annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 32 af 38 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30174 - 04/06/2020 00:17 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg tror dette scenarie ville være rigeligt til at overbevise os om Jesu fortsatte eksistens:

http://www.vandrermodlyset.dk/m-a29.htm

http://www.vandrermodlyset.dk/m-ko29.htm

Du nævner disse mennesker:

N.T. Wright
Mike Licona
Dale C. Allison
Bart Ehrman
(Og mange flere)

Måske de ville have godt af at læse Vandrer mod Lyset? Tænke lidt andre tanker? Blive inspireret?

Citat:
1) Hvis Gud skulle "kæmpe" sig frem, hvad er det så for en virkelighed, han er blevet placeret i? Så kan han jo ikke være Skaberen med stort S

Vandrer mod Lyset siger bare at der fandtes fire "ting" fra evighed af - tanken, viljen, lyset og mørket. Tanken og viljen startede så med at befinde sig på grænsen af lys og mørke og skulle gennem en proces for at forene sig i lyset.

Citat:
2) Hvis Gud skulle "kæmpe" sig frem, hvilke kræfter har han så? Hvordan er han defineret i forhold til styrker, svagheder, karakteristika? Og hvad er årsagen bag hans væsen/karakter? Så kan han jo ikke selv være den 'første årsag'.

Jeg tror Guds væsen er formet af vandringen mod lyset.

Citat:
Vi står i så fald med noget mere grundlæggende. Hvis dette mere grundlæggende i sig selv er kontingent, på en given måde (sådan, ikke sådan), så må vi igen finde årsagen bag. En uendelig regres er ikke en mulighed. For ethvert led på en sådan kæde, kan ikke eksistere/være manifesteret, idet hvert led kræver et andet led, som heller ikke kan eksistere uden endnu en bagvedliggende årsag, som jo heller ikke kan eksistere uden ... osv. osv. Ingen årsag/virkning på kæden kan være aktualiseret.

Derfor - fordi der i det hele taget er NOGET - så må der også være Det Absolutte, Det Selvberoende, Den Yderste Virkelighed. Dette vælger de store religioner at kalde Gud.

Som jeg forstår det er årsagen til det hele tanken og viljens forening i lyset.

Citat:
Vi har fået frihed. Men vi er begrænsede, så tingene kan gå galt. Det gjorde det, Syndefaldet. Men Gud vil frelse sin skabelse. Og det gjorde han ved at sende sin Søn. For Jesus er også et menneske, den suveræne billedbærer. Gud vil have os mennesker med på vognen.

Hvis Gud ville knipse med fingrene, hvad så med vores frihed?

Men Gud har jo - ifølge dig selv? - tænkt sig at knipse med fingrene på et tidspunkt? Hvorfor ikke nu?

Citat:
Og så lige et vigtigt ord fra mig: Jeg er jo bare en abe, Jan. En abe. Et æsen. Et fjols. Du må ikke tro på noget som helst af, hvad jeg siger, uden at undersøge det. Det skal give genklang hos dig. Tro ikke, at jeg er nogen autoritet. Jeg er et fjols. Intet andet.

Du er et ungt og evnerigt menneske som ønsker alle det bedste 🍺

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30176 - 04/06/2020 03:51 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Arne

Tak for responsen tommelop

Jeg ville bare have dig med ud på dansegulvet heart

https://www.youtube.com/watch?v=xI68A-rntIk

Men det er du vist ikke meget for halvfuld

https://www.youtube.com/watch?v=otna9Pe3jWg

Skal vi ikke snart holde en fest ler

https://www.youtube.com/watch?v=-crgQGdpZR0

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30178 - 04/06/2020 23:59 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
Men Gud har jo - ifølge dig selv? - tænkt sig at knipse med fingrene på et tidspunkt? Hvorfor ikke nu?


Jeg tror, at det er fordi, at menneskeheden frivilligt skal rejse sig og blive parate til den kommende tidsalder (og først skal alle mennesker få at høre). Gud ønsker at stråle sit lys gennem os mennesker. Ikke noget fingerknips, men samarbejde og viljen til omvendelse.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#30179 - 05/06/2020 14:39 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Citat:
Jeg tror, at det er fordi, at menneskeheden frivilligt skal rejse sig og blive parate til den kommende tidsalder (og først skal alle mennesker få at høre). Gud ønsker at stråle sit lys gennem os mennesker. Ikke noget fingerknips, men samarbejde og viljen til omvendelse.

Børnene skal altså fortsat lide fordi der er nogle "paphoveder" som ikke vil samarbejde og omvende sig? Som sådan har Gud tænkt sig at vente på at disse mennesker har forladt kloden? Men ville vi så ikke leve i en fredelig verden? Kun bestående af kristne?

Når nu alle mennesker om tusind år lever i fred og harmoni med hinanden og der stadigvæk ikke sker nogen forvandling af kosmos, kan vi så blive enige om, at du ikke havde ret i denne tanke?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30180 - 05/06/2020 16:35 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
Børnene skal altså fortsat lide fordi der er nogle "paphoveder" som ikke vil samarbejde og omvende sig?


At der overhovedet er lidelse, er for mange et argument for, at Gud ikke eksisterer.

Andre kan godt acceptere lidelse og tænker hen i retning af David Bentley Hart:

“One is confronted with only this bare choice: either one embraces the mystery of created freedom and accepts that the union of free spiritual creatures with the God of love is a thing so wonderful that the power of creation to enslave itself to death must be permitted by God; or one judges that not even such rational freedom is worth the risk of a cosmic fall and the terrible injustice of the consequences that follow from it.”

Citat:
Som sådan har Gud tænkt sig at vente på at disse mennesker har forladt kloden?


Jeg tror, at tanken er, at De Gode Nyheder om, at Jesus er konge, skal nå ud over hele verden. Wright har et billede af, at vi er musikinstrumenterne, som skal gøres klar - så kan Guds musik spille!

Guds musik kan ikke spille, uden at vi - musikinstrumenterne - vælger Gud til. Gud har delt sin magt med os og vil stråle sit lys ud i skabelsen gennem os.

Citat:
Når nu alle mennesker om tusind år lever i fred og harmoni med hinanden og der stadigvæk ikke sker nogen forvandling af kosmos, kan vi så blive enige om, at du ikke havde ret i denne tanke?


Det er fjollet at stille det sådan op, synes jeg. Det svarer jo til, at jeg siger: "Hvis det nu en dag i fremtiden viser sig, at jeg har ret i A, og at du tager fejl i B, kan vi så den dag blive enige om, at jeg havde ret i A, og at du tog fejl i B?"

Og hvilken tanke har jeg overhovedet, Jan? Jeg har læst nogle fængslende tanker om kristendommen. Det er dem, jeg deler. Tro ikke, at jeg ikke selv stiller spørgsmålstegn ved alt muligt.

Hvordan er der efter din opfattelse af det guddommelige plads til lidelse?

Og hvornår skal vi gå videre med læsningen?
* Det Nye Testamente.
* Kristi Efterfølgelse.
* Den Evige Filosofi. (Har du fået bogen).

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 32 af 38 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk