annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 3369738
Et andet syn 1117877
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 836428
Jesu ord 765732
Spirituel omsorg 746458
Galleri
Når andre stjæler fokus....
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 113 gæster og 18 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26795 - 05/02/2019 14:21 MYSTISK IDENTITET
Gerth Offline
ny
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark

Hvem tror i, at i virkeligt er ? Min evige ånd har ikke en nationalitets og religions navn.

Jeg vågnede op en morgen, hvor jeg var i en tilstand uden at kunne huske noget. Jeg følte mig tryg i nuet og havde en sindsro. Jeg genkendte ikke mit eget hjem. Med nysgerrighed undersøgte jeg tingene i den for at finde meningen med min eksistens. Senere kunne jeg huske, hvem jeg er.

Ifølge nogle hellige skrifters historie havde Abraham rollen som den første patriark, hvilken Gud lovede til landet Israel. Senere ifølge nogle religioner skete der en videre udvikling igennem tiderne med flere historier frem til og med profeten Jesus, som var en jøde og gjorde oprør imod Jødedommen som en religion og dens love.

Da jeg står i gaden for at dele sedler ud om mit projekt, spørger en sikkerhedsvagt mig med racisme : " Du har et lidt mørkt udseende. Du ligner dem fra andre lande, som laver kriminalitet her. Hvor kommer du fra ? " Jeg svarer, at jeg er og kommer fra evigheden." Gud er, det jeg er. I kender mig kun ved et falsk navn. Min åbenbaring fra Gud er ikke en mangel på et personligt ansvar eller imod min frie vilje. Tværtimod. Dette fordi jeg kender Gud og dermed den, jeg er.

Det guddommelige eksisterede før religioner og er ikke begrænset til dem alle, fordi Gud er større end alt. Nogle religiøse retninger påstår, at Jesus var Guds søn og med helligånden af den jødiske jomfru Maria som hans moder. Men Gud har ikke en genetisk historie ? Hvordan forklarer man Jesus gener, som ifølge dette kun kom fra et menneske, fordi hvor var mandens halvdel eller hvordan ? Idag diskuterer religiøse folk emner om både fortidens og fremtidens Israel. Dengang kunne mennesker ikke rejse så let i verden som os idag, som tilmed kan kommunikere verdensomspændende med massemedier. Derfor skete tidlinjen i disse historier mere lokalt istedet for globalt vedrørende historien om Guds folk. Min personlige pagt med Gud i en åbenbaring ligesom en ny slags dåb handler om menneskehedens frelse fra al synd og ondskab med et nyt håb om tilgivelse og fred, fordi Gud elsker alle.
#26797 - 05/02/2019 18:07 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indsendt af: Gerth
Det guddommelige eksisterede før religioner og er ikke begrænset til dem alle, fordi Gud er større end alt.

Hvordan forklarer man Jesus gener, som ifølge dette kun kom fra et menneske, fordi hvor var mandens halvdel eller hvordan ?

Da Jesu far forstås som hankøn, der har skabt mennesket af henholdsvis støv - manden - og et ribben - kvinden - skulle det vel ikke for ham være den store kunst at befrugte en kvinde med sin ånd … Gosh mann vi taler om den almægtige der ved sin ånd har frembragt "det hele" før alle religioner stortchock ... men du har måske kendskab til en anden guddommelighed der alltid har eksisteret før alle religioner. Denne hører jeg gerne om engel

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#26800 - 06/02/2019 01:42 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
"Jeg vågnede op en morgen, hvor jeg var i en tilstand uden at kunne huske noget. Jeg følte mig tryg i nuet og havde en sindsro. Jeg genkendte ikke mit eget hjem. Med nysgerrighed undersøgte jeg tingene i den for at finde meningen med min eksistens. Senere kunne jeg huske, hvem jeg er"

- Hvordan synes du selv det lyder, det her, når du gennemlæser det efter at ha' skrevet det, hva' Gerth?

Du vågner en morgen med svære genkendelsesproblemer af miljøet omkring dig, og føler dig ganske tryg …
Ja, hva' ka' vel være tryggere, end at miste hukommelsen og opleve at befinde sig et fremmed sted?...du verden!

"Da jeg står i gaden for at dele sedler ud om mit projekt, spørger en sikkerhedsvagt mig med racisme : " Du har et lidt mørkt udseende. Du ligner dem fra andre lande, som laver kriminalitet her. Hvor kommer du fra ? " Jeg svarer, at jeg er og kommer fra evigheden." Gud er, det jeg er. I kender mig kun ved et falsk navn."

- Og synes du dette lyder sandsynligt, at sikkerhedsvagter henvender sig til dig og fortæller, at du ligner en kriminel?

En anden ting: du ér ikke nogen form for gud, du er et menneske der tror noget om guder, nøjagtig som mange andre mennesker, der tror på gud. Det i sig selv, ka' der jo være masser af social tryghed i, i den forstand, at mennesker ka' samles om gudetro, som de ka' samles om så meget andet. Vigtigst må dog være, at den troende erkender at han/hun er forskellig fra det man tror noget om, at man forholder sig med trosanskuelser til dit og dat. Andet ville blive meget utrygt.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#26805 - 07/02/2019 03:53 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Simon]
Gerth Offline
ny
Hej Tikka

Men Guds helligånd har ingen genetisk historie. Ånd er ikke som en fysisk krop og den har derfor ingen kropslige gener ? Forklar mig denne type genetiske sammensætning mellem Guds ånd og Jomfru Maria ? Jeg lever blandt folk, som siger, at Jomfru Maria havde bare sex med en eller flere andre som enten fremmede eller bekendte før et ægteskab med Josef eller var ham hemmeligt utro og dette skjulte hun ved at kalde sin søn for Guds søn. Jeg har tidligere i mit liv læst en bog, der har en blandt mange teorier om ´profeten´ Jesus, at han måske var en fornægtet eller hemmelig arving til nogle økonomisk rige folk tilmed som noget kongeligt og derfor kaldt for jødernes konge ? Sådan kunne han have været blevet til en ny trussel imod Romernes magt ved at samle folket som et kongeligt rige og en magtfuld frelser for et lands folk. Men de kongelige kunne lave andre kongelige børn. Men måske han var fornægtet hos disse fine folk, som ikke ville kendes ved at have haft sex med den tilsyneladende påståede ´Jomfru´ Maria som en prostitueret eller hun blot horede lidt ? Dog gjorde oral og analsex ikke en kvinde gravid. Desuden kunne en kvinde dengang ved Jødedommens lov gøres til skamme som straf med stening, til næsten intet uden en mand som hjemløs og med stort set ingen mulighed for et arbejde og mere andet lignende. Det er en forståelig grund til at skjule dette. Hvem ville gide at forsørge barnet Jesus og hvilke folk ville senere lyttende tro på Jesus, hvis han var som en synd et uægte barn fra sin moder ? Ifølge kristendommen i Det Nye Testamente modtog den unge kvinde Mirjam/Maria af en engel budskabet om, at hun ved Helligånden skulle undfange en søn. Det virker som en overraskende hændelse for Maria, hvor hun ikke havde et valg, fordi Gud spurgte ikke først om lov til at gøre hende helligt gravid men istedet som en undertrykkende ordre og det lyder altså mere ligesom en voldtægt ? Hvis Guds hellige ånd ikke voldtog hende, må det betyde en anden forklaring på denne graviditet.

Jeg skal og vil ikke skrive en ny lang bog om Gud som en ny religion. Jeg kan ikke bare forklare struktureret hvordan, at en tidløs og uendelig Gud er. Jeg kan prædike om ALT, hvad Gud ikke er. Bemærk noget lignende i Bibelens gamle testamente i myten eller historien om Moses møde med hans gud ved den brændende tornebusk med ordene: "Jeg er den, jeg er! Sådan skal du sige til israelitterne - Jeg Er har sendt mig til jer."

Alligevel synes Gud at beskrives kun positivt blandt andet som :
1. Energi = Kraft.
2. Bevidsthed og intelligens = Ånd
3. Noget psykisk følelse eller flere emotioner (´hjerte´) = Kærlighed
4. Alvidende = Informationer

Jeg tror, at Gud er evigt perfekt som mit rigtige hjem eller som ferier til mange forskellige himmelske dimensioner, hvor jeg nu er på en rejse igennem et liv som en midlertidig oplevelse. Derfor mangler Gud intet og har ingen materialistiske, kødelige, egoistiske og onde behov. Men jeg kan ikke helt tro på hellige skrifters historier om Guds vrede, fordi vrede er ikke en god følelse. Hvordan kan Gud større end en supercomputer rumme alt logisk, nyde formløst at være sig selv som sommetider måske et udtrykt dejligt lys med ubetinget kærlighed mega langt bedre end bedre end en åndeligt oplyst´s ekstatiske eufori ligesom en guddommelig orgasme eller andet, fungere som en fornuftigt bevidst kontrol over alt og samtidigt med have en personlig indlevelsesevne i alle vores lidelser og modgang uden at blive forstyrret som en splittelse i sig selv af dette eller være sindsyg ? Altså en´ gud, som er i et med alt og sig selv med kun en sand opfattelse af virkeligheden ? Nogle naturvidenskabelige folk har forklaret som en påstand, at døden er sexet, fordi hjernen der udløser en masse Dopamin, der lyder bedre end som afhængighedsdannende stoffer som værende det bedste kick eller fix. Jeg har dog læst om nogle uhyggelige oplevelser om at være død kort, hvor de var i et symbolsk helvede som et mareridt. Nogle folks nærdødsoplevelser beskriver mødet med en eller anden slags gud, der kan sammenlignes i en eller anden grad med disse hårde stoffer, fordi de ønskede at forblive altid i denne trygge tilstand og aldrig vende tilbage til livet igen.

Dåben også min fra Gud som i en åbenbaring handler blandt andet om en fornyelse. Der er mulighed for at bruge viden og informationer til generelt at forbedre folkets kollektive udvikling og bevidsthed til en fornyelse af den. Det er en modernisering af denne, der gør borgeres mentalitet tidssvarende til nutiden med plads til det innovative og originale til gavn for alle som nye fremskridt. Det sker som en udskiftning af noget til fordel for noget nyt. Nu sker der i verden mere noget om kønnenes ligestilling og selv i Det Nye Testamente er der udtalelser fra Jesus disciple senere Apostle, som er ligesom i Jødedommen, Islam og Hinduismen mørke ord imod og ikke harmonerer med vor tids politiske menneskerettigheder.

Selv om der er forskelligheder i tilværelsen især for som i et sind med egoet illusion, identificerer jeg mig med intet og sikke en frihed, det er som med frelsen. Gud som kun et maskulint væsen mangler jo en anden halvdel, der ifølge det som et andet aspekt er det feminine. Istedet for den slags modsætninger, dualisme og en uren blanding af farver siger jeg om både Gud og den, jeg er: " Jeg er."

Hej Simon

1. Hvad jeg mente med en sikkerhedsvagt var ikke ment psykotisk som en mand fra en efterretningstjeneste eller personlig bodyguard og var muligvis bare en politimand for butikker imod indbrud - tyveri eller parkeringsvagt og andet lignende. Vil du bare helst som min sandsynligvis skeptiske ikke troende modstander opfatte mig så negativt som muligt for dermed at undgå at forstå mig med dine psykiske forsvarsmekanismer for din egen overbevisning ?
#26807 - 07/02/2019 10:03 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
Simon Offline
veteran
Hej du..

"Vil du bare helst som min sandsynligvis skeptiske ikke troende modstander opfatte mig så negativt som muligt for dermed at undgå at forstå mig med dine psykiske forsvarsmekanismer for din egen overbevisning ?"

- Nej jeg er fuldstændig indifferent overfor nogens tro her. M.a.o. handler det ikke om "modstand", men om kritik der grundes i savn af sandsynlighed og relevans i argumenter for meninger! Jeg synes du flagrer rundt uden mål og med.

mvh
Simon

Redigeret af Simon (07/02/2019 10:04)
Top Svar Citer
#26810 - 07/02/2019 14:23 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Det guddommelige eksisterede før religioner og er ikke begrænset til dem alle, fordi Gud er større end alt.

At man mikser sin egen tro, er jo ikke noget nyt.

Det sker jo blandt andet når man ikke føler sig inkluderet i den etablerede, men at du ikke kan fortælle mig, om det guddommelige der eksisterede før alle religioner, er jeg da lidt skuffet over smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#26812 - 07/02/2019 18:51 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:

Citat:
Det spirituelle eksisterede før religioner og er ikke begrænset til dem alle, fordi Gud er større end alt.

Naturen eksisterede før naturvidenskab, men det er igennem naturvidenskab vi lærer naturen bedre at kende og forstå.

På samme måde er det gennem de forskellige spirituelle skoler, religioner, at vi lærer spiritualitet bedre at kende og forstå.

Og hverken vores forståelse af naturen eller spiritualitet er statisk en gang for alle men udvikler sig løbende.

Det er ikke så svært når man først begynder at forstå hvad der er på tale, hvad der er tale om

Ej heller nogen grund til at begynde forfra konstant med at opfinde den dybe tallerken, vi er nået langt og man kan bare hæfte sig på de fantastiske spirituelle lærere og videnskabsfolk der findes idag, ikke mindst indenfor hjerneforskning.

Nyd dog at mange andre har gjort meget af arbejdet for os i forbindelse med at forstå fx naturen eller spiritualitet, der er ingen grund til at starte fra nul af, og selv bruge det meste af sit liv på at opfinde den dybe tallerken eller hjulet, de er for længst opfundet.

Kun ateisterne og deres dagsorden kan få folk til at være usikre og forlegne ved at vedkende sig et konkret religiøs engagement, men der er ikke nødvendigvis noget at skamme sig over, og konstant skulle undskylde.

Men noget der er vigtigt er en fri, fordomsfri, demokratisk og forstandig, klog, drøftelse spiritualitet, hvilket iøvrigt allerede Paulus forlangte der skulle være på området.

Emergent Church, kirker og menigheder opstår spontant overalt og godt for det. Og Gerth held og lykke med dit forsøg på området. Et menneske skal begynde et sted og du har fået begyndt Gerth og du er klar over at det er et kollektivt fænomen også.

Har du interesse i religionskritik så er teologistudiet eller bare selv at studere teologi en rigtig go ide. Religionskritikken her overgår langt hvad ateisterne formår på området.

"How to know God" af Deepak Chopra er et mesterværk. Men Gerth forsætter du med at være nysgerrig og videbegærlig findes der en skattekiste af spændende viden om spiritualitet, især neurovidenskab arbejder sig dybere og dybere ind i emnet, spiritualitet, og det selv sagt på et neurobiologisk grundlag. Spændende spændende.
#26813 - 07/02/2019 21:26 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Hanskrist]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Hej HansKrist

Hvorfor er Paulus så interessant? Jeg forstår ikke din interesse for Paulus? Som kristen (tænker jeg) burde du interessere dig mere for Jesus? Sagde han ikke noget brugbart?

Jeg har henvist til denne afhandling før:

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

http://vandrermodlyset.dk/m-fog-s1.htm

Måske du vil kommentere på den?

Der sidder sikkert mange derude som gerne vil høre din mening om dette.

Hvad synes du i øvrigt om Sadhguru:

https://www.youtube.com/watch?v=z90Rex2mZ-k

Utroligt som de øl bare fiser indenbords - startede med 15 - og nu er jeg nede på 3 ler Men holder jeg tungen lige i munden? Så må vi hellere ud på dansegulvet blinker

https://www.youtube.com/watch?v=JZCqoEMnMxg

Kærlig hilsen

ABC

Ps. Jeg vil skrive mig bogen "How to know God" af Deepak Chopra bag ørerne.

Redigeret af ABC (07/02/2019 21:29)
Top Svar Citer
#26820 - 09/02/2019 05:17 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: ABC]
Gerth Offline
ny
SANDHEDEN ER

Mig: " Jeg er nu på en rejse igennem et liv som en midlertidig oplevelse."

Tikka: " At man mikser sin egen tro, er ikke noget nyt."

HansKrist: " Og hverken vores forståelse af naturen eller spiritualitet er statisk en gang for alle men udvikler sig løbende. Et menneske skal begynde et sted og du har fået begyndt Gerth og du er klar over at det er et kollektivt fænomen også. Har du interesse i religionskritik, så er teologistudiet eller bare selv at studere teologi en rigtig go ide. Men Gerth forsætter du med at være nysgerrig og videbegærlig findes der en skattekiste af spændende viden om spiritualitet."

ABC henviser til debat om en bog med et link, som ikke er meningen i mit emne.

Hej HansKrist : Teologi er en undervisning om kun Kristendommen. Hvad med sociologi, filosofi, psykologi, psykoterapi, religion med mere på universitetet af interessante endnu flere områder men, ingen af disse som en uddannelse i årevis hver og især vil ikke kunne tilfredsstille mig som en helhed og den, jeg er. Eksistens og bevidsthed og så videre.

Det virker som om, i ikke forstår mig men, det er ok, fordi den eneste, som kender mig, er Gud. Den evige ånd med folk har ingen identitet, fordi den ikke er subjektiv og derfor kan hjælpe forskellige personer samtidigt. Gud er, det jeg er. Jeg kender med hellig ånd Gud og dermed hvem, jeg er. Selv om jeg på forskellige steder og tidspunkter kan udtrykke min måde at tro på, opfatter jeg det også som noget privat, fordi jeg har min egen åndelige stil som et individ, der ikke ved alt og derfor både respekterer og elsker alle jer andre, som i er.

Hvorfra blander i jeres tro, fordi jeg vejledes istedet kun af en hellig ånd i mig selv. Der er skrevet mange bøger om folks forskellige versioner om sandheden, hvor nogle huskes kulturelt og andre glemmes i den store mængde af informationer. Jeg vil derfor ikke bruge tid i mit liv på blive en mere af dem på listen og istedet leve i nuet som et forhåbentligt godt personligt eksempel til enden på det. På den ene eller anden forsvinder alle mine skriverier også en dag elektronisk eller i samtaler ligesom det og jeg kan alligevel ikke åndeligt bevise om virkeligheden den, jeg er. Derfor arbejder jeg istedet med et projekt for alle borgere, der kun måske en dag realiseres kulturelt til noget konkret. Projektet minder om jeg, fordi den heller ikke beskriver sandheden, fordi ord kan mislede bort fra eller kun vejlede om den, jeg er. Det mit indtryk, at de mest hellige folk har ikke et behov for at søge efter åndelig oplysning derude blandt folk eller med ting ved selv at være et åndeligt lys. Jeg er ikke på en spirituel rejse, fordi jeg er sandheden ligesom Gud. Ikke lade omverdenen bestemme over en selv. Tag et bevidst ansvar for dig selv som en frelse, der er det samme som at befri sindet med ånd istedet for bare at være en identitet som informationer fra andre, andet og fortiden. Jeg er et med Gud og alt, hvor selv ordet ´med´ kan misforstås til at lyde som en adskillelse eller noget individuelt. Gud har aldrig sagt ved navn om sig selv så vidt, jeg ved: " Jeg er Gud." Mange spirituelt interesserede taler om en eksistentiel sammenhæng vedrørende energi eller skæbnen, men en personlig fri vilje kan ikke være med i dette, hvis det hele kun er påvirkninger eller resultater fra reaktioner og hvem kan dermed som tilsyneladende menneskelige fejl være skyldig i at have gjort noget forkert ? Dette betyder, at jeg har Guds kraft, ingen dårlig energi fra et liv til liv og kender til meningen med alt, som ligesom Gud faktisk er godt. Guds ånd tror ikke på dårlig karma eller reinkarnation som et lys, der kun opfatter alt på en positiv måde som den selv. Som alt andet definerer lidelse ikke det evige selv. Jeg betragter bare prøvelse, modgang og udfordringer som noget, der ikke er kedeligt ligesom med et underholdende drama i en historie eller spillere imod og /eller med hinanden. Jeg kan ikke både være en sjæl og have Guds Helligånd i mig selv, hvilket lyder som en personlighedsspaltning og splittelse uden ren enhed med Gud. Jeg er ikke en sjæl, fordi det er et sind. Jeg er ikke min personlighed og heller ikke et sind. Jeg er. Guds hellige ånd kan udtrykke sig igennem alle folk og ikke kun mig personligt, som er større end individet. Guds helligånd er derfor ikke en kollektiv bevidsthed. Jeg er ikke i en åndelig udvikling igennem tid og rum, fordi som Guds ånd er jeg tidløs og jeg er sådan god nok nu ifølge Guds kærlighed. Helligånd er som, jeg er og Gud i et. Et jeg - en ånd - En gud.

Den længere forklaring på det er bla bla bla.
#26821 - 09/02/2019 07:42 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
Hej Gerth

Det er nu ret interessant at læse hvad du her skriver og hvad du skrev i "GUD SOM EN KARAKTER".

At andre har sagt noget lignende gør ikke dig og det du skriver mindre interessant og væsentlig. Du er jo langt hen af vejen en original tænker om de her forhold.

Du låner ikke så lidt fra kristendommen, men måske du slet ikke er bevidst herom, bevidst om hvor du har en stor del af dit tankegods fra?

Ligeledes for at tale til os andre og blive forstået må du jo tale ind i den kultur og tradition vi tilhører, både såvidt det religiøse spirituelle og såvidt den sekulære kultur vi alle deltager i.

Pøj pøj med alting Gerth

Vh HansKrist
#26822 - 09/02/2019 12:48 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Hej Gerth

Jeg må spørge HansKrist ved en anden lejlighed så blinker

Der gik vist også lidt øller i den afligevel.

Hvad var emnet?

Jeg hælder lidt til at Gud er mig, men jeg er ikke Gud. Giver det mening? Hvordan finde vores identitet? Jeg tænker bare, at jeg er et menneske på jorden. Kan man have andre identiteter? Når jeg er et menneske, så er jeg et menneske og ikke alt muligt andet...eller?

Sadhguru fortæller om denne oplevelse:

Citat:
Till that moment in my life I always thought this is me and that's somebody else and something else. But for the first time I did not know which is me and which is not me. Suddenly, what was me was just all over the place. The very rock on which I was sitting, the air that I breathe, the very atmosphere around me, I had just exploded into everything. That sounds like utter insanity. This, I thought it lasted for ten to fifteen minutes but when I came back to my normal consciousness, it was about four-and-a-half-hours I was sitting there, fully conscious, eyes open, but time had just flipped.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jaggi_Vasudev

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#26823 - 09/02/2019 15:20 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: ABC]
Hanskrist Offline
bor her
Citat:
Suddenly, what was me was just all over the place. The very rock on which I was sitting, the air that I breathe, the very atmosphere around me, I had just exploded into everything.

Nøjagtig en sådan oplevelse havde jeg for mange år siden ved Stranden den permanente Risskov i Århus.

Jeg kiggede ud på en stor sten langt væk ude i vandet, den var jeg trods afstanden, jeg kiggede op på månen og den var jeg trods afstanden. Exploded into everything opdagede jeg. Subjekt objekt adskillelsen, mig her og det der, var ophævet.
#26824 - 10/02/2019 15:37 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Hanskrist]
Gerth Offline
ny
Hej HansKrist

Tak vistnok måske ? Selv om, at jeg ikke kan være som forventet for alle de forskellige religioner tilmed kulturer og der er også i nogle religioner flere forskellige trosretninger endda igen nogle som sekter dog heller ikke imod på grund af Helligåndens i mig ønske om fred. Som du muligvis ved om det at tale sandt eller mere almindeligt som at være helt ærlig i mine ord, det gør, at jeg ikke vil - skal - kan tilfredsstille alle folk i hele verden og heller ikke her i dette land. Netop en som egoistisk eller det onde vil ubevidst eller med vilje bare sige noget på en psykisk manipulerende måde ligesom med sælgere charmerende med kun falsk positive og venlige ord men ikke noget rigtigt godt for at undgå konflikt eller kritik og sådan på facaden tilsyneladende se godt ud. Jeg må derfor udtrykke mig kontroversielt med risiko for at lyde som blasfemi. Det er prisen ved, at jeg ikke vil lave om på mine budskaber bare for at kunne vinde en masse tilhængere, hvilket jeg heller ikke har intentioner om.

HansKrist: " At andre har sagt noget lignende gør ikke dig og det du skriver mindre interessant og væsentlig. Du er jo langt hen af vejen en original tænker om de her forhold. Du låner ikke så lidt fra kristendommen, men måske du slet ikke er bevidst herom, bevidst om hvor du har en stor del af dit tankegods fra? "

En original eller at være original ? Tosset eller unikt anderledes som noget nyt ? Har du i kategorien ´diverse´ læst mine to emner : 1. Den ekstra åbenbaring - 2. Om mit frie løfte til Gud ? Jeg undrer mig over, at jeg ifølge en ledende psykolog i det offentlige system sagt kort, blev jeg vurderet til at være et overvældende geni i både højre og venstre hjernehalvdel. Underlig oplevelse efter et helt liv med lidelser, hvor jeg virkede som en taber og ingenting i samfundet, fordi skal det bruges til noget godt eller ikke ? Ikke endnu, fordi som med min seneste åbenbaring, der symboliserede en dåb, skulle jeg først kunne tilgive alt i mit eget liv og hele menneskeheden som et åndeligt lys. Jeg har engang snakket med en gammel mand med kendskab til filosofi, hvor jeg prædikede noget, som han udfra dette nævnte mange berømte filosofer om lignende ting, hvilket jeg aldrig selv har læst. Det lyder ligesom at være et uvidende talent, synes jeg med al ydmyghed. Kort tid efter min åbenbaring opdagede jeg forunderligt en mega meningsfuld teologisk forklaring om den, der havde et mønster og indirekte skete i både Bibelens nye og gamle testamente som med Helligånden renselse, dåb og fornyelse til Guds vilje. Helligånden i mig er en ´kilde´ og derfor har jeg intet åndeligt begær efter mere viden, hvilket for mig er Guds fred. Jeg ved ikke lige nu hvorfor, at jeg har oplevet kristne træk ved min åbenbaring. Der findes mange dybsindige bøger idag om alt mellem himmel og Jord. Nogen mener, at Bibelen er en overdrivelse ligesom med eventyr, myter, sagn eller legender, dårligt genfortalte historier eller politisk løgn. Alligevel har jeg engang lånt den et par gange på biblioteket som min favorit på grund af dens magiske stemning om det menneskelige og skæbnen til fortolkning i dybden. Ligesom min afvigelse fra menneskeheden IQ kan den måske også som en større sammenhæng vedrørende min åbenbaring om Guds ånd i mig betyde istedet for en byrde det at være en gave ? Jeg tror, at min prædiken af budskaber er inspireret af Guds hellige ånd i mig, som vejleder med ord og derfor minder jeg muligvis i en eller anden grad om noget fra Bibelen selv om, jeg ikke har studeret den meget. Guds plan er uransagelig. Bemærk, Bibelens tidslinje igennem dens to testamenter og især disses to ords betydning i henhold til min åbenbaring tusindvis år senere om gammelt og nyt. Gud er ikke tingene, tid og rum. Jeg repræsenterer Gud som både noget fra det gamle og med noget af det nye.
#26825 - 10/02/2019 18:38 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
Citat:
Helligånden i mig er en ´kilde´ og derfor har jeg intet åndeligt begær efter mere viden, hvilket for mig er Guds fred. Jeg ved ikke lige nu hvorfor, at jeg har oplevet kristne træk ved min åbenbaring.

Citat:
Helligånden i mig er en ´kilde´ og derfor har jeg intet åndeligt begær efter mere viden, hvilket for mig er Guds fred.

Meget smukt skrevet og nøjagtig sådan var spiritualiteten i de første urkristne paulinske menigheder.

Og Paulus siger præcist det samme og er endda verdensberømt for at sige dette om at det ikke er menneskelig filosofi og viden vi behøver men Guds fred og Guds kærlighed. Det er praktisk konkret og ikke abstrakt teoretisk (1)*, og her repræsenterer du Paulus fint, er fuldstændig på linje med Paulus.

Og det du kommer med er en frisk pust af ægte gedigen spiritualitet og ja som du selv er klar over det så er du hjemme sproglig set i en tradition, den kristne, når du beskriver hvordan Helligånden er en kilde i dig til nyt liv.

Mange kærlige hilsner HansKrist

(1)*:

Evelyn Underhill:

1. True mysticism is active and practical, not passive and theoretical. It is an organic life process, a something the whole self does, not something about which its intellect holds an opinion.

Jeg ville sige "something the whole self" er involveret i og med, participerer i.

2. Its aims are wholly transcendental and spiritual. It is in no way concerned with adding to, exploring, rearranging, or improving anything in the visible universe.

3. This One (or God) is for the mystic not merely the Reality of all that is, but also a lving and personal Object of Love, never an object of exploration.

4. Living union with this One is a definite state or form of enhanced life.

PS:

Tak for dine vidnesbyrd Gerth såvel som dine tanker omkring det altsammen, hvordan du lovsynger med din forstand om hvad det er du oplever. Og hvordan du føler det burde komme andre til glæde.
#26827 - 11/02/2019 13:15 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Hanskrist]
ABC Offline
bor her
Hej HansKrist

Hvordan kan vi tale om Paulus uden at tale om dette:

Det forstår jeg ikke...

Jeg opretter gerne en tråd til dette emne (forsoningslæren), hvis du vil kommentere på sagen?

Kan desuden henvise til dette:

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?p=953922#953922

Hvad har vi brug for?

Skal vi ikke længere tænke over tingene:

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/26500/Hvem_skal_vi_lytte_til.html#Post26500

Er det relevante spørgsmål?

Jeg tror vi skal passe på med at proppe Gerth ned i en paulinsk kasse...tvivler på at han går ind for Paulus lære...

Gerth lader mere til at være i samklang med dette:

http://www.vandrermodlyset.dk/m-a11.htm

Som jeg ser det er Gerth et menneske på jorden som vil lave en café...godt initiativ...men jeg ville nok kalde den CAFE SPIRIT.

Vi må se om vi ikke kan blive enige om noget.

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#26829 - 12/02/2019 12:03 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: ABC]
Hanskrist Offline
bor her
Citat:
Jeg tror vi skal passe på med at proppe Gerth ned i en paulinsk kasse...tvivler på at han går ind for Paulus lære...

Paulus er Frihedens og Åndens Apostel og tænkningens skytshelgen (den kritiske tænkning). Så ingen kommer i en kasse hos Paulus men genopstår og bliver født påny igennem den Guds Åndens kreativ ekstase, at Helligånden, Den Hellige Guds Ånd, virker i os som kilden til nyt liv. Dette er at være i KRISTUS, iklæde sig KRISTUS, den ny Guds Åndens virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus vi har som Guds børn, vi har gennem at høre Gud til.

At iklæde sig KRISTUS, at lade KRISTUS vinde skikkelse i os og over os er at tage imod den Guds Åndens ny virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Det er de nye skabninger vi er i KRISTUS at vi har Guds Ånd og hører Gud til som Jesus fx demonstrerede det i sine intense far søn dialoger, bøn og bønskvaler.

Paulus er blevet far til os i KRISTUS, det er ham der har implementeret Kristus diskursen i kultursfæren og den religiøse spirituelle kultursfære, becifret og sat ord på begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus, det biologiske historiske menneske Jesus. Det er denne Guds Åndens ny virkelighed, Helligåndens virkelighed, der kommer ved mennesket Jesus vi kalder for vores "i KRISTUS væren" de nye skabninger vi er i KRISTUS.

At være i KRISTUS, der også er at have den hellige Guds Ånd, Helligånden som kilde til nyt liv, ny skabelse, er også at være KIRKE i verden. Så Gerth er emergent KIRKE i verden.

Lykkelige os at vi kan have disse samtaler med hinanden. Vi skal kunne tale frit med hinanden om disse forhold forlangte Paulus og som noget nyt var kvinderne inkluderet i menighederne på lige fod med mændene, og ja en kvinde kunne endda være den ypperste blandt overapostlerne (biskopperne). Og at være den ypperste blandt overapostlerne så har man godt nok ikke fået mundkurv på. At en senere tid, en senere Kirke (hvilket ses allerede i Ny Testamente denne drejning væk fra Paulus), ikke magter eller tør følge Paulus på dette område kan vi nu engang ikke bebrejde Paulus, her må vi rette vores indignation et andet sted hen.

Hvad Kirken har gjort sig skyld i senere må den selv stå til ansvar for, men vi kan altid gå tilbage til Paulus om vi orker det, fordi Kirken ikke turde ekskludere ham, hans breve, så hellere tage ham med ombord, i kanon, end få ham imod sig. Og så i mange hundrede år forhindrede Kirken folket adgang til skrifterne og samtidig gjorde den Kirkens egen lære ufejlbarlig ja så havde man styr på Paulus, Åndens og Frihedens Apostel pr se og som den Tænkningens Skytshelgen han var, der bandlyste blind tro og forlangte at vi skulle blive voksne i TROEN, i KRISTUS, stoppe med at tænke som børn og lære at lovsynge med vores forstand herom. Paulus er en bombe af ægte SPIRITUALITET under enhver kristen Kirke der udarter, også derfor fx reaktionær fundamental islamisme tordne imod Paulus, fordi han som den Åndens og Frihedens Apostel og Tænkningens Skytshelgen han er undergraver religiøs fundamentalisme og blind overtro.

Det er ikke hos Paulus et læresystem, filosofi, vi tror på, men på Guds Åndens eller Helligåndens skaberkraft i vores liv, de nye skabninger vi er i KRISTUS, hvor vi nyder godt af at have Guds Åndens, Helligåndens, mægtige skaberkraft inde over vores liv som dette historisk tog sin begyndelse ved mennesket Jesus, og ønsker vi at være en del af denne verdensomspændende bevægelse så hører vi KRISTUS til, eller så iklæder vi os KRISTUS, lader vi KRISTUS vinde skikkelse i os, og så er vi KIRKE i verden.

Al dyb forståelse et svært emne, en svær sag, munder ud i at tingene kan siges simpelt eller enkelt og smukt som jeg gør det. Også derfor jeg skriver gang på gang til jer, gør nu ikke tingene sværere og mere knudret og vanskeligt end det er folkens. Har man en dyb forståelse et spørgsmål, emne, sagsforhold, eksistentiel problemstilling, så skal dette kunne kaste af sig et overraskende stort tværvidenskabelig forståelse. Pludselig åbner forståelsen af den paulinske spiritualitet, eller kaster den paulinske spiritualitet et forklarelsens lys og perspektiv ind over psykologien, psykoanalysen og Jungs psykologi, psykiatrien og neurovidenskab og moderne, new age, Healingsarbejde.
#26830 - 12/02/2019 14:26 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Hanskrist]
ABC Offline
bor her
Hej HansKrist

Alt dette (det du siger) lyder smukt og godt og interessant. Men hvad med forsoningslæren? Paulus udlægning af Jesu død på korset som et soningsoffer? Var han galt på den her:

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#26833 - 12/02/2019 17:06 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Meningen er jo, for fanden, at du ska’ forsone dig med idéen om gudetro (og derved en overtro u/forhold til livet), som var den en psykisk lise og ikke en psykologisk arbejdshypotese overfaldet af en religiøst trængende: et skærmbræt fra den lidelse det er at indse sin egen forgængelighed. På hvilken måde du frejdigt ka’ jokke rundt i livet i tillid til troen på, at din død ingen verdens ting betyder – åbenbart heller ikke for dine pårørende, du derfor må forudsætte jokker rundt i samme selvbedrag, da andet ville være uelskværdigt –, hvorefter du ka’ bruge resten af dit liv i underdanighed for den himmelnisse du fra da i stedet må frygte, da det faktisk ikke ser ud til at akkurat denne gud er videre elskværdigt anlagt; se blot på dette "skabelsens mesterværk", denne gud tydeligvis er lige så indifferent overfor som små får stillet overfor virkelighedsanskuelser..;)

mvh
Simon
P.s.: du ka’ jo altid bygge en café, og lade hønsemand betjene dig med en lys øl, det sku’ jo være så sundt..;)

Redigeret af Simon (12/02/2019 17:24)
Top Svar Citer
#26835 - 13/02/2019 11:13 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Simon]
ABC Offline
bor her
Hej Simon

Jeg forstår ikke lige din respons...

Paulus har udlagt Jesu død på korset som et soningsoffer - dette vil jeg gerne høre HansKrists mening om.

Derfor henviser jeg til denne afhandling:

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#26836 - 13/02/2019 14:25 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: ABC]
Hanskrist Offline
bor her
Hej ABC du ølglade bajer drikkende mand, humørfyldte sprit eller spirit man(d), her får du en LYS øl fra mig som Simon stillede dig det i udsigt:

Hvis du mener der er noget interessant i de der link, så må du skærpe min appetit, motivation og lyst til at læse disse link, gennem din egen introduktion.

Meningen er jo ikke at jeg skal fanges i menneskelig filosofi, en menneskelig lære, hvilket Paulus netop advarer imod.

Hvor er INSPIRATIONEN eller hvorfra skal min INSPIRATION og MOTIVATION komme til at læse det?

At jeg holder af Paulus (mener at forstå hvad han skriver i sine breve) og derfor jeg burde kaste mig over alt eftertiden dogmatisk har hængt Paulus op på?

Hos Paulus møder jeg som den ny skabning jeg er i Kristus værende et Guds barn med Guds Ånd, en kreativ ekstase, begejstring og triumf/sejr uden lige, en hvidglødende kreativ entusiasme og ekstase (flow eufori), glæde og lovsang, og jubel og hyldest uden lige.

Intet af dette (ingen vidnesbyrd om dette så fantastiske (1)*) møder mig i de der link du har givet mig. Men jeg møder en masse tanker der skal stemme overens med en hel masse andre tanker, eller hvad der er sagt/skrevet her skal stemme med hvad der så står her og det hele skulle gerne være et alt i alt fornuftigt system, her forsoningslære system.

(1)*:

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage.
Joel.

Jeg vil ikke beskæftige mig med noget der gør mig deprimeret på forhånd ABC, og at kaste mig over de der link uden at være overhovedet motiveret og inspireret dertil vil tage på mit humør (dræne mig for energi). Og de få linjer jeg har læst, gjorde mig så træt, fordi det altsammen virkede fortænkt, som et forkromet fortænkt læresystem og ikke som et vidnesbyrd om LIV - dette at have Helligåndens Spontanitet og Entusiasme, og kreative ekstatiske begejstring og humør, jubel hyldest triumf og glæde, lys farver, natur, med inde over vores liv. Hvilket altsammen er hvad jeg finder hos Paulus når han iklæder mig Kristus (min Kristusparticipation, i Kristus væren), kommunikerer mig Åndens, Helligåndens eksistensforvandlende ny kreativ natur frem til mig.

Men jeg kan forstå på dig ABC at du har fundet noget af stor vigtighed i disse link, kunne du ikke så lige give os en introduktion og appetitvækker på hvad det er du har fundet af så stor betydning? Du skal kunne motivere os til at stikke hovedet ned i så lang en knudret tør tekst jeg ihvertfald ikke fandt var et stærkt vidnesbyrd om hvordan Helligåndens livgivende og helbredende funktioner virker i vores liv.

Paulus fanger mig fordi han formår at kommunikere den Ny Væren og Virkelighed, Guds Åndens Virkelighed, Helligåndens Virkelighed vi som kristne har tilsluttet os, deltager i gennem TRO, også kaldet trosbegivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus. En Ny Sandhed eller Virkelighed ind i verden hvor vi mennesker får adgang til vores virkelige jeg, og dermed som Paulus så smukt beskriver det vi får adgang til vores karismatiske muligheder og evner her i livet, udvikle og udfolde os, vores potentialer, dersom vi tør Ånden, Guds Ånd, vores Spontanitet, vores kreative spontanitet og frihed, hidrørende vores dybtliggende formende, skabende, motivationer, motiver, arketyper, urbilleder. Alle mennesker er noget særligt og unikt. Vi er ikke ens, men vi er lige værdige og betydningsfulde ifølge Paulus.

Paulus er ikke kedelig, han er "sexet" fed og spændende og ikke mindst en fornøjelse at være sammen med og man kan blive et helt nyt menneske hvis man først begynder at forstå hvad det er manden taler om. Det psykiatrien bøvler med og har svært ved at trænge frem til, det har Paulus fuldt ud styr på og forstået dybt og kan han videreformidle til folk, ja der er en Healing Power og Recovery Power hos Paulus uden lige (folk fik nyt liv i hobetal, blev genrejst til nyt liv gennem Helligåndens virke, som de nye skabninger vi er i og med Kristusbegivenheden ind i verden). Moderne neurovidenskab kaster nyt lys over Paulus og ja over en elendig forfejlet vore dages psykiatri, der slet ikke formår hvad den Paulinske urkristne KristusMystik Spiritualitet med lethed formåede, såvel som hvad moderne new age neurovidenskabelig begrundet spiritualitet også begynder at få fat i, hvorved det ændrer psykiatrien rigtig meget i de her år.
Ja i den grad psykiatrien er havnet i en blindgyde, men nu pga moderne neurovidenskab og herpå grundet ny spiritualitet, psykiatrien må tage ved lære og lade sig reformere i henhold til denne nye spiritualitet vi ser så levende i vor tid.

En dag snart vil neurovidenskab nå så langt frem at vi begynder at kunne forstå den paulinske urkristne KristusMystik Spiritualitet. Og jeg er her en af pionererne. Har efterlyst i årevis at vi må et spadestik dybere end mindfulness buddhismen, vi må dybt nok til at forstå den voldsomme ekstatiske spiritualitet vi finder hos Paulus og i store dele af den kristne mystik.

Men se her, langsomt er det jeg efterlyser, og som fx Arne har så svært ved at begribe, det med min store vægtlæggen på ekstatiske former for spiritualitet som vi finder det fx så udtalt hos Paulus, ved at se dagens lys, ved at bryde frem, læs i den sammenhæng følgende:

Joe Loizzo. Ecstatic Altruism: The Secret Contemplative Art and Science of Tibet:

This brings us to the last and most essential feature of Tantric Buddhism: its reliance on euphoric and ecstatic states to help deepen and speed the work of meditative self-analysis and self-transformation. Here, we’ve entered a realm that seems utterly removed from the ascetic calm we think of as essential to meditation, Buddhist or not, a realm more akin to the otherworldly states of mystics like Saint Theresa of Avila or Saint John of the Cross. Yet the Tibetan take on these states is neither mystifying nor saintly but quite scientific and down-to-earth.

Akin to normal alterations of consciousness like dreamless sleep, orgasm or near-death states, meditation-induced flow states and natural highs can be harnessed to deepen and speed emotional healing and profound transformation. By disarming our minds and nervous systems and priming them for plasticity and learning, such states can empower us to break free of traumatic memories and stress reactions so we can fully realize radical open-mindedness and embody caring responsiveness. Once we’ve mastered this deep, transformational art, we’re free to awaken our native genius for ecstatic openness and to fuel it with our natural spirits of euphoric altruism, gradually forging them into the inspired mind and nervous system of a master altruist.

While the exotic Buddhism of Tibet sees mindfulness and lovingkindness as the foundation of any contemplative life, it also preserves meditative power-tools expressly designed for contemplative life in a stress-driven world. Among these, the role-modeling arts and blissful neuroscience of the Tantras offer what may be the quickest, most effective way to bring contemplative clarity and pure passion to our demanding lifestyle. Given the right guidance and step-by-step system of practice, the ecstatic Buddhism of Tibet offers us an exceptional path of altruistic vision and inspired leadership that may well help us shift the balance of global consciousness toward lasting peace and sustainable happiness before its too late. Citat slut

Men hvad med Ecstatic St Paul Christianity Spirituality må jeg bare spørge???
#26837 - 14/02/2019 01:30 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Hanskrist]
Gerth Offline
ny
Jeg synes, at folk har svært ved struktureret at forholde sig til ´mit´ emne. Folk i dette land gider ikke at læse en hel roman af de samme ligegyldigt ensartede kommentarer fra ikke troende om, at tro er forkert som noget irrelevant og spild af plads ligesom med pjat om øl. Lav venligst ikke flere henvisninger til andre emner såsom forskellige bøger, så dette emnes indhold sker.

Hej ABC, HansKrist og alle andre.

Jeg vil give det råd til HansKrist, Læs ikke den bog fra ABC´s link, fordi den har jeg læst for mange år siden. Den er åndeligt skidt. Det var en bog, som jeg fik gratis af en hjemløs mand, som måske ikke gjorde dette som en god gerning men mere, fordi det underbevidst provokerede hans egen psykiske usikkerhed omkring hans anderledes tro, at jeg ved at være sandheden med Guds Helligånd ikke havde behov for at lære noget af dens forestilling om virkeligheden. Den bog betød meget for ham. Af høflighed som en fejl tog jeg imod den bog og læste noget af den. Kort tid efter smed jeg med stor foragt den hurtigt i skraldespanden.

Bogen ´Vandrer mod lyset´ er et falsk lys og dens forfatter er så fræk at kalde sig selv for kristen i Jesu navn. Sandelig siger jeg derfor jer, at jeg ikke er navnet Jesus Kristus eller Gud. Jeg er med hellig ånd en del af Gud, at jeg er. Han kopierer misledende i hans budskaber åndelige begreber lidt af noget og meget tomt fra religionen Hinduismen om sjæle, reinkarnation og karma. Værre endnu påstår han, at profeten Jesus fejlede i hans kamp for Guds lys og derfor som dårlig karma kom til at lide på korset istedet for at have overbevist alle folk om Guds gode kærlighed som en sejr. Jeg er ikke en sjæl, fordi Guds hellige ånd betyder hvem, jeg er. Guds helligånd er større og bedre som et lys, fordi den er med flere folk end bare kun en person helt alene for sig selv i verden. Hvis du opfatter dig selv som en sjæl, det er egoistisk imod Guds vilje men kun en synd for dig selv. En hel del spirituelle folk uden tro på Gud, de beskriver ofte med en overdrivelse af logik skørt karma som en upersonlig energi, der eksempelvis skal lære mennesker igennem onde konsekvenser at opføre sig ordentligt fra liv til liv og så videre som et mønster og bryder sig ikke om at kalde dette ´fængsel´ for straf. Men en energi uden selvbevidsthed kan ikke dømme folk retfærdigt ? En tilsyneladende ung sjæl skabt i tid er for dum til senere at forstå sine liv ? Der kan da heller ikke være plads til nye sjæle på en Jord med så mange gamle sjæle og hvem / hvad er i stand til at kontrollere antallet af alle disses liv som en større orden i universet ? Skal sjælene så komme tilfældigt ind og ud af en krop igen og igen, fordi de ikke selv kan skabe en åndedimension eller kende personligt vejen til himlen, hvor Guds rige er ? Men at folk er fanget negativt i dårlig karma i et nuværende liv, hvor de ikke fatter hvorfor, fordi de er for meget uvidende, ikke husker tidligere livs lektioner og dermed ikke er kloge nok til at bryde den karmiske cyklus af slemme gentagelser, det lyder ulogisk. Der er nat og dag og alligevel er jeg ikke mørket. Dårlig karma beskrives som en kynisk påvirkning fra fortidens tidligere dårligt forkerte handlinger, hvor nogen i nutiden fungerer sagt med mine ord som ´bødler´, der ikke har med fri vilje at gøre. Denne bøddel imod offeret styres i dette scenarie som en marionetdukke forbundet med tråde ved ubevidst tiltrækning såkaldt karma energi uden et frit valg om at gå en anden vej istedet ? Ifølge dette er, hvad du sender ud, det får du tilbage ligesom en matematisk formel uden medfølelse, hvilket er brutalt overtro ligesom hævn og unødvendig skyld ? Når jeg giver en god gave væk eller hjælper gratis nogen, så kræver jeg heller ikke at få noget godt igen for det. Hvis folk er onde ved mig nu, det er ikke min skyld som en dårlig karma, at de i sindet lige nu kan vælge i nutiden at behandle mig det dårligt, hvilket intet har at gøre med mig som person og den, jeg er. Jeg er ikke ond og derfor istedet som uskyldigheden. Hvis nogen gør mig fortræd i historien, det identificerer jeg mig ikke med. Jeg har rollen til istedet at tilgive dem for deres synder. Det betyder, at der ingen dårlig karma skete eller var ved deres dårlige opførsel imod mig og jeg fortjente ikke dette af dem = ingen dårlig karma nu om vores alles virkelige forhold til hinanden. Tro ikke på karma, fordi den er som overtro en overdrivelse af logik, hvor den er ligesom hævn ubevidst, fordi energi forstår ikke folks måde at være på. Karma i forbindelse med reinkarnation lyder som slaveri uden en bevidst åndelig frihed i nuet. Jeg tror dog ikke, at jeg skal bruge meget lang tid på at skrive en masse tekster og prædike til folket forskellige steder mange forklaringer om alt det sindssyge i verden af ting, som jeg ikke tror på. For mig er Guds lys, Helligånden og kærlighed min bevidste lykke og kraft som en frelsende plan.

Jeg oplever hvordan, at nogle folk fra forskellige religioner især de sekteriske trosretninger ivrigt med luskede strategier forsøger at omvende mig til at blive en del af deres religiøse ting. Jeg kan ikke konkret være med i alle disse forskellige ting og istedet tilhører jeg åndeligt forevigt Gud. Folket er min familie, fordi den hellige ånd og Gud ligesom jeg vil alle det godt som et fællesskab i et kærligt forhold.
#26840 - 14/02/2019 12:30 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
Hej Gerth her er en tekst som jeg finder på mange måder er på linje med hvad du repræsenterer, står for.

The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture ; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. Nicolai Berdyaev
#26842 - 14/02/2019 17:15 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Hanskrist]
ABC Offline
bor her
Hej HansKrist

Det er bestemt ikke meningen at gøre dig deprimeret på nogen som helst måde.

Jeg blev i sin tid ikke deprimeret af at læse denne afhandling.

Hvordan kan den gøre en deprimeret?

Der er (efter min mening) tale om en saglig gennemgang af forsoningslæren.

Hvem udlagde Jesu død på korset som et sonningsoffer?

Hvis du ikke mener Paulus har noget med dette at gøre - at han ikke udlagde Jesu død på korset som et soningsoffer - altså ikke taler om sådan noget i sine breve, så er det fint med mig, men er det tilfældet?

Som den kender du er af Paulus må du bedre kunne forholde dig til dette.

Der er mennesker som mener at Jesus har sonet deres synder.

Hvor har de disse tanker fra? Og er de holdbare?

Nu er det ikke godt at springe rundt i tingene, men jeg synes, at vi godt kan springe frem til dette (så behøver du heller ikke læse så meget):

http://vandrermodlyset.dk/m-fog-s5.htm

Var Paulus selv lidt af en grubler ler

Hvordan motivere dig?

Jeg kan ikke henvise til et sted i denne afhandling, hvor Paulus hopper og danser af glæde over at have udlagt Jesu død på korset forkert.

Men man må da gå ud fra at han er glad for allerede at være opstået fra de døde blinker

Måske han desuden er reinkarneret på jorden igen? Hvem ved? Menneskelig filosofi? Hvornår er der ikke tale om menneskelig filosofi?

Du henviser til et bibelcitat:

Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel.

Dette lyder ikke så tosset i mine ører...

Men det gør dette heller ikke:

http://vandrermodlyset.dk/m-a11.htm

Det eneste problem jeg har med "Vandrer mod Lyset" er beskrivelsen af universet. Men måske der er andre problemer.

Er denne bog en undersøgelse værd? Det vil jeg mene. Bare læs de første sider i bogen (og glem ikke kommentaren til disse sider). Det lyder ikke helt tosset.

Men er det sandt?

Det er meget muligt at det ikke er sandt (jeg er ikke alvidende), men det er ihvertfald inspirerende læsning...hvor kom Gud fra osv.

Hvorfor stiller bibelen ikke lignende spørgsmål? Spørgsmålene kan jo besvares som vi kan se.

Hvilke spørgsmål stiller du?

Hvordan kan vi samle menneskeheden?

Vi kunne allesammen rende rundt om en sten ude i ørkenen, men er der plads til 7 milliarder mennesker?

Hvad med Sadhguru:

https://www.youtube.com/watch?v=H3j4xjhE0Y8

Kunne vi allesammen samles omkring ham?

Jeg har en drøm...

Men jeg er også gået igang med at drikke...så...pas på...det kan jo gå helt galt...beklager...men nu skal der altså lidt musik på bordet:

https://www.youtube.com/watch?v=_jTjycyu7Dw

Der er nu noget fantastisk befriende ved dette mantra.

Men hvad med disse spørgsmål:

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/26500/Hvem_skal_vi_lytte_til.html#Post26500

Er de relevante...

Jeg sad og lyttede til Radio Krishna idag og de havde nogle fine argumenter for at vi allesammen skulle blive vegetarianere...

Lad os dog lave en café siger jeg bare - kald den gerne CAFE OPLYSTHED, men lad os nu få gang i noget som rykker og gør os allesammen glade.

Krishna folkene kunne jo stå for madlavningen - mon de ville have noget imod dette?

Så kunne man jo også tale med dem.

Brainstorm...

Håber dette kan kaldes en LYS øl HansKrist. Det var ihvertfald tiltænkt sådan. Om nogle år laver jeg måske en stærk øl. Skal lige komme mig over de sidste mange år. Men hvem skal ikke det?

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#26854 - 15/02/2019 13:38 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Hej Gerth

Jeg synes ikke det du skriver om "Vandrer mod Lyset" vidner om en særlig stor forståelse af værket.

Hvordan når du frem til dette:

Citat:
Bogen ´Vandrer mod lyset´ er et falsk lys og dens forfatter er så fræk at kalde sig selv for kristen i Jesu navn.

Måske skulle du læse dette link:

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandrer_mod_Lyset

Hænger det sammen med din beskrivelse og forståelse af tingene?

Hvad er du uenig i?

Du bryder dig ikke om reinkarnation? Men du mener at have en evig ånd? Hvorfor skulle denne evige ånd ikke en tur herned igen? Nogle skal jo knyttes til de forskellige legemer?

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#26856 - 16/02/2019 01:32 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: ABC]
Gerth Offline
ny
Hej ABC, HansKrist og jer andre, hvis der er andre medlemmer i dette forum end os, hvilket jeg ikke har set en statistik for her ?

Jeg kan ikke betragte Hans K´s citat fra N som en ren sandhed. De er ikke direkte Guds ord men mere noget fra en ´tænker´. Nicolai B bruger uhyggelige ord om en tredje åbenbaring som - et rædselsfuldt ansvar - frygtelig frihed - farlig position, hvilket lyder som noget dårligt.

Hvem kan skelne mellem personlige tanker, spirituelle indsigter og Helligåndens åbenbaring fra Gud, som bor i en selv ?

Jeg synes, at det om Nicolai B og Hans K´s citat fra Biblen med Joel om ånd har et fællestræk som noget, der lyder som profeti. Men uden Gud, sker ingen ægte åbenbaring og kan ikke være godt men måske, jeg ikke forstår det citat rigtigt på engelsk. Hellige bygninger, deres ritualer og skrifter er religiøse ting som fungerende hjælpemidler for mange troende med tvivl, der ligesom med billeder af Jomfru Maria, statuer af Jesus, tegninger af engle og så videre kan bruges for disse folk som en spirituel bekræftelse på en konkret måde mere menneskeligt at forholde sig til dem selv og en gud. Religion og religiøs identitet kan misbruges til det onde eller være et godt mentalt redskab på en spirituel sti og rejse for nogen. Jeg ser, hvordan nogle fra forskellige trosretninger og religioner, at hvis man ikke vil være med i lige præcis deres slags moske´, tempel, synagoge eller kirke, så er man ikke god nok ifølge dem og vi skal derfor helst blive omvendt til deres måde at dyrke en tro på. Ifølge disse religiøse folk, er de selv med i kun den mest rigtige sandhed om Gud eller guder og tilværelsen. Jeg kan ikke være med i alle religioner og er ingen af dem. En åbenbaring er en helligt åndelig oplevelse med Gud. Jeg synes at være i et spirituelt flow som inspiration. En filosofistuderende har lige forklaret mig, at antropologi handler om samfund og kultur. CAFE OPLYSTHED projektet ønsker blandt andet at blive til en del af det offentlige system og så videre som et kulturelt tilbud til alle borgere, hvor man mødes socialt med ord. Ikke alle borgere er troende, så de tror nok ikke lige nu, at hele verden storslået en dag kan blive helt enige om det samme vedrørende virkeligheden som en fælles sandhed. Men projektet har plads til muligheden for, at hellige ord kan formidles igennem et folk fra Guds ånd igennem sådanne ved mødet med andre dog uden at religiøst missionere eller rekruttere for hellige skrifter. Kun tiden kommer til at vise mere om vores alles skæbne. Dette projekt er ikke mit emne her.

ABC spørger fra bogen men, jeg vil ikke læse dit link ´vandrer mod lyset´: " Hvor kom Gud fra ? "

Allerede der med disse ord, vil jeg ikke vide mere om den bog. Gud er kilden til al eksistens. Gud kommer intet sted fra og dermed heller ikke hvornår. Gud er ikke en skabning eller et resultat af tilfældigheder. Der kan ikke ske noget fra intet. Gud har aldrig haft en begyndelse og som en sammenhæng om det derfor aldrig ender, hvilket er som med evigheden og det uendelige. Derfor er Gud uforklarlig. Den slags falske skabelsesberetninger fra menneskers sind, advarer jeg jer imod.

ABC: " Du bryder dig ikke om reinkarnation ? Men du mener at have en evig ånd ? Hvorfor skulle denne evige ånd ikke en tur herned igen ? Nogle skal jo knyttes til de forskellige legemer? "

Guds hellige ånd er ikke en personlig ejendel at have men istedet en væren. Gud er større end alle folks sind og er alligevel med sit folk samlet. Gud er en bevidsthed, der er overalt uden grænser. Alle er skabt som Guds lys og af ånd som et for os bevidst eller ubevidst billede på Guds vilje og den, jeg er. Jeg opfatter dermed alle ikke troende idag som spirituelt sovende, der ikke er vågnet op endnu i Gud. Sådan elsker jeg alle som mig selv og Gud i et. Når jeg oplever jer, sker det som Helligånden i mig og som et udtryk for Guds kreativitet i denne proces. Guds Helligånd kom ikke bogstaveligt talt i form af en hvid due som en handling i tid og rum invaderende ned over Jesus. Den er tilstede og eksisterer i folket. Alt er Gud som en sammenhæng. Derfor er der ikke en grund til som sjæle eller rettere Egoets illusion og dens sygeligt onde behov at tilknytte nogen til noget. Spørg dig selv - Hvem er jeg ? Jeg er et med Gud, menneskeheden og alt. Vi er alle fælles om Guds ånd og den er der kun en af i bevidstheden og jeg er ikke legemet. Den er ikke bundet til kroppene. Guds rige er det evige selv.

Hvem har ret til at have ret om en endelig sandhed, der ikke kan bevises selv om ifølge min tro, at livet er et bevis på Guds eksistens ?

Alt og alle er ligesom en fantasi, drøm, film, maleri, spil, historie i en bog, tegneserie, leg, underholdning uden en fast genre. Jeg er ikke alt og alligevel med det hele.

Jeg tror på Guds rene ubetingede kærlighed men ikke troende har en anden mening om det. Folks personlige forhold til hinanden kan udtrykkes som en egoistisk sindssyge eller på en oplysende måde. Guds kærlighed er meningen med mit liv. Men dette er ikke ment som kun mit eget liv. Der kan være forskellige aspekter ved kærlighed, der er godt at være sammen om som eksempelvis : Fred, villigt samarbejde, mere velgørenhed - frivillige ydelser - nødhjælp, herlighed, fornuft, ærlighed, gavmildhed, respekt for hinanden, glæde, håb, at stoppe al ondskab og underbevidst egoisme med mere + de syv dyder.
#26858 - 16/02/2019 09:08 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. Nicolai Berdyaev

Dette er skrevet i 1914 af Nicolai Berdyaev i Moskva og han oplevede pga sine tanker, sine skriverier, først at blive sendt til Sibirien af det russiske zar styre, derefter lagde den russiske ortodokse kirke sag an imod ham, men den russiske revolution forpurrede deres rettergang imod ham, nogle år senere fik han af det kommunistiske styre valget at forlade landet eller blive fængslet og måske henrettet.

Han lever sine sidste år som eksilrusser i Paris og under anden verdenskrig med risikoen for at nazisterne fik øje på hans skriverier.

Så Gerth vær du kun glad for at du lever i en tid og et land hvor der stort set ingen fare er for at sige, skrive og formulere, sin mening om tingene der er.

Fordi Berdyaev kalder den frie kreative sandheds søgende, samvittighedsfulde position en dristig og vovet position skal selvfølgelig ses i lyset af hvor farligt det kan være.

Sådan er det også i dag forskellige steder i verden og endda i Danmark er der mange der lever under PET's beskyttelse for at have dristet sig til at sige hvad de mener om det ene og det andet. Og her kommer så spørgsmålet ind om man tør stå fast på sine meningers mod eller man retter ind.
#26865 - 16/02/2019 15:09 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Hej Gerth

Når jeg skriver om "Vandrer mod Lyset"...hvor kom Gud fra? Så tænker jeg på spørgsmålet i bogen...var Gud fra evighed af?

Dette spørgsmål er stillet af mennesker og besvares af Ardor (et åndeligt væsen). Det er lidt ærgeligt at du ikke vil sætte dig ind i tingene...nu du udtaler dig om dem. Det fortælles i denne bog at Gud altid har eksisteret, så...?

Jeg anbefaler at du læser dette link:

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandrer_mod_Lyset

Hænger det sammen med din beskrivelse og forståelse af tingene?

Jeg kan godt lide at du "skrotter" alle bøgerne:

Citat:
Guds hellige ånd er ikke en personlig ejendel at have men istedet en væren. Gud er større end alle folks sind og er alligevel med sit folk samlet. Gud er en bevidsthed, der er overalt uden grænser. Alle er skabt som Guds lys og af ånd som et for os bevidst eller ubevidst billede på Guds vilje og den, jeg er. Jeg opfatter dermed alle ikke troende idag som spirituelt sovende, der ikke er vågnet op endnu i Gud. Sådan elsker jeg alle som mig selv og Gud i et. Når jeg oplever jer, sker det som Helligånden i mig og som et udtryk for Guds kreativitet i denne proces. Guds Helligånd kom ikke bogstaveligt talt i form af en hvid due som en handling i tid og rum invaderende ned over Jesus. Den er tilstede og eksisterer i folket. Alt er Gud som en sammenhæng. Derfor er der ikke en grund til som sjæle eller rettere Egoets illusion og dens sygeligt onde behov at tilknytte nogen til noget. Spørg dig selv - Hvem er jeg ? Jeg er et med Gud, menneskeheden og alt. Vi er alle fælles om Guds ånd og den er der kun en af i bevidstheden og jeg er ikke legemet. Den er ikke bundet til kroppene. Guds rige er det evige selv.

Men er vi ikke allesammen knyttet til hvert vores legeme?

Hvorfor har vi dette legeme?

kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >

Seneste indlæg
Har kristendommen patent på kærligheden
af Tikka
16/02/2019 16:57
Mellemrummet
af Simon
16/02/2019 15:49
Rizq af Allah og Zakat
af Simon
16/02/2019 15:47
MYSTISK IDENTITET
af ABC
16/02/2019 15:09
Strøtanker
af Tikka
15/02/2019 00:01
Nyheder fra DR
Trumps kandidat til posten som FN-ambass..
17/02/2019 02:27
Flyselskab med rute til Esbjerg er gået..
16/02/2019 23:33
Amerikansk fly sender nødhjælp mod Ven..
16/02/2019 22:49
Udstødt quarterback indgår fortroligt ..
16/02/2019 21:28
Dansk filmfotograf modtager Sølvbjørn ..
16/02/2019 21:01
Nyheder fra Religion.dk
Hvorfor er Jehovas Vidner forbudt i Rusl..
15/02/2019 11:49
5 åndelige aktiviteter i vinterferien
08/02/2019 11:56
Danske nonner er antiautoritære
08/02/2019 08:50
Marie Krarup: Præsterne er så slappe, ..
08/02/2019 05:00
AT-opgaven om det hellige hav
05/02/2019 17:20