annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26636 - 01/01/2019 16:50 Spørgsmålet om ståsteder
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Fra tråden: De fleste misforståelser om islam - kan følgende læses - #26632 - 31/12/2018 23:30 :

Indsendt af: Tikka
Indsendt af: Arne Thomsen
Ja, Simon, du vil vist gerne se religioner - her også islam og kristendom - fjernet fra klodens overflade.

Hvad vil du sætte i stedet, som kan give mening i tilværelsen - eller det skal der måske slet ikke være? blinker

Arne smiler - som hverken er kristen eller muslim, men som savner et ståsted blinker

Et ståsted?

Ønsker/savner du et religiøst ståsted? - Hvorfor det? - måske vi skal lave en ny tråd om ståsteder?

Derfor denne tråd ... for hvad er et ståsted og er det nødvendigt – og skal det nødvendigvis være religiøst for at givet livet mening?


Et "ståsted" får vi vel alle givet i opdragelsen, så vi kan indgå i det samfund, vi fødes ind i, men også et ståsted vi selv kan ændre/justerer, når vi er klar til det, eller forholdene omkring os ændre sig - presser sig på, så vi måske tvinges ud af egen komfortzone – for et ståsted – det at vide hvor man hører til kan for nogle også være trygt trods trivslen mangler.


Er et ståsted stilstand?
Jeg mener, når man står et sted står man jo stille er ikke i bevægelse



Jesus skulle há sagt, han var vejen sandheden og livet. Hvis dette er ens overbevisning og ståsted og mener sig kristen har man jo både stående og gående i livet et holdepunkt at navigere i og udfra.


Personligt mener jeg ikke, det er muligt ikke at há ståsteder, så længe bevidstheden er tilstede, da vi jo dagen lang skal tage et utal at beslutninger store som små for at handle. Det er jo livet.


Spørgsmålet er vel, hvordan vi vælger - hvilke værdier vi har - samt handler i nuet. Dette behøver ikke være religiøst, men kan godt være det, også trods det man ikke er troende - i den forståelse, at når man eksempelvis er opvokset som kulturkristen, er det religiøse jo en del af opdragelsen.

Blot dette hurtige oplæg som du er velkommen til at bibringe med en kommentar eller dybere definition af ordet ståsted.
Top Svar Citer
#26637 - 01/01/2019 21:48 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ståsted - eksistentielt set - det er for mig en stillingtagen til spørgsmål som:
- Hvad er verden, hvor kommer den fra, hvordan er verden, er den skabt - eller er den evig?
- Hvad er/skal være meningen med mit liv?
- Er der noget efter, at jeg er død?

Vi ved en masse om verden - men der er endnu mere, vi ikke ved blinker
Måske er der ingen mening med mit liv - medmindre jeg selv skaber en blinker
Og efter min død?
Her er der mange bud, men er der nogen troværdige?

Religionernes Moses, Jesus, Muhammed, indiske Brahma og buddhisternes Siddhartha Gautama og mange andre har hver deres meget smukke bud på verden, meningen og en slags efter-død-eksistens - men er de troværdige - eller er de blot "lokkemad" - og skal vi snarere tro på naturvidenskabens blotte "opløsning i atomer"?

Religionerne tilbyder os mening - det gør naturvidenskaben ikke.

Er det mon bedst at have en religion som et meningsfuldt "ståsted" - uanset viden om, at det meget muligt kan være en illusion? - eller er det mon bedre at leve meningsløst - eller kan man skabe mening uden religion? - kærlighed til mysteriet: Verdens og egen væren?
Jeg ved det ikke.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26638 - 02/01/2019 00:09 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Så dit savn er manglende svar på "de store spørgsmål" … men det hindre vel ikke en mening med livet, som jo først og fremmest handler om at overleve.
Klarer man dét kan man jo eksempelvis give sit liv indhold ved at hjælpe andre til overlevelse, hvad de fleste almindeligvis jo nok gør, hvis de får børn, eller bare hjælpe andre hvor man kan bidrage.
Mennesker ofre sig ofte på forskellig vis med glæde, fordi de føler, de gør en forskel ... og som bibelen siger, er der større glæde ved at give end ved at modtage.

Forstår jo ikke, du blander religion ind i det, når du er ikketroende …

... men kan man tilslutte sig en trosretning uden at stille for mange spørgsmål, har det jo den fordel, at det giver et tilhørsforhold socialt og kulturelt, noget som er vigtigt for mennesket, men - man kan jo let komme i konflikt med sig selv ved et sådan valg hvis man ved man ikke er ærlig over for den gruppe man har tilsluttet sig ...
... men tilhørsforhold er der nok af som man kan vælge alt efter hvilken interesse eller sag man brænder for.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#26641 - 02/01/2019 07:38 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Tikka..

Nå lægprædikanten har ævlet om sine "ståsteder" på debadutten her, er det altid sket i tæt forbindelse med kritik af hans møstiske idéer om vores fælles verden og natur, idéer han kalder for et "verdensbillede", men som ingen forankring har i den virkelige natur og verden omkring os. Når debattører derfor har bedt lægprædikanten forklare korrelationen mellem verden omkring os og hans såkaldte "verdensbillede", da er han vanen tro bare vendt fornærmet rundt på hælen med spørgsmål til andre menneskers "ståsted" - som om der nogensinde har været tale om et forklaret standpunkt nogen kunne forholde sig til, i hans møstisk fabulerende men yderst dårligt kommunikerede idéer om vores fælles virkelighed og verden.
Der er tale om religiøse ideer, når lægprædikanten taler om sit "verdensbillede", idéer de fleste mennesker forstår og ka' forholde sig til eller la' være, men helt uden forklaringskraft. Og når det drejer sig om beskrivelser af noget så vigtigt som naturen og virkelighedens indretning og funktion, da må man nu engang kræve at nogen anstrenger betydeligt mere end det man dér ka' se. Derfor er det altså ikke helt ude i skoven, når nogen udbeder sig en forklaring, hvad ingen altså ka' forvente sig fra dén kant.

Det ka' måske undre dig, men på debatter forventes debattører nu engang at anstrenge sig for at forklare deres standpunkter med valide argumenter i div. diskussioner; det er vores helt egen opgave at servere nogen de optimale betingelser for at blive forstået, i modsætning til hvad man må forvente sig fra dén kant, hvor det åbenbart er vigtigst at være så uklar og snøvlet som overhovedet muligt. Så det eneste "ståsted" jeg o.a. tilbage i tiden så for os, i forbindelse med lægprædikantens "verdensbillede", var hans faste overbevisning om på debatter ikke at forklare sig overhovedet - det er åbenbart møstisk nok..;)

mvh & god nytår..
Simon
Top Svar Citer
#26644 - 02/01/2019 15:17 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver bl.a.:
Citat:
Forstår jo ikke, du blander religion ind i det, når du er ikketroende …
Mit svar:
Nu er der jo efter min mening forskel på dét at være "ikketroende" og så på dét "ikke at være troende" - som mig - en forskel, der i min optik betyder, at jeg ikke - som ateisterne - afviser religionernes svar på de eksistentielle spørgsmål, men altså heller ikke tilslutter mig dem - og naturvidenskaben nytter det jo ikke at spørge.

Og selv om man - som du skriver - kan opleve megen umiddelbar glæde ved at være god mod sine omgivelser - og tillige - som ateisterne - kan indbilde sig at vide, hvad "naturen" og "virkeligheden" er - så er denne glæde efter min mening et for spinkelt livsgrundlag - ligesom ateisternes "viden" efter min mening er en illusion.

Og ingen af dem forholder sig jo til døden - som ingen jo kan undslippe.

Så jeg finder ikke noget "ståsted" i nogen religion - ej heller i naturvidenskaben.
Tilbage bliver så for mig alene bevidstheden om tilværelsen - som et ufatteligt mysterium
- og som jeg spontant elsker yeah

Og døden fatter jeg jo heller ikke... blinker

M.v.h. Arne blinker
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk