annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 24 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29738 - 28/04/2020 17:21 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne og HansKrist

Jeg vil ikke stille mig imellem en interessant samtale halvfuld

https://www.youtube.com/watch?v=lWA2pjMjpBs

Min ekskæreste (mit barns moder) har også været på besøg idag (hun er uddannet pædagod), og jeg kom ind på tanker om yoga i skolerne som hun ikke var helt afvisende overfor, men hun var dog ligesom udmærket tilfreds med sådan som det foregik på nuværende tidspunkt...kort samtale, men afligevel et frø plantet i jorden...hun kom ind på Tai Chi i Kina (hun har dyrket Wing chun i sine unge dage...det var dengang jeg mødte hende...da dyrkede jeg karate).

https://www.youtube.com/watch?v=yXvyJDqqQec

Nu har min datter fundet en anden svigersøn, og jeg som var så glad for ham hun havde fundet og var sammen med i 4 år...sådan kan det gå, men jeg har hørt at han skulle være bedre eller mere kompatibel med min datter, så...han er professionel hokeyspiller (rulleskøjter) og giver min datter (ifølge hendes mor) et bedre modspil på mange planer. Har ikke mødt ham rigtigt endnu. Og så er han svensker (bosiddende på Grand Canaria). Har slet ikke haft overskud til at møde ham i min psykose. Forhåbenligt åbner resturanterne snart, så vi kan mødes omkring en god middag.

https://www.youtube.com/watch?v=2aK-ciz7mGI

Hvordan holde styr på det hele ler

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29739 - 28/04/2020 18:22 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du skriver til mig:
Citat:
Er der nogen som lider af storhedsvanvid, så er det da dig - plus en flok smileys
Det pirrer min nysgerrighed.

Min ydmyghed er i forhold til den værende verdens ufattelighed.
Og ligesom jeg ikke tror, man som uerfaren skal begynde at skille et gammeldags mekanisk armbåndsur ad, for at finde ud af, hvordan det virker, tror jeg heller ikke på, at man skal undersøge "det guddommelige", for at finde ud af, hvordan dét fungerer, men hellere skal bruge den del af "guddommeligheden", de evner man er blevet givet, det absolut bedste man kan - her og nu - overfor alt og alle - én selv medregnet.

Andre mener noget andet. Det blander jeg mig ikke i blinker

Jeg er spændt på, hvad det er for "huller i min tænkning" du har i tankerne.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29741 - 28/04/2020 19:22 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Det må stå hen i det uvisse blinker Du har mange positive tanker, men filmen knækker for mig med din sandsynlighed ler Hæng mig nu ikke op på noget halvfuld

Your friend forever

Jan


Redigeret af ABC (28/04/2020 19:24)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29742 - 28/04/2020 19:46 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Bruce MacLennan:


ABSTRACT

My goal is to outline an evolutionary neuropsychological foundation for spiritual andreligious experiences. Central to this account are concepts from archetypal psychology,which, on the one hand, explain the structure of common religious experiences, but, onthe other, are grounded in ethology and evolutionary biology. From this it follows thatcertain religious phenomena are objective, in that they are empirical, stable, and public.As a consequence, certain theological claims can be objectively confirmed or refuted.However, it would be a mistake to assume that this approach reduces religiousexperiences to the “merely psychological” or considers them inessential epiphenomena ina materialist universe. On the contrary, I will show that it demonstrates the compatibilityand even inevitability of transcendental religious experience—and its crucialimportance—to biological beings such as ourselves. (Along the way I will advance someconcrete hypotheses about the possible role of specific brain systems in religiousexperience.)

I. OVERVIEW

How can we achieve a unified understanding of the universe, which comprehends the physical, psychical, and spiritual dimensions of reality? In this chapter I will argue thatthe archetypes, as described in the psychological theories of Jung and his followers, provide the crucial link between the material and spiritual worlds: on the one hand, theyare grounded in evolutionary neuropsychology; on the other, they are the objectiveconstituents of the spiritual world. This might seem to reduce the spiritual realm to the“merely psychological,” or even to neural epiphenomena, but I will argue that this is amisinterpretation of the theory, and that the gods (or God) are objectively real andcrucially important for meaningful human life.An additional part of my goal is to show that science does not imply atheism, for certain theological propositions are consistent with, and indeed implied by, contemporaryscience. I also hope to show that the religious believer should not feel threatened byevolutionary theory, for it in fact implies the reality of a spiritual realm.

-0-0-0-0-0-

Jeg forlanger ikke Arne at du skal stikke næsen ned i denne ret svære engelske tekst, men jeg bringer det for at vise hvordan verden buldrer derudad såvidt de religiøse spirituelle spørgsmål. Men jeg tror rent faktisk at du godt som dyrlæge kunne magte teksten og med dine over 5000 indlæg og alle dine wikipedia opslag.

Hvorfor viser jeg dig teksten ovenfor?

For at vise dig at vi dag for dag til stadighed kan sige mere og mere om det religiøse spirituelle, at vi forstår det bedre og bedre, noget som uddyber og styrker vores religiøse spirituelle virkelighed. Og for at vise dig min position såvidt interesse i kristendom, teologi og den paulinske Spirit-Christology.


Jeg skal nok forsat præsenterer jer for kristendommen og da især den urkristne paulinske spiritualitet på et evolutionær neurobiologisk grundlag. Jeg har sagt at 1 Kor 2 der har vi hele arbejdsprogrammet eller udkastet til Jung's psykologi.

Og en lang række andre forhold såvidt den paulinske Spirit-Christology har jeg beskrevet på et neurobiologisk grundlag.

Hvis der er noget jeg ikke er, så er det abstrakt. Jeg er uhyggelig skamløs konkret og eksistentialistisk biologisk orienteret. Selvfølgelig vil jeg kunne virke abstrakt dersom man ikke forstår de naturvidenskabelige begreber jeg benytter mig af når jeg udlægger Paulus Spirit-Christology.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29744 - 28/04/2020 23:19 Re: Hvad vi lærer hos Paulus [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Lige en kommentar fra sidelinjen.
Din spirituelle orientering - hvis man kan kalde det dét - har jeg ikke evner at tage stilling til på anden måde end ved at respektere den.
Men dét, at du - menneskekærligt - handler aktivt til andre menneskers bedste, det beundrer jeg!!!

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 24 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk