annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15684717
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381974
Et andet syn 1991591
Åndelig Føde 1524519
Jesu ord 1523349
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 197 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2372 - 31/07/2008 19:36 Re: HVAD ER SANDHED? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at deltage i denne tråd, men siden du ligefrem forsøger at "hænge mig ud" med disse ord:

"Arne argumenterer for, at sandhed er løgn og løgn er sandhed - en smule forvirrende vil jeg mene, men han tilstår samtidig, at han ikke har forstand på begrebsfilosofi, så det kan være en del af forklaringen."

vil jeg da lige korrigere din misforståelse.

Næh - jeg bilder mig ikke ind at have forstand på hverken den ene eller den anden filosofi, men jeg bilder mig ind at naturvidenskab ikke i det lange løb kan klare sig uden et naturfilosofisk grundlag.
Det har jeg ganske vist heller ikke forstand på, men det har de vist bl.a. på Niels Bohr Instituttet.

Min mening om sandhed er, at den ikke kan nås ad forstandens vej, men at dens eksistens måske intuitivt kan anes.

Det ville være meget overraskende, synes jeg, hvis vore begrænsede pattedyrhjerner og evner i det hele taget skulle kunne præstere indsigt i sandhed.

Selvfølgelig kan vi komme et stykke vej ved hjælp af vore evner, men også kun dét.

Resten af vejen, mener jeg, er overladt til rent gætteri.

Vi kan gætte, at der ikke findes nogen absolut sandhed, men det er kun gætteri.

Vi kan også gætte det modsatte.

Mit gæt er, at der findes en sandhed om verdens væren.

Det baserer jeg på menneskers momentvise oplevelser af denne sandheds ufattelige væren.

Det ka' man jo roligt kalde et spinkelt grundlag, men udover det har vi vist ikke rigtig andet end "sypigetips" til rådighed.

Det er så dér, hvor jeg står lige nu smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (31/07/2008 19:37)
Top Svar Citer
#2373 - 31/07/2008 19:41 Re: HVAD ER SANDHED? [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Normalt er jeg imod lange citater, men ingen regel uden undtagelse. Ovenstående citat fra Encyklopædien giver et glimrende billede af de forskelligartede opfattelser af begrebet sandhed, og måske vigtigst af alt, at fastslå at sandhedsbegrebet skifter med tiden, kulturen og "konteksten", og at det ikke er muligt at fastslå nogle eviggyldige universelle sandheder om virkeligheden.

Det bekræfter også min egen tese, at alle sandheder er midlertidige. Dagens sandhed vil blive erstattet af morgendagens nye sandhed, som er et skridt nærmere forståelsen af universet og os selv.

Artiklen definerer også de begrebsfilosofiske argumenter som en statisk teori, men da universet helt klart er dynamisk af natur, er begrebsfilosofi ude af stand til at beskrive det, og kan derfor ikke give os større forståelse.

Så hvis du ikke har forstået begrebsfilosofien, så nedsætter det altså ikke dine muligheder for at forstå verden og dig selv.

Mvh

Ole Bjørn ;)

P.S. Har andre her et bud på sandheden efter denne eminente showstopper fra Encyklopædien?

.

Top Svar Citer
#2377 - 31/07/2008 20:22 Re: HVAD ER SANDHED? [Re: ole bjørn]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Illusioner er midlertidige, men sandhed er bestandigt, uforanderligt, evig og altomfattende.

Søg det rette sted, og så vil sandheden også kunne erkendes og accepteres som det den er.

Men først må alle illusioner frem i lyset, og erkendes som det de er. Men ja, hvordan kan man se at en illusion er en illusion, hvis ikke illusion bliver set på med sandhedens øjne?

Hvordan kan man forvente at finde noget sandt, i et univers der konstant ændre sig?

Så kan man sige, at det er sandt at sandheden ikke kan ændre sig, og så er man faktisk kommet rigtig langt på sin vej.

Hvis den ikke findes i det som ændre sig, ja, gad vide hvor den så ER. ;)

Jo, der findes en eentydig og eviggyldig universel sandhed, og den er, at virkeligheden er eenhed, og når denne virkelighed accepteres, så forstår man også det vores kære broder Jesus taler om.

Gad vide hvad det betyder, når Jesus siger:

Det ydre afspejler det indre, og det indre afspejler det ydre?

Når man ser i et spejl, hvad ser man så?

Hvis man spørger spejlet hvem man er, hvem er det så der svarer?

Hvis man spørger verden hvem man er, hvem er det så der svarer?

Den man ser i spejlet, er det ikke en projektion?

Gad vide hvad det så er man ser i verden, og ja, universet?

Uha, det med sandheden er nu een svær een, ik...? engel





Top Svar Citer
#2378 - 31/07/2008 20:31 Re: HVAD ER SANDHED? [Re: ]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Kære Iagttager!

Ligegyldigt hvad Jesus måtte have sagt eller ikke sagt, ligegyldigt hvad man skriver i gamle hellige skrifter eller i 1000 leksika, ligegyldigt hvem der sagde det, selv om jeg sagde det, så bliver det jo ikke sandt af den grund.

Ting kan blive/være sande af TO grunde!

Enten fordi man meget stærkt føler, at noget er sandt. Når man f.eks. er forelsket, så er det sandt, at den elskede ER smuk, uanset hvordan hun ser ud fysisk. Vi elsker nemlig ikke noget fordi det er smukt, men det vi elsker bliver smukt. Forelskelse er en stærk følelse, og følelser er subjektivt set sande.

Analog hermed er følelsen af det hellige. Vi føler meget stærkt, at det mystiske vi har oplevet er sandt. Og hvis det er gennem læsningen af Nye Testamente vi oplever en Jesusåbenbaring eller hvad det nu kan være, så bliver Jesus både sand og smuk - så ER han livet, vejen og sandheden og alt det andet han angiveligt har sagt.

Er man i stedet vokset op i den islamiske tradition så sker nøjagtig det samme i relation til troen på Allah og hans perfekte menneske, profeten Muhammad. Uanset at Muhammad, ifølge de mest sikre islamiske historiske kilder (sira), var en pædofil ørkenrøver og massemorder, der holdt slavetøser og begik hævnmord i lange baner og igangsatte uprovokerede angrebskrige, så har alt dette overhovedet ingen indflydelse på den troende muslim, der subjektivt og stærkt føler, at det er SANDT, at Muhammad er det perfekte menneske.

Analogt med den jordiske kærlighed, hvor den vi elsker bliver smuk, trods et udseende, der gjorde hende velegnet til udstilling i et raritetskabinet. Vi ser godt, at hun har en stor sort vorte på næsen, er skeløjet, stammer, har skæv ryg og halter, fordi den ene ben er længere end det andet. Og vi ser det ikke alligevel, for kærlighed drejer sig ikke om kroppen, men om sjælen og det åndelige - hun har en smuk sjæl, og hun er derfor smuk i den forelskedes øjne.

Når det kommer til den anden type sandhed - den objektive som ikke kræver tro - og heller ikke, at er vi er forelskede eller har oplevet det hellige - så taler vi om VIDEN. Og viden er noget ganske andet end tro. Viden forudsætter tilstrækkelig begrundelse for, at det man hævder er sandt, nu også vitterligt er sandt.

Derfor findes der kun een type universel erfaringsvidenskab der anvender een eneste type undersøgelsesmetode - kaldet den videnskabelige metode - mens der findes mindst 100.000 forkellige religioner og religiøse sekter der hævder hver deres subjektive sandhed om det hellige.

Videnskabelige sandheder (teorierne) kan dog umuligt være absolut sande. Dels kan teorierne ikke forklare alt - der findes altid noget de ikke kan forklare, de såkaldte anomalier. Anomalier kan måske forklares ved en bedre teori, men så er erfaringen, at der blot dukker nogle nye anomalier op. Dette er erfaringen efter at vi har dyrket erfaringsvidenskab i godt 300 år.

Så videnskabelige teorier er blot det bedste bud man for tiden kan give når det gælder en beskrivelse af den foranderlige fysiske verden. Faktisk er grundkriteriet på en videnskabelig teori, at den rent principielt kan falsificeres. Kan en teori ikke det, er den per definition ikke videnskabelig. Derfor er påstanden: "en almægtig usynlig/transcendent skabergud har skabt verden" ikke en videnskabelig teori. Det er en påstand som vi umuligt qua erfaring kan falsificere.

De endegyldige sandheder, som kan erkendes begrebslogisk ved hjælp af sprog og logik - f.eks. modsigelsesprincippet - er evige og uforanderlige. De er gyldige i en hvilken som helst mulig verden. Sådanne sandheder er ikke blot uafhængige af os, de er uafhængige af den fysiske verden. Der kan således ikke eksistere en verden hvor forholdet mellem en cirkels omkreds og dens diameter ikke altid udgør det samme forhold, nemlig det vi kalder pi, for nu at give et andet eksempel på en endegyldig sandhed.

Dette er for mig at se den eneste måde verden kan hænge sammen på rent logisk. Når vi spørger om det hellige, om Gud - det jeg kalder det "absolut transcendente" - så taler vi om noget, som ligger uden for verdens fysiske og logiske grænser. Hvilke love der gælder der, eller om der overhovedet gælder nogen love, kan vi principielt ikke sige noget om. Det eneste vi kan sige er, at rent logisk er det MULIGT, at der kan eksistere noget udenfor alle mulige verdener, men det er også det eneste vi kan sige om det. Så snart vi forsøger at beskrive dette absolut transcendente - sætte navn og egenskaber på det, løber vi ind i paradokser. Vi må erkende, at det absolut transcendente vi måske meget stærkt føler eksisterer, ikke kan udtrykkes i noget muligt sprog uden at vi løber ind i selvmodsigelser. Og selvmodsigelser bryder med den endegyldige sandhed som modsigelsesprincippet er udtryk for, og kan derfor umuligt være udtryk for noget sandt.

Jeg takker for teksten fra Den Store Danske Encyklopædi, omkring begrebet sandhed, som jeg blot har kastet et flygtigt blik på. Hvis jeg senere falder over inkonsistenser vender jeg måske tilbage med en kommentar.

Hilsen

Ipso Facto pifter



P.S.! Jeg er også normalt imod lange copy-paste indlæg, bortset fra, hvis jeg kan bilde mig selv ind, at de understøtter en allerede erhvervet uangribelig sandhed. Jfr. Bertran Russell citatet nedenfor ler ler ler



-------------------
"What a man believes upon grossly insufficient evidence is an index into his desires -- desires of which he himself is often unconscious. If a man is offered a fact which goes against his instincts, he will scrutinize it closely, and unless the evidence is overwhelming, he will refuse to believe it. If, on the other hand, he is offered something which affords a reason for acting in accordance to his instincts, he will accept it even on the slightest evidence. The origin of myths is explained in this way." - Filosoffen og logikeren Bertrand Russell.
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2380 - 31/07/2008 20:35 Re: HVAD ER SANDHED? [Re: serotonin]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland
Indsendt af: serotonin
Uha, det med sandheden er nu een svær een, ik...? engel


Kære Jan.

Heri har du ret. Og selv om du har vedhæftet en engel, vil jeg sige: En fandens svær én!


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA kræver svar i sag om 'massegrav' i ..
25/04/2024 00:04
Senatsudvalg skal undersøge Novos prise..
24/04/2024 22:04
USA har i hemmelighed sendt langtrækken..
24/04/2024 21:08
Seks fly fra København aflyses på grun..
24/04/2024 20:56
SF: Smidt ud af forhandlinger om handica..
24/04/2024 20:43
Nyheder fra Religion.dk