annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 85 af 130 < 1 2 ... 83 84 85 86 87 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25471 - 16/05/2018 18:05 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Citat:
Hvordan kan det være Jesus ånd: Jeg lader min ånd komme over ham


Guds Ånd kom over Jesus, da Jesus blev døbt af Johannes Døberen. Derefter var han ét med Faderen. Efter hans opstandelse satte han sig ved Guds højre hånd som Herre over verden. I Det Gamle Testamente kaldes Gud for Herre. I Det Nye Testamente hører vi Jesus blive kaldt for Herre. På samme vis med Guds Ånd - den identificeres efter Jesu opstandelse og himmelfart som Jesu Ånd.

Citat:
Kan du iøvrigt forklare hvorfor Jesus er Kristus?


Det er fordi, at Jesus er Messias. På græsk blev dette 'Kristus'. Jeg har forstået det sådan her: Hvor forventningen i den gamle jødedom var, at Messias skulle befri Israel fra hedensk undertrykkelse og bringe Guds retfærdighed ind og ud i verden, så ser vi i Det Nye Testamente, at den virkelige fjende er ondskab og død, som Jesus Kristus - Israels Messias - overvinder på korset og i opstandelsen.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#25473 - 17/05/2018 10:30 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Guds ånd var altså ikke over Jesus tidligere...

Det har jeg svært ved at få til at passe med noget som helst:

http://vandrermodlyset.dk/m-a11.htm

Jeg kan desuden henvise til dette omkring Jesu dåb:

http://vandrermodlyset.dk/m-a12.htm

Din forståelse af Jesus korsdød kan jeg iøvrigt godt lide.

Lidt anderledes læsning end dette:

Det kommer af, at han ikke bare bærer over med synden; Guds tilgivelse er ikke overbærenhed. I stedet lader han straffen ramme Kristus i vores sted. ”Ham, der ikke kendte til synd, har han gjort til synd for os, for at vi kunne blive Guds retfærdighed i ham” (2. Korintherbrev kapitel 5, vers 21). Derfor mener han virkelig sin dom alvorligt – og han mener sin frifindelse af os lige så alvorligt. For i Jesus er vi lige så fuldkomne som han er – fordi han i vores sted på korset blev gjort lige så syndig som os.

http://jesusnet.dk/svar/hvad-siger-bibelen-om-at-tilgive-sig-selv/

Det bliver lidt langt det hele, men jeg synes du rejser nogle spørgsmål, for hvad sker der når Guds ånd kommer over andre? Bliver de så også ét med Faderen? Og opstår efter deres død? Og sætter sig ved Guds (Herrens) højre hånd som Herre over verden? Hvad er Guds rolle i alt det her? At vække de døde (Herrer?) til live? Og så ellers holde sig i baggrunden?

Måske Bart Ehrman har fat i noget omkring det der foregik dengang:

https://www.youtube.com/watch?v=CTgig9F782s (1:12:49 inde i videoen.)


Redigeret af ABC (17/05/2018 10:48)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25475 - 17/05/2018 17:39 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Citat:
Guds ånd var altså ikke over Jesus tidligere...


Der skete i hvert fald noget særligt under dåben:

Men da Jesus var døbt, steg han straks op fra vandet, og se, himlene åbnede sig over ham, og han så Guds ånd dale ned ligesom en due og komme over sig
- Matt. 3:16


Citat:
Din forståelse af Jesus korsdød kan jeg iøvrigt godt lide.

Lidt anderledes læsning end dette:

Det kommer af, at han ikke bare bærer over med synden; Guds tilgivelse er ikke overbærenhed. I stedet lader han straffen ramme Kristus i vores sted. ”Ham, der ikke kendte til synd, har han gjort til synd for os, for at vi kunne blive Guds retfærdighed i ham” (2. Korintherbrev kapitel 5, vers 21). Derfor mener han virkelig sin dom alvorligt – og han mener sin frifindelse af os lige så alvorligt. For i Jesus er vi lige så fuldkomne som han er – fordi han i vores sted på korset blev gjort lige så syndig som os.


Tak.

Engang troede jeg, at den lutherske forståelse var den eneste kristendom. Det var en befrielse at opdage, hvordan også andre kristne undrede sig over, at nogle i en luthersk ramme stejler og nærmest bliver allergiske, hvis gerninger - her tænker jeg på det at øve kærlighed - bliver nævnt. Der bliver straks råbt "gerningsretfærdighed" uden yderligere nuancering. Det kan synes nærmest umuligt at diskutere det med visse kristne.

Det var en af grundene til, at jeg ikke kunne nærme mig ordentligt og komme ind i kristendommen. Jeg forstod simpelthen ikke, at den pågældende forståelse ikke var repræsentativ - og at der fandtes andre måder at gribe spørgsmålet om tro og gerninger an på.

Tom Wright er fra den anglikanske kirke og har sit at sige derom. Det kan vi måske tage op på et senere tidspunkt.

Citat:
Det bliver lidt langt det hele, men jeg synes du rejser nogle spørgsmål, for hvad sker der når Guds ånd kommer over andre? Bliver de så også ét med Faderen? Og opstår efter deres død? Og sætter sig ved Guds (Herrens) højre hånd som Herre over verden? Hvad er Guds rolle i alt det her? At vække de døde (Herrer?) til live? Og så ellers holde sig i baggrunden?


Om at være ét med Faderen:

Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. Ligesom du har udsendt mig til verden, har jeg også udsendt dem til verden. Jeg helliger mig selv for dem, for at de også kan være helliget i sandheden. Ikke for dem alene beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig. Den herlighed, du har givet mig, har jeg givet dem, for at de skal være ét, ligesom vi er ét, jeg i dem og du i mig, for at de fuldt ud skal blive ét, for at verden skal forstå, at du har udsendt mig og har elsket dem, som du har elsket mig.
Joh. 17:17-23


Hvad angår opstandelsen så opstår alle troende efter deres død. Men ikke lige efter deres død. De opstår på opstandelsens dag. Der er således en mellemperiode, hvor de døde hviler i himlen hos Herren. Men på opstandelsens dag, når himlen og jorden forenes, da vil de iklædes kød og genopstå.

Hvad angår det at være herrer, så kan vi jo ikke alle være herrer over hinanden, ligesom vi - med reference til vores tidligere snak - ikke alle kan være stamfædre til hinanden. Jesus er vores Herre. Alligevel er der sandt i det, du skriver. Se her:

Har døden på grund af den enes fald hersket ved denne ene, så skal endnu mere de, der får retfærdighedens overvældende nåde og gave, få herredømme og liv ved én eneste, Jesus Kristus.
Rom. 5:17


Vi får altså herredømme. Det hænger godt sammen med de første sider i biblen, hvor mennesket skabes som forvaltere af Guds verden.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#25476 - 17/05/2018 20:33 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg afviser (som du) ikke at der skete noget særligt under dåben:

Og han raabte med høj Røst: "Dette er Guds Søn, den elskede! følger ham, og værer ham lydige; thi hans Ord ere sande."

Da Jesus steg op af Vandet, vege Skarerne tilbage; thi han stod for dem lig en Konge.

Mange bøjede sig for ham, og nogle søgte at kysse Sømmen af hans Klædning; men Jesus bød dem holde inde med deres Færd.

http://vandrermodlyset.dk/m-a12.htm

Sådan ville vi nok beskrive det i dag (hvis vi overværede det) - altså efter bogen.

Jeg har ikke så meget forstand på det med gerningsretfærdighed, så...

For mig handler det om at blive èt med Faderen (den kærlige af slagsen).

Når dette sker forstår jeg nok bedre Jesus ler

Måske presser jeg appelsinen her? Men jeg synes ikke rigtig du svarer på spørgsmålet? Er der en lov imod at blive ét med Faderen? Hvad så med Jesus? Brød han loven?

For mig er Gud Faderen (viljeaspektet). Alle andre er underlagt Ham. Hvis vores Fader vil give Jesus (vores broder) magt til et eller andet, så for min skyld ingen alarm. Men jeg søger bekræftigelse på alt hos Faderen. Dermed ikke være sagt at jeg er på niveau med Jesus. Det ville være forkert at sige. Som sådan er jeg bare mig - lidt/meget plettet af et levet liv - men jeg er forhåbentlig på rette kurs nu. Takket være vores Fader og selvfølgelig også vores broder Jesus og mange andre.
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25477 - 17/05/2018 20:39 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Citat:
Måske presser jeg appelsinen her? Men jeg synes ikke rigtig du svarer på spørgsmålet? Er der en lov imod at blive ét med Faderen? Hvad så med Jesus? Brød han loven?


Hvad er spørgsmålet, jeg ikke har svaret på?

Jeg citerede fra Johannes-evangeliet:

Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. Ligesom du har udsendt mig til verden, har jeg også udsendt dem til verden. Jeg helliger mig selv for dem, for at de også kan være helliget i sandheden. Ikke for dem alene beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig. Den herlighed, du har givet mig, har jeg givet dem, for at de skal være ét, ligesom vi er ét, jeg i dem og du i mig, for at de fuldt ud skal blive ét, for at verden skal forstå, at du har udsendt mig og har elsket dem, som du har elsket mig.
Joh. 17:17-23


Måske du kan stille dit spørgsmål igen ... måske i form af ét spørgsmål?

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 85 af 130 < 1 2 ... 83 84 85 86 87 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk