annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26003 - 01/09/2018 16:32 Re: Skæbne og tro [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du har meget muligt ret i at "de fleste mennesker håber der er noget efter døden", og jeg gætter, at dette er en væsentlig faktor for opståelsen af de mange religioner.

Du synes at mene, at hvis der ikke er noget efter døden, så er dette liv intet værd - men jeg forstår det ikke.

Jeg kommer til det modsatte resultat: Hvis der ikke er noget efter døden, så handler det - for mig - om at leve det liv, jeg har fået - mens jeg har det, som også Piet Hein sagde:
Citat:
Husk at elske mens du tør det.
Husk at leve mens du gør det.
Hvad er din begrundelse for at kassere dette liv og lade alt forsvinde i intethed, såfremt der ikke er noget efter døden?

Selv om der måske ikke er nogen Nina og der er mange plager, så er der dog meget at glædes ved - også uden "et liv efter døden".

Citat:
Se hvilken morgenstund
Benny Andersen
Melodi: Benny Andersen - Tekst: Benny Andersen

Se, hvilken morgenstund!
Solen er rød og rund.
Nina er gået i bad.
Jeg' spiser ostemad.
Livet er ikke det værste man har
og om lidt er kaffen klar.

Blomsterne blomstrer op.
Der går en edderkop.
Fuglene flyver i flok
når de er mange nok.
Lykken er ikke det værste man har
og om lidt er kaffen klar.

Græsset er grønt og vådt,
Bierne har det godt.
Lungerne frådser i luft.
Åh, hvilken snerleduft!
Glæden er ikke det værste man har
og om lidt er kaffen klar.

Sang under brusebad.
Hun må vist være glad.
Himlen er temmelig blå.
Det ka jeg godt forstå.
Lykken er ikke det værste man har
og om lidt er kaffen klar.

Nu kommer Nina ud,
nøgen, med fugtig hud,
kysser mig kærligt og går
ind for at re' sit hår.
Livet er ikke det værste man har
og om lidt er kaffen klar.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26004 - 02/09/2018 14:56 Re: Skæbne og tro [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg er ikke afklaret omkring tingene, men jeg tænker, at hvis vi trykkede på den røde knap, så ville en masse mennesker undgå at skulle igennem ubeskrivelige lidelser.

Finder du det ikke problematisk at sætte børn i verden?

Hvem siger at de vil fødes?

Hvorfor skulle 5 sekunder på jorden interessere dem?

Du får meget svært ved at overbevise mig om at tage imod et defekt legeme, for det kan jeg da ikke bruge til noget. Så hellere forblive i intetheden. Men hvis der nu er noget efter døden, så tager jeg gerne en tur med et defekt legeme. Det ville jo bare være kortvarigt.

Burde alle mennesker udstyres med en dødspille? Hvis der ikke var noget efter døden, så ville jeg gå ind for dette, men det ville ikke være uproblematisk, for du kunne jo putte din i min kaffe ler

Du siger at vi har fået livet...og det lyder lidt som en gave...men er virkeligheden ikke at vi er blevet påtvunget noget?

Hvilken position er vi blevet sat i...kan vi kun vælge mellem 3 sekunder eller 5 sekunder?

Mangler vi ikke at gennemtænke tingene inden vi sætter børn i verden?

Skal du have lov til at bestemme jordens skæbne? Du siger...lad os fortsætte...og henviser til god mad og alt sådan noget, men der var ikke god mad og alt sådan noget i KZ-lejrene. Hvis vi skal fortsætte, så bør det være på et ordentligt grundlag.

Hvordan gribe tingene an?

Skal vi lave en folkeafstemning?

kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26005 - 02/09/2018 15:17 Vrøvl og mere vrøvl [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Finder du det ikke problematisk at sætte børn i verden?

Hvem siger at de vil fødes?

Det vil de - fordi - de opdrager de voksne. engel

Jeg husker engang at ha' hørt, at det er børnene der udvælger de voksne, som skal være deres forældre - fordi - det er ikke børnene der skal opdrages men forældrene.

De - børnene - sidder minsandten på en sky - eller kan fra himmelen se og udvælge de som de ønsker at opdrage.

Ja det er utroligt hvad folk tror - og hvad så med de voksne, jo de bliver jo som børn i himmelen når de dør.

¨¨¨¨¨
Top Svar Citer
#26006 - 02/09/2018 15:32 Re: Skæbne og tro [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Du skriver jo ikke rigtig noget nyt, og jeg kan ikke se, hvad der er til debat, men jeg vil dog gerne vide, hvad du mener med: aktiv kærlighed til alt og alle,



Citat:
Det er egentlig også rigeligt for mig – for jeg kan ikke lade være at elske miraklet – og det giver mig rigelig mening med mit liv:
Jeg opfatter verdens og min eksistens som ”en anonym kærlighedsgerning” – også selv om den ikke beskytter mig mod skæbnen.
Den gør mig taknemmelig – og føder kærlighed i mig – også til dem for hvem skæbnen er uudholdelig: Lad os dog yde dem dødshjælp – hvis det er det, de seriøst ønsker! Alt andet er da barbarisk.
Men ellers er det aktiv kærlighed til alt og alle, miraklet føder i mig – og det er vel ikke så ringe endda
Fremhævning er min

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#26007 - 02/09/2018 19:34 Re: Skæbne og tro [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Det begynder at dæmre for mig, når du skriver:
Citat:
Du får meget svært ved at overbevise mig om at tage imod et defekt legeme, for det kan jeg da ikke bruge til noget. Så hellere forblive i intetheden. Men hvis der nu er noget efter døden, så tager jeg gerne en tur med et defekt legeme. Det ville jo bare være kortvarigt.
Jeg forstår det sådan, at din nuværende tilstand er uudholdelig, og at det eneste, der får dig til at holde ud, er udsigten til noget bedre efter døden.

Du har fået den skæbne, at dit legeme er defekt - åbenbart så meget, at du helst vil skille dig af med det.

Men da jeg ikke mener, der er nogen, der kan give dig et pålideligt svar på, om der er et liv efter døden, er der vel ikke anden mulighed end, at du selv må vurdere - hvorefter du vel må formodes at handle derefter.

Hvordan du kan nå frem til en afgørende vurdering, ved jeg ikke - jeg kan ikke - men der er jo de mange religioner, som du kan forsøge at sætte dig ind i - og måske derved kan nå frem til en overbevisning.

Hvis du ender med den overbevisning, at der ikke er noget liv efter døden - og følgelig vil begå selvmord - vil jeg hævde, at du bør lade os andre være i fred og ikke trække os med ind i din tilintetgørelse.
Vi har vel samme ret som dig til at bestemme over vores liv.

Jeg vil også mene, at du bør foretage en endelig opgørelse over, hvad der driver dig til selvmord - og hvad der trækker den anden vej.
Er der slet ikke noget her i livet, du holder af?

Og når du skriver:
Citat:
Så hellere forblive i intetheden.
så mener jeg, at du gør dig illusioner: I intetheden eksisterer det at være jo ikke! Det er det absolutte intet - svimlende - ufatteligt - maksimal bundløs uhygge!

Endelig, når du skriver, at hvis der er noget efter døden, "så tager jeg gerne en tur med et defekt legeme." - så siger det mig at du er i stand til at udholde at eksistere.
Det åbner måske for muligheden at opnå en bedre livskvalitet end den nuværende - fysisk og fysiologisk at indrette dig bedre - at bruge de kræfter, du trods alt har, til "noget, der gør godt i maven" - f.eks. at gøre noget godt for dem, du holder af - er der slet ingen, du holder af?

Min konklusion:
- Jeg synes, du har ret til at begå selvmord - men ikke ret til at trække andre - og heller ikke kloden - med.

- Du må selv afgøre, hvad du vil tro om et liv efter døden - sandheden er ikke tilgængelig.

- Du bør med den størst mulige grundighed vurdere dine muligheder for kvalitet i dette dit liv - inden du afgør, om du vil begå selvmord.

Jeg ville ønske, jeg kunne give dig et bedre svar - men det kan jeg ikke.

Held og lykke med dine overvejelser!

M.v.h. Arne trist
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk