 'kaos' modpolen til denne blomstring af verden, som vi skal facilitere.

I Bibelen er havet ofte symbolsk for kaos. Guds ånd svævede over vandene, læser vi i Bibelens andet vers. Det er dette vand, som Gud skiller. Det er dette vand, som bryder igennem i historien om Noah. Det er dette vand, som Jesus går på.

Tror jeg på, at Universet er fuld af vand, skilt af en hvælving? Nej.
Tror jeg på, at verden engang blev oversvømmet af vand? Nej.
Tror jeg på, at Jesus gik på vandet? Nej.

Men disse historier er heller ikke den overordnede fortællings eksplicitte pointer. De er blot disse pointers klædedragt. De egentlige pointer og temaer, som jeg ser det, er, at:

* vi mennesker er ment til at fortsætte Guds arbejde med at skabe en verden fuld af skønhed. (Gud driver vandene væk).
* verden vil blive ramt af negative kræfter (gå tilbage til en tilstand af kaos-vandene), hvis vi mennesker ikke opfylder vores rolle at bringe Guds lys og orden ind i verden ved at leve 'det gode liv' (Arne, du har selv været lidt inde på nogle tanker om Corona-epidemien).
* Jesus opfyldte menneskets kald som Guds repræsentant på jorden og kunne derfor holde sig 'oven vande', vade på de kræfter som truer med at opsluge en god verden, hvis vi lader hånt om at blive i Gud. Og han sætter mennesket fri til at opfylde samme rolle (Peter kom ud på søen til ham).

Troede Ancient Israel selv på, at verden var omgivet af vand, som blev holdt bort af en hvælving? Måske. Og visse elementer fra dette deres verdensbillede (vandene fx) blev så deres medium at forkynde de egentlige pointer via, nemlig pointer om forholdet mellem Gud, menneske og verden; at vi mennesker har et særligt kald - Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den (v. 28).

De kaotiske vande o.l. er så at sige fortællingens klædedragt, som får fortællingens egentlige pointer til at nå os på et intuitivt forståelsesniveau.

Det samme gælder historien om Adam og Eva i Edens Have. Var der en egentlig have? Nej. Der er tale om drømmelignende billeder, som når os på et intuitivt niveau med en forståelse af, at Guds projekt med mennesket blev forkastet, før det kom ordentligt i gang. Et projekt hvor Gud og mennesker skulle skabe en smuk verden sammen, og hvor mennesket havde fået autonomi til at deltage (ulig de omgivende kulturers fortællinger hvor mennesket var en slave af guderne). Jeg forestiller mig, hvordan Edens Haves rigdomme skulle flyde ud i resten af verden via den flod, som udsprang i haven og strømmede ud i verden. Måske den en dag skal strømme igen. Floden er ikke en flod i bogstavelig forstand; den er et fortællemæssigt virkemiddel til at fortælle om den egentlige pointe: At mennesket ved at reflektere Gud ind i Guds skabelse kan berige hele verden og få den til at blomstre.

Det er sådan, jeg ser det.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 13 < 1 2 3 4 5 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk