annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 24 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29799 - 01/05/2020 22:16 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Indsendt af: Arne Thomsen
Ordene fra Paulus er iflg. den danske bibel:
Citat:
Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.
Hvis din tydning er rigtig, skulle der vel have stået: "ligesom vi alle er kendt fuldt ud".
Den autoriserede tekst er jo "jeg selv" og ikke "vi alle" - ikke just næstekærligt - og i så fald vel heller ikke rigtig af interesse for andre end Paulus selv.

Hvis din tydning er rigtig, skulle der vel have stået: "ligesom vi alle er kendt fuldt ud".

Det mener jeg ikke.
Der er jo et skift i teksten mellem den fælles forståelse og hans egen erkendelse.

***
Top Svar Citer
#29800 - 01/05/2020 22:20 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Lad os tage dem i den rækkefølge tommelop

Det Nye Testamente

Kristi Efterfølgelse

Den Evige Filosofi

Måske du kunne knytte nogle ord til læsningen af bøgerne...

Min hjemmeside anså jeg iøvrigt for færdig:

http://thebeginning.one/

Men den kan nok forbedres...

Der er desuden dette debatforum som kunne have interesse for dig:

http://hindudharmaforums.com/forum.php

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29802 - 02/05/2020 00:43 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Jo Anonym.
Måske har du ret - og måske har du ikke.
Jeg fandt det samme sted i den engelske version:
https://www.biblica.com/bible/niv/1-corinthians/13/
Citat:
12 For now we see only a reflection as in a mirror; then we shall see face to face. Now I know in part; then I shall know fully, even as I am fully known.
Hvem kan afgøre overbevisende?
Åbenbart ingen af os.
Har sendt forespørgsel til KU, Det teologiske fakultet, men om de svarer, det ved jeg jo ikke blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29803 - 02/05/2020 07:18 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Du/vi skal leve os ind i teksten, og læse jeg som os selv, det har intet at gøre med at det nu kun er Paulus

På samme måde her:

"Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig" Gal 2,20 også her begynder Paulus med vi og slår over i jeg, ikke for at det nu kun gælder ham, men for at gøre læsningen mere interessant og vedkommende

Også langt det fleste steder hvor Jesus siger jeg, skal vi forstå det som os selv

Hverken Jesus eller Paulus anstrenger sig så voldsomt for at ekskludere os, men for at inkludere os

Det der gælder for os alle, gælder også for den enkelte,

Vi er i KRISTUS - men også den enkelte er i KRISTUS

-0-0-0-0-0-

Men godt nok noget mærkeligt at studse over og gøre et nummer ud af,

Hvis du var fortrolig med at læse Paulus og levede dig ind i teksten ville du slet ikke få problemer

Virkelig søgt, og kunstigt

Og bibelfundamentalistisk,

Det er nu forståelsen der er vigtig og ikke bogstavelige læsninger

Teksten burde blive levende og kravle på os

her hvor sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin.


At stoppe op her og stille et spørgsmål til en bibellærd viser at vi har læst uden Helligåndens hjælp, uden at være inspireret og motiveret

Gad vide om det ikke også er afledningsmanøvre, der igen igen skal lede bort fra hvad vi egentlig fra først af drøfter
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29804 - 02/05/2020 11:16 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Hanskrist]
Thomas
Uregistreret

Hej HanskKrist og Arne

Arne:
Citat:
Jeg vil dog tilføje, at det ikke blot er "resignation", der motiverer mig. Det er også en fornemmelse af, at det ikke er det rette at gøre, at søge at "omklamre og analysere Gud".


Jeg tror, at vi er meget tæt på hinanden i en forståelse af, hvordan vi nærmer os Gud, når du skriver, at han ikke skal "omklamres og analyseres". For hverken jeg - ej heller de kristne filosoffer er jeg sikker på - tror, at vi kan omklamre, fastholde, dissekere, obducere Gud. Pille Gud fra hinanden. Få kontrol over Gud.

Jeg tror, at hvis du tror, at det er det, vi gør, når vi rækker ud efter Gud med alt, hvad vi har - også vores sprog som uundgåeligt nærmer sig det poetiske, når vi rækker ud efter Gud selv - så gør du os uret.

Citat:
Samtidig er for mig vi menneskers længsel efter det guddommelige i sig selv noget smukt, og det er sådan jeg opfatter - og holder af - religionerne.

Helt sikkert. Ikke desto mindre må jeg give HansKrist ret i følgende:

HansKrist:
Citat:
Nej, som med Jesus, gælder at Jesus og Paulus kendte Gud og levede i communion og kommunikation med Gud, de havde begge Guds Ånd, som de var drevet af og grebet af, og de kendte Guds Ord og Tanker og Vilje, fordi de begge lod Gud komme til udtryk i deres liv.

Paulus siger mod slutningen af sit liv at han kun gider tale om det som KRISTUS har virket og gjort igennem ham = med hvad Ånden, Guds Ånd, Gud Helligånden har udvirket.

Så der er tale om participation (1)* (i KRISTUS Gudsmystik) mere end der er tale om religiøs længsel efter det guddommelige, for Gud og det guddommelige var deres liv, en fuldstændig integreret naturlig del af deres liv og især virke, da de havde deres handlingsbasis i Gud. Hvad de længtes efter var at KRISTUS blev alt i alle og Guds Riget derigennem ville manifestere sig.


Jeg tænker, om dette er klarere for dig, end hvad HansKrist ellers skriver. For mig er det faktisk en suveræn pointe, jeg endnu ikke havde fået bevidst fat på. Men han har jo fuldstændigt ret. Paulus og Jesus ikke bare længtes efter Gud, men levede allerede i Gud. Hele deres virke var søbet ind i Gud. For at vi også kunne leve i Gud og ikke bare længes efter Gud - men få tilfredsstillet vores længsel.

HansKrist
Citat:
Og næppe to har revet og flået i hinanden som Thomas og undertegnede, men Guds Kærlighed KRISTUS førte os sammen til sidst.


Dette ved du også, Arne. Du ved, hvordan vi opførte os over for hinanden tidligere.

Og HansKrist, jeg håber, at du nåede at se mit indlæg til dig: #29756 - 30/04/2020 09:30

Jeg overvejer stadig at foreslå folk fra fb-gruppen at komme herover til Trosfrihed og prøve kræfter med et ægte debatforum.

Arne:
Citat:
så glæder jeg mig over "stor kærlighed", men jeg savner "ydmyghed", ligesom det at kalde Gud "ham" for mig netop er "at trække Gud ned".


Måske hænger du dig mere i specifikke ord, end jeg gør. Faktisk skrev jeg om ydmyghed, hvilket du også citerede mig for just efter disse dine linjer:

"Ja, tænk bare på din egen ikon-oplevelse. Kunst! Det er faktisk en måde at "tale om Gud" på. Vel vidende at Gud overgår vores fatteevne kryber vi ydmygt nærmere for at hylde ham med det, vi har at hylde ham med. Hele vores væsen og hvad vi har af filosofi, poesi og kunst."

Og når jeg skriver "Ham", så er det ud fra traditionen. Jeg forestiller mig ikke, at Gud har et x- og et y-kromosom. Og det er besværligt at undgå at skrive "ham", når det ligger naturligt i vores sprog. Faktisk prøvede jeg at undgå det for at "række over kløften" til dig, men du fangede en misser.

Jeg håber, at du nu forstår min position bedre, og jeg glæder mig til at udforske din endnu nærmere, Arne.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 24 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk