annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 38 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29876 - 06/05/2020 15:56 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka, ABC og HansKrist

Tikka:
Citat:
Nu ved jeg ikke hvilken ny pagt, du tænker på, men med den nye pagt – som Jesus indgik med sine udvalgte disciple, er der vel stadig tale om guds udvalgte folk Israel. (?)

De var jo alle jøder og stadig Guds udvalgte folk Israel.(?)


Jeg tror, at tiden med Jesus udgjorde et spændingsfelt mellem Jesu liv og virke på den ene side og hans død og opstandelse på den anden side. Et spændingsfelt mellem De Fortabte Får af Israels Hus på den ene side og Missionsbefalingen om at gøre Alle Mennesker til Jesu Disciple på den anden side.

I dette spændingsfelt rekonstitueres Israel omkring Jesus selv, og hans jødiske disiple er virkelig ment til at være et verdens lys og et hus højt på et bjerg, men hans død og opstandelse bevirker, at alle skel mellem folkeslag nedbrydes, og De Gode Nyheder er for alle på en måde, så alle kan blive hans disciple.

Pagten gælder alle, som bryder brødet og drikker vinen til hans ihukommelse.

Jesus ville virkelig gerne få Israel til at stråle, som det var ment til. Være et fyrtårn i verden. Men den religiøse elite stod i vejen. Selv strålede han så kraftigt, at hedninge rundt omkring så hans lys, selv om han var sendt til de fortabte får af Israels hus. Matt. 15:24 -

»Jeg er ikke sendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.«

Men i hans død og opstandelse blev lyset sat fri og farede ud over hele verden. Matt. 28:19 -

Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple

Med andre ord, så tror jeg ikke, at han fra dag ét gik og ventede på, at han skulle slås ihjel, så Guds plan kunne fortsætte. Jeg tror, at han forsøgte at vække Israels hjerte. Men hans lys strålede så kraftigt, at det onde ville gøre alt for at kvæle det. Og dét satte den overraskende fase af planen i værk - Jesu død og opstandelse ... og Helligåndens tilgængelig for enhver troende.

ABC:
Citat:
På bjerge har man ligesom overblik over situationen?


Jo, men ikke over hele verden, som jo er rund. Det, jeg forsøger at sige, er ikke, at forfatteren til Matthæus tog fejl ved at skildre Jesu fristelser, som han gjorde, men at det ikke skal tages strengt bogstaveligt. Forfatteren har ganske ret i, at vi bør forkaste enhver drøm om verdslig magt til fordel for tjenergerningen.

HansKrist:
Citat:
Findes den hellige ånd og kunne den besvangre Maria.

Det er teologi, teologisk tænkning, og sådan har også forfatteren tænkt. Forfatteren ved han skriver teologisk, så det er ikke et forsøg på at sige Maria ikke har været i kontakt med en mand, hun er altså ej heller ifølge forfatteren blevet gravid via den hellige ånd.

Også derfor vi hos Paulus ikke finder skyggen af en sådan tankegang. Der er ikke det mindste spor hos Paulus af en sådan tænkning, tværtimod siger han som jeg gør flere steder at Jesus er et menneske blevet til som alle os andre.

Så hvis vi mennesker ikke forstår teologisk billedssprog og symbolik, kan vi begynde at vrøvle og for resten af vores liv blive forhindret i ægte gudsliv og spiritualitet.


Og:
Citat:

Et menneske skal kunne skelne mellem en teologisk biografi fyldt med symbolik og andet stof der er forstandig intelligent læsning.

At skrive teologiske biografier er en litterær genre, og behøver ikke, og skal ikke nødvendigvis være i god overensstemmelse med virkeligheden. Det er teologisk symbolsk tænkning og jo mere vi tar tingene for bogstaveligt jo mindre andel i sandhedens ånd, og Guds Ånd, har vi.


Jeg er meget enig.

Og vi finder også dette i Matt. kap. 2:

Da de var rejst, se, da viser Herrens engel sig i en drøm for Josef og siger: »Stå op, tag barnet og dets mor med dig og flygt til Egypten, og bliv dér, indtil jeg siger til. For Herodes vil søge efter barnet for at slå det ihjel.« Og han stod op, og mens det endnu var nat, tog han barnet og dets mor med sig og drog til Egypten. Og dér blev han, indtil Herodes var død, for at det skulle opfyldes, som Herren har talt ved profeten, der siger: »Fra Egypten kaldte jeg min søn.«

Egypten nævnes meget muligt, fordi at Israel blev hentet ud af Egypten. Deres befrielse ved Moses. Deres Exodus, deres udvandring. Jesus er det nye Israel.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#29880 - 06/05/2020 18:23 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jesus gik altså ikke op på bjerget - et virkeligt bjerg - og talte med sine disciple? Hvorfor vælge et bjerg som "scenen" for belæringen? Min umiddelbare tanke er at bjerge er knyttet til overblik? Måske du hænger dig for meget i at jorden er rund halvfuld

https://www.youtube.com/watch?v=WwPStbxD51E

Hvor er vi nået til i læsningen heart

Your friend forever

Jan
Ps. Jeg vil bare være mig selv yeah
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29882 - 06/05/2020 19:59 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Citat:
Jesus gik altså ikke op på bjerget - et virkeligt bjerg - og talte med sine disciple? Hvorfor vælge et bjerg som "scenen" for belæringen? Min umiddelbare tanke er at bjerge er knyttet til overblik? Måske du hænger dig for meget i at jorden er rund


Nå, jeg troede, at du spurgte til, da Jesus blev fristet:

Igen tog Djævelen ham med sig, denne gang til et meget højt bjerg, og viste ham alle verdens riger og deres herlighed og sagde til ham: »Alt dette vil jeg give dig, hvis du vil kaste dig ned og tilbede mig.«

Men du taler altså om bjerget, hvor Jesus holdt sin Bjergprædiken!

Forklaringen på dit spørgsmål er, så vidt jeg ved, at Jesus sammenlignes med Moses. Moses gik jo op på Sinaibjerget, hvor han modtog tavlerne med de ti bud.

På det bjerg, hvor Jesus prædiker, fornyer han buddene.

Men læg så også mærke til, at I Lukas-evangeliet (kap. 6) står han på en slette:

Sammen med dem gik han ned, og han stod stille på en slette; og der var en stor skare af hans disciple og en stor mængde mennesker fra hele Judæa og Jerusalem og fra kystlandet ved Tyrus og Sidon.

Så følger saligprisningerne og veråbene.

Man kan selvfølgelig gætte, at Jesus har holdt samme grundlæggende prædiken flere forskellige steder - på et bjerg såvel som på en slette (og måske andre steder) - eller man kan forestille sig, at det er et litterært virkemiddel fra Matthæus-evangeliets forfatters side, hvor han sammenligner Jesus med Moses.

Hvad synes du så om hans bud og hans ord fra Bjergprædikenen?

Når de dit hjerte, som jeg sikkert ville have spurgt i gamle dage griner Jeg håber, at HansKrist lytter med og tænker på de gamle dage med mig nu ler heart

Kh Thomas
Top Svar Citer
#29884 - 06/05/2020 21:31 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
På bjergets top er du nærmere himlen, sådan kan det i hvert fald føles - og mon ikke det er derfor vore kirker ofte ligger højt.
Dét i bjergprædikenen, der griber mig mest, er: Salige er de rene af hjertet.

I Østen hører vi ofte: Oh du juvel i lotusblomsten, der vist nogenlunde betyder det samme blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart
Top Svar Citer
#29891 - 07/05/2020 12:00 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg skulle have startet med...taler vi forbi hinanden...

Det er desuden ikke min mening at storme afsted med læsningen, så...

Men nu er vi nået til Matthæus 5-7.

---------------

Kapitel 5-7

Det er en masse belæringer forfatteren har fået samlet sammen.

Forstår du det hele?

Fadervor

Er der noget galt med den bøn:

http://www.vandrermodlyset.dk/m-k01.htm

Hvordan skal vi bede?

Var der iøvrigt tale om et bestemt bjerg? På bjerge har man ligesom overblik over situationen?

--------------

Du har forholdt dig lidt til dette...

Din forklaring med Jesus og Moses kan meget vel være rigtig.

Jeg synes det er godt med nogle belæringer.

Kan ikke lige sige, at jeg forstår, eller er enig i det hele, så...

Måske du gerne vil kommentere på dem?

Saligprisningerne

Jordens salt og verdens lys

Om loven

Om vrede

Om ægteskabsbrud

Om skilsmisse

Om at sværge

Om gengældelse

Om fjendekærlighed

Om almisse

Om bøn

Fadervor

Om faste

Skatten i himlen

Legemets lys

Om bekymringer

Om at dømme andre

Perler for svin

Om bønhørelse

Den gyldne regel

Den snævre port

Om falske profeter

Lignelsen om huset på klippen og huset på sand

Jesu myndighed

Vi kan også bare nøjes med Fadervor? Den er jo lidt anderledes formuleret end denne bøn:

http://www.vandrermodlyset.dk/m-k01.htm

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 38 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk