annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 205 gæster og 93 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 36 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 35 36 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2844 - 13/08/2008 15:36 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Ipso Facto]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Kære Ipso

Du skal lige forklare mig følgende klart og tydeligt:

Citat:
For det første er oplevelsen af ”det absolut transcendente” ikke en præmis i noget som helst bevis, men blot en subjektiv oplevelse der føles som sand. Om den er sand eller falsk – den kunne for eksempel bero på et internt neuralt fænomen – anser jeg for et principielt uafgørbart spørgsmål.

A) Hvordan kan noget som er absolut transcendent "opleves" som du antyder? Hvis jeg forstår "det absolut transcendente" korrekt, så kan vi mennesker ikke på nogen måde opleve det.

B) Hvilken grund skulle mennesker have for at antage, at der eksisterer noget sådant "absolut transcendent"? Hvis jeg forstår ”det absolut transcendente” så kan vi mennesker ikke have nogen som helst grund til at tro det eksisterer.

Uddyb venligst.
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#2845 - 13/08/2008 20:25 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Zilent]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Zilent.

Jeg har gennemgået din argumentation en ekstra gang


Indsendt af: Zilent
Citat:
Men hvis Jakob på samme vis udtaler, at guden X ikke eksisterer (hvad du jo gør), da må samme betingelser gælde for dig.


Nej, det er faktisk forkert - af 2 grunde:

A) Den troende er den første til at udtale at X, Y eller Z eksisterer - ateisten siger ikke "X eksisterer ikke" før at den troende har udtalt "X eksisterer", så ville der jo ikke være grund til at sige X ikke eksisterer.

Altså ser den typiske samtale mellem en troende og en ikke-troende således ud:

1. Troende: Min gud eksisterer
2. Ikke-troende: Nej, din gud eksisterer ikke

Hvad der i stedet skal ske er følgende:

1. Troende: Min gud eksisterer
2. Neutral: Bevis at din gud eksisterer

Der er altså ikke noget at modbevise før påstanden er tilstrækkeligt underbygget. En ikke-troende behøver således slet ikke at komme til orde før tilstrækkelige mængder af underbyggende beviser er faldet fra den troende part.

Eksempel - hvis jeg påstår, at der findes en syngende blå elefant med otte ben i færd med at udfærdige min selvangivelse ude på mit toilet her i huset - vil du da ikke kræve beviser før du tager mig blot det mindste seriøst?

Der er to underpunkter til dette, begge almindeligt anerkendte videnskabelige principper:
Aa) Påstande fremlagt uden underbyggende beviser kan afvises uden yderligere beviser.
Ab) Ekstraordinære påstande kræver ekstraordinære beviser.

B) En helt anden ting er, at dit krav er umuligt at opfylde - da du taler overnaturlige væsener (som slet ikke skal accepteres i første omgang). Kan du måske modbevise at nisser og trolde eksisterer, eller bevise at Flying Spaghetti Monster, Invisible Pink Unicorn eller Russells tepotte ikke eksisterer? Indtil du selv er i stand til at føre den slags umulige modargumenter skal du ikke bede andre om det ;)

At forsøge at modbevise gud X's eksistens er med andre ord at gå med på den troende præmisser - i stedet skal beviserne falde up-front fra den troende side således at påstanden kan sandsynliggøres.

Bevisbyrden er og bliver altså på den troendes voldsomt bebyrdede skuldre - det er bare for sjældent I får det at vide, og skåret ud i pap - men når I først accepterer det, ender I alligevel oftest i Kierkegaards spring på de 70.000 favne vand ;)


Det fremgår jo tydeligt, at du mener "gratis" at kunne hævde, at X ikke eksisterer - baseret på at en anden hævder, at X eksisterer.

Altså fordi "den troende" fremsætter en - ubeviselig - påstand, så kan "den ikke-troende" "gratis" - uden bevis - fremsætte den modsatte påstand.

Det er da vist at retfærdiggøre den ene "forbrydelse" med den anden smiler

Nu ved troende jo normalt meget vel, at der er forskel på tro og viden.
Derfor vil den troendes udsagn jo normalt være: Jeg tror Gud eksisterer.

Vil du overfor sådanne troende fortsat påstå: Gud eksisterer ikke.?
Eller vil nøjes med at sige: Det tror jeg ikke på.

Og vil du så også til de mange, der nøjes med at sige, at de tror, "der er mere mellem himmel og jord, end vi mennesker har mulighed for at fatte" sige: "Nej, det er der ikke".?
Eller vil du nøjes med at sige: Det tror jeg ikke på.

Jeg kan ikke se rettere, end at du har vovet dig ud i en ny form for ateisme, der mest af alt ligner en fundamentalistisk religion smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/08/2008 20:33)
Top Svar Citer
#2846 - 13/08/2008 21:13 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Arne Thomsen]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Fin analyse Arne Thomsen - jeg er helt og aldeles enig!
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#2847 - 13/08/2008 22:10 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Arne Thomsen]
Zilent Offline
godt igang
Registeret: 09/08/2008
Indlæg: 155
Sted: København
Hej igen Arne, hvor hyggeligt!

Citat:
Det fremgår jo tydeligt, at du mener "gratis" at kunne hævde, at X ikke eksisterer - baseret på at en anden hævder, at X eksisterer.

Ja 'indirekte', selvfølgelig, under forudsætning af, at der ikke er frembragt tilstrækkeligt med underbyggende beviser for slige påstande. Hvor ville verden være grotesk hvis vi alle kunne rende rundt og erklære dette eller hint for sandt og "eksisterende" uden objektive grunde (se bare engle, dæmoner, ånder, nisser, feer, trolde, alfer mv).

Det er ikke anderledes end hvis jeg siger, at "der eksisterer en blå elefant med 9 ben i mit soveværelse i gang med at stryge mit sengetøj mens den nynner Mozart" - du vil vel også kræve beviser for at acceptere det som tilnærmelsesvist sandt? Du kan faktisk afvise det blankt ('indirekte') såfremt jeg ikke bringer dig underbyggende beviser, ikke? Dertil har din "elefant" også lige egenskaben "usynlig", hvilket så at sige komplicerer sagen endnu mere. Hvis egenskaben "ubeviselig" nu også adderes står vi med Søren Kierkegaard i hånden - på Herrens mark så at sige (mere om det senere).

Så igen - hvis person A påstår at X eksisterer påhviler det A at dokumentere dette forhold ved at fremlægge tilstrækkelige beviser - som i enhver anden rationel debat. Kan du fremlægge den slags kvalitets beviser? Nej, vel.

Citat:
Altså fordi "den troende" fremsætter en - ubeviselig - påstand, så kan "den ikke-troende" "gratis" - uden bevis - fremsætte den modsatte påstand.

Hvis X iflg. person A er "ubeviselig", kan man først og fremmest med god grund antage en voldsomt tvivlende position. Hvordan kan man definitivt erkende at noget er "ubeviseligt"? Og med hvilken grund smider man så guder ind under den kategori ("ubeviselig"), frem for alfer, sylfider, muser og nisser? Og hvordan kan nogen sige at de ved noget om noget "ubeviseligt"? Jf. i øvrigt. at "det, man uden bevis kan påberåbe sig eksistensen af, kan man også uden bevis afvise eksistensen af" (Hitchens) - dertil kræver ekstraordinære påstande (så som eksistensen af overnaturlige og guddommelige væsener) nu engang ekstraordinære beviser før end man skal betragte det som andet end fantasi og magisk ønsketænkning.

Dertil behøver en ikke-troende principielt set slet IKKE at nægte eksistensen af "noget" før den troende har fremlagt de objektive beviser vedkommende mener at have for sin sag. At sige "guder eksisterer ikke", eller "din gud eksisterer ikke" er så at sige unødvendigt indtil der foreligger noget som den troende mener bør tælle med som underbyggende beviser.

Citat:
Det er da vist at retfærdiggøre den ene "forbrydelse" med den anden

Det kan jeg slet ikke se? Igen, hvis jeg hævder, at Zeus eksisterer, vil du da ikke betvivle mit udsagn indtil jeg har sandsynliggjort det overfor dig?

Citat:
Nu ved troende jo normalt meget vel, at der er forskel på tro og viden.
Derfor vil den troendes udsagn jo normalt være: Jeg tror Gud eksisterer.

Som jeg forudsage er du her på vej mod Kierkegaards spring - eller rettere midt i det. I øvrigt, omend det er en ubetydelig detalje, er der iflg. min erfaring, i debatforummer som dette, langt flere troende debattører som vil hævde "gud eksisterer" frem for den mere vage og lettere tvivlende udtalelse "jeg tror gud eksisterer".

Citat:
Og vil du så også til de mange, der nøjes med at sige, at de tror, "der er mere mellem himmel og jord, end vi mennesker har mulighed for at fatte" sige: "Nej, det er der ikke".?
Eller vil du nøjes med at sige: Det tror jeg ikke på.

Jeg vil bede dem sandsynliggøre det og underbygge den slags flyvende udtalelser - ligesom jeg beder dig sandsynliggøre eksistensen af din gud (om du kalder det "tro", eller "viden"). Selvfølgelig er der ting vi ikke kan forklare endnu - men de videnskabelige metoder har vist sig langt bedre end blinde spring ud i tro (der findes ingen genveje til sikker viden). Og når jeg er rigtig "fræk" vil jeg ikke alene bede gudsdyrkere om at sandsynliggøre eksistensen af deres egen gud, men også at forklare hvorfor de indtager en ateistisk holdning ifht. ALLE ANDRE GUDER! Så, Arne, hvor er dine gode argumenter for ikke at tilskrive Zeus, Odin og Jupiter den vældig attråværdige egenskab: eksistens? Jeg er sikker på de tangerer mine argumenter mod dine gudeforestillinger (eller gudsforestilling hvis du er konsekvent monoteist - altså uden tro på "treenigheden").

Citat:
Jeg kan ikke se rettere, end at du har vovet dig ud i en ny form for ateisme, der mest af alt ligner en fundamentalistisk religion

For det første er det ikke noget nyt under solen, men hvis du virkelig mener det har du et meget bredt syn på hvad religion er... Så bredt at man næppe finder en person i verdenshistorien som du vil betegne som irreligiøs! Men du har da vagt min interesse - hvordan definerer du "religion", og hvordan ser du at jeg falder ind under den hjemmelavede definition?
_________________________
/Jakob H. Heidelberg
www.skepticisme.dk
Top Svar Citer
#2849 - 13/08/2008 23:55 Re: Hvorfor beskæftiger ateister sig med religion? [Re: Zilent]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Hej Jacob!

Tak for to saglige spørgsmål som selvfølgelig fortjener lige så saglige svar:

Citat:
A) Hvordan kan noget som er absolut transcendent "opleves" som du antyder? Hvis jeg forstår "det absolut transcendente" korrekt, så kan vi mennesker ikke på nogen måde opleve det.

B) Hvilken grund skulle mennesker have for at antage, at der eksisterer noget sådant "absolut transcendent"? Hvis jeg forstår ”det absolut transcendente” så kan vi mennesker ikke have nogen som helst grund til at tro det eksisterer.


Lad mig fsv. angår spørgsmål A begynde med et modspørgsmål.

Kan empiriske fænomener, som f.eks. kvantefænomenet "entanglement", tilskrives eksistens på samme måde som de fænomener der beskrives med relativitetsteoriens begreber om kausalitet, tid og rum?

Når jeg stiller netop dette spørgsmål, så er det fordi nogle begavede debattører, Kristian Pedersen og Hanskrist, med netop det spørgsmål for et års tid siden anfægtede min daværende erkendelsesteoretiske position som var ateisme, baseret på filosoffen Kai Sørlanders absolutiske begrebsfilosofi.

Det er et faktum, at entanglement fænomener ikke kan beskrives konsistent, heller ikke med den eksisterende kvanteteori. Videnskabelig set klassificeres de som "anomalier". Filosofisk set er spørgsmålet så, om fænomenet skal tilskrives eksistens som alle andre empiriske fænomener eller en særlig form for eksistens.

Min første holdning var, at de burde tilskrives "almindelig" fysisk eksistens, da fænomenet jo var empirisk observerbart og dermed en del af vor fysiske verden.

Konsekvensen af dette var så, at jeg var tvunget til at anse min egen erkendelsesteoretiske position for inkonsistent. Med denne nye erkendelse bevægede jeg mig fra ateisme mod agnosticisme. Efter nu at have tænkt over sagen i et års tid er jeg nået frem til, at sådanne kvantefænomener muligvis befinder sig i eller på grænsen til den særlige virkelighed som jeg kalder "det absolut transcendente". Her er jeg blandt andet inspireret af den danske filosof Peter Zinkernagels tanker omkring rationalitetsbegrebet og dermed også indirekte om eksistensbegrebet:

Citat:
Det er Peter Zinkernagels hovedpointe, at vi må udvide vort rationalitetsbegreb til også at omfatte det der ligger uden for tid og rum, således at vi også på dette felt kommer til præcis at forstå forskellen mellem det vi kan tale rationelt om, og det vi ikke kan tale rationelt om. En sådan udvidelse af rationalitetsbegrebet vil ikke blot forandre vores tænkning og kultur, men hele verden.


En anden inspirationskilde (udover inspiration fra debatter) der tjente til afklaring var filosoffen Johannes Witt-Hansens afmagtspostulater. Blandt andet følgende religiøse afmagtspostulater:

Citat:
Umuligt af definere religion (religion er en elementær kendsgerning).

Umuligt at oversætte eller transformere religiøse erfaringer til fuldt dækkende sproglig beskrivelse.

Umuligt at forstå begreber som gud, djævel, himmel, helvede, frelse, fortabelse, mystik, bøn, meditation, guds-skuen uden førstehåndskendskab og personlig (introspektiv) erfaring af begrebernes indhold.

Umuligt at reducere religion til overtro, mysticisme, moral, kult, gudhengivenhed.

Umuligt at afmytologisere den menneskelige tilværelse.

Umuligt at monopolisere eller patentere bestemte religionssystemer og -dogmer uden at gøre sig selv til gud.

Umuligt at undertrykke andre menneskers religion uden at forråde den universelle karakter religionen har i kraft af at være et åndeligt fænomen til forskel fra en magtfaktor.

Umuligt at ophøje den rene gudsdyrkelse til livets hovedformål uden at havne i inkonsistens.

Umuligt at fjerne fristelserne, nydelsen, seksualiteten, kunsten og festen fra tilværelsen.

Umuligt at forene ideen om menneskets absolutte syndighed med ideen om menneskets grundlæggende evne til at leve livet i fortrøstning til muligheden for at sørge for overvægt af det gode i tilværelsen.


Ifølge Johannes Witt-Hansen gælder følgende for afmagtspostulaterne:

Citat:
Afmagtspostulaterne kan ikke bevises.

Flere af postulaterne udtrykker en overvindelse af de logiske modsigelser som også komplementaritetssynspunktet på sin vis overvinder.

Deres værdi ligger ikke i at give nogen ret frem for andre.

Deres værdi ligger derimod i, at den der indser dem og anerkender dem, forlader almagtens og illusionernes område og i stedet går ind i tragediens og humorens område, hvor det at have ret og tro sig almægtig hører op.

At indse og anerkende afmagtspostulaterne er derfor noget nær det samme som at indse og anerkende helhedsrealismen.


Jeg er mest tilbøjelig til at give Witt-Hansen ret i, at afmagtspostulaterne logisk set er uafgørbare.

Min definition af begrebet "det absolut transcendente", hvis man i det hele taget kan anvende begrebet definition om noget der ligger uden for enhver mulig konsistent beskrivelse er, at vi logisk set ikke kan udelukke, at der kan "eksistere" noget som principielt ligger uden for hvad vi har mulighed for at erkende og beskrive ved hjælp af sansning (empiri), sprog og logik. Det eneste der kan siges om "det absolut transcendente" er, at det er en mulighed som ikke kan udelukkes.

Derved er min ændrede erkendelsesteoretiske position som agnostisk fritænker atter blevet konsistent. Uanset hvilke mulige begreber jeg eller teisterne knytter til OPLEVELSEN af det absolut transcendente så vil beskrivelsen være inkonsistent efter videnskabens, begrebsfilosofiens og logikkens love.

Som også Arne Thomsen er inde på i sin kommentar, er heller ikke jeg religiøst troende, idet noget sådant forekommer mig uholdbart af flere grunde. For det første findes der omkring 100.000 forskellige religiøse retninger og trossamfund der dyrker hver deres variant af det hellige eller Gud - det jeg kalder "det absolut transcendente". Valget af en given tro beror netop ikke på rationalitet, men på subjektive følelser. Som rationalist kan jeg umuligt foretage et rationelt valg mellem de mange modstridende opfattelser af det som de troende holder for sandt, og derudover har jeg selvfølgelig ikke nogen motivation til at dyrke noget, som blot er en mulighed.

Her ligger jeg mere på linie med både den antikke filosof Aristoteles og endnu mere med Albert Einstein, som amatørfilosof og humanist, uden dog fuldt ud af dele deres synspunkter.

Spørgsmålet du stillede var, hvordan det er muligt, at noget som er "absolut transcendent" kan opleves. At mennesker kan opleve noget som de selv beskriver med ord som "det hellige", "Gud" eller lignende er et faktum. At oplevelserne er meget forskellige og tillige internt inkonsistente er faktisk helt konsistent med hvad jeg og de to fagfilosoffer jeg har citeret ovenfor har at sige om sådanne usædvanlige oplevelser.

Oplevelsen er subjektiv sand, men om der er mere i den end "neurale fluktationer" med et vist fællespræg, kan vi umuligt afgøre. De som vælger at fortolke oplevelsen som noget andet og mere end en intern neurologisk fejlfunktion, tror på en bagvedliggende virkelighed der er årsag til oplevelsen, og de er at finde blandt teisterne. Da jeg anser spørgsmålet for principielt uafgørbart er der ikke tale om tro i mit tilfælde, blot om en mulighed som logisk set ikke kan udelukkes.

Når der findes så mærkelige fænomener i verden som entanglement har jeg vanskeligt ved at se, hvordan ateister med absolut sikkerhed kan udelukke, at dette fænomen eller noget endnu mere ubegribeligt kan påvirke vore neurale processer og give os sådanne uforklarlige oplevelser af en verden hinsides den kendte.

Ateister bedes huske på, at alle videnskabelige forklaringer (teorier) er foreløbige, samt at de hviler på et grundlag som ikke er strengt rationelt, men indeholder subjektive valg af forudsætninger og definition af axiomer. Ingen videnskabelig teori kan derfor siges at være absolut sand. Alene ud fra denne præmis har jeg vanskeligt ved at se, hvordan man kan nå frem til en absolutisk ateistisk position ad rent logisk vej.

Det ateistiske yderpunkt i Richard Dawkins probabilitetsspektrum, punkt 7: "Strong atheist. I know there is no God, with the same conviction as Jung "knows" there is one." Rent logisk begår Dawkins også her en fejl, idet han bilder sig ind, at kunne konstruere en taksonomi baseret på sandsynligheder. Hvad er sandsynligheden for at Gud eksisterer? Det spørgsmål er principielt uafgørbart og derfor er Dawkins kategorier uholdbare, og kan alene tjene et rent pædagogisk formål. Det er muligt at Jung har sagt, at han ikke tror på Gud, men ved at Gud eksisterer. Jung var som bekendt hverken fagfilosof eller naturvidenskabsmand, men udviklede dybdepsykologien, også kendt som analytisk psykologi. Derudover dyrkede han drømmetydning og alkymi ligesom han gennem en halv snes år beskæftigede sig med mandalaer. Tydeligvis en magisk tænkende person, domineret af primærprocesserne, som end ikke evnede at skelne mellem tro og viden.

Svaret på spørgsmål B er yderst kort: Tro forudsætter ikke begrundelse!

Lad mig lige afslutte med en forklaring på, hvorfor jeg debatterer her på debatten. Mit primære mål er, at mine holdninger bliver modbevist gennem argumenter som er så stærke og tvingende, at jeg er nødt til at bøje mig for dem og ændre grundholdning. Den eneste måde man kan erhverve større og dybere erkendelse på er logisk set gennem erkendelse af, at man har taget fejl. At få ret er for mig ren tomgang, for jeg længes efter at få uret. Som sagt er det kun sket een gang tidligere for mig på en internetdebat, men man har jo lov at håbe, at det snart sker igen! ;)

Einstein synes at være nået frem til nøjagtig samme erkendelse: "Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Hilsen

Ipso Facto pifter


-------------------
"Det er umuligt at forudsige historiens fremtidige forløb, for den historiske proces påvirkes i høj grad af væksten af den menneskelige viden, og vi kan ikke ved rationelle eller videnskabelige metoder forudsige den fremtidige vækst af vore videnskabelige viden." Filosoffen og videnskabsteoretikeren Karl Popper.
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 36 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 35 36 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Byen Baltimore har sagsøgt ejer af skib..
24/04/2024 09:17
To kvinder anholdt for ulovligt arbejde ..
24/04/2024 09:15
Seks personer såret i missilangreb i Kh..
24/04/2024 09:10
Ulykke spærrer Vejlevej ved Nørre Sned..
24/04/2024 08:11
Randers indkalder til pressemøde: Vil a..
24/04/2024 08:00
Nyheder fra Religion.dk