annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4124341
Et andet syn 1156593
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 912393
Jesu ord 807956
Spirituel omsorg 766436
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
2 registrerede Gerth, Hanskrist 5 gæster og 116 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 34 af 95 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 94 95 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27540 - 16/06/2019 14:03 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Gerth Online   content
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Tikka: " ved Jesu andet komme, når de udvalgte bliver hentet til himmelen. Derfor tror jeg heller ikke på, at menneskene kan skabe et globalt fredsrige, hvor alt er i harmoni, når det bygger på vækst, eller så længe der er trusler."

Hej Tikka
Er du en af dem, som bogstaveligt talt tror på nogle religiøse trosretningers beskrivelse vedrørende ´bortrykkelsen´, der dog ikke beskrives om i Biblen som dette ord ? Fortolker du den som enten noget metaforisk eller usand ? Jeg er heller ikke en tilhænger af vækst, hvad angår en stigning af produktion og endnu mere øget forbrug i et samfund men, det er istedet godt, hvis folk kan få guddommelig kærlighed fra helligånden til at vokse i verden med dens befolkning. Sådan påstår jeg, at man vil kunne enes sammen om at stoppe mennesket som en trussel mod sig selv, hinanden og naturens miljø med dyrene.

Arne Thomsen: " Vi har jo ikke aktiveret vore evner til den helt rene kærlighed til verden. Jeg tror, der er et stort behov for inspiration her - noget der viser vej frem til ren og dyb kærlighed - til kloden - til alt levende - til medmennesker - og til en selv. Skal det være ritualer, eller symboler, eller ord, eller noget andet? Jeg tror, at det rette svar kunne ændre verden. Hvem kan ´tænde gnisten´, så vi får det gjort? - gnisten, som jeg fornemmer, at alle venter på ? "

Hej Arne
Hvad er det for en ´gnist´, som du ønsker i mennesket, der må have en stærk følelse af begejstring ligesom et lys fra noget ild til inspiration og handlekraft, der burde blive grunden til, at en ny generelt god udvikling kan ske for folket ? Jeg forstår stadig ikke endnu helt hvad, at din opfattelse af virkeligheden er ? Jeg mener ikke, at du har udtrykt en personlig tro på noget guddommeligt og hellig ånd til trods for din kærlighed til et bestemt Kristus ikon billede og en sammenligning af vores begge to måder at udtrykke os på officielt som noget ifølge dig meget tilfælles ? Du nævner forskellige ting, som mennesker faktisk altså både kan misbruge eller bruge, der er ritualer, symboler og ord. Hvorfor kan dine ord om den gnist lyde ligesom Helligånden ? Kun spørgsmål, svar og forklaringer kan ikke lave forandringer, fordi sådan er de jo ikke det samme som at VÆRE et godt eksempel på et eller andet, som man selv prædiker om.

#27541 - 16/06/2019 14:45 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Arne:
Citat:
Jeg skrev:
Citat:
Min holdning er, at vi i stedet for i afmagt at opfatte os selv som "skadedyr" hellere burde begejstre de gode egenskaber, vi også har i os, såsom evnen til helt ren, dyb og fri kærlighed til kloden, til alt levende, til vore medmennesker - og til os selv - en begejstring, der kan sætte egenskaber som begær og grådighed i skyggen tommelop
Og du svarede:
Citat:
Jamen er jo hvad bibelen siger, at vi skal kaste vores bekymring på gud, når vi selv har gjort hvad vi kunne og problemet ikke løses, for fokus skal jo netop altid være på det at elske gud og næsten, og det forsvinder ved bekymring ...
Min kommentar:
Jeg respekterer naturligvis din bibeltro - har selv respekt for Bibelen, men finder den ikke fuldkommen, og når du mener, at "vi skal kaste vores bekymring på Gud", så er jeg ikke i stand til at følge dig, for vi har jo netop ikke gjort, hvad vi kunne! Vi har jo ikke aktiveret vore evner til den helt rene kærlighed til verden.

Ang. "vi"
Afmagten/bekymringen der her er tale om, opleves hos de, som ikke føler de kan løse problemet – dig(?) og mig.

Når (vi) – jeg har indset dette og ellers gør hvad jeg kan for ikke at leve som hykler, er det, bibelen siger man skal kaste sin bekymring på gud – altså egen bekymring - derved kan man fokusere på, at elske gud og næsten …

Når man bekymre sig om ting man ikke kan gøre noget ved, tager det ens fokus og energi.

Arne:
Citat:
Om vi så er tilhængere af den ene eller den anden religion, eller vi er agnostikere eller ateister, så har vi jo de evner!

Evner er jo ikke nok – ændre ingenting til det bedre hvis ikke de bruges.

Arne:
Citat:
Det er her, jeg mener, vi mangler inspirationen til - i kærlighed - at gøre det nødvendige, og som vi jo kan!

Du kan jo bare gå i gang på hjemmefronten, i den udstrækning det er muligt smiler

Arne:
Citat:
Hvem kan "tænde gnisten", så vi får det gjort? - gnisten, som jeg fornemmer, at alle venter på.
Jeg ved det ikke.
Hvis jeg kunne, ville jeg blive "lægprædikant" blinker

Lægprædikanter og ildsjæle findes der mange af, og de er, og har jo været tilstede i mange mange år og forsøgt at råbe op, men - det rækker ikke selv om det flytter lidt …

… og selv om mennesket har evnen til at ændre forskelligt, når vi taler klimapolitik og plastikforurening, er der jo behov for et fælles værdigrundlag og samarbejde her og nu …

… men - da verdens ledere ikke kan blive enige om en plan som skal efterleves, rækker det ikke de tiltag den enkelte gør.

Det med plastikforureningen kan godt ændres, men skaden er sket.
Der er mikroplast i fødekæden.

Derfor hjælper den enkeltes kærlighed ikke i dette regnskab …

… og når du savner, gode ord fra bibelen, så er dette jo også en god rettesnor:

Enten I altså spiser eller drikker, eller hvad I end gør, skal I gøre alt til Guds ære. 1. Korinther 10:31
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/10

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27542 - 16/06/2019 15:02 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Gerth:
Citat:
Tikka: " ved Jesu andet komme, når de udvalgte bliver hentet til himmelen. Derfor tror jeg heller ikke på, at menneskene kan skabe et globalt fredsrige, hvor alt er i harmoni, når det bygger på vækst, eller så længe der er trusler."

Hej Tikka
Er du en af dem, som bogstaveligt talt tror på nogle religiøse trosretningers beskrivelse vedrørende ´bortrykkelsen´, der dog ikke beskrives om i Biblen som dette ord ? Fortolker du den som enten noget metaforisk eller usand ? Jeg er heller ikke en tilhænger af vækst, hvad angår en stigning af produktion og endnu mere øget forbrug i et samfund men, det er istedet godt, hvis folk kan få guddommelig kærlighed fra helligånden til at vokse i verden med dens befolkning. Sådan påstår jeg, at man vil kunne enes sammen om at stoppe mennesket som en trussel mod sig selv, hinanden og naturens miljø med dyrene.

Kan ikke se hvorfra du har min tekst og det du kommentere på.
Dit indlæg hægter du på Arnes indlæg #27538 - 16/06/2019 11:36

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27543 - 16/06/2019 15:58 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du skriver:
Citat:
Hvad er det for en ´gnist´, som du ønsker i mennesket, der må have en stærk følelse af begejstring ligesom et lys fra noget ild til inspiration og handlekraft, der burde blive grunden til, at en ny generelt god udvikling kan ske for folket ?
Mit svar:
Det kan vel egentlig siges helt kort med henvisning til OOA - altså en holdning hos enkeltpersoner, der griber om sig og bliver til en folkebevægelse, der har et logo, og som sætter sin vilje igennem.
(Om det så var klogt at hindre atomkraft og beholde kulkraft kan nok diskuteres)
Hvilken "gnist", der kan starte en folkebevægelse for den rene kærlighed, ved jeg ikke, men det må vel starte med noget kommunikation, og min fornemmelse - rigtig eller ej - er at tiden er ved at være moden.

Du skriver også:
Citat:
Jeg forstår stadig ikke endnu helt hvad, at din opfattelse af virkeligheden er ? Jeg mener ikke, at du har udtrykt en personlig tro på noget guddommeligt og hellig ånd til trods for din kærlighed til et bestemt Kristus ikon billede og en sammenligning af vores begge to måder at udtrykke os på officielt som noget ifølge dig meget tilfælles ?
Mit svar:
Min opfattelse af virkeligheden er, at den er et ufatteligt mirakel, som de forskellige religioner forgæves har søgt at begribe.
Jeg finder meget godt i de forskellige religioner, men troir ikke på dem som sandhed.
Dét, der i religionerne især har gjort indtryk på mig, er den helt rene kærlighed, som jeg oplevede i en Kristus Ikon for første gang i mit liv - min "gnist" blinker
Det, jeg føler som fælles med dig, er alene tanken, følelsen, oplevelsen af den aktive helt rene kærlighed.
Og så er det, jeg tænker: Ligger den ikke i os alle? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27544 - 16/06/2019 16:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Evner er jo ikke nok – ændre ingenting til det bedre hvis ikke de bruges.
Mit svar:
Enig.

Og du skriver:
Citat:
Du kan jo bare gå i gang på hjemmefronten, i den udstrækning det er muligt smiler
Mit svar:
Det gør jeg skam også - og jeg mindes, hvad jeg i mine unge dyrlægedage i det nordvestlige Sønderjylland lærte af en husmand, hvis ko jeg ikke kunne redde. Jeg var fortvivlet, men han sagde: "Det nytter ikke, du hænger med næbbet. Du gjorde jo, hvad du ku'."
Han havde mistet en fjerdedel af sin kvægbesætning - fordi han ringede for sent - og jeg havde mistet lidt succes.
Alligevel var det ham, der trøstede mig - og lærte mig at være tilfreds, hvis blot jeg gør mit bedste blinker

M.v.h. Arne smiler

Redigeret af Arne Thomsen (16/06/2019 17:07)
Top Svar Citer
annonce
Side 34 af 95 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 94 95 >

Seneste indlæg
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Hanskrist
14/10/2019 10:49
Gerth Drost
af Gerth
14/10/2019 10:35
Lyser på vej
af somo
14/10/2019 08:14
Mellemrummet
af Simon
13/10/2019 17:52
Så er der linet op...
af ABC
10/10/2019 21:10
Nyheder fra DR
Fiskeriminister: Bornholmske fiskere ska..
14/10/2019 10:33
Knallertbøller giver utryghed i jysk by..
14/10/2019 10:30
Ekspert: Gratis tjenester på nettet kan..
14/10/2019 10:30
VIDEO 130.000 drevet på flugt i Syrien ..
14/10/2019 10:10
Tidligere catalansk vicepræsident idøm..
14/10/2019 09:59
Nyheder fra Religion.dk
Udviklingshæmmede får muligvis officie..
11/10/2019 22:00
Professor: Det er vanskeligt at forsone ..
10/10/2019 06:50
Den jødiske forsoningsdag: Et stille d..
10/10/2019 06:28
SKAM gav plads til mere mangfoldighed
10/10/2019 05:00
På forsoningsdagen er jøderne særligt..
09/10/2019 16:54