annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 262 gæster og 298 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27596 - 21/06/2019 14:32 Spiritualitet - skitser og udkast
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Intelligens og visdom dækker ikke helt over det samme.

Et menneske kan have høj høj intelligens uden nævneværdig visdom.

Uden forståelse sit eget liv (især organisme liv) sundhed og lykke. Visdom er altid knyttet til vores immunforsvar.

Spiritualitet er det der forener intelligens og visdom.

Spiritualitet uden en vis grad af intelligens (kulturel begavelse) giver ingen mening, hvorfor en spiritualitet der alene bunder eller grunder i visdom vil være svært at implementere i vores kulturelle adfærd, aktiviteter.

Høj intelligens uden visdom mangler HEALING POWER.

Visdom råder over HEALING fordi det er knyttet nøje til vores immunforsvar, bygget op i overensstemmelse vores immunforsvar, selvregulering og selvskabelse (at skabe liv, altså at udvikle liv hvor det ikke naturligt understøttes eller forekommer (kulturens kilde)).

Alene gennem døs og trance (trance dagdrømmerierne) kan vi mennesker nærmer os forståelsen vores immunforsvar.

Altid i døs og trance (trancedagdrømmerierne) at vi mennesker formår at genoprette vores super immunforsvar og dermed undgå sygdomsudvikling, eller ligefrem at helbrede os selv.

I døssighed og i trance, trancedagdrømmerierne, møder vi Guds Vilje, vores egen vilje kender vi gennem vores bevidste vågne intentioner, projekter og programmer.

Den psykoanalytiske vej eller metode går over døssighed og trance, trancedagdrømmerierne og er stik modsat new age mindfulness buddhismens vej der ligger i bevidsthedens lag og ingen dyb forståelse har for ubevidste dynamiske emotionelle og motivationelle affekt forhold. Dispassion dominerer mindfulness bevægelsen, hvorimod den spiritualitet vi finder hos Paulus og Jung fx er ekstatisk, ren ekstase, "pure creative passion", et stærkt emotionelt og motivationelt affektliv, alt det mindfulness bevægelsen forsøger at undfly og ikke tør beskæftige sig med, hvilket da også gør mindfulness overfladisk og goldt, helt uden spor af kreativitet. Kreativitet er i kristendommen lakmusprøven på om det er Guds Ånd vi har kontakt til, eller som det bliver os sagt, på frugterne skal vi kendes og dømmes.

I døs og trance (trancedagdrømmerierne) er vi i underbevidstheden, har vi kontakt til ubevidste forhold: drifter og emotionelle drive og affekt forhold, vores primære affektforhold (affekter, emotioner og følelser), som fx vore dybeste motiver = motivationer = arketyper der mere end alt andet formår at udstyre vores liv med mål og mening, give vores liv den røde tråd.


Ufatteligt, når vi tænker på hvor meget af vores tid vi mennesker tilbringer i døssighed og trance, trancedagdrømmerier, hvor lidt vi omtaler forholdet, ja næsten som om vores fornuft og rationalitet ikke vil vide af dette ellers så vitale livsvigtige forhold såvidt vores sundhed og lykke. Det var psykoanalysen eller dybdepsykologien der kom med en fornufts og rationalitets kritik. Fornuften er en fin ting, blot er vi ikke i besiddelse af fornuft i den udstrækning vi tilkender os selv dette.

Tillich har sagt tingene uhyggeligt præcist, uden ekstatisk fornuft ville fornuften lide iltdøden, visne og kvæles i sin endeligheds betragtninger. I moderne demensforskning bliver dette bekræftet til overmål hver dag. Ekstatisk Fornuft er livsgrundlaget for Fornuften eller forstanden vores.

Kilden til alt liv, eller Livets Ånd, bunder i Ekstatisk Fornuft, de religiøse spirituelle ekstatiske metafysiske transcendens forhold. Vi møder forholdet lettest, eller kender forholdet bedst i forbindelse vores døssighed og tranceliv, trancedagdrømmerierne, som er kongevejen til Guds Vilje med os, sundhed og lykke, HEALING.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27597 - 21/06/2019 15:54 Re: Spiritualitet - skitser og udkast [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
At turde Gud (tro Gud) at finde Guds Vilje med os og Guds Ånd, er det samme som at forblive trofast eller tro overfor det vi møder i døssighed og trance, trancedagdrømmerierne (at lade Guds Ånd bede i os) (1)*. Her meddeler Gud sig til sin anden, til mennesket. Her møder Guds Ånd og Åndedræt menneskets ånd og åndedræt, noget den polyvagale teori såvidt vores autonome nervesystem har fundet at der er tale om en sådan dualisme og vi kan endda måle hvor meget vi fattes Livets Ånd at være i overensstemmelse Livets Ånds Lovmæssigheder (se Rom 8).

Men kun meget få mennesker er religiøse nok eller godt nok metafysisk begavet, til at de tør forblive trofaste overfor hvad og hvem de møder i døssighed og trance, trancedagdrømmerier.

(1)*:

Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.

Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud, Rom 8.

Denne form for feminin receptiv mystik har Paulus uden tvivl mødt hos Ananias

Det feminine og moderlige er grundlæggende enhver form for sund maskulinitet, hvilket nøjagtig er det Iben Tranholm og Marie Krarup misforstår (de mangler det feminine og moderlige i deres kristendomsforståelse) hvorfor deres maskuline spiritualitet er falsk og ganske hysterisk, krigerisk.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27602 - 23/06/2019 12:59 Re: Spiritualitet - skitser og udkast [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Bøn eller dette ret at kunne bede kræver at vi slækker så meget på vores ånd og vilje således at Arkeånden (der ikke er nogen tilbagestående Ånd) eller Guds Ånd og Guds Vilje kan komme til at virke frit i og igennem os.

Jung kræver den samme kontakt til underbevidstheden eller det ubevidste som Paulus, den samme kontakt til Arkeånden, SELVET eller Guds Ånd som Paulus forlangte.

Dette foregår i en slags trance, bøn har altid været i trance ekstase (ganske vist mild form for trance ekstase, mere end vild), for er det ikke det, da ville vi jo bare kunne lade munden løbe og tro at dette er bøn. Men bøn er som Paulus lærer os det Ånden der beder i os, og ikke vores ånd der plaprer løs.

Derfor foregår bøn i en form for trance ekstase, hvor vores ånd må vige pladsen for Guds Ånd, der så beder i os, går i forbøn for os, med den visdom alene Ånden har om hvad der tjener os bedst.

Ekstase betyder vores ånd ude og Guds Ånd inde. Ekstase er når Guds Ånd griber os og er inde og vi står ud af os selv, eller er ude af os selv (uden at vi dog har mistet os selv og er gået fra forstanden (demens forskningen viser os at uden ekstase, uden de ekstatiske begejstringsforhold og humørforhold med inde over vores liv da formår vi ikke at forblive Åndsfriske højt op i alderen)). Ja vi er grebet, "besatte". Det er vores "i Gud Væren" = Entusiasme = ekstatiske begejstrings struktur og humørforhold (neuroaffektive forhold) der kommer til udtryk. Vi kender bedst disse neuroaffektive begejstringsforhold fra forældrenes titte bøh leg med spædbarnet, her grundlægges vores evne til ophidselse og begejstring, til ENTUSIASME - vores SPIRITUALITET - vores "i Gud Væren" og det har den største betydning for vores fremtidige vitalitet og intelligens

Bønnens trance ekstase er fyldt med dagdrømmerier eller visioner og syner (1)*. Her modtager vi de billeder og motiver, motivationer = arketyper, der med fordel vil kunne vejlede og retlede os her i livet. Men vi velsignes også med helbredelse, som vi fornemmer øjeblikkeligt som fryd og salighed, en salig underskøn wellness.

Ret at bede sådan som det altid har været forstået religiøst og som jeg ovenfor har redegjort for det burde alle syge som raske mennesker lære. De syge for at blive raske igen og de raske for at få et lykkeligt velsignet liv med Gud, i vandring med Gud, under Åndens ledelse, Arkeåndens ledelse, eller i overensstemmelse Livets Ånd eller Livets Åndelige Lovmæssigheder. Se Paulus Rom 8, dette enestående kapitel.

(1)*:

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.

Moderne kreativitets forskning understøtter alt hvad Paulus og Jung har stået for. Paulus forlangte eller havde som kriterium på Helligåndens dåb at de døbte udviste stor individualitet og kreativitet, på disse frugter (vores kreativitet) kunne Ånden, Guds Ånd, kendes, identificeres.

Vores kreativitet beror på kontakten til det ubevidste, underbevidstheden eller Arkeånden (SELVET) bagved alting, der dog til trods ikke er nogen tilbagestående Ånd, men fyldt med sin egen visdom og kilden til ægte kreativitet.

TRO hos Paulus drejer sig alene om Åndens mægtige underfulde virkekraft (især HEALING og individualitet (modenhed og selvregulering) og kreativitet) med inde over vores liv. Hvorfor at være i Kristus også hos Paulus er det samme som nu at have Ånden, Helligånden eller Guds Ånd med inde over vores liv, eller stærkt tilknyttet vores åndelige sjælelige liv og livsførelse.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27613 - 25/06/2019 17:27 Re: Spiritualitet - skitser og udkast [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
så har jeg netop lige opdaget en ny i mig hellig styrke. Såsom, Jeg kan nu mærke, at ´lykken´ for mig er at arbejde videre på CAFE OPLYSTHED og møde forhåbelig hjælpende folket med prædikener, hvilke især handler om det guddommelige med hellig ånd i form af mennesker med mere og at det er åbenbart supergodt for mig. Idag følte jeg meget stress på grund af bindegalt generende scenarier stort set hele dagen men, da jeg senere sad med en prædiken til en yngre ukendt kvinde om dette hellige, forsvandt pludseligt al stress i både mit sind og krop og så havde jeg det bare hyggeligt i denne samtale på et dårligt møbel.



Du må være på rette vej og hvorfor ikke holde fast i noget der virker for dig. Det burde vi alle gøre, også der hvor vore tanker og beskæftigelser ikke er "main stream", ikke er lige som man er, gør og tænker.



Citat:
Jeg bryder mig ikke om ifølge min opfattelse af dine skriverier her, hvor du påstår, at det der hypnose værk er Kongevejen til frelse, fordi jeg er sandheden, lyset og livet efter døden. Måske du istedet for den slags spirituelt selvhøjtidelige ord angående din ´praksis´ hvilken jeg endnu er uvidende om officielt, du kan postulere, at det bare er en´ åndelig vej blandt andre ? Dog vil jeg ikke altid kritisere dit virke her, fordi så skal jeg jo læse alle dine emner.


"Hypnose værk" ???

Der er hverken en autoritet eller anden person inde over der udfører hypnose og da jeg sagde at bøn ikke var vores "plapren" løs, men var os der "holdt kæft" "bøtte" om vi sådan kan sige det, så er det heller ikke selvhypnose. Hvad Helligånden eller Ånden vil sige os, meddele os, og ellers give os, eller frembringe af fryd sødhed, sødme og nydelsesmidler (salighed og wellness) må vi bare være modtagende overfor og taknemlig for.

At være i trance er også at være i bøn, som jeg så smukt har beskrevet det i de første par indlæg så alle kan forstå det. Trance er den form for transcendens (overgivelse, hengivelse) hvor Gud og/eller Guds Ånd (Den Hellige Guds Ånd - Helligånden) ret kan komme til i vores liv. Forholdet kan blive meget stærkt, nogle mennesker har en rigtig go kontakt til Ånden, Den Hellige Guds Ånd, Helligånden, så Paulus taler om at de vandrer i Ånden, lever i Ånden = i KRISTUS.

Trance er en go ting og alle kunne profitere af at være i trance fuldt og helt et par gange om dagen. I Trance får vi adgang til det sunde opium, vores biologiske legemes egne endorfiner, nydelsesmidler og stimulanser vi ikke behøver at tage udefra som stoffer af nogen slags, vi har nemlig gennem vores religiøse spirituelle trance intelligens selv adgang til disse vigtige nydelsesmidler og stimulanser uden at det skulle være nødvendigt at indtage noget udefra, for det kommer indefra, er derinde som en naturlig del af det at være i besiddelse af en endokrinologisk hjerne og krop/legeme. Vi render rundt med vores eget indre apotek, ja vi har selv i os den medicin og det immunforsvar vi behøver for at kunne kurere os selv. Blot kræver det lidt åndelig intelligens og snilde, lidt religiøs spirituel intelligens, hvor vejen, kongevejen er vores flair for trance, at bringe os selv i trance, hvorved vi får kontakt til underbevidstheden, det ubevidste, SELVET eller ArkeÅnden, Gud eller Guds Ånd.


Alene at læse her hvad jeg skriver bringer folk i velbehagelig frydefuld trance og folk tænker, ham HansKrist er dog godt nok en klog mand der ved hvad han snakker ombyg han gør alting forståeligt og tydeligt, forklarer fx hvad det er Paulus taler om og hvad den religiøse spirituelle dimension dækker over, som det inkluderer det med Gud, hvordan pokker dette dynamiske levende begreb og størrelse skal forstås. At tænke om Gud som skulle Gud eksistere uafhængigt mennesket er barnligt pjat som Bibelen afviser straks fra første Mosebog. Der findes som Barth siger, ingen Guds menneskeløshed, men der findes en menneskets gudløshed, mennesker der ikke vil vide af Gud, Ånden, Arkeånden, Guds Ånd, Helligånden, i deres liv. Dem om det, det er dem der fattes noget, mangler noget.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27617 - 25/06/2019 20:59 Re: Spiritualitet - skitser og udkast [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5351
Sted: Vanløse
Hej HansKrist

Lad mig provokere dig lidt, for jeg synes alle mennesker skulle drikke nogle øller og tænke lidt over det du siger blinker bestemt ham Arne bomstærk og Gerth barnløs kunne nok også trænge til en lille brandert ler

Tag jer nu sammen:

https://www.youtube.com/watch?v=sjSG6z_13-Q

Namaste (hvad fanden betyder det)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
By i Slovakiet i alarmberedskab efter fl..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Kongeriget Danmark støtter FN-forslag o..
18/03/2024 21:44
Nyheder fra Religion.dk