annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 12 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2694 - 09/08/2008 16:35 Re: Der findes ingen synd [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Troende på det ene eller andet, ateister eller agnostikere.

Alle er det definitioner vi hæfter på os selv. Vi forfægter kraftigt vort standpunkt og det er måske ikke så mærkeligt.

For at gebærde os blandt andre mennesker bliver vi nødt til at have en forståelsesramme. Denne kan så være mere eller mindre hensigtsmæssig.

Ordet synd optræder først og fremmest i en religiøs kontekst. Ordet indebærer at man gør noget forkert, man forbryder sig imod Guds lov. Men hvad er Guds lov? Menneskene definerer det, de kalder Gud forskelligt og derfor bliver begrebet synd også opfattet forskelligt i de forskellige kulturer. Hvad der er syndigt i den ene er det ikke i den anden.

Hermed gør man begrebet synd til noget der opfattes i en samfundsmæssig sammenhæng og denne sammenhæng er først og fremmest skabt af mennesker. Hvis den dominerende klasse i samfundet består af indskrænkede og snæversynede mennesker bliver syndsbegrebet et resultat heraf.

Samfundet er ikke kun udenfor os, det er også inden i os, idet vi er en del af den samme begrænsning som alle mennesker er en del af. Hvis vi derfor handler i uoverensstemmelse med den gældende samfundsnorm som altså også er en del af os selv, så føler vi os skyldige.

Måske er vi skyldige? Måske har vi virkelig gjort noget forkert? Men det kan ligesåvel være tilfældet at vi gør noget rigtigt i modstrid med en gældende samfundsmoral, som er forkert. Samfundsmoralen vil tit være i modstrid med vores naturlige udfoldelse som mennesker. I stedet for at forstå os selv gør vi vold imod vores natur for at leve op til en norm.

Det betyder ikke, at der ikke er noget der er rigtigt eller forkert, Det betyder snarere at vi ikke kan finde ud af hvad der er rigtigt og forkert ved at følge en samfundsnorm, eller hvad andre siger. Samfundsmæssigt, blandt andre mennesker må vi handle under hensyntagen til hinanden, at tage hensyn kan ikke diskuteres i en ramme af rigtigt eller forkert og derfor bliver dette at handle rigtigt et eksitentielt fænomen, ikke et samfundsmæssigt. Men vi må heller ikke glemme at tage hensyn til os selv, at forstå os selv som vi er.

Kærlighed, at forstå sig selv og andre bliver derfor for det meste altid i modstrid med den gældende samfundsnorm. Så derfor må man nogle gange vælge om man vil følge med strømmen eller gå sin egen vej.

Følelsen glæde er ikke afhængig af andre menneskers accept. smiler
Top Svar Citer
#2695 - 09/08/2008 16:56 Re: Der findes ingen synd [Re: Hanskrist]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Hanskrist.

Selvom du forklare at vi alle skulle være syndere, og dermed ikke skulle lade hinanden hører for noget, så er det da en destruktiv tankegang at have om sig selv. Hvor gør man af alt den skyldfølelse som en sådan syndig-selvopfattelse bringer med sig?

Og hvordan kan man miste noget som er givet af Gud?

Hvis herligheden kommer fra Gud, så kan det da kun være een selv der fornægter denne herlighed. Og at fornægte noget er ikke ensbetydende at det går tabt, det er blot uerkendt. Hvorfor skulle Gud så reagere med bål og brand, hvis Han ved at intet som Han giver nogensinde vil gå tabt?

Og hvis Jesus kunne se herligheden i hans brødre, og ikke se dem som syndere, hvorfor skulle vi så ikke kunne gøre det samme?

At se herligheden i ens brødre, er vel det samme som at se Gud eller Kristi ansigt i ens brødre?

At se sig selv som falden og som synder, det er da selv-fordømmelse så det vil noget? Det har da ikke meget at gøre med kærlighed?

Hvis ikke man kan se på sig selv med kærlighedens, mildhedens og tilgivelsens øjne, hvordan kan man så se på sine brødre og søstre med disse øjne?

Det virker så enormt destruktivt det budskab Paulus har skabt en religion udfra. Han har sagt nogle meget smukke ting omkring kærligheden, men havde han blot holdt sig til det, og ikke var begyndt at fortolke synd, skyld og frygt ind i det budskab Jesus kom med, så var der ingen ko på isen. ;)

Fjing fjong og ding dong.

Kærligst Jan.



Top Svar Citer
#2696 - 09/08/2008 17:24 Re: Der findes ingen synd [Re: serotonin]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
hvordan kan man miste noget som er givet af Gud? spør du Serotonin.



fordi du ikke er bestemt af Gud, du er et frit menneske Serotonin, så kast du den første sten hvis du ikke mener du har syndet, jeg tvivler på du tør


gud reagere ikke med bål og brand, Gud sendte sin søn, for at vi ikke skulle fordømme os selv og hinanden, fortsætte i synd med døden til følge

Du skriver:

Det virker så enormt destruktivt det budskab Paulus har skabt en religion udfra. Citat slut.

du aner ikke hvad du snakker om, som du ej heller gør når du nævner egoet igen og igen, uden at sætte dig ind i hvad egoet står for

det budskab Paulus har er nok det mindst destruktive budskab der nogensinde har været i forbindelse med "religion", og nu er det altså alene Jesus der er Kristus som Paulus forkynder

hvis du vil forstå tingene må du sætte dig ind i tingene, og ikke bare løbe med hvad en enkelt skole/tradition har sagt.

du har dit ego-verdensbillede, din helt ukritiske EKIM -ske virkelighedsforståelse som du ser alt med, og det er da utroligt at du ikke selv kan se de enorme fordomme du hermed udstyres med og ser alting med, i hvis lys du fortolker hele verden, alt.

Det er ikke forbudt at tænke, være kritisk og gøre sig fri, tænke selvstændigt

Hvad er egoet for dig?

Du skulle tage at svare mig på onlinereligionsdebatten hvor du har stillet mig nogle spørgsmål, som jeg faktisk har besvaret dig i dag.




mvh Hanskrist

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#2698 - 09/08/2008 19:05 Re: Der findes ingen synd [Re: Michael]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal putte den ind, så hvorfor ikke putte den ind her hvor den aldrig bliver fundet?

Mit absolutte yndlingsnummer (man behøver ikke så mange ord):

http://www.youtube.com/watch?v=6sn1UqbbbqQ

Hvor svært kan det være? smiler
Top Svar Citer
#2699 - 09/08/2008 20:19 Re: Der findes ingen synd [Re: Hanskrist]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Hanskrist.

For det første, hvorfor i alverden skulle jeg overhovedet ville kaste med sten?

Du fordrejer det jo fuldkomment Hanskrist, ligesom Paulus gjorde.

Det var i første omgang de som så sig selv som syndere, der samlede sten op for at såre eet andet menneske, angribe eet andet menneske. Eet menneske der var ligeså værdig som de selv var, men det så de ikke, for de så kun deres eget syndige selv-billede, og fornægtede at tage ansvar for det de troede på om dem selv, og projicerede så deres skyldfølelse over på denne kvinde, og angreb så i blinde, indtil Jesus gjorde dem opmærksom på, at de lige skulle tjekke deres selv-opfattelse, inden de fortsatte deres vanvid.

Det samme skete med Jesus selv. De mennesker som henrettede Jesus, de projicerede deres eget ego(synd, skyld og frygt) over på Jesus, og troede så de kunne tilintetgøre den syndige, skyldige og frygtbaseret selvopfattelse de havde af dem selv.

Jesus repræsenterede kun fred, kærlighed og tilgivelse, og dette er eenhedens symboler, og disse symboler er den største fjende for egoet, og derfor var det at Jesus skulle henrettes og korsfæstes.

Det siger jo sig selv hvad egoet står for, for det står for det modsatte af hvad ånden står for. Og hvis jeg siger at ånden står for kærlighed, fred og tilgivelse, så kan du vel selv regne ud hvad egoet står for.

Ville du mene at Gud kunne stå for andet end kærlighed, fred og tilgivelse?

Og jo, jeg tænker skam også selv, og når jeg ser på verden og hvordan mennesker behandler hinanden, så virker det ikke som om de giver udtryk for kærlighed, men mere giver udtryk for frygt, had, vrede og fordømmelse.

Når jeg ser at mennesker forenes i et fælles mål, hvor foreningen udtrykker noget universelt, så ser jeg mennesker der vælger kærlighed og eenhed(ånden), og fravælger frygt og adskillelse(egoet).

Når jeg ser at mennesker tilgiver hinanden, så ser jeg mennesker der ønsker at forene deres sind, og opleve eenhed og ikke adskillelse.

Jeg tænker meget over det budskab som er i EKIM, og jeg tænker også meget over hvad det er som gør, at menneskets verden er så konfliktfyldt. Jeg tænker også over, hvorfor det budskab som Jesus kom med for to tusind år siden, har ført til så meget splittelse imellem mennesker.

Var det det budskabet gik ud på spørger jeg så mig selv, og nej, det giver ingen mening hvis det var det budskabet gik ud på.

Hvis budskabet gik ud på, at mennesket igen skulle lukke kærligheden ind i deres bevidsthed, og behandle både dem selv og andre mennesker med accept, kærlighed, tillid og omsorg, så tænker jeg over hvad der er gået galt, siden der de sidste to tusinde år ikke er sket nogen forandring i menneskets måde at behandle hinanden på.

Jeg tænker over, hvorfor skulle der startes en religion på bekostning af det budskab Jesus formidlede til os. Havde han villet at hans budskab skulle blive til en ydre autoritet, som blev styret ved at udnytte skyld og frygt, så havde han nok selv givet udtryk for dette, og så giver det "sgu" ingen mening at han så skulle være sendt af een kærlig og fuldkommen Gud.

Jeg tænker også over, hvorfor der var så mange mennesker der blev dræbt i Kirkens navn. Og hvorfor der blev lavet love som skulle beskytte den religion Paulus´s fortolkninger og teologi var grundlag for. Hvorfor blev mennesker som ikke lige troede på hvad denne religion formidlede, set som vantro og straffet.

Har du nogensinde selv tænk over dette?

Sætter du selv nogensinde spørgsmålstegn ved det trossystem som religionen Kristendommen bygger på?

Det er jo de samme trossætninger der bliver brugt uanset hvad det er jeg spørger om. Både Flemming og Disciple kommer også med alle disse trossætninger, hvor Gud skulle ofre Hans Søn, for menneskets synder, og hvor man i troen ville finde Kristus og få evig frelse osv osv osv. Men disse ideer og trossætninger er fuldkommen i strid med enhver form for pædagogisk indsigt.

Hvis de trossætninger og ideer som fremkommer i Biblen, bliver undersøgt ved den indsigt mennesker nu efterhånden har erhvervet sig i pædagogik, videnskab og psykologi, så ville det trossystem og de ideer i Biblen ikke holde en halv omgang. Knockoutet i første omgang. ;)

Freud har undersøgt menneskets ego-sind, og hans psykoanalyse vidner om at dette ego-sind er et udtryk for splittelse og selvbedrag. Generelt er der stor enighed i de forsvarsmekanismerne dette ego-sind bruger, som er fortrængning, projektion og forvrængning. Efter noget er fortrængt, så sker der een projektion, og sindet forvrænger så det hele, har glemt det har fortrængt, og ser så det udenfor det selv som det ikke ønsker at se i sig selv. Det tror så det kan tilintetgøre det det ikke ønsker at se i sig selv, ved at angribe det udenfor sig selv.

Den arke-typiske Gud, vidner meget om den Gud som Biblen og Paulus gør mennesket bekendt med. En Gud der fordømmer og straffer, men også er kærlig når hans børn opfører sig som Han ønsker. Den måde mennesker behandler hinanden på, vidner meget godt om den måde Gud ifølge Biblen og Paulus behandler hans børn(skabninger) på. I virkeligheden er der sket en projektion fra ego-sindet overpå Gud, så Gud nu er blevet gjort ansvarlig for de sindsyge ideer og overbevisninger som er i dette ego-sind. På det metafysiske plan, er det en form for trekants-drama, hvor rollerne er offer, bøddel og helt. Men din gode ven Frued fik aldrig indsigt i, at hans psykoanalyse var en beskrivelse af noget der i virkeligheden skete på det metafysiske plan. Han forbandt sindet med hjernen ligesom stort set alle andre gør.

Videnskabeligt set, så er vi også kommet frem til, at tid og rum ikke er linieære størrelser. Universet er holografisk, og det afspejler også at sindet på det metafysiske plan er holografisk. Biblen bygger på een linieær opfattelse af både tid og rum, og det er ikke i overenstemmelse med hverken sindet eller de egenskaber som Gud besidder. Og videnskaben er også kommet frem til, at dualitet blot er een myte, og Biblen har i den grad en dualistisk opfattelse af både Gud og det fysiske univers.

Og pædagogisk set, så ved vi også at den bedste måde at kommunikere med børn på, er, først at skabe tillid og åbenhed, og så derigennem kunne vejlede hvis børns adfærd er til skade for dem selv og deres omgivelser. Og vi ved også, at når børn møder afvisning, så får børn nogle negative overbevisninger og ideer om dem selv, og det udløser som regel skyldfølelse, had, vrede og frygt, og ja, så kender du jo sindets forsvarsmekanismer, ik..

Den måde Biblen har beskrevet hvordan Gud har håndteret hans situation med hans børn på, vidner ikke om een Gud der har særlig meget pædagogisk indsigt.

Og slet ikke når Han sender sin Søn velvidende at han vil blive slagtet, så vidner det ikke om noget der er særlig gennemtænkt. Det kunne da kun frembringe frygt og skyldfølelse. Og at Gud ville korrigere een fejltagelse med død og lidelse, det vidner nu heller ikke om noget der er særlig gennemtænkt.

Jeg ville da aldrig i min vildeste fantasi ofre min søn, og se ham lide og dø, blot for at vise min barmhjertighed overfor en fejl jeg selv havde begået.

Og hvis jeg var en almægtig og fuldkommen altomfattende Skaber, så ville jeg i første omgang slet ikke være istand til at begå fejl. Og jeg ville i første omgang slet ikke være istand til at skabe noget der kunne begå fejl, hvis ikke jeg selv kunne begå fejl. Det ville da være ondt at skabe noget der kunne begå fejl, blot for at kunne straffe fejl.

Og hvor har mennesket den ide fra, at fejl skal straffes? Hvorfor straffer mennesker hinanden?

Hvis frygt kunne korrigere fejl, så ville der ikke være nogen mennesker der begik fejl. Og fejl der jo egentligt det som Kristendommen har gjort til synd.

Hvad er een synd? Og hvad er fejl?

Når eet barn slår eet andet barn, hvordan fortolkes så denne adfærd. Og hvad kunne korrigere denne adfærd? Hvad er det eet udtryk for når eet barn slår eet andet barn? Oftes så dømmes barnet(og nogle ville så sige at det er handlingen eller adfærden som dømmes, men barnet identificere sig med handlingen og adfærden, så reaktionen hos barnet bliver den samme hvis der dømmes), og barnet vil så få en opfattelse af at det er forkert, og så sker der den psykologiske proces som er ubevidst for barnet, hvor barnet ved mødet med afvisning, skaber sig eet negativt billede af både sig selv, og ja, et negativt autoritets-billede.

Når vi ser på de menneskelige forhold her i vores verden, altså hvordan mennesker forholder sig til andre mennesker og sig selv, så afspejler det virkelig så meget den ego-opfattelse af Gud der bliver beskrevet i Biblen.

Jeg har skrevet dette lidt som en provokation Hanskrist, da jeg ved efter at have læst i dit indlæg på Religion.dk, at du godt kan holde til det, eftersom du giver udtryk for ret stor evne til selv-erkendelse. ;)

Kærligst Jan.


















Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 12 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk