annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 3570818
Et andet syn 1130262
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 859534
Jesu ord 782592
Spirituel omsorg 752597
Galleri
Et lille udvalg
Hvem er online?
0 registrerede 34 gæster og 26 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 19 < 1 2 3 4 5 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26822 - 09/02/2019 12:48 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Jeg må spørge HansKrist ved en anden lejlighed så blinker

Der gik vist også lidt øller i den afligevel.

Hvad var emnet?

Jeg hælder lidt til at Gud er mig, men jeg er ikke Gud. Giver det mening? Hvordan finde vores identitet? Jeg tænker bare, at jeg er et menneske på jorden. Kan man have andre identiteter? Når jeg er et menneske, så er jeg et menneske og ikke alt muligt andet...eller?

Sadhguru fortæller om denne oplevelse:

Citat:
Till that moment in my life I always thought this is me and that's somebody else and something else. But for the first time I did not know which is me and which is not me. Suddenly, what was me was just all over the place. The very rock on which I was sitting, the air that I breathe, the very atmosphere around me, I had just exploded into everything. That sounds like utter insanity. This, I thought it lasted for ten to fifteen minutes but when I came back to my normal consciousness, it was about four-and-a-half-hours I was sitting there, fully conscious, eyes open, but time had just flipped.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jaggi_Vasudev

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#26823 - 09/02/2019 15:20 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: ABC]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Suddenly, what was me was just all over the place. The very rock on which I was sitting, the air that I breathe, the very atmosphere around me, I had just exploded into everything.

Nøjagtig en sådan oplevelse havde jeg for mange år siden ved Stranden den permanente Risskov i Århus.

Jeg kiggede ud på en stor sten langt væk ude i vandet, den var jeg trods afstanden, jeg kiggede op på månen og den var jeg trods afstanden. Exploded into everything opdagede jeg. Subjekt objekt adskillelsen, mig her og det der, var ophævet.
#26824 - 10/02/2019 15:37 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Hanskrist]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Hej HansKrist

Tak vistnok måske ? Selv om, at jeg ikke kan være som forventet for alle de forskellige religioner tilmed kulturer og der er også i nogle religioner flere forskellige trosretninger endda igen nogle som sekter dog heller ikke imod på grund af Helligåndens i mig ønske om fred. Som du muligvis ved om det at tale sandt eller mere almindeligt som at være helt ærlig i mine ord, det gør, at jeg ikke vil - skal - kan tilfredsstille alle folk i hele verden og heller ikke her i dette land. Netop en som egoistisk eller det onde vil ubevidst eller med vilje bare sige noget på en psykisk manipulerende måde ligesom med sælgere charmerende med kun falsk positive og venlige ord men ikke noget rigtigt godt for at undgå konflikt eller kritik og sådan på facaden tilsyneladende se godt ud. Jeg må derfor udtrykke mig kontroversielt med risiko for at lyde som blasfemi. Det er prisen ved, at jeg ikke vil lave om på mine budskaber bare for at kunne vinde en masse tilhængere, hvilket jeg heller ikke har intentioner om.

HansKrist: " At andre har sagt noget lignende gør ikke dig og det du skriver mindre interessant og væsentlig. Du er jo langt hen af vejen en original tænker om de her forhold. Du låner ikke så lidt fra kristendommen, men måske du slet ikke er bevidst herom, bevidst om hvor du har en stor del af dit tankegods fra? "

En original eller at være original ? Tosset eller unikt anderledes som noget nyt ? Har du i kategorien ´diverse´ læst mine to emner : 1. Den ekstra åbenbaring - 2. Om mit frie løfte til Gud ? Jeg undrer mig over, at jeg ifølge en ledende psykolog i det offentlige system sagt kort, blev jeg vurderet til at være et overvældende geni i både højre og venstre hjernehalvdel. Underlig oplevelse efter et helt liv med lidelser, hvor jeg virkede som en taber og ingenting i samfundet, fordi skal det bruges til noget godt eller ikke ? Ikke endnu, fordi som med min seneste åbenbaring, der symboliserede en dåb, skulle jeg først kunne tilgive alt i mit eget liv og hele menneskeheden som et åndeligt lys. Jeg har engang snakket med en gammel mand med kendskab til filosofi, hvor jeg prædikede noget, som han udfra dette nævnte mange berømte filosofer om lignende ting, hvilket jeg aldrig selv har læst. Det lyder ligesom at være et uvidende talent, synes jeg med al ydmyghed. Kort tid efter min åbenbaring opdagede jeg forunderligt en mega meningsfuld teologisk forklaring om den, der havde et mønster og indirekte skete i både Bibelens nye og gamle testamente som med Helligånden renselse, dåb og fornyelse til Guds vilje. Helligånden i mig er en ´kilde´ og derfor har jeg intet åndeligt begær efter mere viden, hvilket for mig er Guds fred. Jeg ved ikke lige nu hvorfor, at jeg har oplevet kristne træk ved min åbenbaring. Der findes mange dybsindige bøger idag om alt mellem himmel og Jord. Nogen mener, at Bibelen er en overdrivelse ligesom med eventyr, myter, sagn eller legender, dårligt genfortalte historier eller politisk løgn. Alligevel har jeg engang lånt den et par gange på biblioteket som min favorit på grund af dens magiske stemning om det menneskelige og skæbnen til fortolkning i dybden. Ligesom min afvigelse fra menneskeheden IQ kan den måske også som en større sammenhæng vedrørende min åbenbaring om Guds ånd i mig betyde istedet for en byrde det at være en gave ? Jeg tror, at min prædiken af budskaber er inspireret af Guds hellige ånd i mig, som vejleder med ord og derfor minder jeg muligvis i en eller anden grad om noget fra Bibelen selv om, jeg ikke har studeret den meget. Guds plan er uransagelig. Bemærk, Bibelens tidslinje igennem dens to testamenter og især disses to ords betydning i henhold til min åbenbaring tusindvis år senere om gammelt og nyt. Gud er ikke tingene, tid og rum. Jeg repræsenterer Gud som både noget fra det gamle og med noget af det nye.
#26825 - 10/02/2019 18:38 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Helligånden i mig er en ´kilde´ og derfor har jeg intet åndeligt begær efter mere viden, hvilket for mig er Guds fred. Jeg ved ikke lige nu hvorfor, at jeg har oplevet kristne træk ved min åbenbaring.

Citat:
Helligånden i mig er en ´kilde´ og derfor har jeg intet åndeligt begær efter mere viden, hvilket for mig er Guds fred.

Meget smukt skrevet og nøjagtig sådan var spiritualiteten i de første urkristne paulinske menigheder.

Og Paulus siger præcist det samme og er endda verdensberømt for at sige dette om at det ikke er menneskelig filosofi og viden vi behøver men Guds fred og Guds kærlighed. Det er praktisk konkret og ikke abstrakt teoretisk (1)*, og her repræsenterer du Paulus fint, er fuldstændig på linje med Paulus.

Og det du kommer med er en frisk pust af ægte gedigen spiritualitet og ja som du selv er klar over det så er du hjemme sproglig set i en tradition, den kristne, når du beskriver hvordan Helligånden er en kilde i dig til nyt liv.

Mange kærlige hilsner HansKrist

(1)*:

Evelyn Underhill:

1. True mysticism is active and practical, not passive and theoretical. It is an organic life process, a something the whole self does, not something about which its intellect holds an opinion.

Jeg ville sige "something the whole self" er involveret i og med, participerer i.

2. Its aims are wholly transcendental and spiritual. It is in no way concerned with adding to, exploring, rearranging, or improving anything in the visible universe.

3. This One (or God) is for the mystic not merely the Reality of all that is, but also a lving and personal Object of Love, never an object of exploration.

4. Living union with this One is a definite state or form of enhanced life.

PS:

Tak for dine vidnesbyrd Gerth såvel som dine tanker omkring det altsammen, hvordan du lovsynger med din forstand om hvad det er du oplever. Og hvordan du føler det burde komme andre til glæde.
#26827 - 11/02/2019 13:15 Re: MYSTISK IDENTITET [Re: Hanskrist]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej HansKrist

Hvordan kan vi tale om Paulus uden at tale om dette:

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

http://vandrermodlyset.dk/m-fog-s1.htm

Det forstår jeg ikke...

Jeg opretter gerne en tråd til dette emne (forsoningslæren), hvis du vil kommentere på sagen?

Kan desuden henvise til dette:

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?p=953922#953922

Hvad har vi brug for?

Skal vi ikke længere tænke over tingene:

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/26500/Hvem_skal_vi_lytte_til.html#Post26500

Er det relevante spørgsmål?

Jeg tror vi skal passe på med at proppe Gerth ned i en paulinsk kasse...tvivler på at han går ind for Paulus lære...

Gerth lader mere til at være i samklang med dette:

http://www.vandrermodlyset.dk/m-a11.htm

Som jeg ser det er Gerth et menneske på jorden som vil lave en café...godt initiativ...men jeg ville nok kalde den CAFE SPIRIT.

Vi må se om vi ikke kan blive enige om noget.

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 19 < 1 2 3 4 5 ... 18 19 >

Seneste indlæg
Rizq af Allah og Zakat
af Simon
23/04/2019 18:37
Mellemrummet
af Simon
23/04/2019 17:25
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Arne Thomsen
23/04/2019 16:06
MYSTISK IDENTITET
af Gerth
23/04/2019 16:01
Hvad lytter du til lige nu ...
af Tikka
23/04/2019 02:28
Nyheder fra DR
Le Pen besøger DF-profil på Christians..
23/04/2019 19:51
Kræftpatienter skjuler alternativ medic..
23/04/2019 19:45
Ekspert efter journalistdrab: Brexit har..
23/04/2019 19:35
Alex spiller fodbold med andre rumænske..
23/04/2019 19:29
’Witamy w Dani’: Kommuner vil have f..
23/04/2019 19:00
Nyheder fra Religion.dk
Pernille Østrem: Vil man spise interrel..
17/04/2019 08:55
Natten har altid været farlig
16/04/2019 13:09
Lektor: Skal staten anerkende livssynssa..
15/04/2019 06:00
Højtidsmiddag: Seks religioner mødes
11/04/2019 13:52
Nu fejrer danske tamiler nytår
11/04/2019 10:54