annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26686 - 12/01/2019 13:42 Krishna Murti
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
En kunstmaler, der i dag åbner en udstilling her i det sydsjællandske, skriver, at han bl.a. er inspireret af Krishna Murti – og hvem er så dét?

Wikipedia har en lang omtale af denne mand, der blev født i Indien i 1895 og som døde i Californien i 1986.
Denne omtale synes jeg ikke er nem at læse, men jeg fik dog fat i lidt af det:
Citat:
Han frabad sig konsekvent rollen og autoriteten som åndelig vejleder. Det er alene det enkelte menneskes egen direkte erkendelse der har værdi, og der er ikke nogen vej man kan blive ledt ad, ikke nogen metode eller praksis man kan følge for at opnå frigørelse fra sin egen kulturelle og miljømæssige betingning. Hans mål var en fuldstændig forvandling af den menneskelige bevidsthed: “at sætte mennesket helt og fuldstændigt fri”.
og
Citat:
Ifølge Krishnamurti befinder mennesket sig i et erkendelsesbur, hvor tremmernes begrænsning udgøres af socialt, samfundsmæssigt, og kulturelt betingede mønstre. I dette fængsel af betingethed lever mennesket en “andenhånds” eksistens, m.a.o. en uautentisk eksistens, i en stadig nærmest tvangsmæssig gentagelse af tankemæssige, følelsesmæssige og handlingsmæssige mønstre.
og
Citat:
Forestillingen om jeget som en separat frit styrende og vælgende entitet i form af et individuelt selv, der er kilde til og midtpunkt for vores perceptioner, tanker og følelser, er ikke sand. Deraf følger, at antagelsen om, at vi i egentlig forstand ved, hvad vi mener, mener hvad vi siger, siger hvad vi mener, og dermed ved hvad vi har sagt, er en illusion.
og
Citat:
Religiøs tro skal ses som et forsøg på at komme den eksistentielle angst, fortvivlelse og forvirring til livs gennem overnaturlige forklaringer.
og
Citat:
Sand erkendelse finder sted, når sindet spejler virkeligheden, når sindet er i et forhold til virkeligheden uden at begribe, uden at fastholde, uden at forme, uden at ville opnå noget, herunder uden at ville forandre noget, og uden at vælge noget:
Den klare erkendelse af det som er, er i sig selv en frigørende proces. Så længe vi ikke erkender hvad vi er og prøver at blive noget andet, vil der være forvanskning og smerte. Selve erkendelsen af hvad jeg er, skaber forvandlingen og forståelsens frihed.

“at sætte mennesket helt og fuldstændigt fri”, som der står i det første af citaterne, det må da være af interesse her på Trosfrihed.dk.

Der er en dansk hjemmeside om Krisna Murti:
Citat:
Jiddu Krishnamurti talte om livets store spørgsmål, bl.a. kærlighed, konflikt, frihed, samfund og religion. Men først og fremmest om nødvendigheden af en forandring af den menneskelige bevidsthed.

Hvad skal man mene om alt dette?
Jeg ved det ikke - i hvert fald ikke endnu - men jeg vil søge at orientere mig bedre - og nok snarest belejligt se at få kigget på kunstmalerens billeder.

Er der nogen her, der ved noget/mener noget? blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (12/01/2019 13:43)
Top Svar Citer
#26687 - 12/01/2019 14:59 Re: Krishnamurti [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg lavede en fejl Krishnamurti er ét ord - ikke to blinker
M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26688 - 12/01/2019 17:54 Re: Krishnamurti [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
En kunstmaler, der i dag åbner en udstilling her i det sydsjællandske, skriver, at han bl.a. er inspireret af Krishna Murti

Kan du linke til billeder - måske artikel - eller oplyse kunstnerens navn.
Syntes det kunne være sjovt at se, hvilke billeder der er frembragt inspireret af Krishnamurti. For hvad er han blevet inspireret af, når Krishnamurti´s lære ikke er en religion med figurer som i kristendommen, men ord som tanken er tid.

¨¨¨¨
http://krishnamurti.dk/

Citat:
Kernen i Krishnamurtis lære

"Tanken er tid. Tanken er resultat af erfaring, af viden, som er uadskillig fra tid. Tiden er, i sin psykologiske form, menneskets fjende. Vores handlinger er baseret på viden og derfor tid, så mennesket er altid slave af fortiden."

Håber det er citeret korrekt.

¨¨¨¨



Redigeret af Tikka (12/01/2019 18:22)
Årsag til redigering: Tilføjelse
Top Svar Citer
#26689 - 12/01/2019 18:33 Re: Krishnamurti [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Nå da, så langt var jeg slet ikke kommet. Jeg havde blot set dette - men en søgning gav dette (klik på billederne).

Og hvad jeg synes om de viste billeder, skal jeg have mere tid til at finde ud af - ligesom jeg skal angående, hvad Krishnamurti byder på.

At kunstmaleren så også byder på andet end billeder, var jeg heller ikke klar over.

Tak for dit initiativ blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (12/01/2019 18:37)
Top Svar Citer
#26690 - 12/01/2019 18:47 Re: Krishnamurti [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Tak jeg kigger grundigt på det senere, men kan allerede se, han ikke interesserer mig.

Krishnamurti har en spændende historie i følge dit link.

https://da.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk