annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 3866284
Et andet syn 1149067
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 899739
Jesu ord 801384
Spirituel omsorg 761877
Galleri
treram som stjernedreng anno 1946
Hvem er online?
4 registrerede Gerth, Arne Thomsen ,(2 usynlige), 3 gæster og 96 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 33 < 1 2 3 4 5 6 ... 32 33 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26829 - 12/02/2019 12:03 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: ABC]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Jeg tror vi skal passe på med at proppe Gerth ned i en paulinsk kasse...tvivler på at han går ind for Paulus lære...

Paulus er Frihedens og Åndens Apostel og tænkningens skytshelgen (den kritiske tænkning). Så ingen kommer i en kasse hos Paulus men genopstår og bliver født påny igennem den Guds Åndens kreativ ekstase, at Helligånden, Den Hellige Guds Ånd, virker i os som kilden til nyt liv. Dette er at være i KRISTUS, iklæde sig KRISTUS, den ny Guds Åndens virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus vi har som Guds børn, vi har gennem at høre Gud til.

At iklæde sig KRISTUS, at lade KRISTUS vinde skikkelse i os og over os er at tage imod den Guds Åndens ny virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Det er de nye skabninger vi er i KRISTUS at vi har Guds Ånd og hører Gud til som Jesus fx demonstrerede det i sine intense far søn dialoger, bøn og bønskvaler.

Paulus er blevet far til os i KRISTUS, det er ham der har implementeret Kristus diskursen i kultursfæren og den religiøse spirituelle kultursfære, becifret og sat ord på begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus, det biologiske historiske menneske Jesus. Det er denne Guds Åndens ny virkelighed, Helligåndens virkelighed, der kommer ved mennesket Jesus vi kalder for vores "i KRISTUS væren" de nye skabninger vi er i KRISTUS.

At være i KRISTUS, der også er at have den hellige Guds Ånd, Helligånden som kilde til nyt liv, ny skabelse, er også at være KIRKE i verden. Så Gerth er emergent KIRKE i verden.

Lykkelige os at vi kan have disse samtaler med hinanden. Vi skal kunne tale frit med hinanden om disse forhold forlangte Paulus og som noget nyt var kvinderne inkluderet i menighederne på lige fod med mændene, og ja en kvinde kunne endda være den ypperste blandt overapostlerne (biskopperne). Og at være den ypperste blandt overapostlerne så har man godt nok ikke fået mundkurv på. At en senere tid, en senere Kirke (hvilket ses allerede i Ny Testamente denne drejning væk fra Paulus), ikke magter eller tør følge Paulus på dette område kan vi nu engang ikke bebrejde Paulus, her må vi rette vores indignation et andet sted hen.

Hvad Kirken har gjort sig skyld i senere må den selv stå til ansvar for, men vi kan altid gå tilbage til Paulus om vi orker det, fordi Kirken ikke turde ekskludere ham, hans breve, så hellere tage ham med ombord, i kanon, end få ham imod sig. Og så i mange hundrede år forhindrede Kirken folket adgang til skrifterne og samtidig gjorde den Kirkens egen lære ufejlbarlig ja så havde man styr på Paulus, Åndens og Frihedens Apostel pr se og som den Tænkningens Skytshelgen han var, der bandlyste blind tro og forlangte at vi skulle blive voksne i TROEN, i KRISTUS, stoppe med at tænke som børn og lære at lovsynge med vores forstand herom. Paulus er en bombe af ægte SPIRITUALITET under enhver kristen Kirke der udarter, også derfor fx reaktionær fundamental islamisme tordne imod Paulus, fordi han som den Åndens og Frihedens Apostel og Tænkningens Skytshelgen han er undergraver religiøs fundamentalisme og blind overtro.

Det er ikke hos Paulus et læresystem, filosofi, vi tror på, men på Guds Åndens eller Helligåndens skaberkraft i vores liv, de nye skabninger vi er i KRISTUS, hvor vi nyder godt af at have Guds Åndens, Helligåndens, mægtige skaberkraft inde over vores liv som dette historisk tog sin begyndelse ved mennesket Jesus, og ønsker vi at være en del af denne verdensomspændende bevægelse så hører vi KRISTUS til, eller så iklæder vi os KRISTUS, lader vi KRISTUS vinde skikkelse i os, og så er vi KIRKE i verden.

Al dyb forståelse et svært emne, en svær sag, munder ud i at tingene kan siges simpelt eller enkelt og smukt som jeg gør det. Også derfor jeg skriver gang på gang til jer, gør nu ikke tingene sværere og mere knudret og vanskeligt end det er folkens. Har man en dyb forståelse et spørgsmål, emne, sagsforhold, eksistentiel problemstilling, så skal dette kunne kaste af sig et overraskende stort tværvidenskabelig forståelse. Pludselig åbner forståelsen af den paulinske spiritualitet, eller kaster den paulinske spiritualitet et forklarelsens lys og perspektiv ind over psykologien, psykoanalysen og Jungs psykologi, psykiatrien og neurovidenskab og moderne, new age, Healingsarbejde.
#26830 - 12/02/2019 14:26 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Hanskrist]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej HansKrist

Alt dette (det du siger) lyder smukt og godt og interessant. Men hvad med forsoningslæren? Paulus udlægning af Jesu død på korset som et soningsoffer? Var han galt på den her:

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

http://vandrermodlyset.dk/m-fog-s1.htm

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#26833 - 12/02/2019 17:06 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Meningen er jo, for fanden, at du ska’ forsone dig med idéen om gudetro (og derved en overtro u/forhold til livet), som var den en psykisk lise og ikke en psykologisk arbejdshypotese overfaldet af en religiøst trængende: et skærmbræt fra den lidelse det er at indse sin egen forgængelighed. På hvilken måde du frejdigt ka’ jokke rundt i livet i tillid til troen på, at din død ingen verdens ting betyder – åbenbart heller ikke for dine pårørende, du derfor må forudsætte jokker rundt i samme selvbedrag, da andet ville være uelskværdigt –, hvorefter du ka’ bruge resten af dit liv i underdanighed for den himmelnisse du fra da i stedet må frygte, da det faktisk ikke ser ud til at akkurat denne gud er videre elskværdigt anlagt; se blot på dette "skabelsens mesterværk", denne gud tydeligvis er lige så indifferent overfor som små får stillet overfor virkelighedsanskuelser..;)

mvh
Simon
P.s.: du ka’ jo altid bygge en café, og lade hønsemand betjene dig med en lys øl, det sku’ jo være så sundt..;)

Redigeret af Simon (12/02/2019 17:24)
Top Svar Citer
#26835 - 13/02/2019 11:13 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Simon]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Simon

Jeg forstår ikke lige din respons...

Paulus har udlagt Jesu død på korset som et soningsoffer - dette vil jeg gerne høre HansKrists mening om.

Derfor henviser jeg til denne afhandling:

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

http://vandrermodlyset.dk/m-fog-s1.htm

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#26836 - 13/02/2019 14:25 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: ABC]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Hej ABC du ølglade bajer drikkende mand, humørfyldte sprit eller spirit man(d), her får du en LYS øl fra mig som Simon stillede dig det i udsigt:

Hvis du mener der er noget interessant i de der link, så må du skærpe min appetit, motivation og lyst til at læse disse link, gennem din egen introduktion.

Meningen er jo ikke at jeg skal fanges i menneskelig filosofi, en menneskelig lære, hvilket Paulus netop advarer imod.

Hvor er INSPIRATIONEN eller hvorfra skal min INSPIRATION og MOTIVATION komme til at læse det?

At jeg holder af Paulus (mener at forstå hvad han skriver i sine breve) og derfor jeg burde kaste mig over alt eftertiden dogmatisk har hængt Paulus op på?

Hos Paulus møder jeg som den ny skabning jeg er i Kristus værende et Guds barn med Guds Ånd, en kreativ ekstase, begejstring og triumf/sejr uden lige, en hvidglødende kreativ entusiasme og ekstase (flow eufori), glæde og lovsang, og jubel og hyldest uden lige.

Intet af dette (ingen vidnesbyrd om dette så fantastiske (1)*) møder mig i de der link du har givet mig. Men jeg møder en masse tanker der skal stemme overens med en hel masse andre tanker, eller hvad der er sagt/skrevet her skal stemme med hvad der så står her og det hele skulle gerne være et alt i alt fornuftigt system, her forsoningslære system.

(1)*:

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage.
Joel.

Jeg vil ikke beskæftige mig med noget der gør mig deprimeret på forhånd ABC, og at kaste mig over de der link uden at være overhovedet motiveret og inspireret dertil vil tage på mit humør (dræne mig for energi). Og de få linjer jeg har læst, gjorde mig så træt, fordi det altsammen virkede fortænkt, som et forkromet fortænkt læresystem og ikke som et vidnesbyrd om LIV - dette at have Helligåndens Spontanitet og Entusiasme, og kreative ekstatiske begejstring og humør, jubel hyldest triumf og glæde, lys farver, natur, med inde over vores liv. Hvilket altsammen er hvad jeg finder hos Paulus når han iklæder mig Kristus (min Kristusparticipation, i Kristus væren), kommunikerer mig Åndens, Helligåndens eksistensforvandlende ny kreativ natur frem til mig.

Men jeg kan forstå på dig ABC at du har fundet noget af stor vigtighed i disse link, kunne du ikke så lige give os en introduktion og appetitvækker på hvad det er du har fundet af så stor betydning? Du skal kunne motivere os til at stikke hovedet ned i så lang en knudret tør tekst jeg ihvertfald ikke fandt var et stærkt vidnesbyrd om hvordan Helligåndens livgivende og helbredende funktioner virker i vores liv.

Paulus fanger mig fordi han formår at kommunikere den Ny Væren og Virkelighed, Guds Åndens Virkelighed, Helligåndens Virkelighed vi som kristne har tilsluttet os, deltager i gennem TRO, også kaldet trosbegivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus. En Ny Sandhed eller Virkelighed ind i verden hvor vi mennesker får adgang til vores virkelige jeg, og dermed som Paulus så smukt beskriver det vi får adgang til vores karismatiske muligheder og evner her i livet, udvikle og udfolde os, vores potentialer, dersom vi tør Ånden, Guds Ånd, vores Spontanitet, vores kreative spontanitet og frihed, hidrørende vores dybtliggende formende, skabende, motivationer, motiver, arketyper, urbilleder. Alle mennesker er noget særligt og unikt. Vi er ikke ens, men vi er lige værdige og betydningsfulde ifølge Paulus.

Paulus er ikke kedelig, han er "sexet" fed og spændende og ikke mindst en fornøjelse at være sammen med og man kan blive et helt nyt menneske hvis man først begynder at forstå hvad det er manden taler om. Det psykiatrien bøvler med og har svært ved at trænge frem til, det har Paulus fuldt ud styr på og forstået dybt og kan han videreformidle til folk, ja der er en Healing Power og Recovery Power hos Paulus uden lige (folk fik nyt liv i hobetal, blev genrejst til nyt liv gennem Helligåndens virke, som de nye skabninger vi er i og med Kristusbegivenheden ind i verden). Moderne neurovidenskab kaster nyt lys over Paulus og ja over en elendig forfejlet vore dages psykiatri, der slet ikke formår hvad den Paulinske urkristne KristusMystik Spiritualitet med lethed formåede, såvel som hvad moderne new age neurovidenskabelig begrundet spiritualitet også begynder at få fat i, hvorved det ændrer psykiatrien rigtig meget i de her år.
Ja i den grad psykiatrien er havnet i en blindgyde, men nu pga moderne neurovidenskab og herpå grundet ny spiritualitet, psykiatrien må tage ved lære og lade sig reformere i henhold til denne nye spiritualitet vi ser så levende i vor tid.

En dag snart vil neurovidenskab nå så langt frem at vi begynder at kunne forstå den paulinske urkristne KristusMystik Spiritualitet. Og jeg er her en af pionererne. Har efterlyst i årevis at vi må et spadestik dybere end mindfulness buddhismen, vi må dybt nok til at forstå den voldsomme ekstatiske spiritualitet vi finder hos Paulus og i store dele af den kristne mystik.

Men se her, langsomt er det jeg efterlyser, og som fx Arne har så svært ved at begribe, det med min store vægtlæggen på ekstatiske former for spiritualitet som vi finder det fx så udtalt hos Paulus, ved at se dagens lys, ved at bryde frem, læs i den sammenhæng følgende:

Joe Loizzo. Ecstatic Altruism: The Secret Contemplative Art and Science of Tibet:

This brings us to the last and most essential feature of Tantric Buddhism: its reliance on euphoric and ecstatic states to help deepen and speed the work of meditative self-analysis and self-transformation. Here, we’ve entered a realm that seems utterly removed from the ascetic calm we think of as essential to meditation, Buddhist or not, a realm more akin to the otherworldly states of mystics like Saint Theresa of Avila or Saint John of the Cross. Yet the Tibetan take on these states is neither mystifying nor saintly but quite scientific and down-to-earth.

Akin to normal alterations of consciousness like dreamless sleep, orgasm or near-death states, meditation-induced flow states and natural highs can be harnessed to deepen and speed emotional healing and profound transformation. By disarming our minds and nervous systems and priming them for plasticity and learning, such states can empower us to break free of traumatic memories and stress reactions so we can fully realize radical open-mindedness and embody caring responsiveness. Once we’ve mastered this deep, transformational art, we’re free to awaken our native genius for ecstatic openness and to fuel it with our natural spirits of euphoric altruism, gradually forging them into the inspired mind and nervous system of a master altruist.

While the exotic Buddhism of Tibet sees mindfulness and lovingkindness as the foundation of any contemplative life, it also preserves meditative power-tools expressly designed for contemplative life in a stress-driven world. Among these, the role-modeling arts and blissful neuroscience of the Tantras offer what may be the quickest, most effective way to bring contemplative clarity and pure passion to our demanding lifestyle. Given the right guidance and step-by-step system of practice, the ecstatic Buddhism of Tibet offers us an exceptional path of altruistic vision and inspired leadership that may well help us shift the balance of global consciousness toward lasting peace and sustainable happiness before its too late. Citat slut

Men hvad med Ecstatic St Paul Christianity Spirituality må jeg bare spørge???
Side 4 af 33 < 1 2 3 4 5 6 ... 32 33 >

Seneste indlæg
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Tikka
22/08/2019 01:08
OPLYSTHED
af Gerth
20/08/2019 14:10
Lyser på vej
af somo
20/08/2019 08:47
Mellemrummet
af Simon
19/08/2019 22:30
DYBETS DIMENSION
af Hanskrist
13/08/2019 14:55
Nyheder fra DR
Brasiliens præsident: 'NGO'er kan stå ..
21/08/2019 22:22
Færre homoseksuelle mænd bliver smitte..
21/08/2019 20:58
Lillian Gjerulf Kretz: Trump føler sig ..
21/08/2019 20:53
Bank-svindlerne er skarpere end før: He..
21/08/2019 20:45
Flere kirkelige organisationer udsat for..
21/08/2019 20:45
Nyheder fra Religion.dk
Kristne kæmper for frihedsrettigheder i..
20/08/2019 10:13
Quiz: Har du styr på film med religiøs..
19/08/2019 13:52
Imam: Først når vi opdager os selv, op..
16/08/2019 09:13
Muslim: Kære præster og politikere, un..
16/08/2019 07:00
Mystikeren er både hyldet og hadet af v..
14/08/2019 14:18