annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 280 gæster og 268 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28597 - 19/11/2019 10:35 åndelig
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Man kan sige meget om profilen Hanskrist ...

... men åndelig er den ikke


med udgangspunkt i citatet ovenfor fik jeg lyst til at drøfte

Hvem er åndelig?

Hvad forbinder I/vi med åndelig?

Jeg ønsker umiddelbare subjektive reaktioner, de frie associationers metode (altså ikke klogskab og leksikon definitioner på spørgsmålet).

Hvad tænker I?

Er BUDDHA mere åndelig end Jesus KRISTUS?

Er Svend Brinkmann, professoren i psykologi, åndelig? Han er ihvertfald intelligent, vidende og meget veltalende. Men vil I betragte ham som åndelig?

Hvad med en professor i litteratur? Vil vi typisk betragte ham/hende som åndelig?


Hvad er det der gør at betegnelsen åndelig måske ikke passer så godt på HansKrist, spør jeg ud fra indledende citat.

Til åndelig, forstår vi da en bestemt god opførsel.

-0-0-0-0-0-

Åndelige interesser og beskæftigelser kunne det være at være musikudøver? Og er en musiker åndelig beskæftiget? Og ja åndelig, må han/hun betegnes som åndelig?

Hvad med en forfatter, er vedkommende åndelig og åndelig beskæftiget.

Kommer det an på personen for at vi kan svare ja eller nej til de to ovenfor spørgsmål?

-0-0-0-0-0-

Nå jeg vil gerne høre jeres umiddelbare subjektive frie spontane associationer, så kan vi ved en senere lejlighed begynde at kloge os på spørgsmålet, bruge vores analyse forstands apparat på spørgsmålet.

-0-0-0-0-

Apropos citatet ovenfor så er jeg vist blevet ramt af usikkerhed og forundring såvidt om jeg er eller ikke er åndelig og ja såvidt hvad jeg associerer, forbinder, med at være åndelig.

Er Gerth åndelig eller skør (for langt ude) mere end han er åndelig?

-0-0-0-0-0-0-

Nå nu for mit eget vedkommende, måske jeg skulle prøve at være åndelig i dag

Opføre mig åndelig begavet

At være åndelig hører dertil en vis dannelse, dannelsesniveau hvor adfærd, opførsel også er en del af det? Og er det derfor der bliver skrevet om mig i citatet ovenfor som der bliver?

At kunne tage ordet og holde et længere foredrag eller tale hvor folk bliver stille og bare lytter og lytter fordi det manden/kvinden siger er behagelig fængslende interessant og til at blive klog af og til at få udvidet sin horisont af, er det at være åndelig? Måske åndelig når det er bedst.

En stand up komiker er han mere fjoget end åndelig, eller kommer det an på hvor dygtig han er? Er det åndelige mere skjult bag det morsomme, bag jokes.

Hvis man flyver i aftensmaden som et vildt dyr, tæsker det i sig uden at ænse de andre ved bordet og bøvser bagefter har man så været mindre åndelig end de der har opført sig mere kultiveret

Er åndelig det samme som mindfulness? Eller lidt derhenad? Dækker de to ting, fænomenet, meget det samme?

Som åndelig og kultiveret måske er to fænomener der overlapper hinanden?

Det her indlæg forfattet af mig er det af en sådan beskaffenhed at også jeg må siges at være åndelig, bare lidt måske?


-0-0-0-0-0-


For at være åndelig er det så nok at være dannet og have god uddannelse og kunne musik fx? Der behøver måske ikke være noget religiøst guddommeligt med inde over?

Lad os sige vi har en elev der kun er dygtig, der kun udmærker sig i matematik og fysik og idræt fx men slet ikke formår at udmærke sig i de andre fag, fx sprog, dansk og litteratur, vil man så have svært ved at kategorisere den lille Hansemand som åndelig? Eller igen kommer det an på Hansemandens opførsel?

Kan en Hønsemand være åndelig? Måske vi skulle spørge Simon?

Måske Simon er den der ved mest om det her.

Jeg tror ihvertfald RoseMarie vil betragte Simon som åndelig begavet. Også min mor om hun havde levet ville helt sikkert mene det om Simon, som hun betragtede Kræn-p som åndelig, åndelig begavet, ud fra at læse hans lange mails.

-0-0-0-0-0-

Er den kønslige tiltrækning, og drifterne der, noget der kan sætte åndelig på stand by, eller ud af funktion, altså jeg tænker at dersom jeg var "star struck" af at være sammen med Suzanne Brøgger og på samme tid sexuelt tiltrukket, næsegrus fascineret og forelsket, ville jeg så svækkes som åndelig i samme grad som de nævnte forhold tog til i styrke? Meget fysisk sanselighed og begær ophæver og svækker det at være åndelig. Vil Suzanne Brøgger synes jeg er et bedre parti om jeg tog hende på ordet end på røven og eller brysterne?

Hvem er mest åndelig, Tikka eller RoseMarie? Bjørn eller Simon?

Skal der gerne være en introvert tone med inde over et menneske for at vi vil betegne det som åndelig. Eller er det mere en vis tilbageholdenhed eller evne for sekundær proces adfærd, tænkning og tale der kræves?

Er HansKrist og Jan Kærlighedens ABC åndelig når de tænker på LENE som de elsker og savner? Jung vil sige det er begyndelsen på enhver individuation og åndelig rejse og dannelse. Tror også Platon vil mene at noget eros hører med til at være åndelig.

Jeg hører Bjørn i min høre øre snegl sige: "Hans endelig langt om længe noget åndelig fra dig af" men det er kun begyndelsen, du er endnu på begynder stadiet og fremtiden vil afsløre om du formår at forsætter en go åndelig udvikling.

Åndelig

Åndelig

Åndelig

Nej det er ikke åndelig og du bliver aldrig åndelig HansKrist for du er en djævelsk troll som har gjort at trosfrihed ikke er et åndelig sted for voksne mennesker og alle flygter fra stedet i takt med at du er aktiv her, ja selv søgemaskine robotterne fortrækker herfra.

Det vigtigste er dog at KRISTUS er her og vi må sandelig sige at KRISTUS er hvor Hans er, hvor HansKrist er.


For tænk på, brødre, hvordan det var med jer selv, da I blev kaldet: I var ikke mange vise i verdslig forstand, ikke mange mægtige, ikke mange fornemme. Men det, som er dårskab i verden, udvalgte Gud for at gøre de vise til skamme, og det, som er svagt i verden, udvalgte Gud for at gøre det stærke til skamme, og det, som verden ser ned på, og som ringeagtes, det, som ingenting er, udvalgte Gud for at gøre det, som er noget, til ingenting, for at ingen skal have noget at være stolt af over for Gud. Men ham skyldes det, at I er i Kristus Jesus, som er blevet visdom for os fra Gud, både retfærdighed og helligelse og forløsning, for at »den, der er stolt, skal være stolt af Herren,« som der står skrevet. 1 Kor 1


Dette er mit oprør sammen med Paulus og Marx imod at være åndelig

Imod grækerne, græsk filosofi og tænkning og dannelse, imod det de dengang forstod ved åndelig som nøjagtig er det samme som vore dages ateister forstår ved åndelig

Jamen hvad pokker sker der med dig HansKrist?

Og dog, nu kender vi dig igen

-0-0-0-0-

Når eftertiden en dag skal dømme HansKrist overfor Simon og HansKrist overfor Bjørn hvordan tror I så dommen bliver? Eller på hvilket grundlag skal der dømmes? Ja selvfølgelig ud fra hvad vi har skrevet her som Simon Bjørn og HansKrist.

Indhold indhold og om der er noget nyt vi kan lære og som hjælper os videre på en ny og bedre kurs her i livet

HansKrist repræsenterer og præsenterer noget NYT de to andre det gamle

HansKrist er en tiltrængt fornyelse men åndelig er han ikke dette ords gængse opfattelse og betydning
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28598 - 19/11/2019 11:41 Re: åndelig [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Gosh!!
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28599 - 19/11/2019 13:19 Re: åndelig [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du stiller spørgsmålet:
Citat:
Hvem er åndelig?
Mit svar:
For mig er det åndelige dét, der ligger bag – og tillige er i – verdens væren, og som vi måske aner - og kan fantasere om - men ikke ved noget om.

Den Danske Ordbog siger om åndelig dette (klik) - og medtager således adskilligt, som er mere jordbundent blinker

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
#28600 - 19/11/2019 14:26 Re: åndelig [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret


man kan jo også spørge, om det åndelige findes, eller om det er forestillingen om det, der iscenesætter det til en virkelighed.
Top Svar Citer
#28614 - 20/11/2019 15:16 Re: åndelig [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5351
Sted: Vanløse
Hej HansKrist

Jeg har ikke forstand på det åndelige.

Tænker bare at vi har en ånd og skal leve derefter.

Om nogle år kan jeg nok bedre tale med om tingene - skal heale - og have fuldstændigt styr på mit liv.

Jeg tror vejen frem er en samtale med Sadhguru...at præsterne inviterer ham til Danmark og taler med ham om lidt af hvert. Det må der kunne komme noget godt ud af. Han er jo et fantastisk menneske.

Lidt om Jesus...men lydt til "musikken" inde i videoen 8.09...den gør et eller andet ved en:

https://www.youtube.com/watch?v=_BuCqkNNbCo

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
Landsby i Slovakiet i alarmberedskab eft..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Kongeriget Danmark støtter FN-forslag o..
18/03/2024 21:44
Randers bevilger yderligere 150 millione..
18/03/2024 20:25
Nyheder fra Religion.dk